Krassen wasstraat!

motomarz

Senior Member
Ik heb gisteren op het carcleanforum uitvoerig mijn 1e detail ervaringen geschreven - voor wie het leuk vind om het te lezen en het eindresultaat te zien - de link: http://forum.carclean.nl/cc_postsm310161/1e-detail-poging.aspx#post310161

Misschien ook voor degene onder ons die het wat minder zien zitten om met de hand te wassen is het denk ik goed omnte weten wat een verschil het met je auto maakt als je het wel doet.

Vanmiddag was Michel op bezoek en hebben we het natuurlijk over de auto's gehad en ook bekeken . Het 1e wat hij zei was "wauw wat ziet die er mooi en diep glanzend uit" en dan te bedenken dat hij er voor iedereen op de die op de meeting was al mooi uitzag. Hij is wat mij betreft zeker nog een keertje of tig mooier in de kleur komen te staan.
Bij vergelijking interieur was de mijne zwart en de zijne grijs terwijl je dit op het 1e gezicht toch niet zou zeggen - dus ook al was je je auto in de wasstraat vertroetel je interieur ook een keertje of wat met een goede interieur verzorger en het wordt er zoveel mooier van. :)

Inge, na je verhaal op het carclean-forum gelezen te hebben lijkt het me ook wel wat om de auto zo aan te pakken.
(en wellicht de motoren ook :cool: ).
Maar dan zal de auto eerst onderhanden genomen moeten worden, want in 1 jaar en 2 maanden (en 19000 km)
zitten er zo veel krassen, steenslag enzo op dat ik dat er zelf niet uit kan poetsen...
(En op de Rosso Brunello zijn ze zoooo snel zichtbaar :( )

En wat lees ik nou? Bied jij je aan als interieurverzorgster? :confused: :grin:
 

Inge

Lid
Mooi dat mijn verhaal toe geleid heeft dat je je auto eens lekker wilt gaan vertroetelen + goed wilt gaan bijhouden.

Klinkt alsof je met een dap aan de gang zou moeten gaan - heb ik ook nog geen ervaring mee. Doch gaat wel verandering in komen. Mag binennkort ( weekje of 8) bij een carclean forumlid in de leer hiervoor. En als het bevalt ga ik er zelf ook eentje aanschaffen voor als die vervelende steenslag + lichtere belasting van de rug. Misschien dat op het CC forum iemand (met DAP) je met de krassen/ steenslag wilt helpen.

Mocht je nog fijne emmers nodig hebben - Denders op het CC forum heeft er nu te koop voor heel veel minder dan de originele gritguard emmers en zijn net zo goed.

Ik interieur verzorgster (nee, doe maar niet) maar een interieur trim zoals Poorboys natural looks maakt je auto ook aan de binnenkant zoveel mooier.

Als je eventueel wat wilt uitproberen aan spullen - stuur me dan een PBtje dan kun je altijd wat komen ophalen. Utrecht - Almere is nu ook weer niet mega ver.
 

rikusples

Senior Member
Hallo Inge, Ik heb geprobeert te registreren bij het carcleanforum maar is niet gelukt.
Ik zal ook af en toe de Citigo moeten verwennen.
 

djmshell

Senior Member
Het auto detailing is een vak apart. Heb het ook met trail en error moeten leren. Maar mijn faab ziet er nog als nieuw uit nog geen kras ,swirl of spinnewebjes in de lak te zien. Zoals menig lid tijdens de meeting heeft kunnen aanschouwen... (heb toen ook terplekke nog wat uitleg gegeven.) Kwamen ook best veel vragen.... ook van leden die al aan detailing deden. Altijd leuk om producten en ervaringen uit te wisselen.
 

