Koplamp Links verwijderen

FlavioX

Forumguru
Het zat weer lekker mee vandaag. Bij het vervangen van het linker stadslichtlample trok ik de houder van het lampje af en is het lampje uiteindelijk in de koplamp gevallen. :(

Is de linker koplamp te verwijderen zonder de bumper te demonteren en hoe doe ik dat?

Mijn auto heeft af fabriek Xenon, maakt dat nog wat uit voor de demontage?
 

Eltjo

Forumguru
Flavio, hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Heb je de koplamp gedemonteerd en hoe doe je dat?
 

Neptukker

Forumguru
heb je iemand in de kennissenkring met een endoscoop? die hebben vaak zo'n opzetstuk met magneetje. Opsporen en oppikken op die manier (als het werkt).
 

Duijzer

Donateur
Bij een Octavia kun je de stelknop losdraaien en naast de koplamp net achter de grille) aan een handle trekken. Dan komt de hele koplamp eruit. Terug klikt hij er op dezelfde manier weer in. Ik weet niet of dat bij een Superb ook zo werkt....
 

bobbl

Forumguru
Het lampje is uiteindelijk achterin de koplamp gevallen en ik heb er verder geen energie meer in gestoken.
Heb precies hetzelfde, bij de SuperB koplamp valt het lampje onder in de lamp onder de reflector, en daar kom je niet meer bij, dus demonteren.
Maar dan moet dus de bumper eraf dus veel werk.
Ik heb hem ook laten zitten.......:jaja:
 

skodasuperb94

Forumguru
HA, ben dus toch niet de enigste met dat probleem. Bij mij ligt er dus ook een lampje onder in de koplamp onder de reflector. Lekker laten liggen zit mij niet in de weg.
 

bobbl

Forumguru
HA, ben dus toch niet de enigste met dat probleem. Bij mij ligt er dus ook een lampje onder in de koplamp onder de reflector. Lekker laten liggen zit mij niet in de weg.
Bij mij was het een led stadslichtje, die zijn net iets dikker en blijven dan haken als je hem uit de lamp wilt halen!
 

eriktv

Forumguru
Nu heb ik vandaag dit topic gelezen, en wat gebeurt mij net...? :mad::mad::mad::deuk:

Ik zie mijn lampje zo niet liggen, dus misschien beste optie om hem lekker te laten waar hij ligt. Levert dit geen problemen op voor de AFS?

De reden dat ik ermee bezig ging is dat één van mijn zgn. Canbusproof LED-lampjes (van xenonlamp.nl, gekocht bij Automat) steeds begon te knipperen. Wel een duur lampje om te laten liggen, kostte €20 :thumbsdown:.
 

Eltjo

Forumguru
@Duijzer ; helaas bij de Superb II gaat de koplamp er niet zomaar uit. Was het maar waar, bij m'n Passat 3B was dat ook 10 min. werk.

Volgens de monteur waar ik afgelopen week een afspraak had voor de distributieriem en de APK moet de bumper (deels) los omdat er schroeven onder de lamp zitten.
Er zit een schroef die vanaf de zijkant losgeschroefd moeten worden en een zeskant aan het uiteinde heeft dat door de lampbehuizing steekt. Gezien de huidige buitentemperatuur geen klus voor dit moment.
De monteur heeft i.v.m. de APK de koplampen hoger gesteld. Het kan best dat de hoogte niet meer gecompenseerd wordt door de as-sensoren; ik heb vorig jaar achter extra veren laten plaatsen waardoor de kont wat hoger staat.

Blijft nog de vraag; hoe verwijder ik de koplamp om bij de hieronder geplaatste AFS module te komen die er onderaan op geschroefd is?

Zie ook https://www.skodaforum.nl/forum/i/afs-xenon-werkt-niet-storing-help.35578/#post-756145
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Zojuist even met een magneet-op-een-stokkie via het grootlichtgat in de koplampunit gevist en tot de conclusie gekomen dat mijn LED-lampje prima ligt waar hij ligt. De magneet ging een paar cm de uitsparing in en ik voelde niks liggen/viste niks op. Volgens mij draait voor de AFS alleen de lens, dus dat is dan ook geen probleem:


7D19000A-3DC7-4818-9597-3B83D654154B.jpeg B85B9FC0-8CF9-44DB-8CC2-EF6D73B53FB0.jpeg A51F02C8-F60B-428B-BB21-CCBB9F520A5B.jpeg
 

Highway

Forumguru
Bij AFS wordt alleen de Xenon reflector bewogen (reflector is hele xenon unit inc. lens). Deze zit binnen de lamp in een frame gebouwd die kan bewegen door middle van een motor.

Indien er een lampje los ltussen de koplamp lens en het chrome deel ligt zal AFS hier geen last van hebben. Chrome deel beweegt nl. niet bij AFS bewegingen.
 

Eltjo

Forumguru
Gebruik je die voor de voetenverlichting of voor onderin de deuren?
En voor de voetenverlichting kan ik tijdens het rijden ook gedimd laten branden.
Dat kan met deze waarschijnlijk niet? Ach ze kosten ook maar € 3,20 per 10 stuks.
 

Eltjo

Forumguru
Vandaag zelf de linker koplamp verwijdert. De bumper alleen links boven en onder los gemaakt de linker afdekplaat boven radiator verwijderd. Vrij makkelijk als je het weet. En dat wist ik omdat ik dat eerder deels heb gezien hoe men mijn koplamp verwijderde. Ongeveer een half uur werk en de koplampunit was er uit. Geen speciaal gereedschap nodig.
Diverse foto's gemaakt voor geïnteresseerde (in later bericht) maar de pdf hoe bumper te verwijderen is het beste hulpmiddel.

De eerste keer vanwege een andere Xenon AFS module, de tweede keer omdat ik nog steeds de storing "02629 - Sensor for Swivel Module Position" heb. Helaas heeft het er nog steeds niet toe geleid dat het nu wel goed werkt.
 

Bijlagen

  • P1130410-klein.JPG
    P1130410-klein.JPG
    45 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Werken die LED's goed en storingsvrij?

Helaas werken de LED's (als ze koud zijn?) vaak niet zonder canbus storing in mijn auto. Ook zijn ze helaas nogal blauw. Maar wel minder blauw dan de (blauwe) gloeilampjes geel waren..
 
Bovenaan Onderaan