Kodiaq en WLTP

BramBam

Forumguru
Een vergelijkbare Tiguan Allspace is in elk geval te duur.

Mee eens. Leasetarief van gelijkgeprijsde Tiguan (Allspace) is iets gunstiger, maar door de inderdaad veel hogere cataloguswaarde (verschil tussen mijn Kodiaq en vergelijkbaar uitgeruste Tiguan Allspace was ruim € 6000,-) is deze auto uiteindelijk veel duurder.
 

Bakkertje

Forumguru
Nog maar een keertje dan..
Kodiaq in style business met 1.4 en DSG kost je "kaal" 41 725
Een Tiguan Allspace in highline Business R met 1.4 dsg kost je 45095

Bij de Tiguan heb je dan al standaard:
- active info display
- lane assist
- Adaptieve cruise control
- 19 inch lichtmetaal

opties die samen de Kodiaq ook op 42791 brengen

Dat is een verschil van 45095 - 42791 = 2304 euro en geen 6000 ...
 

coolrunnings

Actief lid
@Bakkertje Hij heeft het ook over "zijn" Kodiaq, zal dus niet een standaard uitvoering zijn, maar al voorzien van een aantal opties.
Als hij deze ook nog aanvinkt bij de Tiguan, komt ie op een verschil van 6000 euries.
 
Laatst bewerkt:

BramBam

Forumguru
Nog maar een keertje dan..
Kodiaq in style business met 1.4 en DSG kost je "kaal" 41 725
Een Tiguan Allspace in highline Business R met 1.4 dsg kost je 45095

Bij de Tiguan heb je dan al standaard:
- active info display
- lane assist
- Adaptieve cruise control
- 19 inch lichtmetaal

opties die samen de Kodiaq ook op 42791 brengen

Dat is een verschil van 45095 - 42791 = 2304 euro en geen 6000 ...

Som je dan ook even alle optie's op waar je op de Tiguan Allspace Highline Business R geld voor moet neerleggen, die op een Kodiaq Style Business standaard zijn.

Noem er even een paar uit de losse pols:
* Dimmende, inklapbare, verwarmbare buitenspiegels;
* Upgrade audio systeem (Canton);
* Elektrische bestuurdersstoel met memory functie;
* Area View Camerasysteem;
* 9 inch navigatiesysteem (Columbus);
* Verwarmbare voorstoelen;
* Blindspot

Zoals gezegd uit losse pols, dus zal er nog wel een paar missen.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@coolrunnings er is niet zo gek veel meer aan te vinken op een Style Business ..

@brambram ik denk dat het makkelijker is als je jouw offertes hier deelt met de 6000 euro verschil .. ;)
Wat ik ermee wil zeggen is dat de Tiguan ook echt geen kale auto is en als je het mij vraagt in highline Business R ook mooier dan een Kodiaq, maar goed smaken verschillen natuurlijk.

Wat je op de Tiguan nog aan zou kunnen vinken is het advance pakket a 1592 euro, daar zit de elektrische stoelverstelling, winter en spiegel pakket in, maar ook een panorama dak, dan moet ik dat dak ook weer in de Kodiaq doen en wordt de Koidaq weer 1150 duurder.. Het verschil is dan 442 euro groter, dus nog altijd geen 6000 euro ..

Maar kies vooral wat je zelf wilt en wat je belangrijk vind is ook helemaal aan jezelf. Persoonlijk zou ik geen jaar op een Kodiaq wachten. Maar dat is meer omdat ik een zeer beperkt leasebudget heb wat de Tiguan voor mij Netto voordeliger / even duur maakt als een Kodiaq. Op dezelfde manier rijd ik momenteel voor minder geld in een Passat Highline ipv een Superb en daarover hebben we hier op het forum ook al een keer een levendige discussie gehad met vergelijk van prijslijsten..

