Koude start Greenline

Andy

Nieuw lid
Nu na een jaar en een nieuwe winter opnieuw startproblemen bij vorst. Startmotor draait rond, motor wil aanslaan maar doet het toch niet, startmotor draait weer een paar slagen en pruttelend slaat hij na een seconde of 10 aan.
Of hij slaat na een paar seconden af en er staat op het display: start manually. Dan opnieuw starten en hij slaat wel aan.

vorig jaar heb ik hem bij de dealer gehad met dit probleem en ze kwamen tot de conclusie dat dit normaal is bij deze type motor.
Het afslaan bij het starten heb ik sinds deze winter voor het eerst.

Ik denk dat ik maar weer eens een bezoekje aan de garage breng. Is er iemand die dit probleem bekend voor komt?
 

hemi24

Forumguru
@Andy: Bij koud weer liep mijn 1.6TDI ook altijd onregelmatig en dreigde dan na het starten ook bijna weer af te slaan. Nadat bij 120k toch eindelijk bleek dat het 2-massa-vliegwiel de boosdoener was, loopt de motor stationair veel beter... Voorheen was het net alsof de motor niet kon kiezen welk toerental deze stationair wilde aanhouden.
 

VMR

Nieuw lid
Nu na een jaar en een nieuwe winter opnieuw startproblemen bij vorst. Startmotor draait rond, motor wil aanslaan maar doet het toch niet, startmotor draait weer een paar slagen en pruttelend slaat hij na een seconde of 10 aan.
Of hij slaat na een paar seconden af en er staat op het display: start manually. Dan opnieuw starten en hij slaat wel aan.

vorig jaar heb ik hem bij de dealer gehad met dit probleem en ze kwamen tot de conclusie dat dit normaal is bij deze type motor.
Het afslaan bij het starten heb ik sinds deze winter voor het eerst.

Ik denk dat ik maar weer eens een bezoekje aan de garage breng. Is er iemand die dit probleem bekend voor komt?

Na de laatste motormanagement update ceen centje last van of rauw lopen of niet willen starten. Even laten voorgloeien todat gele icoontje uitgaat en dan start ze meteen. Eerste 1 a 2 seconden iets rauwige motorloop (LANG niet zoals voor de update) waarna motormanagament het overneemt en ze als een zonnig dieseltje loopt. Ja ook met -6 graden! Ik laat de motor 30 seonden stationair draaien en daarna kan ik zo wegrijden.
 

My1stIbi

Actief lid
@VMR: jij hebt ook VCDS, toch? Zou je het versienummer van de update kunnen opduiken? (nieuwsgierig, meer niet).
Onder 01-Engine, het laatste getal achter 'Component:' in de log, in mijn geval:
Address 01: Engine (J0000-CFWA) Labels: 03P-906-021-CFW.clb
Part No SW: 03P 906 021 AA HW: 03P 906 021 AA
Component: R3 1.2 DCM3.7 H03 7638

Ik heb overigens ook geen last met starten, ook niet bij -5. Wel een rauwe loop, maar die is gelukkig snel weg.
 
Ook hier geen rare fratsen bij min 7. Ik merk wel een klein verschil als de standkachel een half uur voorverwarmd heeft, ik ben er echt blij mee.
 

laagvlieger

Forumguru
Vanochtend was het hier -15, en inderdaad, de Fabia viel de eerste keer stil! Hij startte wel, liep erg onregelmatig en het zakte terug in elkaar. 2de keer starten kostte veel meer tijd om voor te gloeien maar toen startte die wel goed.

Namiddag gaat de auto binnen, het is één blok ijs en ik kan zelfs geen ruitenvloeistof meer sproeien (de uitgangen zijn helemaal dicht gevroren). En ze voorspellen lokaal -17 (Ardennen).
 

VMR

Nieuw lid
Vanochtend was het hier -15, en inderdaad, de Fabia viel de eerste keer stil! Hij startte wel, liep erg onregelmatig en het zakte terug in elkaar. 2de keer starten kostte veel meer tijd om voor te gloeien maar toen startte die wel goed.

Namiddag gaat de auto binnen, het is één blok ijs en ik kan zelfs geen ruitenvloeistof meer sproeien (de uitgangen zijn helemaal dicht gevroren). En ze voorspellen lokaal -17 (Ardennen).

Brrrrrr -17 graden! Wellicht kan je de garage bellen en vragen of er ook een upgrade voor motormanagement beschikbaar is voor jouw auto?
 

laagvlieger

Forumguru
Om 7u was het hier -17,3 volgens de thermometer. Kijk, dan zijn koude starts een feit en startproblemen niets om je bij te schamen ... Ben wel benieuwd hoe 1.2 tdi's het doen in Oost- Europa waar het nog kouder is.
 

robinnoordzij

Nieuw lid
Ik denk dat ze het net zo goed doen. de erg koude motor loopt wel minder lekker. maar naar mijn idee start hij zeker. de 1.2 tdi met start/stop heeft een zwaardere accu wat met deze temperaturen handig is.
 
