Kogel door de kerk

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Met de (links achter) laadpoort van de Model Y zit je aanhanger toch flink in de weg bij Tesla's eigen superchargers.
En bij de tankeiland-vorm van plaatsing zul je met een aanhanger regelmatig 2 plaatsen blokkeren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je mag hopen dat er bij de layout van laadplaatsen ook gedacht zal gaan worden aan plekken om een aanhanger kortstondig afgekoppeld te parkeren. Of beter: er moeten ook laadpalen bijkomen voor het toenemend aantal elektrische vrachtwagens, die plekken zouden meteen geschikt kunnen zijn voor kleinere voertuigen met aanhanger (meer dan alleen caravans: ook werkbusjes e.d.). Een béétje toekomstgericht denken zou geen kwaad kunnen - al heb ik de meeste instanties hier nog niet vaak op kunnen betrappen...
 

EdK

Forumguru
JA ik gooi me Caddy ook altijd vol bij een vrachtwagen vulpunt , dan is die tank veellll sneller vol !!
Nooit aan gedacht dat de aansluiting van een vrachtwagen wel eens iets groter zal uitvallen dan die van een personen wagen ??
Het is een eindje rijden voor je, maar ga eens bij Edam kijken waar een laadstation staat voor de streekbussen ....
En neem dan meteen even mee hierin wat er nodig zou zijn om jou wagen ermee te laden !
Nee idee is leuk maar dit zal altijd gescheiden blijven , misschien dat als wij hier niet meer rondlopen op deze aardkloot dat ze dan lachen om onze fossiele en elektrische voertuigen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Nooit aan gedacht dat de aansluiting van een vrachtwagen wel eens iets groter zal uitvallen dan die van een personen wagen ??
Juist wél aan gedacht. Daarom zouden toekomstige vrachtwagenlaadpalen óók geschikt moeten zijn voor bestelbus/personenauto-aansluitingen:
die plekken zouden meteen geschikt kunnen zijn voor kleinere voertuigen met aanhanger
Kwestie van dubbele laadsnoeren installeren, als dat nodig is. Had jij vast ook wel kunnen verzinnen, toch?
En met een geslotenverklaring voor zulke voertuigen zonder aanhanger is misbruik door kleine auto's vrij makkelijk te bestrijden d.m.v. een camerasysteem met detectielussen. CJIB kan dat wel aan...
 

EdK

Forumguru
Kwestie van dubbele laadsnoeren installeren, als dat nodig is. Had jij vast ook wel kunnen verzinnen, toch?
Ja stom stom stom....... lekker met 400A je wagen laden.....
Rij maar naar Edam , misschien word het je dan duidelijk...
In die tussentijd toch maar de aanhanger ehh sorry caravan maar ff loskoppelen dan
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja stom stom stom....... lekker met 400A je wagen laden.....
Néééé, dat bedoel ik natuurlijk helemaal niet :nono: :banghead: !!!
Net zo goed als er decennia geleden geleden al dieselpompen bestonden (*) die omgeschakeld kunnen worden voor vrachtwagens (met veel meer liters/minuut) resp. personenwagens, moet het bij één en dezelfde laadpaalkast toch ook mogelijk zijn om daar dubbele techniek in te installeren, dus een kabel geschikt voor vrachtwagens en tevens een kabel geschikt voor personenwagens (andere stekker, ander Ampèrage) aan te hangen?

(*) Die hadden we al sinds 1974 op de zaak in Dordrecht staan waar ik mijn 1985'er Audi 80D 1x per week volgooide, ruim voldoende voor 1100+ kilometers.
 

EdK

Forumguru
Néééé, dat bedoel ik natuurlijk helemaal niet :nono: :banghead: !!!
Ohhh , maar dat was niet echt duidelijk dan in je eerste bericht...
Maar dan nog, denk je dat men een parkeer / laad terrein voor vrachtwagens daar ook personenwagens wil zien staan ?
Tuurlijk alles is mogelijk technisch gezien , maar de combi die jij zou willen zien zal echt niet zo gauw (99% niet ) gerealiseerd worden.

Leuk voorbeeld in iets andere context.
Grachten Amsterdam mag binnenkort niet meer gevaren worden met brandstof motoren En dus moet alles elektrisch.
Wij hebben al voor rondvaart een elektrische laadsteiger gemaakt wat jaren terug.
Gat in de markt voor de eigenaar, maar die wil echt jou niet met je plezier bootje daar zien !! Niet aantrekkelijk genoeg !
Dan in binnenstad zijn we met pilot begonnen van 11 laadpunten in te schakelen met een app op diverse plekken.
En tijdens plaatsen van die laadpunten stonden er een 3 tal bijna ruggelings tegen een autolaadpaal...
Tsja belachlijk om dit niet in één paal te combineren !
Heb je het dan met een ambtenaar het hierover dan krijg je te horen dat dit wel erg moeilijk is !
Want zijn palen voor de boten is een andere afdeling dan die voor de auto's ..... :banghead::banghead::banghead:
Ook hier technisch gezien kunnen wij deze twee heel makkelijk combineren ondanks dat de betaling via twee platforms zou moeten gaan.
Op papier hebben we uiteraard deze combipaal wel getekend en kan als zou moeten binnen redelijke tijden geplaatst kunnen worden.