De uitkomst, wat mij betreft, was dat beide auto's prima auto's zijn en dat de opties in details verschillen, net genoeg om ze nooit helemaal vergelijkbaar te krijgen. Wat voor mij overigens ook nog steeds meeweegt in dergelijke afwegingen is het toch net even beter afgewerkt zijn van een VW dan bij Skoda. Ow en niet te vergeten de bediening van cruisecontrole/MFA/audio op het stuurwiel, die is echt heel veel fijner bij VW dan bij Skoda (No Offence). En laat dat nou net hetgeen zijn waar ik als bestuurder continu mee te maken heb.
 

coolrunnings

Actief lid
@Bakkertje Ik heb anders nog best wat kunnen aanvinken:

Lane assist / Blindspot / ACC 790
Verwarmbare voorruit 290
18" Trinity LM-velgen 100
Sunset 180
3e zitrij 890
Driving mode select 110
Panodak 1150
Parkeerpakket Pro 1050

Toch even snel 4500+ euries erbij geklikt.
 

Gizzmo

Forumguru
feit blijft dat de auto's een stuk duurder worden, bij nieuwe modellen valt het mee omdat die dit jaar al volgens de nieuwe regels moesten worden aangeboden. Alle auto's geproduceerd na 1 sept 2018 moeten ook volgens de nieuwe methode geleverd worden. en per 1-1--2019 geldt het voor alles.
De regering heeft gezegd dat ze niet meer hoeven te verdienen aan de nieuwe regels (kuch kuch), en dat ze dus de co2 toeslag gelijk willen houden, echter willen ze daarvoor eerst genoeg data hebben, dacht gehoord te hebben 250.000 auto's. dus voordat ze het aagn aanpassen duurt nog wel even, en tegen die tijd zullen ze het wel vergeten zijn.
Ik ben sinds een paar weken geen skoda rijder meer maat heb nu een Insignia, die heb ik nog net onder de oude regels gekregen, 39.000 ong, en nu kost die 43.000. Astra besteld in januari voor 31.000 ong kost nu 37.000. Grandland (nieuwe auto) is iets van 2000 duurder geworden. co2 uitstoot is van 105 gram naar 116 gram gegaan (diesel)
Moet nog wel zeggen dat er bij mijn auto ook de half jaarlijkse prijsverhoging zit. Ik heb een lease auto, maar onze wagenparkbeheerder en de leasemaatschappijen zijn er ook druk mee bezig, zijn bij ons veel monteurs die niet zoveel willen/kunnen betalen voor een astra station die ze nodig hebben voor hun werk.
 

filas

Lid
Nog maar een keertje dan..
Kodiaq in style business met 1.4 en DSG kost je "kaal" 41 725
Een Tiguan Allspace in highline Business R met 1.4 dsg kost je 45095

Bij de Tiguan heb je dan al standaard:
- active info display
- lane assist
- Adaptieve cruise control
- 19 inch lichtmetaal

opties die samen de Kodiaq ook op 42791 brengen

Dat is een verschil van 45095 - 42791 = 2304 euro en geen 6000 ...

En bij de Tiguan heb je standaard een ‘mindere’ uitvoering van de navigatie Discover. De Discover Pro is vergelijkbaar met Columbus welke standaard in Style Business zit. De Discover Pro heeft een meerprijs van €670,-.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt @filas maar met een active infodisplay of virtual cockpit zoals het bij Skoda heet (standaard bij de Tiguan) heb je ook geen discover pro / columbus nodig ;)
Daarbij verwacht ik zomaar dat de navigatieunits hetzelfde zijn, dus columbus en amundsen hebben dezelfde unit in het handschoenenkastje, en dat alleen de schermen anders zijn.

Voorheen moest je voor de virtual cockpit perse voor de columbus kiezen, dat hoeft blijkbaar niet meer..
 

elsinga

Forumguru
Het is 1-9 geweest, dus WLTP tijd. :arghh: Vandaag een gesprekje met mijn manager gehad en we gaan pas in januari bestellen, zodat we meer info over de BPM gaan hebben. Levering is pas in september nodig, dus dat zou moeten kunnen.

