Kodiaq Style Bus. 1.5 DSG hoog verbruik?

Topic in 'Kodiaq' gestart door heestp, 15-01-2019.

  1. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Volgens mij is er helemaal niet zoiets als een WLTP-norm waaraan "voldaan" moet worden, maar is WLTP niets anders dan een testmethode die meer realistische verbruikscijfers (en daarmee de CO2-uitstootwaarden) zou moeten opleveren dan de voorheen gehanteerde testcyclus. Google maar op de afkorting...

    Het verbruik en de CO2-uitstoot zijn 1 op 1 aan elkaar gerelateerd, dus ik zie nog even niet hoe het inspuiten van extra brandstof zou kunnen bijdragen aan een verlaging van die CO2-uitstoot.
     
    Peter-036 vindt dit leuk.

  2. Tuono

    Tuono Lid

    Ik ben zaterdag met een caravan en mijn 1.5. tsi DSG7 beer op pad geweest. Ca 45 km gereden, voornamelijk N33 en N34. ACC op 90 km/u. Door de hondsrug gaat het regelmatig een beetje omhoog en beneden. De caravan was aardig leeg, ca 1100 kg. Maar vanaf start, dus ook door het dorp, was het verbruik gemiddeld maar 1 op 6.5. Dat viel me toch wel erg tegen. Ik heb ook nog wat gespeeld met de DSG. Ik heb namelijk het idee dat er te vaak een te hoge versnelling gekozen wordt voor de caravan. Het is wat het is.
     
  3. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    1 op 6,5 km of 6,5l op 100 km?
    Ik krijg bij de Fabia een verbruik in liters per 100 km in het display te zien.
    Dat zal bij de Karoq en Kodiaq niet anders zijn,toch?
    6,5l/100km is bij benadering 1 op 16, en 1 op 6,5 is bij benadering 16l/100 km.
     
  4. Tinus78

    Tinus78 Senior Member

    Het is denk ik wel een heel kort stukje om daar enige conclusie uit te trekken. Je zal eerst een tijdje ook zelf moeten wennen hoe de combinatie reageerd en over een langer stuk rijden (motor warmrijden?) voordat je minder onzuinig (lees zuiniger) gaat rijden.
     
  5. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Met de caravan erachtr rij ik standaard in S, dat helpt om bij snelheid meerderen een lagere versnelling te pakken.
     
  6. Tuono

    Tuono Lid

    1 op 6,5 deze notatie is in te stellen.
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  7. MaxN

    MaxN Forumguru Donateur

    :ot:Stond je te tanken/bandenspanningcontrole bij dan Tango tegenover de Praxis?
    Dan ben je gespot met een burstner achter de beer.
     
  8. Tuono

    Tuono Lid

    @MaxN ja dus, haha. Wel even de bandenspanning in orde gemaakt van de sleurhut.
     
  9. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru

    Dat belooft wat voor mij straks met de aanhanger :greedy: met m’n 2.0 TSI zit ik met dik 20.000km nu zonder aanhanger al op 1 op 9.4, dat zal dan wel gehalveerd gaan worden, ik voel een nieuwe modificatie aankomen, een grotere brandstoftank monteren :maakmegek: Wellicht valt het allemaal wel mee, want de gemiddelde snelheid zal met aanhanger ook fors lager liggen.
     
    johnboy en 0ri0n88 vinden dit leuk.
  10. 0ri0n88

    0ri0n88 Forumguru

    Dat is misschien wel de beste optie die mijn wagen heeft. Een vergrote tankinhoud van 65l naar 80l. :D
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  11. Japanese Power

    Japanese Power Forumguru Donateur

    Die kun je dan heel makkelijk in de aanhanger plaatsen, alleen nodig bij gebruik ;)
     
  12. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Goeie reden om nog even na te denken over een of andere polyester voorzet-"boeg" die weinig weegt maar wel de aerodynamica van de aanhanger stukken beter kan maken. Die ga je snel terugbesparen (betere term dan terugverdienen, denk ik)...
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  13. wdejong32

    wdejong32 Actief lid

    Ik heb ook een kodiaq 1.5TSI DSG met nu 1300 km op de teller maar op de eerste tank benzine ( liters /km berekend) liep hij 1 op 11 gemiddeld maar daar zat ook de kids met sneeuw van en naar school brengen en dus krabben en een aantal stukken van een 30-80 km bij

    Gisteren geshopt ca 80 km hiervandaan en een stuk 80 op snelweg , stuk 100 en stuk 120 gereden maar dan weer volgens de app dan , 1 op 14.2
    lijkt me niet dat hij met 1300 km al op zijn zuinigst is

    idd koude start en hele korte stukjes is hij zeker niet zuinig

    Kodiaq 1.5TSI DSG panoramadak , slaapakket , 3e zitrij , 3 zone airco lava bleu
     
  14. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Krabben en draaiende motor is geen goede combinatie. Ik start altijd na het krabben. Zoveel stelt dat ook niet voor. Zeker niet met een ziekenhuis-dekentje over de voorruit
     
    johnboy vindt dit leuk.
  15. G.P.

    G.P. Forumguru Donateur

    Dat heb ik een keer of vijf geprobeerd, maar ik stond dan telkens na 200 meter weer stil om de voorruit opnieuw te krabben. Vind ik ook geen goede combinatie. Wat weten die anderen wat ik niet weet?
     
    907 vindt dit leuk.
  16. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Nooit last van. Even de blower vol op de voorruit laten blazen voorkomt dat. Bij mij althans
     
  17. Tinus78

    Tinus78 Senior Member

    Dat gebeurt als de ruit heel koud is. Dan lekker met de sproeier erop en de boel bevriest. Ookal is de buitentemperatuur maar net rond de nul, en ookal heb je wintervulling in de sproeier kan dit gebeuren. De vooruit kan nl door “onderkoeling” (warmte uitstraling naar de hemel) een stuk kouder zijn dan de omgeving.
    De blower zal de ruit snel verwarmen waardoor dit niet optreedt. Of niet sproeien in de eerste paar honderd meter om de ruit de tijd te gunnen warm te worden.
     
  18. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    En dan tevens je adem inhouden, om te voorkomen dat de ruit aan de binnenkant aanvriest...
     
    907 en Japanese Power vinden dit leuk.
  19. G.P.

    G.P. Forumguru Donateur

    Er zit nog geen warmte in de motor. Maar ik zal eens proberen.

    En ik sproei natuurlijk niet als de motor nog koud is.
     
  20. maik1

    maik1 Forumguru

    Even een colaflesje (of 2, de kodiaq heeft veel glasoppervlak) vullen met handwarm water, dan ben je in 15 seconden klaar. Voorruit als laatste en snel droog wissen als je instapt. Ik snap die krabbers nooit, minuten lang zwoegen om wat ijs van je ruiten te krabben en krassen ervoor terug...
     

Deel deze pagina