Kodiaq Style Bus. 1.5 DSG hoog verbruik?

Tuono

Lid
Ik ben zaterdag met een caravan en mijn 1.5. tsi DSG7 beer op pad geweest. Ca 45 km gereden, voornamelijk N33 en N34. ACC op 90 km/u. Door de hondsrug gaat het regelmatig een beetje omhoog en beneden. De caravan was aardig leeg, ca 1100 kg. Maar vanaf start, dus ook door het dorp, was het verbruik gemiddeld maar 1 op 6.5. Dat viel me toch wel erg tegen. Ik heb ook nog wat gespeeld met de DSG. Ik heb namelijk het idee dat er te vaak een te hoge versnelling gekozen wordt voor de caravan. Het is wat het is.
 

Tinus78

Forumguru
Ik ben zaterdag met een caravan en mijn 1.5. tsi DSG7 beer op pad geweest. Ca 45 km gereden, voornamelijk N33 en N34. ACC op 90 km/u. Door de hondsrug gaat het regelmatig een beetje omhoog en beneden. De caravan was aardig leeg, ca 1100 kg. Maar vanaf start, dus ook door het dorp, was het verbruik gemiddeld maar 1 op 6.5. Dat viel me toch wel erg tegen. Ik heb ook nog wat gespeeld met de DSG. Ik heb namelijk het idee dat er te vaak een te hoge versnelling gekozen wordt voor de caravan. Het is wat het is.
Het is denk ik wel een heel kort stukje om daar enige conclusie uit te trekken. Je zal eerst een tijdje ook zelf moeten wennen hoe de combinatie reageerd en over een langer stuk rijden (motor warmrijden?) voordat je minder onzuinig (lees zuiniger) gaat rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
heb ook nog wat gespeeld met de DSG. Ik heb namelijk het idee dat er te vaak een te hoge versnelling gekozen wordt voor de caravan.
Met de caravan erachtr rij ik standaard in S, dat helpt om bij snelheid meerderen een lagere versnelling te pakken.
 

Tuono

Lid
1 op 6,5 km of 6,5l op 100 km?
Ik krijg bij de Fabia een verbruik in liters per 100 km in het display te zien.
Dat zal bij de Karoq en Kodiaq niet anders zijn,toch?
6,5l/100km is bij benadering 1 op 16, en 1 op 6,5 is bij benadering 16l/100 km.

1 op 6,5 deze notatie is in te stellen.
 

MaxN

Donateur
Ik ben zaterdag met een caravan en mijn 1.5. tsi DSG7 beer op pad geweest. Ca 45 km gereden, voornamelijk N33 en N34. ACC op 90 km/u. Door de hondsrug gaat het regelmatig een beetje omhoog en beneden. De caravan was aardig leeg, ca 1100 kg. Maar vanaf start, dus ook door het dorp, was het verbruik gemiddeld maar 1 op 6.5. Dat viel me toch wel erg tegen. Ik heb ook nog wat gespeeld met de DSG. Ik heb namelijk het idee dat er te vaak een te hoge versnelling gekozen wordt voor de caravan. Het is wat het is.

:ot:Stond je te tanken/bandenspanningcontrole bij dan Tango tegenover de Praxis?
Dan ben je gespot met een burstner achter de beer.
 

CDK

Forumguru
Ik ben zaterdag met een caravan en mijn 1.5. tsi DSG7 beer op pad geweest. Ca 45 km gereden, voornamelijk N33 en N34. ACC op 90 km/u. De caravan was aardig leeg, ca 1100 kg. Maar vanaf start, dus ook door het dorp, was het verbruik gemiddeld maar 1 op 6.5. Dat viel me toch wel erg tegen.

