Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Welke problemen leverde het op? Ik heb last van willekeurige (eenmalige) schokken in de eerste 100 meter wanneer ik met de auto wegrij. De rest van de rit rijdt de auto probleemloos. Onlangs hebben ze de basisinstellingen gereset maar ik heb het probleem nog steeds (nieuwe afspraak is gepland).
Is deze nieuwe afspraak reeds geweest en hebben ze iets kunnen vinden? En bij welke dealer zit je? Mijn Kodiaq gaat over 2 weken naar de garage (Wealer) voor de terugroepactie 94EW en dan zouden ze ook naar deze klacht kijken. Het is bij mij echter niet iedere keer bij kou wegrijden. Verder exact hetzelfde probleem als bij jou...

Ik heb de afspraak geannuleerd (er kwam een werkafspraak tussendoor). Het is de laatste tijd een stuk minder, dus ik probeer te achterhalen onder welke omstandigheden het probleem zich voordoet. Wat het enorm lijkt te verminderen is, wanneer ik achteruit inparkeer, de auto eerst in ‘N’ te zetten voordat ik de parkeerrem activeer. Sinds ik dit doe voel ik heel soms nog een kleine schok, maar niet zo agressief als eerst.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de reactie, ik probeer ook te ondervinden of er een verband is tussen instelling / omstandigheden. Eerst dacht dat het vaker voorkwam als ik in ECO reed, maar dat lijkt toch niet zo zijn. Ik zet de bak nooit eerst in N maar schakel de auto gewoon uit en dan schiet de bak in P, dus ik zal ik ook eens proberen om de bak eerst in N te zetten. Laatste tijd lijk ik er ook minder last van te hebben, kan zomaar dagen niet voorkomen, zou het weer / temperatuur gerelateerd zijn?

Ik heb het probleem als ik "koud" weg rij en voor het eerst het gas los laat of licht rem (bv naderen kruispunt). Eerst gaf de auto dan een flinke schok bij opnieuw gas geven, maar nu is het meer tijdens het aanremmen een lichte schok (alsof de auto door de rem heenschiet of schuurt).

Laatst bewerkt door een moderator:

wishmaster

Nieuw lid
Wanneer ik wegrijdt druk ik altijd eerst even op het pedaal, laat los en dan doorrijden. Dan is er geen schok. Jammer dat het nodig is maar het rijdt wel een stuk comfortabeler.

Heb je anders hetzelfde probleem van een enkele schok in de eerst paar honderd meter na wegrijden? En welk pedaal druk je dan? Bij wegrijden zet ik de auto in achteruit, van de oprit af, in de vooruit en de straat uit. Bij de eerste keer gas loslaten bij de straat uit rijden schokt de auto soms.

wishmaster

Nieuw lid
Ja anders heb ik ook regelmatig een schok. Dat lijkt echt die handrem te zijn. Ik druk dan heel licht het gas pedaal in. Dus de auto gaat dan nog niet eens rijden maar gewoon net dat de handrem eraf springt, dan heb ik een soepele rit.

Heeft iemand inmiddels de standaard toeter (of moet ik zeggen "toetertje") vervangen voor een degelijke toeter? Zo ja, zijn er hier foto's van en een tutorial?

Joepo

Lid
@karma Nee, het is niet mijn auto en ik ga helemaal niets eraan veranderen zolang de bekende problemen niet opgelost worden.

Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat er hoogstens eea verbeterd wordt, maar echt alles oplossen gaat hem niet worden.

Ik ga me steeds meer irriteren over de enorm slechte Auto Hold functie. Na de afgelopen 8 jaar een Passat en Ateca te hebben gereden waar dit prima werkte (zo goed dat je er nooit bij stilstaat dat het ook anders kan), is het bij de Kodiaq steeds weer afwachten hoe hard we deze keer van start gaan.

Sta je in een wat krappe parkeergarage en wil je voorzichtig wegrijden, springt hij een meter naar voor zodra je het gaspedaal aanraakt.
Tikje gas en meteen los wil wel eens helpen om normaal weg te rijden, maar even zo vaak maakt het niets uit.
Geef je héél langzaam, héél weinig gas, dan blijft de rem er gewoon op en trekt de motor de auto er doorheen. Met een enorm gekraak/geknars als gevolg. Dat het bij de dealer bekend is en onoplosbaar is word ik al helemaal niet vrolijk van.