Vanochtend was het hier -15, en inderdaad, de Fabia viel de eerste keer stil! Hij startte wel, liep erg onregelmatig en het zakte terug in elkaar. 2de keer starten kostte veel meer tijd om voor te gloeien maar toen startte die wel goed.

Zat in Duitsland zoiets van - 15 graden. Eerste keer starten, schrok me rot, wat een gepruttel. Lamp accu knipperde met motor mee en daar na sloeg hij af. Motor management kon de motor niet op toeren krijgen. Tweede keer starten dreigde het zelfde te gebeuren en heb het gaspendaal was gas bij gegeven. Toen ging het beter en gaspendaal losgelaten. Leek wel of de motor op één of twee cilinders liep. Moet maar eens contact opnemen met de garage. Kijken wat ze hierover zeggen.
 

wanderer

Senior Member
afgelopen zaterdag, jawel 17 graden onder nul en ......in 1x starten liep wel een paar seconden wat wiebelig en natuurlijk het geklepper van metaal op metaal, maar ik kon gewoon wegrijden....hulde...
ben bijna op 60000km...
 

VMR

Nieuw lid
Ik denk dat ze het net zo goed doen. de erg koude motor loopt wel minder lekker. maar naar mijn idee start hij zeker. de 1.2 tdi met start/stop heeft een zwaardere accu wat met deze temperaturen handig is.

-11.5 graden geweest hier. 1 a 2 seconden rauwe loop bij een start van +/- 1500 RPM, daarna keurig netjes 1000/1100RPM. Even laten warm draaien en rustig aan wegrijden. Boven verwachting de laatste software motormanagement upgrade! (nouja... Eigelijk niets meer of minder dan zoals het hoort vanaf dag 1 van verkoop meneer Skoda!)
 

erik2907

Actief lid
Door twee keer voor te gloeien (contact aan - contact uit - contact aan) en dan pas te starten géén problemen bij -22 van de week in de Flevo polder.
 
Het vreemde is dat hij bij -22 koelwater temperatuur gewoon in 1 keer naar de 1000+rpm klom bij het starten toen hij nieuw was.
En nu een tijdje op 400rpm rond blijft draaien met iets van brandstof actie voor hij echt doorklimt bij maar -9 koelwater temperatuur.
 

Max5

Senior Member
Met de software update afgelopen vrijdag geen enkel startprobleem de afgelopen koude dagen (-20!), maar daarvoor ook al niet :) (al was het toen niet zo koud).
Wel net als VMR het idee dattie soepeler loopt. Ook zie ik met de scangauge wat andere waarden, cruisend met 120km/h wordt het koelwater iets warmer (typisch 97 ipv 94 graden voorheen), en is de inlaatdruk beduidend lager???
Maar misschien zijn de huidige temperaturen daar debet aan...
 

MacManiac78

Forumguru
Mij is opgevallen dat de dieselpomp pas gaat lopen nadat de auto gestart is.
(Je hoort enkele seconden na de start pas het geluid wat lijkt op het gehuil van een Fohn.)
Bij andere auto's die ik gehad heb, ging de brandstof pomp meteen na de sleutel in contact te hebben gezet, draaien.
Met een koude motor starten geeft mij een zwiepende toerenteller die enkele malen snel zwiept van 1000 naar +/- 1500 rpm's.
Nadat de motor even loopt en de pomp aangezwengeld is, loopt de motor beter. (de motor draait +/- 800 RPM's)
Meteen wegrijden met een Brrrr K k k k OUDE motor resulteerd bij mij een een hevig geratel en zelfs afslaan.
Het geratel klinkt alsof er geen olie om de zuigers zit.
+/- 5 seconden laten draaien en wegrijden, geeft geen geratel.
Ik moet hiervoor nog langs de dealer.
Is dit voor iemand van jullie herkenbaar?
 

VMR

Nieuw lid
Mij is opgevallen dat de dieselpomp pas gaat lopen nadat de auto gestart is.
(Je hoort enkele seconden na de start pas het geluid wat lijkt op het gehuil van een Fohn.)
Bij andere auto's die ik gehad heb, ging de brandstof pomp meteen na de sleutel in contact te hebben gezet, draaien.
Met een koude motor starten geeft mij een zwiepende toerenteller die enkele malen snel zwiept van 1000 naar +/- 1500 rpm's.
Nadat de motor even loopt en de pomp aangezwengeld is, loopt de motor beter. (de motor draait +/- 800 RPM's)
Meteen wegrijden met een Brrrr K k k k OUDE motor resulteerd bij mij een een hevig geratel en zelfs afslaan.
Het geratel klinkt alsof er geen olie om de zuigers zit.
+/- 5 seconden laten draaien en wegrijden, geeft geen geratel.
Ik moet hiervoor nog langs de dealer.
Is dit voor iemand van jullie herkenbaar?

Ja! Ga onmiddelijk naar de garage en laat terstond de laatste motor managment update in je auto zetten voordat er iets goed naar de knoppen gaat!
 
Bovenaan Onderaan