Kodiaq Sportline 20" trilt

Pat72

Nieuw lid
Hallo allemaal,

na lang wikken en wegen tussen een Toyota RAV4, Citroen C5 Aircross en de Skoda Kodiaq, rijd ik nu ruim een jaar (via de zakelijke lease) een Skoda Kodiaq Sportline met 20 inch velgen.

Vanaf dag 1 is het kommer en kwel wat betreft trillingen in de auto. 5 bandensets en talloze bezoeken aan de "bandenboer", de leverende dealer en ook nog een andere PON dealer (die zegt niks te voelen ... en wat men voelt valt binnen de marges? :( ) ... is het probleem er nog altijd.

De leasemaatschappij (ARVAL in dit geval) heeft mij uiteindelijk naar Steverink in Apeldoorn gestuurd. Die hebben uiteindelijk de wielen naar Wheeltrim gebracht. En je kan het raden ... ook dat heeft niet geholpen. ARVAL zegt er verder niks mee te kunnen. En de dealer wil/kan er niks mee (wil in mijn optiek geen verantwoordelijkheid nemen).

Iemand anders iets soortgelijks meegemaakt?

En hoe dit op te lossen is?

Of wordt het nog 4 jaar afzien in deze, in mijn optiek, vreselijk slechte kwaliteitsproduct van de VAG groep???

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt voor eventuele reacties en of adviezen.

Mvg, Pat
 

hemi24

Forumguru
Tja, als het niet in de wielen zit, zal het in het gedeelte erachter moeten liggen, oftewel: de wielnaven met de remschijven.
 

JeSko

Forumguru
Hoi!

Wat voor trillingen zijn het dan? Wanneer komen ze net voor? Remmen? Rijden? Sturen? Optrekken?

Heb je enkel andere banden geprobeerd, of ook effectief andere velgen?

Is er verder gezocht dan de wielen? Dwz aandrijving, wielnaven, rzlschijven?
 

Pat72

Nieuw lid
Het trillen (vibreren) begint al in ene vroeg stadium en wordt geleidelijk erger. Eerst is het stuur stil en vanaf 120/122 begint deze ook licht te trillen. Eigenlijk begint het irritant te worden van 80+ tm de rest ;) Ook in vrije uitloop is dit het geval.

Arval, Steverink en Wheeltrim hebben er alles aan gedaan qua wielen en banden.

PON is stug en onwelwillend ... want ja ... product is goed ... ik ben een zeikerd ... etc etc ... alles om geen kosten te maken (althans... zo komt het op mij over).

Het betreft trouwens een 7-traps automaat ... dus vrije uitloop is betrekkelijk.
 

Japanese Power

Donateur
Eerste waar ik naar neig is als wielen vervangen en testen wat er dan gebeurt. Is het dan over zit het in de velgen, is het dan niet over dan is het een dieper probleem wat los staat van de velgen….
 

Pat72

Nieuw lid
Bij de dealer in Nijkerk hebben ze een nwe set 19 inch en 20 inch van andere Kodiaqs erop gezet ... daarmee was het probleem hetzelfde zo niet erger.

Ik heb vandaag de bandenspanning laten zakken naar 2,2 bar ... ik vraag me af hoe laag het mag. Maar daarmee is het ook niet opgelost.
 

Japanese Power

Donateur
Denk dat je dan idd de velgen kunt uitsluiten. I.m.o. heeft PON geen goed product geleverd en zullen ze dat linksom of rechtsom moeten oplossen.
 

Fmoon

Forumguru
Fascinerend dat er zoveel onderzoek naar de wielen gedaan word. Dit is duidelijk dat het een diepgaander probleem is wat mogelijk heel simpel zou kunnen zijn.
 

Fmoon

Forumguru
Ik zou eens overwegen om te vragen of ze de homokineet of aandrijfassen willen vervangen.
 

Pat72

Nieuw lid
Ik zou eens overwegen om te vragen of ze de homokineet of aandrijfassen willen vervangen.

Ik zal het aankaarten. Ik moet nu eenmaal volgens bepaalde volgorde laten handelen. Morgen maar weer met Arval bellen ... en ´m daar voor de deur in het kanaal parkeren? :tongue: ... en dan maar zien wat men doet.
 

Fmoon

Forumguru
Haha ja ik heb geen ervaring met leasemaatschappijen, maar ze zijn aardig stug geloof ik. Ik denk als ik uw verhaal lees dat de homokineet wel eens de boeman zou kunnen zijn. Maar ik zou vragen of ze beide vervangen. Kost niet gek veel en ze zijn wellicht van u af
 

BelKodi

Senior Member
Als het een bouwtechnisch probleem is voel je die trillingen dus eigenlijk altijd, bij elke rit?
Heb je dan al proefritten gedaan waarbij ook iemand van PON aan boord zit? En waarbij het probleem dan ook ontstond?
 

PizzaPieter

Forumguru
Trillingen en VAG.....
Niet iedereen voelt ze. Sommigen willen het niet voelen, anxeren voelen het écht niet.

Ik ervoer het in de Skoda en nu de Seat.
Voel het bij iedere wielomwenteling en allerirritantste is wanneer er een soort resonantie optreedt. Bij sommige snelheden worden hierdoor de trillingen versterkt.
Wielen op veel plekken geweest, maar ook de winterset heeft er last van. Met 17" voelt t beter (minder) dan op 18"
 

Pat72

Nieuw lid
Jij omschrijft idd wat ik bedoel ... lijkt hetzelfde! Maar ja ... hoe kan dat opgelost worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Fmoon

Forumguru
Ja ik zeg toch echt de homokineet of aandrijfas, dat kan ook gaan resoneren natuurlijk als daar iets niet 100% is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan