Kodiaq Sportline 20" trilt

PizzaPieter

Forumguru
Ja ik zeg toch echt de homokineet of aandrijfas, dat kan ook gaan resoneren natuurlijk als daar iets niet 100% is.
Bij mij zijn deze trillingen er ook bij stapvoets rijden, niet alleen bij hogere snelheden.

Daarnaast, en ben benieuwd hoe dat bij ts is, ook daar als ik de koppeling in druk.

Btw: het LIJKT bij mij van rechtsachter te komen. Daar zit geen homokineet, denk ik :-)

Maar STEL dat ik get verkeerd voel het tóch van voor komt, kan een mankement in de homokineet dan voelbaar zijn bij stapvoets rijden en met koppeling ingedrukt?
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Als een homokineet niet goed is of de aandrijfas voelt je dat in je hele chassis, en in je stuur. Als het echt van achter komt is het inderdaad niet de homokineet of aandrijfas. Ik weet natuurlijk niet zeker of dat het is, en er zullen vast mensen zijn die er anders over denken maar het is het overwegen waard om te laten controleren of vervangen.

Ik heb het zelf ooit in het verleden gehad, was niks te zien aan de aandrijfas maar toch was het de oorzaak.
 
Laatst bewerkt:

GervdV

Lid
Hmmm, vreemd. Ik moet zeggen dat ik met mijn Kodiaq totaal geen enkele trilling ervaar tijdens het rijden.
Ik heb 20 inch zomerwielen en gebruik 17 inch winterwielen. Heel vervelend voor je. Hoop dat het opgelost gaat worden.
 
Ik heb met de originele banden (conti's) ervaren dat er resonantie is. Dit gaat op en af in een vaste freqeuntie als je een constante snelheid rijdt. Bij nieuwe banden van een ander merk was dit weg. Het had misschien te maken met het cuppen van de banden, wat bij jou met een nieuwe band niet het geval zal zijn.
Ik ervaar tevens bij slechtre banden dat het lijkt of je continue over kleine hobbels rijdt. Dit is weg bij nieuwe en betere banden.
 

Pat72

Nieuw lid
Update:

ondertussen is de Kodiaq bij de DSG dokter in Varsseveld geweest. Nadat zij er een tijdje in rond gereden hebben, met de laptop ingeplugd, konden zij aan de DSG niks vreemds constateren zeiden ze. Ook de trillingen vond men verwaarloosbaar. Totdat.. :) ... ik ernaast ben gaan zitten ... en als navigator de chauffeur de snelweg op liet rijden. Hem gelijk verteld dat de boete voor mij zou zijn... dus gas erop. En ja hoor ... spontaan werd begrepen wat ik bedoelde. De laptop gaf overigens nog steeds aan niks vreemds aan de DSG waar te nemen.

Bij terugkomst heeft men de Kodiaq dmv aan "schaar"brug in de lucht getild ... wielen dus helemaal vrij. Om vervolgens met iemand achter het stuur de auto in Drive te zetten en gas te geven. Al snel begonnen de ophangarmen? te trillen als een malle. Men gaf aan dat het waarschijnlijk in de aandrijfas rechtsvoor (of allebei) zou zitten. EN men zou daar de leasemaatschappij van op de hoogte brengen.

Zo gezegd zo gedaan ... en ik dus afwachten.

Op aangeven van de leasemaatschappij contact opgenomen met PON-dealer nummer 3. Deze heeft mij er tussendoor gepropt in de planning (waarvoor dank) ... om vervolgens zonder een zelfde soort test als in Varsseveld (vrij in de lucht zien wat er gebeurt) simpelweg 1 aandrijfas te vervangen.

Ik de auto weer opgehaald een paar dagen later ... en je raadt het nooit !!!


Inderdaad ... het is niet opgelost (en daar sta ik totaal niet van te kijken eigenlijk).

Direct Arval weer gebeld ... en daar is nu weer het wachten op.

Oftewel ... wordt (wederom) vervolgd !!
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het verhaal zo lees, zijn alle handelingen door/namens dealer en leasemaatschappij gericht op zoveel mogelijk beperken van kosten op korte termijn, niet om het probleem tegen minimale kosten op te lossen.

