Koude start Greenline

Laat altijd even je motor draaien voor je wegrijdt. Wel zo prettig voor elke motor. Dan komt namelijk de olie stroom op gang door het blok voor je het gaat belasten.
 

MacManiac78

Forumguru
Afspraak met dealer is gemaakt.
Het later inkomen van de brandstofpomp was ze geheel vreemd.
De monteur geloofd me ook niet, dus dat wordt mooi.
*Grinzzz*

Een 1.2 TDI warm laten draaien duurt minimaal een kwartier (Bij bijzonder gunstige (warme) omstandigheden.)
Met de kou van pas, is na 20 minuten (met -10 / -15'C) de olietemparatuur zelfs na een rit op de snelweg pas naar de 88'C te krijgen. Dit ligt nog iets lager dan de bedrijfstemperatuur van +/- 95-102'C.
Geloof me.... met deze kou en dan op stationair toerental warm laten lopen, duurt nog HEUL veul langer en slijt de motor harder dan er gewoon mee te gaan rijden. Wel voorzichtig, niet meteen gaan blazen. (Maar dat zal je vast bedoelen.)
 

MacManiac78

Forumguru
Huilende geluid van de brandstofpomp is afkomstig van een slechte lager, de brandstofpomp wordt vervangen.
De injectoren/verstuivers moeten worden doorgemeten, mogelijk dat de inspuitwaardes niet allemaal gelijk zijn. (zoiets?) Dit kan alleen bij een koude motor.
Brandstofpomp gaat pas draaien nadat de motor al enkele tellen draait: "U heeft gelijk, raar, daar is niets aan te doen".
Koelvloeistof niveau is bijgevuld, niveau bevond zich 1 a 1,5 cm onder minimum. Zelf bijvullen met foutieve koelvloeistof kan beindigen van de garantie betekenen, want de blauwe, groene en rode koelvloeistof hebben allen een andere smering. Het veranderen van de smering kan resulteren in slijtage. aldus Van Loon te Gouda.
ECU Software versie update; pomp start nog steeds later.
Rijdt nu wel beduidend zuiniger! Voorheen +/- 1 - 29 bij 50km/h in 4 nu 1 - 37 bij 50km/h in 4 (op een vlak stuk) Ik heb echter geen idee of ik wind in de rug had, maar het waaide niet hard.
Vandaag nog eens proberen, misschien dat ik een vuiltje in mijn oog had.
OF! De nieuwe software niet geloven. Opnieuw volgooien en dan zelf het verbruik berekenen, want PON krijgt heel veel klachten over het niet waar zijn van het gemiddelde verbruik van de Fabia Greenline (1-29) Gemiddeld rijdt ik gemiddeld 1 op 21. 1 op 23 als ik heel erg mijn best doe. Dagelijks +/- 4 km a 50km/h dan 30 km snelweg, 2 km 60 en 1 km 50. Het 1 op 23 rijden lijkt dan alleen als ik slipstreamend achter een vrachtwagen blijf hangen die +/- 85 a 90 km/h rijdt. (dan rijdt ik ook in 4 en niet in 5, 4 is zuiniger.)
 

VMR

Nieuw lid
Laat altijd even je motor draaien voor je wegrijdt. Wel zo prettig voor elke motor. Dan komt namelijk de olie stroom op gang door het blok voor je het gaat belasten.

Idd volstrekt mee eens. Duurt tussen de 8 en 10 seconden voordat je de olie hoort stromen. Gewoon stationair minuutje laten draaien, dan twee keer heel kort ff wat gas tot een 2500rpm met een diesel en daarna kan je rustig wegrijden.
 

hemi24

Forumguru
Idd volstrekt mee eens. Duurt tussen de 8 en 10 seconden voordat je de olie hoort stromen. Gewoon stationair minuutje laten draaien, dan twee keer heel kort ff wat gas tot een 2500rpm met een diesel en daarna kan je rustig wegrijden.

Volkomen nutteloze exercitie, kan ik als techneut ook geen enkel beredenering voor bedenken om het zo te doen. Net zo onzinnig als motorrijders die na het starten eerst 5x het gas opentrekken, voordat ze opstappen en wegrijden.
Als je olie pas na 10 seconden gaat stromen, moet je waarschijnlijk toch eens naar je dealer...
 

Noord26

Forumguru
Als werktuigbouwkundige zie ik meer nadelen van het 2 maal kort onbelast gas geven met een ijskoude diesel als voordelen.

:confused:
 
Aangezien we geen secundaire olie pomp hebben die electrisch of met de hand word bekrachtigd stroomt de olie pas overal wanneer de olie druk voldoende is opgelopen. Dat is niet meteen na het starten maar pak em beet een seconde of 10. En is duidelijk hoorbaar bij de meeste auto's/motoren etc. Die dotjes gas hebben idd geen nut. Om die 10 seconden te overbruggen staan er olie badjes (restantjes olie) in de kop etc. Maar die gaan ook niet oneindig mee.
 

VMR

Nieuw lid
Aangezien we geen secundaire olie pomp hebben die electrisch of met de hand word bekrachtigd stroomt de olie pas overal wanneer de olie druk voldoende is opgelopen. Dat is niet meteen na het starten maar pak em beet een seconde of 10. En is duidelijk hoorbaar bij de meeste auto's/motoren etc. Die dotjes gas hebben idd geen nut. On die periode te overbruggen staan er olie badjes (restantjes olie) in de kop etc. Maar die gaan ook niet oneindig mee.