Dax

Lid
qua zelf een machine aanschaffen ; kijk eens naar DAP500 de goedkoopste excentrische polijstmachine die zijn geld waard is ( stukken beter als die bouwmarkt rommel ) maar het klinkt als dat de schade nog meevalt.
 

cvegreen

Forumguru
U auto mooi houden kost wat spierkracht en geduld. Goede producten zijn in mijn ogen 1 ding, maar hoe jij het doet is een ander ding. Wij hebben de centen niet om het echt goede spul te kopen, maar ik was met heel veel liefde met de hand de auto en dat zie je eraan. Ik gebruik ook lauw water, wat mijn inziens ook u auto mooier wast dan koud water. Een goeie scheut autoshampoo en een heel dikke spons. Afspoelen doe ik met regenwater, is vettiger dan stadswater wat de glans ook tenvoordele komt denk ik zo. Daarna met een microvezeldoek hem half droog maken en daarna met een echt lederen zeem heel droog zemen en dan genieten van je blinkende bolide.
 

Cordoba

Forumguru
:cry: meeste spierkracht die nodig is, is om een emmer water te sjouwen.

Tussen het 'echt goede spul' zit ook enorm verschil in prijs, en dat is meer afhankelijk van marketing dan van de kwaliteit. Ik gebruik 'handwarm' water, en dat is omdat het voor mezelf prettiger is, en heeft als bijkomend voordeel dat het loslaten van het vuil sneller gaat door de hogere temperatuur.

Wat de shampoo betreft: ik gebruik 2 pufjes op een emmer, dus verbruik weinig shampoo. Buiten de kosten heeft dat als voordeel dat je de waxlaag minder aantast. Wat ik dan lees: :facepalm:
- spons, dat is toch hopelijk geen ouderwetse spons, maar een spons in een microvezel-jas? Een gewone spons verzamelt het vuil ín de spons, en dat kras je bij het volgende paneel, of bij de volgende wasbeurt over je lak.(krijg je er gewoon niet goed uit)
- naspoelen met regenwater, regenwater bevat per definitie zand (waterdamp condenseert op vuil/zanddeeltjes in de lucht, en zo ontstaan regendruppels). Als je regenwater gebruikt, doe het dan om het vuil vooraf los te weken.
Leidingwater kan veel kalk bevatten, al is daar via een ontharder wel wat aan te doen, maar de meeste mensen hebben geen probleem met leidingwater.

De zeem is ook weer een bekend verhaal: geschikt voor ramen, maar niet voor autolak. De zeem is veel te stroef, waardoor je bij het zemen (piiiiiep) je de beschermende waxlaag grotendeels verwijderd.

Voor een minimum prijs kun je bij bijvoorbeeld action hele redelijk doeken en washmitt's van microvezel vinden. Voor goede goedkope middelen kun je kijken bij merken als Autoglym en Poor Boy's World om een paar merken te noemen die behoorlijk goede middelen leveren tegen een interessante prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dax

cvegreen

Forumguru
Nee geen spons met microvezel eromheen, maar een echt grote spons, heb geen last gehad van krassen tot nu toe. Ik steek mijn spons om de haverklap terug in die emmer met inderdaad handwarm water. Naspoelen met regenwater vind ik nog altijd het beste, met stadswater heb ik naar mijn mening niet hetzelfde effect als met regen water. Daarna zeem je hem toch af, dus zand zal er dan niet meer te vinden zijn. Mijn regenwater word ook nog eens gefiltert voor het in de regenput terecht komt en word aan de pomp ook nog eens gefiltert, dus veel zand zal er bij mij niet meer in dat water zitten. Over die zeem heb je inderdaad gelijk. nu gebruik ik dat echt zeem ook nog enkel voor de ramen en dat al zo een dikke 2 jaar. Mijn producten die ik gebruik zijn niet de goedkoopste uiet het ganse schap, moet wel een beetje kwaliteit zijn. Het zijn ook zeker niet de duurste, zowat de gulden middenweg. De Action is hier een winkel die ook regelmatig bezocht word, inderdaad hebben ze daar veel goeie dingen voor niet te veel geld.
 
Bovenaan Onderaan