Koplampsproeiers keren niet meer terug

hallo heren(en dames)
mijn naam is mic alias ducman,en rij een O2(2005) vanaf julli2010.
dit na een minder jaar in een astra 2005 met 80pk!!!
de O2 2.0 tdi Pd 103Kw elegance,,17inch pegasus,leer,a.m Xenon,sportonderstel, nokia carkit, garmin zumo, bevalt ons prima.
nu weer to-the-point;
gewoon even naar de dierenwinkel rijden ,een verwarming voor aquariums ophalen(liefst met thermostaat erin) en deze afstellen op een temperatuur van ca 30 to 40 graden , en dan deze in je reservoir hangen(wel aansluiten op 230V) en een kop koffie drinken. na eenposje is je reservoir ontdooit, dan wel lekker warm, zoniet de temp iets verder op regelen. als de vloeistof lekker handwarm is, een stuk gaan rijden, zodat je de ruiten warm krijgt, of de sproeiers van je ramen afdekken.
als je met het warmere water sproeit dooit alles in je systeem na een poosje.
en vergeet niet je sproeier te voorzien van voldoende antivries(voor ruiten),en de sproeiers bij de bewegende delen engzins te smeren met wat siliconenvet,of siliconenspray,deze laatste is ook handig tegen vast gevroren rubbers van je deuren.
succes ermee.
 
verwarmingselementen zijn er van 25 tot 300 watt.
een degelijke Hydor theo verwarming 25 watt kost ca €19.
maar waarom een omvormer gebruiken? je kunt de boel gewoon thuis ontdooien,en doorspoelen.
mocht je verwarmde ruitensproeiers willen, zijn er betere oplossingen,zoals een doorvoerverwarming of kant-en-klare verwarmde ruitensproeierkoppen (VAG).
of zie elders op dit forum; golf4 verwarmde sproers dit dmv een bimetaal onafhankelijk werken en niets met het canbus-systeem van doen hebben.
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=12495&page=3

succes
 
Eigenlijk wil ik vol automatich de vloeistof in het tankje op temperatuur houden voorwaarde is dan wel dat de leiding en sproeikoppen niet bevroren zijn.
Het probleem is: Alle accesoires die niet bij nieuw aflevering zijn besteld kunnen achteraf niet meer geinstalleerd worden.. alles stuit op problemen of het kost heel veel geld, heb al eerder geschreven ik begrijp niet waarom men (Pon) niet meer service bied...overigens ik heb koplampsproeiers...misschien heb ik dan ook wel verwarmde ruitensproeier koppen....wie zal het weten in het boekje wat bij de auto word geleverd spreekt men over alle accesoires mits geleverd...dus je weet nog niet of je iets hebt..alleen als het duidelijk zichtbaar is weet je het...nog een voorbeeld:
mijn Yeti is niet geleverd met de Off-Road knop (kosten extra bij nieuw te bestellen rond 100 Euro, kan achteraf niet meer geinstalleerd worden..raar volgens mij is het alleen maar een knop op het Dashboard..gezien de 100 Euro//

Jan
Yeti 1.8
 

Michel

Forumguru
Het heeft vandaag toch redelijk gedooid, maar de sproeier keert nog steeds niet terug naar zijn beginpositie. Ik vrees dat er door de koude toch iets is stukgevroren. Ik kijk het nog even aan, de komende dagen kan het zomaar weer gaan vriezen, maar fijn is dit natuurlijk niet.
 

Michel

Forumguru
Volgens het instructieboekje is er één zekering voor de koplampsproeiers. Het electrische systeem en de pomp werken normaal, want ik kan gewoon de koplampen besproeien. Aan de bijrijdersplaats klapt hij na gedane arbeid ook normaal in, maar dus niet meer aan de bestuurderskant.

Ik denk dat het daarom ook een mechanisch probleem is.
 

guitar_billy

Senior Member
hallo, het Duitse Octavia forum heeft een foto van de koplampsproeier die achter de bumper zit :

http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=19&t=33262
dan klik op Anleitung Front

op de laatste pagina 8 zie je de koplampsproeier. Nu weet ik niet precies hoe het werkt dus ik ga niet speculeren (Monteurs, mensen met ervaring?). Wel ziet het er heel interesant uit :)

Hopelijk is er iets bevroren en niet iets afgebroken. Komend weekend warmer weer !!
 

Monteurtje

Forumguru
De sproeiers werken op waterdruk, zit geen elektrische aansluiting op. Vind het wel vreemd, dat die na een paar dagen dooi nog steeds niet naar binnen gegaan is. Ik verwacht dus dat die defect is. Zou na de dealer gaan en even laten kijken en zo nodig nieuwe bestellen. Garantie.
 

Michel

Forumguru
Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt. Baal er wel van want ik ben mijn auto een dag kwijt, omdat de voorbumper er af moet worden gehaald.

Ik vraag me alleen af of dit garantie zal zijn, aangezien het is gebeurd in een periode dat het behoorlijk vroor, waardoor alle sproeiers het op een gegeven moment niet meer deden. Ondanks dat ik er vloeistof met voldoende antivries in heb gedaan. Voor de zekerheid heb ik er ook extra antivries bij gedaan.

De sproeier kan ik wel met de hand weer terug duwen. Dat gaat zonder enige weerstand.
 

cvegreen

Forumguru
Als het beetje een correcte dealer is , zal hij dit wel onder garantie vervangen lijkt mij. Jij kan er toch niets aan doen dat het vriest en dat die dingen het daardoor begeven hebben . Niemand kan toch verwachten dat je je ruiten niet sproeit omdat het gevroren is lijkt mij .
 

rbo

Senior Member
Als er geen electrische aansluiting op zit waarom ging bij mij dan steeds de zekering stuk?Met lichten uit ging deze niet stuk omdat dan de koplampsproeiers niet worden geactiveerd.
 
Zekeringen kunnen misschien springen omdat er toch op 1 of andere manier er een klep voor de vloeistof van de lampen sproeier geopend moet worden. Of overbelasting op de pomp? (Lijkt me logisch, maar kan het ook heel erg mis hebben hoor!)
 

Monteurtje

Forumguru
Er zit een pompje in het resservoir van de ruiten/koplampsproeiers. Die zekering kan wel kapot gaan. Maar de sproeiers die achter de bumper zitten, daar zit alleen een slang op die vanaf het pompje komt. En de koplampsproeiers en de ruitensproeiers hebben allebei een eigen pomp.
 

Michel

Forumguru
Nog even een update, al is het alweer een tijdje geleden gebeurd: de dealer heeft onder garantie de koplampsproeier vervangen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
bij die van mij was het duidelijk een kwestie van bevriezing en ze keerder na ontdooien weer keurig in hun holletje terug
 

hemi24

Forumguru
Was er nu ook echt iets stuk?
Ook de mijne hebben een keer kuren gehad de afgelopen winter; vloeistof werd verkocht tot -20, maar bij 8 graden vorst was het al einde oefening..! Laten we het houden op rijwind ;)
 

Michel

Forumguru
Bij mijn auto was er echt iets stuk, waarschijnlijk een veer stuk gegaan, vermoed ik. Zelfs een paar graden boven nul in een relatief warme garage wilde één sproeier nog steeds niet werken. Gelukkig deed S-Point niet moeilijk en hebben ze hem vervangen. Het was volgens hen garantie. Aan de andere kant: zo'n ding mag eigenlijk niet meteen bij een flinke kou stukvriezen. Zo stevig koud zijn de winters in ons kikkerlandje over het algemeen ook weer niet.
 
Bovenaan Onderaan