Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Is dat nou echt een probleem / storing ?
Misschien geen storing, maar voor mij wel een stuk relevante informatie die ontbreekt.

We hebben een hybride auto, maar kunnen nergens zien hoeveel km de brandstofmotor heeft gelopen.
En dat was vroeger bij 'gewone' auto's juist een belangrijk getal.

Maar als je het niet interessant vindt: gewoon niks mee doen.

Leo

Jeroen Middag

Actief lid
Sinds een paar weken valt bij iets op aanb de aandrijflijn. Als ik vanuit stilstand, maar voornamelijk langzaam rollend, gas geef hoor ik een knikkend/knakkend geluid links voor. Het kan van t linker wiel of onder de motorkap vandaan komen. Als ik een tijdje aan t rijden ben lijkt t minder te worden of te verdwijnen.
Voor mn gevoel is t iets in de wielophanging of versnellingsbak.
Omdat hij donderdag naar de VW gaat voor onderhoud vroeg ik me af of jullie een idee hebben waar de oorzaak kan liggen. Dan kan ik dat meegeven aan de garage?
Het is helaas een leaseauto dus weet je nooit of er uberhaubt geld aan gespendeerd gaat worden op zoek naar een oplossing.

Joepo

Lid
Sinds enige tijd het volgende probleem:
1-Bij naderen kruising op de verbrandingsmotor lijkt het alsof de koppeling niet op tijd los komt. De auto schiet soms wel een meter door.
2-Bij wegrijden op E-motor houd de auto in bij aanslaan van de verbrandingsmotor. Gevoel is het beste te omschrijven alsof je aangeduwd wordt en koppeling op laat komen.

Probleem doet zich voor bij zowel de D als de S modus. Accustatus ongeveer tussen 1 en 6%.

Herkennen gebruikers dit en wat is er eventueel aan te doen?
Ik heb een MHEV en het gevoel dat de auto blijft aandrijven tijdens het remmen heb ik al sinds het begin. Vooral de laatste meters gebeurd het met enige regelmaat dat je onverwacht met een schok vooruit schiet. Iets met de koppeling, de motor, geen idee.
Ook met filerijden moet ik naar mijn gevoel continu veel meer remmen dan met voorgaande auto's met DSG. Zonder gas te geven rijdt de auto ca. 12 km/h, net na een koude start 16 km/h. De auto-hold laat daarnaast altijd net iets te laat los, waardoor je zowel voor-als achterruit enigszins gelanceerd wordt.
Da's echt niet fijn om een beetje strak in/uit te parkeren.

EvilKnievel

Forumguru
Deze aandrijflijn wil zich met (koude) draaiende motor nog wel eens laten aanvoelen als een 'ouderwetse' automaat inderdaad, een die altijd blijft drukken. Het is dan soms ook best wel eens lastig om mooi geleidelijk gedoseerd te remmen als je wat vlotter rijdt. Wanneer je wat rustiger rijdt en ruim op tijd begint met de remactie dan gaat het vaak een stuk beter. Op de adaptive cruisecontrol ervaar ik het probleem overigens helemaal niet, los van het feit dat ik vind dat de auto soms wat abrupt afremt (heeft natuurlijk ook met je voorligger te maken).
Het omgaan met de auto hold is even aanvoelen, maar je kan met je rempedaal spelen zodat auto-hold er tijdens het parkeren net niet op gaat. Wil je rustig wegrijden met auto-hold geactiveerd, dan is een heel klein tikje tegen het gaspedaal voldoende om de auto-hold eraf te halen en rustig weg te rijden.

Joepo

Lid
Het omgaan met de auto hold is even aanvoelen, maar je kan met je rempedaal spelen zodat auto-hold er tijdens het parkeren net niet op gaat. Wil je rustig wegrijden met auto-hold geactiveerd, dan is een heel klein tikje tegen het gaspedaal voldoende om de auto-hold eraf te halen en rustig weg te rijden.
Dat werkt bij mij alleen in de zomer, als het buiten goed warm is.

Van september t/m mei:

Heel klein tikje = lanceermodus
Nog kleiner tikje = remmen knarsen en gaan er direct weer vol op
Hoe kouder, hoe erger

Het went, maar blijft ook een bron van irritatie. Dit is gewoon niet nodig met een moderne auto.
Maar ja, "Is bekend, dit hoort nu eenmaal bij de auto".

Bovenaan Onderaan