Kodiaq vragen en weetjes

Topic in 'Kodiaq' gestart door Frenk21, 08-02-2017.

1. 907

907 Lid

Zeer zeker ‘lullig’ als wij straks een premieverhoging op ons dak krijgen wegens verhoogd aantal claims.
    10k schade valt niet meer onder categorie wisselgeld.

2. Soundless

Soundless Nieuw lid

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een Kodiaq (of Karoq) te bestellen.
    Ik zou gaan voor de 1.5 TSI (m) quasi full-option.
    Ik moet hem echter voornamelijk gebruiken in een stadsomgeving (Antwerpen en randgemeenten).
    Wat zijn jullie ervaringen met de Kodiaq in de stad? Vinden jullie met zijn lengte makkelijk parkeerplek?
    Werken de parkeerhulpsystemen goed?
    Is de Park Assist een toegevoegde waarde?

Mijn voorkeur gaat uit naar de Kodiaq, omdat ik deze mooier en comfortabeler vind (Karoq is echt hard afgeveerd), maar gebruiksgemak is ook wel een bepalende factor.

3. Rudyh

Rudyh Lid

De kodiaq is twee centimeter langer dan de Octavia (die ik nu heb). Daarmee heb ik nooit problemen met parkeren. Maar ik vertrouw wel volledig op mijn parkeersensoren.
    Je kunt natuurlijk de parkeerassistent optie nemen, dan wordt er voor je geparkeerd.

4. Rayzman

Rayzman Actief lid

De Kodiaq is wel 12 cm breder dan de octavia II die ik hiervoor had. Dat merk je wel met parkeren in een parkeergarage, veel plekken pas je niet of slecht

5. Japanese Power

Japanese Power Forumguru Donateur

De lengte is niet echt een probleem, de breedte merk ik nog wel eens als lastig in de wat oudere parkeergarages.

6. johnboy

johnboy Forumguru Donateur

Sluit ik me bij aan, ik rij nog wel eens verder om betere plek te vinden...bijvoorbeeld waar 2 kleinere staan of aan einde waar maar 1 buurman is, ter voorkoming parkeerdeuken (nog niet, ff afkloppen). Of ik kies vooraf een moderne parkeergarage met bredere plekken (Q-park bijv.) via Google Maps etc.

Het automatisch inparkeren vind ik mooie uitvinding, auto staat altijd goed geparkeerd :jaja:.

Japanese Power vindt dit leuk.
  7. Soundless

Soundless Nieuw lid

Die breedte heb je tegenwoordig natuurlijk bij meerdere merken...
    De DS7 Crossback en Alfa Stelvio zijn bijvoorbeeld 1,90 breed. De Karoq is maar 4cm smaller dan de Kodiaq.
    De DS7 en Karoq hebben echter wel een veel kleinere draaicirkel dan de Kodiaq (beide 10,9m en de Kodiaq 12,2m)

johnboy vindt dit leuk.
  8. Fdierckx

Fdierckx Nieuw lid

Ik vind de Kodiaq behoorlijk compact voorheen Sharan en A6 gehad. Vooral achteruitrijcamera is toegevoegde waarde (heb ook 360gr camera), park assist gebruik ik vrij weinig. Trailer assist ook handig voor karretje.

johnboy vindt dit leuk.
  9. JOT

JOT Actief lid

Ik rij wel eens geregeld in Antwerpen, geen problemen , enkel zoals hierboven gemeld is ondergronds parkeren net iets langer zoeken naar een veilig plekje. De hulpsystemen zijn handig!

10. ErikVM

ErikVM Lid

Ik rij met een Kodiaq rond in Antwerpen, woon in Wommelgem en kom vaak in de stad. Voorheen een Octavia IIfl, ik vind even makkelijk parkeerplek als voorheen. Redelijk makkelijk, enkel zoals boven vernoemd is de breedte soms moeilijker, maar dan eigenlijk altijd op een parking van de supermarkt of parkeergarage... Nauwe vakken. Zeker met twee kinderen achterin en de deuren redelijk ver open moeten.

11. Soundless

Soundless Nieuw lid

Hoera voor de deurbeschermers dan :D

Bedankt voor de reacties allemaal. Mijn hart zegt Kodiaq, mijn verstand stribbelt nog een beetje tegen :D.
    Komende zaterdag ga ik even vreemdgaan en ook een testritje maken met de XC40.

12. s-line

s-line Forumguru

Deurbeschermers die er gewoon afvallen of niet uitkomen of niet meer inklappen...:cheer:
    Simply Clever noemen ze dat, maarja is is dan ook geen Audi of iets van een A-merk..:nailbiting::D;)

13. CBreedijk

CBreedijk Forumguru Donateur

Heb na 48000 km nog steeds geen problemen gehad met de deurrand beschermers (had iedereen ze maar)
    Ook niet met kids van 2 en 4.
    Heb ze achter 2x gesteld.

Heb bij Audi en andere A-merken ook wel eens iets gehad hoor.
    Nu verschildruk sensor defect. Garantie geval. Zelfs na tuning. Iig geen vermogensverlies zoals bij Audi A8 wel t geval is (zelfde sensor)

Ik ben eigenlijk gewoon een zeer tevreden Kodiaq rijder.

14. Soundless

Soundless Nieuw lid

Ontdek ik toch net de Karoq Sportline zeker.
    Dat maakt de kont van de Karoq al een heel stukje minder lelijk.
    De keuze wordt dus nog moeilijker :D

15. Japanese Power

Ervaringsdeskundige aan het woord merk ik wel. Grappig dat na een paar posts hierover dat alle deurrandbeschermers van de Kodiaq er spontaan afvallen...

s-line en Corné de Kluijver vinden dit leuk.
  16. s-line

s-line Forumguru

Beetje voeren heet dat he.;)
    Als je mij kent weet je niet beter

ertromp vindt dit leuk.
  17. Soundless

Soundless Nieuw lid

Nog een kleine vraag:

Ik ga zeer vaak naar de Belgische Ardennen. Ik zou kiezen voor de 1.5 TSI manueel. Is deze motor sterk genoeg om tegen een degelijke snelheid de heuvels op te geraken (bijvoorbeeld op de autostrade bergop makkelijk de 120 houden)?

18. Japanese Power

Ik heb de 125PK manual en heb een paar keer lekker afgeladen de Ardennen bezocht: bagage, gezin, dakkoffer en 3 MTB's achterop: ja, ik moest soms even terug van 6 naar 5 maar dat is alles. Kalm aan maar het is mij ook gelukt. Dus waarom niet met 150PK...

19. Xavier234

Xavier234 Lid Donateur

zelf al een 30 jaar naar de ardennen en nog nooit problemen gehad om de 120 te houden de hellingen op , op de snelweg. zelfs met 115pk

20. Soundless

Soundless Nieuw lid

Laatste vraag waarmee ik jullie ga lastig vallen:

De vijfzitter heeft een beetje een “verzonken” laadvloer. Lost de optie “variabele laadvloer” dit op? Of kan dit door toevoeging van een reservewiel opgelost worden?

Deel deze pagina