Als één of beide aandrijfassen krom waren, had dat door dynamisch balanceren (balanceren op de auto, waarbij je gaat compenseren voor onbalans in bijv. een aandrijfas). Zelf ooit gehad, dat een auto bij een glijpartij net met de aandrijfas op een hoge stoep terecht kwam en lichtjes kromme aandrijfas. Door dynamisch te balanceren heb je dan geen trillingen meer in de auto, maar je kan ook niet het wiel zomaar wisselen met een ander wiel (zelfs niet verdraaien op dezelfde naaf), zonder opnieuw dynamisch te moeten balanceren.

Andere mogelijkheid is dat de conclusie van de DSG-dokter ook niet helemaal juist is, en dat heb bijvoorbeeld toch een homokineet is zoals FMoon een aantal keer heeft aangegeven.
Het kan ook gewoon (ongewenste) speling in de aandrijflijn zijn, waardoor de aandrijving steeds met 'tikken' aandrijft, en dan even niet aandrijft (en beweegt in de speling).
 

Cordoba

Forumguru
De aangedreven wielen van de grond, auto in de versnelling (ook bij DSG, al kun je dan de sleutel niet uit contact halen), en kijken als je met de hand probeert om een wiel beurtelings vooruit en achteruit te draaien, hoeveel speling er in zit.

iu

Tijdens het typen krijg ik nog een idee: de trillingen zijn er ook bij uitrollen in neutraal (voor zover mogelijk), dat zou het mogelijk ook niet in de aandrijving kunnen zitten, maar bijvoorbeeld in een wiellager. Te checken door te zorgen dat het wiel vrij van de grond kan draaien, en handmatig kijken of er speling in zit (axiaal en radiaal), en proberen het wiel een flinke draai te geven, en luisteren of je iets bijzonders hoort of voelt (zoals bijvoorbeeld kapot wentellichaan (lagerkogel, of lagerrol).
 
Ik heb dezelfde problemen met mijn auto. Februari 2020 uit de showroom gereden niks aan het handje. rond afgelopen augustus / september begonnen de problemen. inmiddels 2 keer bij de dealer geweest en is de auto uitgelijnd / gebalanceerd, nieuwe banden, maar het blijft nog steeds. het stuur en de stoel onder de kont en onderrug begint licht te trillen tussen 80 en 120 km/h wordt niet erger naar mate je harder rijdt. Nu voel ik vanuit de motor ook trillingen en heb het gevoel dat het daar misschien vandaan kan komen? Heb eens een test gedaan met een bekertje water in de bekerhouder (middenconsole) en bij stationair draaien van de warme motor zie je het water trillen, onder de motorkap, hand op de motor gehouden en deze trilt ook. Na mijn idee zou dit toch ook niet mogen met een nieuwe auto uit 2020?
 

JeSko

Forumguru
@Jankoo87

Bij de dealer het aangeven zou ik zeggen, en ze de beker met water laten zien. Kans is groot dat ze dan zeggen; wel meneer dit is een storm in een glas water, producteigenschap :)
 

EdK

Forumguru
Ach ja software, me windows 10 /11 rammelt ook aan alle kanten.
Al zijn de blauwe schermen wel wat minder dan met de Windows 3.11 versie....:pieker:
 
@JeSko, Heb dit al aangegeven en toen werd er gezegd dat dit normaal is. nu vind ik de trillingen vanuit de motor niet zo’n heel groot probleem aangezien mocht dit echt een producteigenschap zijn. Het trillen van het stuur en voelbaar in de zitting vindt ik, zeker met langere ritten, gewoon storend en haalt het hele comfort uit de auto. heb dit in het bericht gezet omdat het misschien in verband staat met elkaar. is het mogelijk dat de ophanging van de motor of iets krom is waardoor het stuur en zitting voelbare trillingen geeft?
 

JeSko

Forumguru
@Jankoo87

Aha ze hebben je dus al afgescheept, ik zei het met een kwinkslag omdat veel mensen door de Skoda dealers niet serieus worden genomen, en worden afgescheept.

Een slechte motorsteun zou trillingen van de motor best kunnen doorgeven aan het interieur, echter denk ik eerder aan onbalans in de wielen, ook omdat je auto zo jong is, dan is slijtage aan een motorsteun niet echt aan de orde.

Dus ik denk dat je het eerder in de wielen moet zoeken, dit soort trillingen word eerder dooregegeven aan stuur en stoel, toevallig niet met je wielen ergens een put gepakt onderweg? Of een stoeprand geraakt?
 
Bovenaan Onderaan