Krassen wasstraat!

RayDelft

Forumguru
Ik sta ervan te kijken dat het kennelijk op sommige plaatsen in NL verboden is om aan de stoep de auto te wassen. Wat is dat nou weer voor onzin. Ook zie ik de discussie over (on) veiligheid van wasstraten. Het zal allemaal wel redelijk veilig zijn, maar met het handje, met veel water en zo'n speciale sliertjeshandschoen, lijkt mij toch beter dan in een wasstraat, zeker wanneer er net voor jou iemand doorheen is gegaan die net off-road geweest is in de blubber. Nu schijn t het ook uit te maken of die wasstraten van die harde nylon borstels hebben of met van die katoenen lappen werken, maar toch. Veel wasstraten hebben ook de mogelijkheid met het handje te wassen. Daar zou mijn voorkeur naar uit gaan. Gelukkig kan ik op mijn eigen oprit wassen met de tuinslang, maar dat betekent wel dat het daarvoor 's winters te koud is vaak. Toch liever in de winter een wat viezere auto, dan door de wasstraat te moeten, maar misschien is dat meer een gevoel dan wetenschap. Overigens mijn lak is door mijn 'special treatment' wel heel erg gaaf. Toch zie je bij felle zon wel enigzins zo'n hologram effect. Dus miniscule krasjes zitten er wel deglijk in, maar zijn niet te vermijden denk ik.
 

Cordoba

Forumguru
@RayDelft: autowassen op straat is in bijna alle plaatsen in NL via de APV verboden. Alleen is het zo'n onzinnig verbod: je mag niet met vuile ramen/lampen/kentekenplaten rondrijden, en de wasstraat komt ook niet naar je auto toe. Bovendien is het verhaal van het milieu nogal onzinnig: alle zooi (vetten, enz.) die bij een wasbeurt op straat komen, komen ook op straat bij een forse regenbui, het enige verschil zit in de wasmiddelen en dan nog alleen op plaatsen waar een apart stelsel is voor hemelwater, op alle andere plaatsen komt het in het gewone rioolstelsel terecht. Je ziet dus in plaatsen waar het verboden is, net zoveel auto's op straat wassen als in de plaatsen waar niet zo'n verbod is.

Wat krasjes betreft: heel erg veel kun je voorkomen door goede procedure (2 emmer systeem, waarbij je in één emmer je schone sop hebt, en in de andere emmer een rooster om vuil van je washmitt te halen, voordat je weer in de emmer met sop gaat). Overigens zijn krassen nooit helemaal te voorkomen, omdat er bijvoorbeeld altijd mensen op parkeerterreinen zich tussen geparkeerde auto's doorwringen.
 

RayDelft

Forumguru
@RayDelft:Overigens zijn krassen nooit helemaal te voorkomen, omdat er bijvoorbeeld altijd mensen op parkeerterreinen zich tussen geparkeerde auto's doorwringen.

Of lomperikken de deur opensmijten en aldus putten in je auto slaan.

Ik gebruik geen twee emmers. Eerst spuit in de auto door en door nat. Daarna zet ik een borstel op de slang met van die speciale aan het uiteinde "pluizige" zachte haartoppen. Daarmee boen ik niet, maar veeg ik in lange halen steeds 1kant op, van hoog naar laag. Dan neem ik de handschoen en een emmer met een beetje shampoo. Die washand spoel ik steeds uit met de tuinslang. Daarna sop eraf spoelen. Ik doe alles tot aan de hoogte van de sierstrips/ bumperhoogte. Daaronder is het vaak vuiler en daarom doe ik dat apart. Dus nooit onder en boven de strips gelijktijdig in verticale bewegingen. Het kost me een plens water, maar och, de lol van een auto die steeds als nieuw eruit ziet, is ook wat waard. Bij dealers krijg ik bij inruil steevast de complimenten over de staat van onderhoud van mijn auto, zowel binnen als buiten. Maar ook de plekken die niet in het zicht zijn vergeet ik niet. De binnenkant van de deuren , nabij de scharnieren, onder de kap de roosters schoon en vrij van bladeren en troep houden. Achter de rubbers schoonmaken, de rubbers behandelen enz. enz. al doe ik dat laatste niet elke keer. Mijn auto kan je na inruil met een gerust hart kopen. Al was het maar vanwege mijn rijstijl. Ik houd van potente motoren, en het idee van genoeg vermogen te hebben, maar zelden rijd ik harder dan 140 of boven de 3000 toeren. Eigenlijk is een 1,4 voor mij genoeg, maar ja, tís toch leuk een beetje vlotte motor. Slijten doen mijn auto's bijgevolg ook al niet.
 

hojo

Lid
Sorry, het klinkt wat heidens in dit topic. Maar ik was mij auto gewoon niet te veel. Ook na 3 jaar inruil kreeg ik complimenten over de goede staat van de lak. Af en toe met de hand en met beleid en af en toe in de wasstraat. Natuurlijk ziet mijn auto vaak niet zo spik en span maar ik denk dat de hedendaagse lak veel kan hebben en dat teveel wassen risico's met zich mee brengt.
Ik begrijp dat ik met deze wijze wat uit de toon val maar dat zij dan maar zo.
Gr. Hojo.
 

RayDelft

Forumguru
Ik begrijp dat ik met deze wijze wat uit de toon val maar dat zij dan maar zo.
Gr. Hojo.

Nee hoor, ieder zijn eigen ding.

Ik denk dat de gedragingen van forumleden hier toch al niet erg representatief zijn voor wat men gemiddeld in den lande zoal met- of rond zijn auto uitspookt.
Mensen die actief worden op een autoforum hebben toch al een bovengemiddelde belangstelling voor auto's en dat geldt misschien voor Skodarijders nog wel in het bijzonder. Veel mensen, misschien wel de meesten, rijden auto om van A naar B te komen en zijn er voor de rest niet in geinteresseerd.
 

hojo

Lid
Ik wilde het niet zo zeggen maar je hebt wel gelijk. Eerlijk gezegd vond ik het verhaal van rickvandevelde wel steekhoudend.
Mits een goede wasstraat, zou dit niet al te veel problemen moeten opleveren. Maar ja, hoe herken je die. Zijn er "plaatsgebonden" lijsten van gecertificeerde bedrijven die volgens een soort waarborg werken. Kom op rickvanevelden, laat a.u.b. van je horen.
Gr, Hojo.
 

peperskoda

Forumguru
Een goede wasstraat is nog altijd beter dan helemaal niet wassen. De lakken van de moderne auto's zijn allemaal op waterbasis. Dat betekent dat ze minder kunnen hebben als de vroegere laksoorten. Vroeger kon vogelstront niet zo heel veel kwaad op een auto, tegenwoordig moet je het eigenlijk direct verwijderen om lakschade te voorkomen. Zo gaat dat ook mt de inwerking van zout en andere chemikaliën op de weg. Die rommel tast je lak aan. Nu heeft Skoda gelukkig een vrij harde lak waardoor het optreden van schade wat minder is, maar rijd je een auto van Japanse of Koreaanse makelij dan is de lak weer boterzacht en heb je dus heel snel last van ingevreten lak. Ik was mijn auto in de winter vaker als in de zomer, tenzij de kop van de auto vol zit met dode beesten(die laat ik geen dag zitten...) Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik geen fan van de wasstraat al maak ik er wel eens gebruik van. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er met spullen gewerkt wordt die te zuur zijn voor mijn lak, maar laat mij graag van het tegendeel overtuigen. Mocht rickvandevelden ons kunnen voorzien van een lijst met kwalitatief goede wasstraten dan houd ik mij aanbevolen.
 

rickvandevelde

Senior Member
De meeste wasstraten met een Bovagkeurmerk hebben een redelijk goede kwaliteit.
Maar ook hier zitten wasstraten bij met een mindere kwaliteit.
Zuren worden in een wasstraat nauwelijks gebruikt en zijn ook minder schadelijk dan hoog Alkalische middelen (loog)
Als je je woonplaats aangeeft kan ik je wel via PB een wasstraat advies geven.
Hier op het forum wil ik geen reclame maken voor een specufieke wasstraat.
 

Cordoba

Forumguru
@rickvandevelde: dat er eigenlijk geen zure chemicaliën in een wasstraat gebruikt worden, zal wel kloppen. Ik weet dat bijvoorbeeld middelen die voor professionele vaatwassers gebruikt worden ook allemaal sterk alkalisch zijn. (typisch pH-waarde tussen 11 en 13,5). Dat zuur geen kwaad kan, betwijfel ik: kijk naar het effect van (zure) vogelpoep die in de zon een dagje op je lak zit.

Overigens heb je behalve wasstraat, ook nog een wasbox waar je de auto zowel met schuimlans als hoge druk waterspuit te lijf kan, en tussendoor steeds je auto zo kunt behandelen zoals je wil. Overigens een ander probleem bij wasstraten is het terugwinnen van het gebruikte water: dat betekent bij bepaalde wasstraten dat je zeker later op de dag met water met zandkorrels erin aan het wassen bent. Dit is bij de ene wasstraat erger dan de ander, maar voor sommigen reden om een emmer schoon water van huis mee te nemen voor het naspoelen!!
 

rickvandevelde

Senior Member
Recyclewater gaar meestal door 3 bekkens van ca 20.000 liter water waar het zand bezinkt, daarna loopt het water vaak door een zand filter en een cycloonfilter waarna het door een pomp met uiterst fijne zeef weer hergebruikt wordt.
Hierdoor krijg je echt geen zand meer mee!
 

Cordoba

Forumguru
Sorry Rick, maar dat je 'echt geen zand meer meekrijgt' is een verkooppraatje. Er komt altijd zand mee, alleen hoe beter de bezinking en de zeven hoe minder en hoe fijner het overgebleven zand is. Met cycloonfilter, bedoel je een whirlpomp, waarbij het vuil in het midden blijft zweven/liggen en het water aan de buitenkant wordt afgevangen?

Je hebt het over 3 bekkens van 20 kuub als bezinking, hoe veel tijd krijgt het dan om te bezinken? (gezien de hoeveelheid en dat het water op drukke dagen ook in de loop van de dag compleet ververst moet worden, neem ik aan dat er water diverse keren op een dag wordt hergebruikt)

Idee: Rick is het misschien een idee, als je een topic over wasstraten en de techniek daarvan maakt, en de discussie daar naartoe verplaatsen?
 

rickvandevelde

Senior Member
Bij cycloon gaat het vuile water via buitenkant retour put en het schone water wordt gebruikt.
Bij hele drukke dagen zal het water misschien 2x gebruikt worden.
Bezinken van zand heeft dus tijd genoeg, bovendien wordt er vaak gebruik gemaakt van vlokmiddelen waardoor het vuil bind en snel naar de bodem van de put zakt.
Recyclewater wordt meestal alleen op de hogedrukgedeeltes gebruikt, inweek, borstels/lappen wax spoeling draaien bijna altijd op osmose of schoon(leiding)water.

Ik heb alleen maar op dit topic gereageerd maar maak hiermee blijkbaar nogal wat reacties los:grin:
 

hojo

Lid
Ik had het zelfde gevoel. Interessant. Het lijkt me ook voor de hand liggend dat een goede professionele wasstraat zeker niet minder wast dan handmatig. Dat gegoochel met emmers en dan steeds maar weer evenveel druk uitoefenen en dezelfde kant opdraaien.De voorwas en de hoofdwas. Pffffffffffft. maar ja, ik ben dus ook geen liefhebber. Ik betaal wel die paar euro's voor een professional.
En ja, Rickvandevelde, het is goed te horen van een kenner hoe zo het een en ander werkt.
Gr.Hojo.
 

Inge

Lid
Ik heb gisteren op het carcleanforum uitvoerig mijn 1e detail ervaringen geschreven - voor wie het leuk vind om het te lezen en het eindresultaat te zien - de link: http://forum.carclean.nl/cc_postsm310161/1e-detail-poging.aspx#post310161

Misschien ook voor degene onder ons die het wat minder zien zitten om met de hand te wassen is het denk ik goed omnte weten wat een verschil het met je auto maakt als je het wel doet.

Vanmiddag was Michel op bezoek en hebben we het natuurlijk over de auto's gehad en ook bekeken . Het 1e wat hij zei was "wauw wat ziet die er mooi en diep glanzend uit" en dan te bedenken dat hij er voor iedereen op de die op de meeting was al mooi uitzag. Hij is wat mij betreft zeker nog een keertje of tig mooier in de kleur komen te staan.
Bij vergelijking interieur was de mijne zwart en de zijne grijs terwijl je dit op het 1e gezicht toch niet zou zeggen - dus ook al was je je auto in de wasstraat vertroetel je interieur ook een keertje of wat met een goede interieur verzorger en het wordt er zoveel mooier van. :)
 

Hetzer

Forumguru
Ik was mijn auto's altijd met de hand.
Onlangs de Citigo gewassen, en ook op mijn lak swirls en kleine krasjes zichtbaar. ik denk dat dit nooit uit te sluiten is
Vandaag weer even aan de slag gegaan met polisher, klei en krasverwijderaar en de motorkap, spatborden en achterklep, dak weer swirl en kras vrij gemaakt ;). Na de winter doe ik de hele auto wel weer
 

Inge

Lid
Gisteren wat buiten foto's gemaakt van de auto. Het verschil met voor de detailing en na is nu goed te zien. Wilde jullie het verschil niet onthouden. De 1e foto is van voor en de andere twee van na...

_C216031_edited-1 HELE AUTO VOOR WASSEN.jpg _C316062_edited-1 eindresultaat buiten 2.jpg _C316061_edited-1 eind resultaat buiten1.jpg

Zelfs met het iets dondekerder zijn van de laatste twee foto's is het kleurverschil wat mij betreft goed zichtbaar. Vind de kleur dieper en glanzender geworden.
 
Bovenaan Onderaan