Maar dan kom je wel weer even bij de netbeheerders of die de aansluiting kunnen leveren met de gewenste ampere !
Want dit is het volgende waar je dan tegenaan loopt , één van de boot laadpalen staat nu al vanaf begin spanningsloos.
Paal staat er , bord staat er , alleen Liander kan geen spanning leveren omdat het net niet toereikend is !
En dan praat je over een aansluiting van 3x35A.....:pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

Canon-Eye

Forumguru
Heb je het dan met een ambtenaar het hierover dan krijg je te horen dat dit wel erg moeilijk is !
Want zijn palen voor de boten is een andere afdeling dan die voor de auto's ..
Ja, da's de burocratische beperking (dus geen technische beperking) van nu. Maar ik citeer mezelf uit het eerste bericht: "je mag hopen dat [...] er ook gedacht zal gaan worden aan [...]". Toekomstperspectief!
Ik hoop niet alleen, maar verwacht ook dat er echt wel iemand gaat nadenken over de toekomstige indeling van de tank/laadstations. Er rijden dan steeds meer beroeps-/werkvoertuigen, ook met aanhanger, die ook wel eens onderweg zullen moeten opladen. Al dat aan- en afkoppelen gaat dan teveel dure manuren kosten dus ik op enig moment komen er ook wel combinatielaadplekken bij. Maar het zal effe duren, dat geloof ik ook wel.
 

EdK

Forumguru
Tsja ik deel je mening geheel niet over het dure aanhaken / loskoppelen van een aanhanger.
Maar goed ik ga daar verder geen discussie over houden !
Jij zeker en ik misschien gaan het niet meemaken dat er laadstations voor auto met caravan of aanhanger gaat komen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Een opstelling die vergelijkbaar is aan het 'tankeiland' bij brandstoftankstations zou kunnen werken, maar de (veel) zwaarder uitgevoerde, en dus een stuk duurdere infrastructuur voor vrachtwagens (die veel meer stroom nodig zullen hebben in een vergelijkbare tijd) zal vermoedelijk vooreerst niet worden opengesteld voor 'kleinverbruikers'.
De laadkabel voor 800 volt techniek zoals die nu al in wat types van Kia, Hyundai en Porsche zit, moet vaak al watergekoeld worden.
Mogelijk zal voor vrachtwagens diezelfde 800 volt techniek gebruikt worden, maar dan bij beduidend hogere amperages.
Dus: meer warmte, en daaruitvolgend dikkere kabels met meer koeling.
Het zal ongetwijfeld komen, maar voorlopig nog niet.

Maar dit is eigenlijk nogal off topic hier.
 

lsp

Forumguru
Wagenpark beheer gaat toch even calculeren, met en zonder "vakantie auto" (benzine, met trekhaak voor 3-4 zomer vakantie weken)
zowel een standaard als long range voorraad auto.
 

lsp

Forumguru
Tja gaat nu naar de twee jaar - morgen nog maar poging wagen ander voertuig uit te zoeken
9a7bf7f85c73794f05b8a10f5aa8faa3.jpg
 

Smeeuwis

Donateur
Ik zou het wel weten inmiddels met dat uitstel op uitstel. Ik mag binnenkort ook gaan kiezen en heb recent gereden met Model Y RWD, rijdt fantastisch. Staat op nummer 1 met daarachter Enyaq 80 Sportline.

Ik heb ook een tenttrailer (Aart Kok Zambezi Original) en maak me geen enkele zorgen over verbruik, want ik rij op vakantie maximaal 500-600 km per dag. Vaak nog minder. Dat komt dan op 3 maal laden. Alleszins acceptabel. 1200 km op één dag heb ik al lang geleden afgezworen, al helemaal met de tenttrailer, ik heb immers VAKANTIE en geen HAAST :D
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik heb nergens verstand van, zeker wat betreft elek auto's. Alleen dat ik ze (nog) niet wil.
Want dat laden (als boven beschreven bij boten) met verschillende apps moet????
Shell, Total, Tango, etc etc etc , ik gebruik alleen en uitsluitend mijn bankpas. Waarom een stap terug?
Uitlezen van de bankpas werkt nu ook in OV!
Waarom moet de leverancier per sé weten wie ik ben? Zelfs dat kan hij mss uitlezen van de bankpas of met daaraan gekoppeld de techniek om mij een mail te sturen als de accu vol is.
Een tankpas zou natuurlijk kunnen blijven bestaan.
Maar het is niet van deze tijd als ik niet ergens kan laden zonder de juiste app en pas.
Afgelopen week viel mijn telefoon zomaar uit, defect. En dan? ANWB bellen? Kon niet, telefoon defect.
Navigatie? Ook niet meer. Skoda contacten via de auto? Maar er mankeert niets aan de auto!
ANWB universele pas gebruiken????

Ik zal best wel een denkvaut (!) maken.
grtsss
 
Bovenaan Onderaan