Zucht. Gelukkig is er een die reageert die wel weet hoe het wel in elkaar zit qua de oliepomp... Idd bovenstaand is correct omschreven waarom je minimaal 10 seconden moet wachten voor het wegrijden. Die longlife olie is overigens super super dun en loopt snel weg. Reden te meer om even de motor te laten draaien totdat alles weer kletsnat is van de olie bovenop...

De twee dotjes gas garanderen een goede opbouw van de druk.
 

bobby45

Actief lid
Als werktuigbouwkundige zie ik meer nadelen van het 2 maal kort onbelast gas geven met een ijskoude diesel als voordelen.

:confused:

moet je wel uit leggen waarom

belasting geeft meer warmte / toeren zorgt dat de olie pomp druk oplopen en overstorten.olie verdwijnt via overdruk ventiel.
dit gelt ook voor en bezine:rockon:
 

bobby45

Actief lid
De winter is een zwaar seizoen. Wegen sneeuwen onder, stromen vol. Het is koud en als je auto open en bloot buiten staat kan je iedere ochtend krabben. In een laatste poging de aarde nog een beetje op te warmen zet je de motor vast aan, heb je tenminste een beetje verwarming als je na 5 minuten instapt. Niet doen dus. Het is niet alleen verspilling van brandstof, het kost je ook nog eens motorvermogen. De kern van het verhaal is dat verbrandingsmotoren niet van stationaire-toerentallen houden. Het enige waar deze goed voor is, is de eerste oliedruk op gang brengen waardoor niet direct al je lagers uitslijten. Binnen 10 seconden stroomt de olie rond en kan je weg. Uiterlijk 30 seconden na het starten wil een auto rijden.
Waar zit dan de ‘schade’ van stationair warmdraaien? In stationair toerental gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine-motoren zorgt dat voor aanslag op je gasklep, diesels kunnen er flink door roeten. Het vervuilt in ieder geval de interne delen van je motor. Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat er op lange duur gebeurt als je alleen korte, rustige ritjes maakt. Daarbij produceert een auto bij koude start de meest vervuilende en schadelijke uitlaatgassen. Zodra de motor een beetje op temperatuur is wordt dit schoner.
Als je gevoelig bent voor kou blijft het beste advies: warm aankleden. Kies anders op zijn minst een auto met stoelverwarming uit. Poets/krab vantevoren je ramen schoon, start de auto en rij na 10 seconden weg. Werkt de verwarming puur op je motortemperatuur (koelwater) dan hoor je binnen 10 minuten warme lucht uit je blazers te krijgen, anders is het tijd de thermostaat te vervangen.
Andere manieren om het warm te krijgen zijn er ook: gewoon even een rondje hardlopen voor het vertrek. Een half uur moet voldoende zijn. Dit kan je een hoop diesel, en uiteindelijk snelheidsverlies, schelen. De auto snel opwarmen doen we verder gewoon met een burnout tot het eind van de straat!
 

Canon-Eye

Forumguru
Poets/krab vantevoren je ramen schoon, start de auto en rij na 10 seconden weg.
Móóói gesproken.
Klein probleem dat zich bij mij nog wel eens voordoet: terwijl ik nog aan het krabben ben, slaat de voorruit meteen alweer aan, dunne grijze ijsfilm. Dan vált er dus niet te rijden (tenzij met een 4x4 in een heel groot weiland), want er staan nogal wat bomen in m'n straat en zodra ik het dorp uit ben (na een seconde of 20) dan heb ik links en rechts water langs de weg. Met beide ga ik een confrontatie bij voorkeur niet aan.

Kortom - ze kunnen me nog meer vertellen. :crazy:
De motor moet voor mij meestal net lang genoeg stationair draaien dat er een begin van warmte uit de ventilatieopeningen komt (in elk geval boven 0 graden) om die grijze film te voorkomen, anders kan ik niet veilig wegrijden.

Als het (net) niet vriest, ligt het natuurlijk anders: eerst starten, dan deur dicht / gordel vastmaken / satnav aan, direct daarna stapvoets (op stationair toerental) het erf afrijden. Duurt bij elkaar ook niet lang, maar wel lang genoeg om de smering een beetje op gang te hebben.
 
Het niet hoeven krabben en in een warmere auto stappen is toch genoeg reden hem stationair te laten draaien?
Meer redenen heb ik niet nodig hoor.

Stationair rijden belast de motor veel minder dan wegrijden met een koude motor... Daarnaast rijdt ik iedere rit ongeveer 100km, dus warm wordt ie toch wel.

Ik durf te stellen dat mensen die de auto alleen maar voor korte stukjes gebruiken de motor veel meer van slijt...
 

MacManiac78

Forumguru
Ik hanteer 2 opties.
Is het heel koud: Motor starten, blower aan, verwarming op sambal (heeft geen zin, maar toch) achterruitverwarming (bij mij gaat dan automatisch ook meteen de spiegel verwarming aan).
Snel een rondje krabben, deur open, zitten, rijden.
Is het niet heel koud: krabben, starten, 20 tellen wachten (gordel om, radio aan, GSM in de cradle) --> rijden.
 
Bovenaan Onderaan