Koplampsproeiers keren niet meer terug

Michel

Forumguru
Vanochtend heb ik een aantal keren de sproeiers gebruikt, omdat de voorruit veelvuldig "dicht" kwam te zitten door het zout. Na verloop van tijd kwam er echter geen vloeistof meer uit de sproeiers. Ook de koplampsproeiers functioneerden niet meer.

Het zat me niet helemaal lekker, dus bij een benzinepomp gestopt en toen zag ik dat beide koplampsproeiers niet meer naar hun uitgangspositie terugkeerden. De sproeier op de achterruit deed het nog wel. Ik had ook geen waarschuwing gehad dat het reservoir leeg was, maar voor de zekerheid heb ik toch maar bijgevuld. Er zit voldoende vloeistof in, die ook bescherming moet bieden in de winter, maar blijkbaar bevriest dit spul alsnog...

Bij een plaatselijke dealer in Zwolle heb ik gevraagd om hier even naar te kijken (de achtersproeier deed het inmiddels ook al niet meer), maar volgens hen komt dit gewoon door de vrieskou en kunnen zij er ook niets aan doen. Blijkbaar helpt de verwarming in het systeem dan ook niet voldoende.

De dealer gaf het advies om de auto binnen te zetten, zodat de boel zou kunnen ontdooien, maar bij mijn opdrachtgever is dit een iets lastiger verhaal.

Wie heeft al eerder de ervaring gehad dat de koplampsproeiers niet meer terugkeerden naar hun uitgangspositie? Heeft dit zich vanzelf opgelost?
 
Hallo, meestal als de auto na lang gereden te hebben een poosje stilstaat lost het probleem zich weer op. Zelfs met ruitenvloeistof tot min 40 gaat het toch bevriezen in de leidingen als het wat gaat vriezen zoals nu in NL. Ik zou ze niet handmatig terug duwen, dan kan het alleen maar kapot gaan. Je ruiten schoonmaken met bevroren leidingen? Achter een vrachtauto rijden en wachten tot je raam nat is en dan 1 keer met de ruitenwissers, werkt altijd. Succes
 

Captain Hook

Forumguru
Bekend probleem. :(

Had ik jaren geleden ook met diverse VAG auto's. Na een ritje over de snelweg bleven (in de winter) die armpjes gewoon naar buiten staan. Door de windchill factor koelen die uitstekende delen enorm af.

Kijk alleen uit dat je er niet tegenaan stoot, want in de 'uit'-stand zijn die dingen erg kwetsbaar.
Je zult moeten wachten totdat de boel ontdooit, of ff met de föhn erop (niet te heet stoken, anders trekt het kunststof krom).
 

Michel

Forumguru
Bedankt voor de reacties en adviezen. Ik heb bewust niet op die armpjes gedrukt, want je voelt inderdaad weerstand. Het staat alleen zo stom, die twee stokjes uit de bumper. Nu maar hopen dat de buitenwereld er ook met zijn vingertjes vanaf kan blijven...

Vanmiddag maar kijken hoe ik weer in Amsterdam geraak zonder sproeiers.
 

Spaced

Senior Member
Stom dat die dingen dan toch bevriezen. Ik zal het even in de gaten houden. Moet vanmiddag ook nog een redelijk end... (+200km)
 

Spaced

Senior Member
@Bobby45: Werkt dat? Ze putten toch uit hetzelfde reservoir als de ruitensproeiers (daarom is die zooi ook zo snel op)...
 

bobby45

Actief lid
het water bevriest niet en beste schuut helpt

Verdunde ammoniakoplossingen worden ammonia genoemd. Deze oplossingen worden wel als schoonmaakmiddel gebruikt, bijvoorbeeld om verf af te nemen voordat er opnieuw geschilderd wordt. Vet lost namelijk goed op in de ammoniakoplossing. Daarbij is goede ventilatie essentieel. Omdat de oplosbaarheid afneemt naarmate de temperatuur toeneemt, is het niet verstandig ammonia te verhitten omdat dan het merendeel van het ammoniak uit de oplossing vrij zal komen.
Ook wordt ammoniak gebruikt als koelmiddel in (grotere) koelinstallaties. Bovendien is ammoniakgas een belangrijk halffabrikaat voor de productie van kunstmest.
Cocaïneverslaafden gebruiken ammoniak om de cocaïne op te koken tot crack, waarna de opgekookte cocaïne kan worden gerookt.
Ammoniak wordt tevens beschouwd als een mogelijk opslagmiddel voor waterstof: zuivere waterstof kan alleen onder extreme omstandigheden opgeslagen worden (zeer hoge druk). De opslag van ammoniak in vloeibare vorm daarentegen is vergelijkbaar met LPG.
Opmerkelijk is dat het giftige ammoniak met het bijtende zoutzuur reageert tot ammoniumchloride (salmiak), een onschuldige stof die in snoepgoed gebruikt wordt.
[bewerken] Vloeibare ammoniak als oplosmiddel

Omdat het kookpunt bij -33°C ligt is het niet moeilijk om met vloeibaar ammoniak te werken, hetzij bij lagere temperaturen hetzij bij wat hogere drukken. Als vloeistof heeft ammoniak op water gelijkende eigenschappen omdat het molecuul een dipool heeft en ook deze moleculen onderling waterstofbruggen vormen. Toch zijn er een aantal opmerkelijke verschillen in de oplosbaarheden van verschillende stoffen tussen water en ammoniak. Alkalimetalen zoals natrium en kalium lossen gemakkelijk op en geven karakteristieke blauwe oplossingen waaruit het metaal weer te herwinnen is door verdamping van het oplosmiddel. Met water reageren deze metalen heftig. Vrijwel alle fluoriden zijn onoplosbaar, maar jodiden lossen vaak goed op, zelfs bijvoorbeeld zilverjodide. Ook perchloraten, nitraten, thiocyanaten, cyanides en nitrieten zijn meestal oplosbaar. Daarentegen zijn carbonaten, oxalaten, sulfaten, sulfieten, sulfiden, arsenaten, fosfaten, hydroxiden en oxiden in de regel onoplosbaar [4]
 

remcee

Lid
Zelfde probleem hier. Blijkbaar toch niet helemaal goed over na gedacht dat het in veel landen (in Tjechië toch zelf ook)... wel eens kan vriezen.

