Kodiaq RS

Topic in 'Kodiaq' gestart door Tuulster, 11-06-2018.

  1. Japanese Power

    Japanese Power Forumguru Donateur

    Mooi dat commentaar van AutoBild in de 41e minuut. Je koopt deze Kodiaq voor onder de 50.000. Voor 49.990 eurootjes om precies te zijn. Moet je natuurlijk niets meer aanvinken op de optielijst.

    Lang leve de BPM...
     

  2. s-line

    s-line Forumguru

    Maar misschien zit er standaard al genoeg op. Ik kocht mijn octavia RS in 2007 ook zonder extra optie’s en nooit iets gemist... en de rest zoals ik hem wil hebben staat toch niet in de optielijst!:D:jaja:
    En met verkoop na 3,5 jaar was er niemand die zeurde over wat er wel of niet op zat.
    Met andere woorde ik zou best een Staandaard kodiaq rs aanschaffen als ik er voor in de markt zou zijn. Maar dat ben ik niet..:tongue:
     
  3. EdK

    EdK Forumguru

  4. Sk_Hans

    Sk_Hans Senior Member

    Bij Autoweek zeuren ze dat de auto niet echt sportief is. Tja, even langs JD en dan krijgen de 240 paarden en zo'n 60 bij, tot 300pk. De trekkracht gaat van 500Nm naar 650Nm. Volgens mij is het dan behoorlijk sportief.
     
  5. Luuk Thijssen

    Luuk Thijssen Forumguru

    Sportief heeft niet direct alles met vermogen te maken, een beetje vrachtwagen heeft 500PK
     
    Pollewop, s-line, ertromp en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    Natuurlijk niet. PK's zeggen niets over sportiviteit. Zoals eerder al geschreven werd:
     
    dirkie996 vindt dit leuk.
  7. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    natuurlijk wie rijdt er sportief he? als je gewoon 90% van je afgelegde km's te snel rijdt is dat sportief? dat kan je ook doen met minder pk's. ik denk dat de mensen die circuit rijden met hun auto ( en echt racen, niet aan sightseeing doen) hier zeer zeldzaam zijn.
     
  8. maik1

    maik1 Forumguru

    Hier is er 1, maar met een sportief auto’tje met inderdaad laag zwaartepunt ;)
    De kodiaq is het tegenovergestelde, en daarom heb ik hem juist gekocht, heerlijk ontspannen zoeven naar zuid frankrijk :thumbsup:
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  9. sitechris

    sitechris Forumguru Donateur

    Als je sportief wilt rijden dan neem je natuurlijk geen Kodiaq RS. Aan de andere kant, als je lekker ontspannen wilt zoeven: waarom neem je dan in basis wel een stugger afgeveerde auto als een Kodiaq RS? Neem dan lekker een Superb of gewone Kodiaq. En als je lekker op de Autobahn wilt dieselen, dan kies je de Passat met zelfde 240 pk dieselmotor. Die loopt wel 250.
     
    s-line vindt dit leuk.
  10. Japanese Power

    Japanese Power Forumguru Donateur

    Rijverslag in het AD.

    Skoda Kodiaq RS: geen GTI, wel dik’

    Schermafbeelding 2018-12-18 om 22.36.03.png

    RIJ-IMPRESSIE

    De Kodiaq RS is Skoda’s nieuwste uitspatting. De grote en krachtige SUV draagt de naam ‘RS’ – naar analogie van de GTI van Volkswagen. Maar het meest hardcore aan de Kodiaq RS is toch echt zijn prijs.

    Om meteen met de deur in huis te vallen: de Kodiaq RS kost 61.490 euro – veel geld voor een Skoda. Dat klinkt denigrerend, maar zo werkt het wel. Mensen met zo’n fors budget kopen nu eenmaal sneller een Audi of een BMW. De Nederlandse importeur weet dat ook en verwacht geen enorme aantallen te gaan verkopen. Het handjevol mensen dat toch voor een Kodiaq RS kiest, hoeft zich niet te verdedigen. Je betaalt veel, maar je krijgt ook veel.

    De Kodiaq RS ziet er ‘dik’ uit. Vooral gespoten in de nieuwe kleur Race Blue is het een sportieve verschijning. De zwarte grille met verticale lamellen prijkt tussen de venijnige LED-koplampen. Eronder zit een grote luchtinlaat met een raster in honingraatmotief en L-vormige hoekstukken die uniek zijn voor de Kodiaq RS. Ze zijn uitgevoerd in hoogglans zwart, net als de raamlijsten, de buitenspiegels en de dakrails. De reflecterende strip onder de achterklep is een handelsmerk van Skoda’s RS-modellen. Twee verchroomde uitlaatstukken hunkeren om aandacht. De zijkant wordt gedomineerd door de opvallende 20-inch lichtmetalen wielen met rode remklauwen. Het eveneens rode RS-embleem spotten we op twee plekken: in de grille en op de achterklep.

    Krachtig
    De aanduiding RS staat voor Rally Sport en verwijst naar de niet misselijke rallygeschiedenis van Skoda. Toch is de Kodiaq RS niet monsterlijk sportief. Onder de hoge motorkap ligt een tweeliter dieselmotor die het met de hulp van twee turbo’s schopt tot 240 pk en 500 Nm. Dat lijkt een heleboel, maar de auto is ook zwaar (ruim 1800 kilo).

    Zodra je het gaspedaal vloert, zet de SUV zich schrap, steekt zijn neus omhoog en dendert in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Dat is een prima spinttijd, maar hij voelt niet heel snel aan. En met een topsnelheid van 221 km/h moet je op de linkerbaan van de Autobahn regelmatig opzij voor de écht rappe auto’s. Dat is toch een beetje zuur: dit is nota bene Skoda’s krachtigste dieselmotor ooit.

    Echt snel is de Kodiaq RS dus niet, maar potig is hij absoluut. Doordat de maximale trekkracht van 500 Nm al bij het lage toerental van 1750 tpm voorhanden is, staat kracht altijd paraat. Zodoende is een inhaalactie zo gepiept en heb je bij invoegen in snel rijdend verkeer weinig meters nodig om ‘aan te haken’. Cruisen met 130 km/h doet hij vanzelfsprekend achteloos.

    Sportief of comfortabel
    In snelle bochten zorgt de vierwielaandrijving voor veel tractie en in de sportstand werkt de wat gevoelloze besturing wel heel direct. Misselijkheid ligt op de loer, want de hoge carrosserie zwiept op een slingerweg behoorlijk van zij naar zij. Gelukkig houden de forse zijwangen van de sportstoelen je bovenlichaam aardig op zijn plek.

    De adaptieve schokdempers passen het veercomfort aan op het gekozen rijprogramma. Zelfs in de comfortstand is de Kodiaq RS vrij hard geveerd. Daar valt op het puike snelwegennet van Nederland goed mee te leven, maar zodra het wegdek niet egaal is, merk je dat direct. Dan voel je de scheuren en dwarsrichels onder de (grote) wielen voorbijkomen. Ook stuiteren de voorwielen nogal hard over drempels, de achteras is wat gewilliger gedempt.

    Sportief interieur
    Voor het virtuele instrumentarium maakt het niet uit in de welke stand je rijdt, de digitale meters zijn altijd sportief rood omrand. Het fijne sportstuur is met geperforeerd leer bekleed en bij de afgeplatte onderrand zit een RS-embleem. Hetzelfde logo vind je op de keuzehendel van de zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Hij schakelt zoals hij zou moeten: alert, snel en soepel. Handmatig schakelen doe je met de kleine flippers achter het stuur.

    Je zit in een stevige sportstoel die dankzij de alcantara bekleding zacht aanvoelt. De hoofdsteun is ingebakken en dus niet verstelbaar. In sommige auto’s drukt zo’n vaste hoofdsteun vervelend tegen je hoofd of schouderbladen, maar niet in de Kodiaq RS. Rode stiksels versterken de sportieve flair. Het grote touchscreen met smartphonekoppeling is bij de prijs inbegrepen. Voor de beleving worden door de luidsprekers aanvullend motorgeluid afgespeeld. Van zulke fratsen worden wij niet warm of koud, maar gelukkig is het niet storend.

    Praktisch
    De Kodiaq RS is en blijft een echte Skoda. Dat betekent veel aandacht voor praktische zaken als ruimte en gebruiksgemak. Zo kan een passagier van twee meter lang de achterbank zo ver naar achteren schuiven, dat hij achter een twee meter lange bestuurder kan zitten. Om van de vijfzits-SUV een zevenzitter te maken, bestel je een derde zitrij bij. Die bestaat uit twee uitklapstoelen bedoeld voor kinderen. De bagageruimte is enorm (725 tot 1960 liter) en heeft handigheidjes als haken voor je boodschappen, een bagagenet en een 12-volt aansluiting voor een koelbox. Ook handig: je kunt de oprolbare hoedenplank netjes opbergen onder de laadvloer.

    Prijs
    Is 61.490 euro een buitensporige prijs voor zo’n potige en complete uitvoering van de Kodiaq? Laten we eens naar de alternatieven kijken. Een Alfa Romeo Stelvio met een 210 pk sterke 2,2-liter dieselmotor en vierwielaandrijving is duurder. Hij kost minimaal 69.490 euro. En wat nou als je genoegen neemt met een doorsnee diesel-Kodiaq met 190 pk en 4x4? Dan zit je al op 54.230 euro en kun je nog eens 3270 euro stukslaan op opties die de RS wel standaard heeft. Namelijk de sportstoelen, de adaptieve schokdempers met rij-programma’s en het digitale instrumentenpaneel. Dan klinkt 61.490 euro voor de Kodiaq RS iets minder absurd.
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  11. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Persoonlijk denk ik dat je met deze “RS” (vind het overigens een aanfluiting om hem zo te noemen) juist wél een potentiële comfortabele autobahncruiser hebt. Als je dit blok netjes laat chippen ga je ook naar 300+ pk en een kleine 650Nm, dan kan je op de autobahn heel goed meekomen. De hoge instap en zit is heerlijk, als je het eenmaal gewend bent wil je niets anders meer ;) Bovendien is de standaard Kodiaq veel te soft geveerd om comfortabel en veilig op hoge snelheid te cruisen.
     
    Tuner111 vindt dit leuk.
  12. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

  13. MaxN

    MaxN Forumguru Donateur

    @Peter-036 Moet dit niet in het Kodiaq RS topic? en is het Autoweek filmpje wat ook al in het RS topic van de Kodiaq staat.
     
  14. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    @MaxN In het 1e heb je gelijk, dus ik verplaats 'm nog even.
    Dit filmpje is een minuut korter, en het is een ander kenteken als ik 't zo snel zag.
     
  15. Spector

    Spector Forumguru

    Even aan het samenstellen als mijn O3RS, maar dan rolt er wel een pittig prijsje uit voor de beer :sterretjes:
     
  16. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    Aja ?
     
  17. Spector

    Spector Forumguru

    € 14k meer, vind ik best pittig. Krijg je ook wel wat voor natuurlijk.
     
  18. MaxN

    MaxN Forumguru Donateur

    Ja een diesel ipv benzine. Valt me nog mee. Maar zijn flinke bedragen.
     

Deel deze pagina