Krassen wasstraat!

mikehotel

Actief lid
Kleien is bij een nieuwe auto nog niet nodig. Swirls krijg je er dan wel af met een licht polijstmiddel en een goede pad. Heb mijn spullen ook bij Carclean vandaan en dat is gewoon prima spul (en nee, ik word niet gesponsord ofzo!!). Ik ben afgelopen voorjaar flink losgegaan op mijn toen net aangeschafte zwarte Superb Combi van twee jaar oud en die is bijzonder goed opgeknapt. Wassen, kleien, polijsten, gecleaned, glaze en tenslotte wax. Je bent even bezig maar dan heb je ook wat.
 

Steerclear

Senior Member
Geachte Skodisten,
Bij iedere wasbeurt zijn krasjes onvermijdelijk. Als je een loep pakt en je auto goed bekijkt na iedere wasbeurt word je echt niet vrolijk.
Juist bij het handwassen zijn de risico's op krassen veel groter t.o.v. de wasstraat en dat is al talloze keren onderzocht.
Ondanks dat ga ik ook niet naar de wasstraat en gebruik een schone Vikan-wasbezem en Vikan -wasborstel en het allerbelangrijkste is een systematische aanpak. zodat je nooit vuil van onder naar boven verplaatst.
Begin met dak, motorkap en achterklep en daarna de zijkanten niet verder dan vlak boven de dorpel.
Alle handelingen doe je met deze volgorde.


1) goed afspoelen(geen hogedruk noodzakelijk) een het liefst in/na een flinke plensbui, dan is alles al lekker losgeweekt.
2) Wassen met lauwwarm water en shampoo (wasbezem) in de aangegeven volgorde. als laatste doe je velgen en dorpels.
Indien nodig water verversen en borstels goed spoelen
Gooi daarna de emmer leeg, je zal verbaasd zijn over de hoeveelheid troep in de emmer
3) afspoelen met tuinslang , zelfde volgorde
Droogmaken met natuurzeem , zelfde volgorde.

Het belangrijkste wapen tegen krasjes is een goede lakbescherming.
Een hoogwaardige Wax doet wonderen. Iedereen heeft het nog over Turtle, maar mijn professionele mening is dat dit merk al 20 jaar stilstaat een andere merken een enorme sprong maakten.
Iedereen heeft daar een mening over, ik gebruik heel graag MGuire of Autoglym, aangebracht met flaneldoek.
Drie- vier keer per jaar een half uurtje beulen en je Skodaatje blijft als nieuw! na een paar jaar kan een professionele polijstbeurt weer wonderen doen. Dat doe ik zelf met een Flex-polijstmachine en Farecla G3 en G10 polish.
 

Cordoba

Forumguru
@mikehotel: zelfs bij een nagelnieuwe auto is kleien bij aflevering niet overbodig, een auto die buiten staat kan altijd vastzittend vuil op de lak hebben. Dat vuil veroorzaakt vervolgens krasjes als je aan de gang gaat. Als de auto nieuw is, en weinig km's heeft gereden, is het kleien ook zo gebeurd, en dan loop je ook geen risico met polijsten en verdere behandeling.

@steerclear: het is belangrijk dat je bij het wassen met de hand de juiste spullen en de juiste methode gebruikt. Een zeem is trouwens niet zo'n goede manier om je auto te drogen na het wassen. Als je auto in de wax staat, verwijder je met een zeem (piiiieeep) veel van de waslaag. Door een geschikte microvezeldoek te gebruiken, krijg je de auto veel sneller en makkelijker droog, zonder dat je de waxlaag er af 'zeemt'. Je kunt een speciale droogdoek van een gerenommeerd merk gebruiken, maar bijvoorbeeld bij de Action zijn redelijk goede alternatieven te vinden, waar je minder dan een euro per doek voor betaalt. Als je de blauwe doek met geel randje van de Action pakt, heb je 2 á 3 doeken nodig (afhankelijk van de auto), pak je de iets grotere en dikkere blauwe doeken (ik dacht 40 x 60 cm) kun je het bij een kleine auto misschien wel met één doek af.