Is het niet mogelijk via het maxidot of Vagcom de sproeiers tijdelijk uit te schakelen?
 

rbo

Senior Member
hier het zelfde probleem , alleen heb ik er nog zomer vloeistof er in zitten.Stom.
 

Octavia_II

Actief lid
@remcee, je kunt met VAG-Com de koplampsproeier functie kompleet uit parametreren. Het voertuig denkt dan dat het geen koplampsproeiers meer heeft en zal deze ook niet meer aansturen.

Handiger is (vind ik) de tijd instellen hoe lang je de hendel aan het stuur moet bedienen voordat de koplampsproeiers aangestuurd worden. Standaard is dit geloof ik 1 seconde, heb ze zelf op 3 seconden gezet, hiermee kan ik 1 complete ruitenwis cyclus de sproeier aan zetten zonder dat de koplampsproeiers mee aan gaan. Na 1 ruitenwis cyclus kort loslaten en weer opnieuw sproeien. Hiermee heb ik voldoende vloeistof op de voorruit zonder dat de koplampsproeier aan gaan. Als ik wel de koplampen schoon wil sproeien, dan houd ik de hendel gewoon iets langer vast... :winkie:

Groet,

Charlie
 

Michel

Forumguru
De sproeiers zijn allemaal weer ontdooid na de auto twee uur stil te hebben gezet. Helaas klapt een koplampsproeier wel netjes uit, maar niet meer naar binnen. Het lijkt erop alsof er onvoldoende veerdruk is om het kapje weer naar binnen te trekken. Bij de andere, wel goed functionerende koplampsproeier voel ik wel een serieuze veerdruk.

Ik heb toen de boel zat vastgevroren niet aan de kapjes getrokken of geduwd, maar nu lijkt het e.e.a. toch ontregeld te zijn. Iemand suggesties, behalve een bezoek aan de dealer?
 

aiva tco adoks

Forumguru
Geen last van sproeiers die vast blijven zitten(zelfs niet met -8 vd week
Heb een o2 voor de facelift.

En gewoon ruitenspul van de Action d'r in

vraag aan octavia 2
de tijd instellen hoe lang je de hendel aan het stuur moet bedienen voordat de koplampsproeiers aangestuurd worden moet ook via vag-com??
 

Octavia_II

Actief lid
:ot:Ja, tijd instellen moet via VAG-Com gebeuren... (indien meer vragen graag nieuwe thread open in VAG-COM of pm, zodat we hier on-topic blijven)

Groet,

Charlie
 

rbo

Senior Member
Bij mij ook de zekering van koplamp sproeier doorgefikt, auto ergens 4 uurtjes binnen gezet oude vloeistof helemaal leeg gespoten en nieuwe erin nog een paar keer spuiten en is weer in orde.
 

Mistraller

Senior Member
Dat antivries verdampt gewoon sneller dan het water. Zodoende; antivries weg, water bevriest. Gebeurt ook vaak op de voorruit als je hem probeert schoon te spuiten terwijl de auto nog niet warm genoeg is. (Ik heb geen koplampsproeiers overigens.)
 

Michel

Forumguru
Iemand nog suggesties voor het weer gefixed krijgen van de koplampsproeier die bij mij nu niet meer inklapt? Heeft iemand anders hier ook al eens mee te maken gekregen. Ik heb het forum al afgezocht, maar ben nog geen soortgelijke ervaring tegengekomen.

Ik heb de auto een nacht hier in de garage laten staan en alles is nu redelijk ontdooid, maar toch heeft dit helaas niet het probleem van die ene sproeier opgelost.
 
Ja kan proberen om nogmaals te sproeien en dat dan alles weer terug schiet?
Als je er niet aan hebt lopen rommelen dan kan het alleen maar een stukje ijs zijn wat ertussen zit. Succes!
 

Michel

Forumguru
Dat werkt helaas niet. Het sproeien lukt wel, maar hij gaat niet meer vanzelf terug in de bumper ook niet na veelvuldig sproeien.

Ik ben vanochtend toch maar even langs de dealer gereden, want ik was er toch in de buurt. Volgens hem heeft het naar alle waarschijnlijkheid te maken met nog steeds achtergebleven ijs in de plunjer. Voor zowel het naar buiten floepen van de sproeier als het weer inklappen wordt dezelfde waterdruk gebruikt. Er zit dus geen veer o.i.d. achter die de sproeier na gebruik weer naar binnen trekt. Ik kan hem wel met beleid met de hand weer terugduwen. Dit gebeurt zonder enige weerstand.

Aangezien het nog niet heeft gedooid en het in de parkeergarage onder mijn huis ook niet boven het vriespunt komt, heb ik het advies gekregen om de dooi af te wachten. Naar alle waarschijnlijkheid zou hij dan wel weer moeten gaan werken. Even afwachten.
 
Bovenaan Onderaan