Koude start Greenline

Noord26

Forumguru
Daarom zou het mij verbazen als een dealer er andere olie in gooit als voorgeschreven. Edit: ik lees Kwik-Fit :shocked:

Overigens moet er toch 5W30 in een GL? En geen 10W40? Dat is toch wel behoorlijk andere olie.
Greenliner geeft aan dat er van 5W40 naar 10W40 is gegaan, maar op mijn onderhoudskaart staat duidelijk 5W30..
 

Monteurtje

Forumguru
Nu je andere olie erin doet neem je dan ook de kosten voor je eigen rekening als het roetfilter naar de kl*te is gegaan door de verkeerde olie. Of betaald kwik fit dat ook. Roetfilters zijn niet goedkoop. In deze motoren moet Long Life III olie.
 

VMR

Nieuw lid
Zolang ik de olie hoor arriveren in de kop na 10 seconden draai tijd ongeveer, maak ik me geen zorgen over geen olie. Als je met koude motor bij de 2000rpm plus geen olie zou hebben dan had je auto niet meer gereden. Het is koude olie. Hebben heel veel diesels. Maar je moet ze net in het goede toeren gebied zetten en ook op de juiste koude temperatuur hebben.

Ik begrijp niet wat je bedoeld met in de juiste toeren zetten eerlijk gezegd? Ik weiger echt om met meer personen in de auto te gaan zitten als ze echt koud is, dit geluid heb ik nog nooit gehoord bij een dieselmotor namelijk. Zelfs wegrijden met 1000 toeren (als je dat al lukt) of 1500 toeren hoor je ook die 'knikkers". Metaal op metaal, en niet zo zacht ook... Boven de 2000 toeren (het toerental wanneer deze auto pas begint te leven) is het geluid zo hard dat ik dat echt niet durf...

En wat zo knaagt is dat het verschijnsel zich openbaarde echt daags na de oliewissel. Daarin vermoed ik zit de crux.
 

Max5

Senior Member
Hebben jullie ook boven de 17.000KM (toen begon het 'geknikker, na de olie wissel) op de teller staan of nog voor de 15.000KM (totaal geen klachten)?

Heb je al uitgesloten dat er niet per abuis verkeerde olie in is gegaan?
De olie in de klepstoters (wat was de correcte benaming ook alweer?) stroomt maar heel langzaam door dus na een oliewissel kan een effect even op zich laten wachten. (En aangenomen dat het gerammel van de kleppen komen.)
 

My1stIbi

Actief lid
Wat monteurtje zegt. Niet gaan rommelen met andere olie.
@VMR: wat je wel kunt proberen is alle olie aftappen, oliefilter vervangen en nieuwe, voorgeschreven olie in de motor gieten. Als het daarna nog zo erg is kan je de olie uitsluiten (en heb je echt een probleem ben ik bang). Ik heb bij de (Seat) dealer vorig jaar een liter Shell Helix Ultra AV-L 5W-30 (VW 504 00/507 00) gehaald om het olie nivo weer op peil te krijgen (ging toen 200ml in, laatst nog eens 300ml, nu 21.800km op de teller).

Nog even over de temperatuur van de motor, daar heb ik vorig jaar oktober een grafiekje van gemaakt:
temp-verloop-cfwa.png

De x-as is de tijd, een beetje rommelig, maar laat inderdaad zien dat rond de 20 minuten de olie op temperatuur is. De buiten temperatuur lag rond de 8 graden.
 
my1stIbi,

wat een mooie grafiek.... heel veel info uit te halen...

Is gebruik ook in een dergelijke grafiek te krijgen... zn beste rendement zal ie dan ook pas op bedrijfstemperatuur halen.. en dan met die stukken constant 80... verwacht dan zomaar de fabrieksspecificatie.
 

VMR

Nieuw lid
Heb je al uitgesloten dat er niet per abuis verkeerde olie in is gegaan?
De olie in de klepstoters (wat was de correcte benaming ook alweer?) stroomt maar heel langzaam door dus na een oliewissel kan een effect even op zich laten wachten. (En aangenomen dat het gerammel van de kleppen komen.)

De garage verzekerde me dat de longlife 5W/30 olie erin gedaan is.
 

Max5

Senior Member
Tsja, lastig. Ze zullen er ook niet bewust verkeerde olie in doen... Hopelijk hoef je niet lang meer tot de volgende beurt, kun je deze mogelijkheid iig. uitsluiten.

Uit nieuwsgierigheid, vraagje aan andere 'knikkeraars':
Hoe hebben jullie ingereden? Stevig, rustig, normaal of anders?
 
Ik heb hem 15000km ingereden. Alhoewel ik denk dat mijn knikkeren niet hetzelfde is als wat sommige beschrijven.
 