Overigens gebruik ik al jaren lang een iets andere indeling:
- ik begin bij het dak,
-vervolgens zijkanten, motorkap, koffer enz. zeg maar alles boven de bumper en de stootstrippen op de flanken, omdat daaronder nog wel eens aardig wat zand/bagger zit dat door de wielen wordt opgegooid,
- vervolgens bumpers en het deel van de flanken onder de stootstrips en de binnenzijde van deurdorpels enzo (dus deur open om erbij te komen)
- als laatste de onderdorpels/skirts en de wielen
 

Fabia

† In Memoriam
Goed verhaal, zo doe ik het ook met wassen. Van boven naar beneden. En de dorpels en wielen als laatste.
 

Inge

Lid
Bij peperskoda, Cordoba en Michelv. kan ik me van harte aansluiten.

Ga eens rondkijken op het carcleanforum (en de webwinkel) daar staat een heleboel leesvoer op - dus goed inlezen en dan de vragen stellen waar je niet uitkomt. De mensen zijn erg behulpzaam en lief in het beantwoorden van al je vragen heb ik inmiddels ondervonden. Ik ben zelf ook een beginneling als het op autopoetsen aankomt maar een wasstraat gaat deze auto in ieder geval niet zien - dat heb ik daar geleerd. Verder heb ik inmiddels voor een bulk aan beginnerspoetsproducten gekocht om de auto mooi te houden. Is even een investering maar de wasstraat kost ook een hoop en zo blijft de auto teminste mooi en hopelijk krasloos (of zo goed als).
 

Pendragon

Forumguru
Ik werk ook altijd van boven naar beneden in de wasbox, geen wasstraat. 2 emmers, washand en shampoo. 2 keer per jaar de auto wassen/kleien en waxen, maar toch hou je altijd weer krassen. Mensen die langs je auto schuren, krassen van ringen, een keer een autosleutel die langs de lak komt, steenslag etc. Maar ondanks dat alles ben ik er toch zuinig op. Sommige mensen lachen me wel eens uit, maar blijf erbij dat het gewoon goed is voor je auto......en ik vind het ook leuk werk :)
 

Inge

Lid
Hier kan ik me volledig bij aan sluiten. Afgelopen dagen heel wat aanspraak gehad bij het verzorgen van de auto - hij blinkt nu bijna de parkeergarage uit! :cool:. Straks nog even alles nalopen op wat er niet ingetrokken is aan exterieur/ interieur trim verzorging.

Waxen wil ik 4x per jaar doen daar de standtijd van de meeste waxen ca 3 a 4 maanden is (Collinite 845/ Pinnacle/ Mothers California Gold Step 3 Pure Carnauba Liquid Wax). Hierdoor komt de auto niet zonder wax te zitten.
Als ik straks tijd heb (en anders een van de komende dagen) zal ik een kort verslagje plaatsen met foto's.

Krassen door andere mensen veroorzaakt - bah wat heb ik daar een hekel aan. Steenslag - is ook balen - maar kun je helaas niet voorkomen.
 

rickvandevelde

Senior Member
Ik lees al een tijdje dit interessante onderwerp en wil nu toch eens reageren.
Ongeveer 20 jaar ben in actief voor mijn werk in de professionele autowasmarkt.
Mijn mening is dat een goede wasstraat minder krasjes veroorzaakt als de auto met de hand wassen.
In een goede wasstraat wordt de auto eerst met een voorreiniger ingeweekt, daarna met een hogedruk/volumeboog afgespoeld, daarna gewassen met textiel of foam borstels, en voorzien van een polish en beschermlaag.
Bij machinaal wassen draaien de borstels (textiel of foam) met een vaste druk en draairichting, hierdoor word er nooit teveel druk op een deel van de auto uitgeoefend zoals bij handmatig wassen wel gebeurd. Ook door de vaste draairichting zal een eventueel zandkorreltje minder kans geven een krasje te veroorzaken. Ook word bij handmatig wassen dit eventuele zandkorreltje heen en weer gewassen en geeft dus meer kand op een krasje.
In veel goede wasstraten word gebruikt gemaakt van Osmose water (water waar niet alleen kalk maar ook alle mineralen dmv. membramen uit gehaald zijn) schoner water bestaat er niet.
Bovendien wordt in een wasstraat de auto ook nog voorzien van een wax, polish (beschermlaagje)

Er zijn al diverse tests geweest waar een vergelijk is gemaakt tussen het handmatig wassen (2 emmer systeem) en het wassen in een textiel wasstraat. Hier wordt het lakoppervlak met een microscoop bekeken en het krasjeseffect beoordeeld. Bij de wasstraat zitten minder krasjes als het met de hand wassen!

