Koplamp Links verwijderen

arnoe

Nieuw lid
Hallo allen,
Ik heb net mijn groot licht getest, de grootlicht aparte gloeilampjes doen het. Dus het is inderdaad alleen de Xenon lamp links. En die doet het als ik de lamp rechts in de koplamp unit doe. Dus ik denk toch echt dat het de ballast is die kapot is.
 

Eltjo

Forumguru
Tjonge jonge wat een gedoe voor een niet defecte H3 lamp. Wat een (bal)lastige armoe @arnoe!:pardon:
Niet alle Ali-lampjes over één gloeidraad scheren hoor. Er zitten heus goede bij.
Je hebt er nu Chinese gloeilampen in?:pardon:
Nee, :)Belgische..... mijn auto heb ik van de eerste eigenaar in België gekocht en ik heb na 90dkm tot nu toe alleen een defecte T5W gehad.
 

arnoe

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Eindelijk de ballast vervangen bij de Xenon verlichting. Met dank aan error404 voor de module!. Zoals al eerder aangegeven is het veel werk om de koplamp unit te demonteren. De ballast zit eronder, constructiefout zullen we maar zeggen.. Wielkast verwijderen, boven de grille de afscherm kap linkerzijde verwijderen, bumper links demonteren en zijpaneel losmaken zodat deze naar buiten toe kan verplaatsen. Alles net genoeg om de linker koplampunit in zijn geheel te kunnen draaien zodat de ballast zichtbaar is. Gelukkig kon de slang voor de koplampsproeier blijven zitten. Toch wel een paar uurtjes demonteren en monteren maar het resultaat is er. Hij doet het weer prima!
 

Bijlagen

  • 20190321_154725.jpg
    20190321_154725.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 94
  • 20190321_154712.jpg
    20190321_154712.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 90

arnoe

Nieuw lid
Ja gelukkig wel, dankzij het forum. In de garage zeggen ze gewoon: koop maar een hele unit voor 850 euro..
Groet Arno
 

Highway

Forumguru
Top dat het is gelukt. Als je voor het eerst de koplamp eruit haalt ben je wel even bezig ja. Als je het truukje eenmaal kent dan gaat het een stuk sneller. Meest lastige vind ik is de 2 bouten die de bumper vast houden aan het zijscherm (ziten in een lastige hoek om zonder brug bij te komen).

Voor een garage is het natuurlijk het makkelijkst de hele lamp te vervangen: dan weten ze zeker dat de gehele unit nieuw is en dus heeft dit de grootste kans op het oplossen van een probleem. Vervangen ze alleen 1 onderdeel (waar je ook nog eens lastig bij kan komen) en er blijkt meer kapot / iets anders dan moeten ze de hele lamp er weer uit halen.
 

arnoe

Nieuw lid
Klopt, die 2 bouten zijn moeilijk te bereiken! Ik had eerst de bouten van chassis los ipv degene aan zijscherm. Ja, al doende leert men..
Ja, voor garage geldt: uurtarief is leidend dus zo snel mogelijk probleem oplossen.
 

Eltjo

Forumguru
Idd, altijd weer een fijn gevoel om het toch zelf weer opgelost te hebben! Top!
De verbindingen naar het spatbord zijn lastig. Zelf heb ik op de tast van bovenaf de bout gevonden en er uit en later ingedraaid met een rateltje, verlengstukje en dopje 10? De andere verbinding.., volgens mij was dat een kunststof niet of zo.

@arnoe ; Begrijp/zie ik dat je zelfs het spatbord aan de bovenzijde had losgemaakt? Spatbord, modder/binnenscherm en motoronderplaat heb ik allemaal laten zitten en er was (ook met mijn grote vlezige kluiven) langs heen te werken.
De pdf had ik deels uitvergroot om goed te zien waar welke boutjes/schroeven/nieten zitten - dat hielp goed.

Het slangetje van de sproeier eraf halen was makkelijk, volgens mij een clipje of zo. Dat werkt wel zo makkelijk.
Ik had een halve studie aan gewijd en alle bedrading voor Jan Lul doorgemeten op zoek naar een draadbreuk o.i.d. in de lamp.

Ik had de 1e keer loshalen de lamp er in een half uur eruit. Achteraf helemaal niet nodig, het was nog een kwestie van programmeren.
Maar ik had het e.a. al gezien bij mijn eigen auto, aangezien het e.a. los had gezien bij een carrosiebedrijf in Polen dat voor <€25 de module verving en mij nog de mogelijk gaf om de oude module, na contacten reinigen, nogmaals te testen.
 

arnoe

Nieuw lid
Hallo eltjo2,

Ja, spatbord was waarschijnlijk niet nodig geweest. Volgende keer zal het sneller gaan denk ik.
Bedankt voor de info!
 
Bovenaan Onderaan