Dat belooft wat voor mij straks met de aanhanger :greedy: met m’n 2.0 TSI zit ik met dik 20.000km nu zonder aanhanger al op 1 op 9.4, dat zal dan wel gehalveerd gaan worden, ik voel een nieuwe modificatie aankomen, een grotere brandstoftank monteren :maakmegek: Wellicht valt het allemaal wel mee, want de gemiddelde snelheid zal met aanhanger ook fors lager liggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat belooft wat voor mij straks met de aanhanger
Goeie reden om nog even na te denken over een of andere polyester voorzet-"boeg" die weinig weegt maar wel de aerodynamica van de aanhanger stukken beter kan maken. Die ga je snel terugbesparen (betere term dan terugverdienen, denk ik)...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

wdejong32

Actief lid
Ik heb ook een kodiaq 1.5TSI DSG met nu 1300 km op de teller maar op de eerste tank benzine ( liters /km berekend) liep hij 1 op 11 gemiddeld maar daar zat ook de kids met sneeuw van en naar school brengen en dus krabben en een aantal stukken van een 30-80 km bij

Gisteren geshopt ca 80 km hiervandaan en een stuk 80 op snelweg , stuk 100 en stuk 120 gereden maar dan weer volgens de app dan , 1 op 14.2
lijkt me niet dat hij met 1300 km al op zijn zuinigst is

idd koude start en hele korte stukjes is hij zeker niet zuinig

Kodiaq 1.5TSI DSG panoramadak , slaapakket , 3e zitrij , 3 zone airco lava bleu
 

Rosinfield

† In Memoriam
Krabben en draaiende motor is geen goede combinatie. Ik start altijd na het krabben. Zoveel stelt dat ook niet voor. Zeker niet met een ziekenhuis-dekentje over de voorruit
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat heb ik een keer of vijf geprobeerd, maar ik stond dan telkens na 200 meter weer stil om de voorruit opnieuw te krabben. Vind ik ook geen goede combinatie. Wat weten die anderen wat ik niet weet?
Nooit last van. Even de blower vol op de voorruit laten blazen voorkomt dat. Bij mij althans
 

Tinus78

Forumguru
Dat gebeurt als de ruit heel koud is. Dan lekker met de sproeier erop en de boel bevriest. Ookal is de buitentemperatuur maar net rond de nul, en ookal heb je wintervulling in de sproeier kan dit gebeuren. De vooruit kan nl door “onderkoeling” (warmte uitstraling naar de hemel) een stuk kouder zijn dan de omgeving.
De blower zal de ruit snel verwarmen waardoor dit niet optreedt. Of niet sproeien in de eerste paar honderd meter om de ruit de tijd te gunnen warm te worden.
 

maik1

Forumguru
Even een colaflesje (of 2, de kodiaq heeft veel glasoppervlak) vullen met handwarm water, dan ben je in 15 seconden klaar. Voorruit als laatste en snel droog wissen als je instapt. Ik snap die krabbers nooit, minuten lang zwoegen om wat ijs van je ruiten te krabben en krassen ervoor terug...
 

KodiaqW

Senior Member
Even een colaflesje (of 2, de kodiaq heeft veel glasoppervlak) vullen met handwarm water, dan ben je in 15 seconden klaar. Voorruit als laatste en snel droog wissen als je instapt. Ik snap die krabbers nooit, minuten lang zwoegen om wat ijs van je ruiten te krabben en krassen ervoor terug...

Dat is een flinke gok hoor. Een plotselinge temperatuurstijging kan een barst veroorzaken, zeker wanneer er een klein sterretje oid in je ruit zit.
 

maik1

Forumguru
Dat is een flinke gok hoor. Een plotselinge temperatuurstijging kan een barst veroorzaken, zeker wanneer er een klein sterretje oid in je ruit zit.

Niks flinke gok, ik doe het al 20 jaar op deze manier zonder enig probleem (ook genoeg voorruiten gehad met butsjes en steenslag) en ik ken nog veel meer mensen die het zo probleemloos doen. Handwarm water van zeg 40 graden laat geen ruiten springen.
 

CDK

Forumguru
Niks flinke gok, ik doe het al 20 jaar op deze manier zonder enig probleem (ook genoeg voorruiten gehad met butsjes en steenslag) en ik ken nog veel meer mensen die het zo probleemloos doen. Handwarm water van zeg 40 graden laat geen ruiten springen.

@maik1, voorheen deed ik dat ook, volle emmer warm water over de voorruit en nooit problemen gehad. In theorie zou het kunnen hoor, dat wel :jaja:
 
Bovenaan Onderaan