Noord26

Forumguru
Hmm.. Ingereden heb ik niet eens op gelet. Gewoon gaan met die banaan, als de olie tenminste op temperatuur was. Na 25Dkm is mij het 'knikkeren' totaal vreemd.
 

My1stIbi

Actief lid
Iet wat off-topic:
Is gebruik ook in een dergelijke grafiek te krijgen... zn beste rendement zal ie dan ook pas op bedrijfstemperatuur halen.. en dan met die stukken constant 80... verwacht dan zomaar de fabrieksspecificatie.
Verbruik zou er wel bij kunnen (max 8 parameters tegelijk, 12 parameters kan ook maar die worden dan na elkaar gemeten en is de samenhang dus minder duidelijk).
Verbruik is ook afhankelijk van de weerstand die de auto ondervindt, b.v. door tegenwind, belading, bandenspanning, etc. Als ik 't me goed herinner was het verbruik tijdens dit ritje 1:23,nogwat. Ik weet alleen niet meer hoe hard 't waaide :)
Ik heb een keer een ritje, van Alkmaar naar Enkhuizen 's nachts, 1:27 gehaald. Maar dichterbij de fabrieksspecs is me niet gelukt.
 

laagvlieger

Forumguru
De teller van mijn half jaar jonge Fabia staat nu op ~10.000 km, en sinds enige tijd heb ik ook last van een tikkend motorgeluid. Niet bij stationair met koude motor, maar alleen onder belasting tussen 1500 - 2200 toeren. Dit was er in het begin nog niet. De Fabia rijdt enkel lange afstanden, dus altijd warm gereden. Idealer kan het in mijn ogen niet zijn voor een motor.

Het stoort mij echter niet erg en binnenkort komt de eerste beurt eraan, of moet ik mij dringend zorgen maken?
 
Mijn auto heeft ook problemen met starten, hoe kouder het is des te langer het duurt.
Vanmorgen duurde het bijna 10 sec.
Bij de garage hebben ze de auto uitgelezen en er kwam een storing bij de gloeistiften naar voren.
Volgende week gaan zij de storing uitzoeken.
 

wielag

Nieuw lid
knikkergeluid

Ik sluit me aan bij al die mensen die harde geluiden horen na een koude start. Zodra we de eerste keer wegrijden hoor je het metalen geluid bij gasgeven. Stationair niets aan de hand. Ook bij ons is het na een km of 3 (als blauwe lampje uitgaat) weg en is alles weer als vanouds. De volgende starten die dag is er niets aan de hand.
Wij hebben bijna 20.000 gereden nu. Auto is van februari 2011.
 

laagvlieger

Forumguru
Heb je in het begin het niveau van de olie goed in de gaten gehouden?

Dat zit nog bomvol, nagenoeg geen olieverbruik dus. Vanmorgen was het hier voor de eerste keer echt koud, 5 graden onder nul, en starten gaat dan nog goed. Hij slaapt 's nachts dan wel onder een autojasje.
 
De auto twee dagen bij de garage geweest, men erkend de storing echter de oorzaak heeft men niet kunnen vinden.
De storing wordt nu voorgelegd aan de td van Pon.
 

van_der_P

Senior Member
Op 8-12 gaat die terug naar de garage, waar dan een andere verstuiver gemonteerd wordt.
De software voor deze te installeren is nu voor handen.
En dan hoop ik dat de koude motor zijn werkzaamheden wat rustiger uitvoert dan nu het geval is.
Als nu een vreemde in je auto stapt en je start de koude motor kijken ze heel verwondert op van het geluid dat deze produceert
 
Bij de eerste koude periode, dit jaar, van onder 5 graden bij 20.000 kilometer een bijgeluid bij het starten. Wanneer de motor warm wordt verdwijnt dit geluid. (Lijken net knikkers in een pan en worden wel vaker genoemd op het forum) Naar garage geweest en zij omschreven het als nagelen. Hij heeft een software update gehad en een potje vloeistof in de brandstoftank om het systeem te reinigen. Nu de afgelopen twee weken bij de lage temperaturen geen bijgeluiden meer. Nu even afwachten of op de langer termijn het probleem ook is opgelost.

Wat mij verder opvalt is dat na het garage bezoek ik veel meer trekkracht heb. Als ik in zijn tweede versnelling op een kruising de bocht omging en de snelheid was 10 a 15 km dan was de auto niet vooruit te branden en moest ik eigenlijk naar zijn eerste versnelling. Nu reageert hij gelijk op het gaspendaal en gaat hij er, zoals het in mijn gevoel moet, als een speer vandoor.
 
Bovenaan Onderaan