Bovenstaande geldt voor een goede proffessionele wasstraat, dus geen roll-over, nylon borstels, foutief recyclewater etc.

Ik was mijn auto voor mijn werk gemiddeld in een wasstraat 3x per week, in de 2,5 jaar dat ik mijn auto gebruik is dat ongeveer 500x en heb nog nooit problemen met krasjes gehad.

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb zelf geen wasstraat!
 

EdK

Forumguru
Nog even voor de duidelijkheid, ik heb zelf geen wasstraat!

Zou dat niet goedkoper wezen zo onderhand ? :cool:

Maar ook ik ga eens in de 2 weken bij een wasstraat langs en ook een met lappen
En voor ik de wasstraat wordt ingeleid spuiten ze hem wel al eerst geheel af met hoge druk spuit.
Worden de smerige plekken al ingesopt en als eerste wordt er al velgenreiniger op de velgen gespoten.

En krasjes....... wel ik kan ze niet vinden, en mijn dealer zegt altijd dat me wagen goed in de wax staat en dat er menig klant een voorbeeld aan kan nemen.
 

Fabia

† In Memoriam
Toch blijf ik erbij dat je nooit een auto helemaal schoon krijgt in een wasstraat.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt Fabia: is een beetje afhankelijk van het model, en de wasstraat (de ene combinatie heeft meer 'onbereikbare' plekken dan de ander, maar de randen van portieren, kofferklep, motorkap, delen van de velgen zijn gewoon in de wasstraat niet bereikbaar. Dat moet je toch altijd met de hand doen, en deuren enzo even open trekken zodat je erbij kunt.
 

rickvandevelde

Senior Member
Toch blijf ik erbij dat je nooit een auto helemaal schoon krijgt in een wasstraat.

100% schoon is in wasstraten inderdaad niet altijd het geval, mijn opmerkingen zijn echter over krasjes in de wasstraat!
De zogenaamde "schaduwrandjes", nummerplaat achter, hoekjes bij bumper, plekjes onder dakrail worden niet bij elke wasstraat even schoon.
 

Inge

Lid
Als ik naar het verschil kijk tussen handmatig wassen en met de wasstraat dan zie ik wel degelijk verschil op de lak. Er hoeft maar een heerlijk vieze zanderige auto voor je uit de straat te komen en je hebt de poppetjes aan het dansen... (in mijn ogen).

Onder handmatig wassen versta ik ook eerst de auto goed in de foam zetten/ laten inwerken en met een slang afspoelen dan heb je al het losse vuil/ zandkorreltjes ook meteen te pakken en als je dan verder gaat met het 2 emmer systeem met goed wasmitts dan heb je geen last van korreltjes.

Mijn inziens kan een auto niet goed in de was staan als dat niet handmatig eens in de paar maanden gebeurd en daarbij door een goede shampoo onderhouden wordt. De spullen die in een wasstraat gebruikt worden zijn vaak agressief en bij het handmatig in de was zetten verdwijnt je noeste arbeid meteen weer.

Maar goed zoveel mensen zoveel meningen :) - ik blijf erbij dat ik mijn auto mooier en kraslozer/ swirllozer houd door handmatig te wassen en te waxen dan de wasstraat te gebruiken. Ook kom ik zo bij alle plekjes die een wasstraat niet bereiken kan (tussen de deuren en drempels bijvoorbeeld) en ben het hierin dus helemaal eens met Fabia.
 

rickvandevelde

Senior Member
Als ik naar het verschil kijk tussen handmatig wassen en met de wasstraat dan zie ik wel degelijk verschil op de lak. Er hoeft maar een heerlijk vieze zanderige auto voor je uit de straat te komen en je hebt de poppetjes aan het dansen... (in mijn ogen).

Onder handmatig wassen versta ik ook eerst de auto goed in de foam zetten/ laten inwerken en met een slang afspoelen dan heb je al het losse vuil/ zandkorreltjes ook meteen te pakken en als je dan verder gaat met het 2 emmer systeem met goed wasmitts dan heb je geen last van korreltjes.

Mijn inziens kan een auto niet goed in de was staan als dat niet handmatig eens in de paar maanden gebeurd en daarbij door een goede shampoo onderhouden wordt. De spullen die in een wasstraat gebruikt worden zijn vaak agressief en bij het handmatig in de was zetten verdwijnt je noeste arbeid meteen weer.