Maar ik blijf nieuwsgierig. :jaja: Dus ik heb de CO2 cijfers van de 2.0TSI uit de prijslijst van maart (170 gr/km) even gelegd naast die van de Tiguan Allspace (172 gr/km). Scheelt 2 gr/km dus en volgens de belastingdienst is dat 2x458=916 euri meer BPM. Zou nog geen tientje per maand zijn bij lease, schat ik (bijtelling is 7 euro meer).

Voor dat verschil gaat het gewoon een 2.0 TSI 190pk 4x4 SB met ACC, verwarmbare voorruit, Drive Mode select en trekhaak worden. :yeehaa:
 

Bakkertje

Forumguru
Het is nog wel de vraag of je, als je in januari besteld, de auto in september geleverd krijgt ...
Maar dan kunnen we samen gaan bestellen, maar al rekenend denk ik haast dat het voor mij veel voordeliger is om niet meer te gaan leasen..
Ik kom op ruim 400 euro netto aan netto bijtelling. Zelf rijden zou betekenen dat ik de zakelijke kilometers vergoed krijg en een bruto bijdrage, dat rekent zich best uit, alleen heb ik dan geen nieuwe auto ..
 

MK74

Lid
Afgelopen zaterdag bij de dealer geweest; De keuring voor de WLTP van de 1.5 TSI motoren is inmiddels afgerond en de eerste eerste auto's met deze motor zijn inmiddels uitgeleverd. De 2.0 TDI schijnt nog niet gekeurd te zijn en ondanks dat sommige auto's nu klaar staan om getransporteerd te worden naar NL, kunnen deze niet uitgeleverd worden totdat de WLTP voor deze motor ook is afgerond. Hoelang dat nog duurt wist hij ook niet, maar dat zou niet al te lang meer duren verwachte hij.

Uhmm... Gisteren weer bij de dealer geweest; deze had goed nieuws en slecht nieuws... Het goede: Mijn beer is volgens planning in week 36 geproduceerd! Yes!! Slechte nieuws: De auto staat op parkeerterrein bij de fabriek en blijft daar totdat de WLTP typegoedkeuring is afgegeven. Dat is volgens de dealer nog niet rond. (in tegenstelling tot de berichten eerder van zijn collega) Dus zolang deze typegoedkeuring niet is afgegeven komt er geen auto van het parkeerterrein... Hoelang dit nog gaat duren? Who knows... kon hij ook geen uitsluitsel over geven.. to be continued
 

Rallye

Forumguru
Dat klopt @filasDaarbij verwacht ik zomaar dat de navigatieunits hetzelfde zijn, dus columbus en amundsen hebben dezelfde unit in het handschoenenkastje, en dat alleen de schermen anders zijn.

Van oudsher, en ik verwacht niet dat dat gewijzigd is, zijn de Amundsen/Discover Media en de Columbus/Discover Pro verschillende apparaten. De Columbus navigeert bijvoorbeeld vanaf een harde schijf en de Amundsen van een SD-kaart. De Columbus had een video-modus, de Amundsen vanaf MIB2 niet meer. Eerder (MIB1) had de Amundsen een kleiner scherm, sindsdien niet meer. Inmiddels heeft de Columbus geen knoppen meer, maar de Amundsen nog wel.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt @Rallye maar voorheen (toen ik mijn Passat bestelde bijvoorbeeld) kun je het active info display, oftewel virtual cockpit, niet bestellen bij een Amundsen / Discover media.
Nu kan dat dus wel. Vandaar dat het zomaar zo kan zijn dat de units nu hetzelfde zijn en alleen de schermen anders zijn.

Of het is zo dat op de MIB2 Amundsen ook een virtual cockpit kan, maar dat betwijfel ik..

Edit: en toen vond ik onderstaande document:
https://procarmanuals.com/vag-ssp-618-audi-modular-infotainment-system-mib/
Weliswaar van Audi, maar de modulariteit is mooi uitgelegd.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
a63a08efbd5a7f1193ade17e677ae715.png


Allemaal vers gefabriceerde Skoda’s die staan te wachten op de WLTP toelating...

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomik...c811e8b634ac1f6b220ee8/?redirected=1537279619
 
Bovenaan Onderaan