Maar goed zoveel mensen zoveel meningen :) - ik blijf erbij dat ik mijn auto mooier en kraslozer/ swirllozer houd door handmatig te wassen en te waxen dan de wasstraat te gebruiken. Ook kom ik zo bij alle plekjes die een wasstraat niet bereiken kan (tussen de deuren en drempels bijvoorbeeld) en ben het hierin dus helemaal eens met Fabia.

Zoals ik al schreef wordt in een goede wasstraat de auto eerst mij veel water en hogedruk afgespoeld waardoor het zand van de auto afgespoeld wordt.
Zou er eventueel van een auto nog zand opzitten wordt dit bij de textiele borstels eruit gewassen.
Gewassen wordt met veel water en na iedere auto blijven de borstels nog even nawassen waardoor het eventueel resterende zand verdwijnt.

De producten die in wasstraten gebruikt worden zijn niet altijd aggressief.
De reinigingskracht wordt op PH afgesteld, en is door de ketingbaansnelheid altijd hetzelfde waarbij handmatig thuis wassen de inweektijd wel eens te lang kan zijn waardoor het prodoct teveel inwerkt op de lak.
Bovendien zijn de producten in een goede wasstraat afgesteld op PH waarden, de juiste tensiden (oppervlakte actieve stoffen) en bevatten in verdunning de juiste hoeveelheid NTA's/fosfaten.
Wasmiddelen voor thuis gebruik zijn vaak een slap aftreksel omdat deze bij verkeerd gebruik schade aan een auto kunnen veroorzaken.
 

peperskoda

Forumguru
Aangezien ik in een stad woon waar het wassen voor de deur officieel verboden is(:1884:) moet ik af en toe ook gebruik maken van een wasstraat. Deze maakt gebruik van lappen maar ook van gerecycled water. Als ik dat over mijn voorruit zie gaan krijg ik helemaal de kriebels. Mijn auto wordt gewassen met vies water, het is zo donker als een maanloze nacht! Maak mij dan maar wijs dat daardoor minder krasjes ontstaan als wanneer ik thuis met de 2 emmer methode mijn auto was(gelukkig ben ik wel eens burgerlijk ongehoorzaam..) En de wasstraat is er één die als heel goed bekend staat in de regio. Ik ga er nu alleen maar naar toe als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld als het langere tijd vriest en ik toch mijn auto van het zout wil ontdoen.
@Rickvandevelde: Zijn de wasstraten waar jij vanuit je professie komt allemaal vernieuwde inrichtingen of zijn het ook inrichtingen die al heel lange tijd met dezelfde waslappen etc. werken?
 

Inge

Lid
Rick laten we het er maar op houden dat we hierover van mening blijven verschillen - je kunt me niet wijs maken dat zelfs bij het naspoelen van de lappen al het zand eruit verdwijnt.
De ervaring van Peperskoda deel ik ook. En ja hier mag helaas ook niet voor de deur gewassen worden - ben ook af en toe burgerlijk ongehoorzaam maar gebruik wel biologisch afbreekbaar spul ( tenminste de foam) en als ik straks in maart mijn gritguard emmers (met deksel) heb dan vul ik die thuis met warm water en rij naar de wasbox om hem daar helemaal te wassen - het afmaken metQuick detailer+, trimrestorer e.d. doe ik dan thuis wel weer in de garage of voor de deur als het mooi weer is.
 

rickvandevelde

Senior Member
[QUOTE@Rickvandevelde: Zijn de wasstraten waar jij vanuit je professie komt allemaal vernieuwde inrichtingen of zijn het ook inrichtingen die al heel lange tijd met dezelfde waslappen etc. werken?[/QUOTE]

Ook wel oudere wasstraten, en ook niet elke wasstraat heeft dezelfde kwaliteit (ik had het over goede wasstraten)

@ingebakermans, Ik geef gewoon mijn professionele mening en vind het prima dat een boel mensen met een emmertje de auto wassen. Ik geef gefundeerd aan waarom er in een goede wasstraat minder krasjes ontstaan als met de hand wassen.
 

rickvandevelde

Senior Member
Hahaha, hoeft ook niet, wilde alleen mijn mening geven.
Je moet doen wat jezelf het beste lijkt, en ik begrijp dat bezig zijn met je auto ook een leuk tijdverdrijf is:laugh:
Ik mag zelf ook graag met mijn auto bezig zijn, alleen wassen doe ik meestal in de wasstraat maar ook wel eens thuis met een emmertje............
 
Bovenaan Onderaan