Fif

Lid
Die handrem knop doet het ook als je rijdt, ik reed van de week naar een Franse tolpoort en ik dacht zonder te kijken ff het luikje open te doen rechts naast de handrem knop. Hij ging vol in de ankers.
Verder doet de voorkoeler, en het koelen bij ontgrendelen echt keihard zijn best met 38-40 graden. Positief

• Leuk
Waarderingen: Tmi

verbaant

Actief lid
Vandaag voor probleempje (storing aandrijving, bezoek werkplaats) naar garage geweest; netjes en snel geholpen bij Skoda van den Udenhout in Veldhoven. Direct ook afspraak gemaakt voor softwareupdate na de vakantie.
Recall94EW CR 01 en S-Update naar PV4 Terugroepactie-nr : 90EE CR 02

Ik mag volgende week nog voor de vakantie terug voor beide updates. Ook tot nu toe goed geholpen door Wealer in Sittard. Ik belde vanwege melding op het scherm voor 94EW, maar de dealer gaf zelf aan dat er nog een actie voor software (90EE) openstond en ze die gelijk mee pakken.

Canon-Eye

Forumguru
Sta je in een wat krappe parkeergarage en wil je voorzichtig wegrijden, springt hij een meter naar voor zodra je het gaspedaal aanraakt
Juist bij in- en uitparkeren gebruik ik die Autohold nooit, omdat het véél makkelijker is om die manoevres uit te voeren met gebruikmaking van het rempedaal en de kruipneiging. Dan kun je op de centimeter manoevreren.
Autohold vind ik alleen prettig in stadsverkeer met verkeerslichten en stopkruisingen, én in start/stop/aanschuiffiles. In het laatste geval zet ik de bak in M (zodat hij in de 1e versnelling blijft) totdat er weer iets meer snelheid dan stapvoets gemaakt kan worden.

MikeyMan

Forumguru
Heeft tegenwoordig geen fysieke knop meer, maar zit in het menu via het centrale scherm…
En dan staat de AutoHold ook bij elke nieuwe start weer automatisch aan, voor zover ik begreep…
Nope... Die blijft uit.

Je kunt een snelkoppeling bovenaan het scherm zetten.

Laatst bewerkt:
Weer wat moois, vandaag vanaf Schiphol naar huis gereden, is de hele navigatie van slag en werkte de borden herkenning niet meer. De hele rit was de borden herkenning aan het schreeuwen in de auto en reed netjes door het IJsselmeer heen. Momenteel staat hij ergens netjes in de Noordzee… vorige week had de vrouw dit ook al en ging de auto vol in de remmen op de snelweg ( heeft de automatische rem functie nog aanstaan). Zou toch niet mogen. Al die veiligheid functie helpen juist averechts in deze situatie

Bijlagen

• IMG_1890.jpeg
    IMG_1890.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 18
  • IMG_1902.jpeg
    IMG_1902.jpeg
    325,2 KB · Weergaven: 18

Joepo

Lid
Heeft tegenwoordig geen fysieke knop meer, maar zit in het menu via het centrale scherm…
Je kan daar een snelkoppeling voor maken op je scherm.

En dan staat de AutoHold ook bij elke nieuwe start weer automatisch aan, voor zover ik begreep…
Nee uit blijft uit. Bij m'n collega en een buurtbewoner gaat hij ook spontaan uit af en toe, da's weer een ander verhaal.

Juist bij in- en uitparkeren gebruik ik die Autohold nooit, omdat het véél makkelijker is om die manoevres uit te voeren met gebruikmaking van het rempedaal en de kruipneiging. Dan kun je op de centimeter manoevreren.
Dat lukte me met m'n Passat uit 2016 en later de Ateca uit 2020 gewoon allemaal prima met auto-hold.
Functie aanzetten op dag 1 en nooit meer naar gekeken. Dat werkte altijd grandioos.

Autohold vind ik alleen prettig in stadsverkeer met verkeerslichten en stopkruisingen, én in start/stop/aanschuiffiles. In het laatste geval zet ik de bak in M (zodat hij in de 1e versnelling blijft) totdat er weer iets meer snelheid dan stapvoets gemaakt kan worden.
Mooie work around. Maar voor een hele nieuwe auto van EUR 50k+ toch wel wat schraal om het zo te moeten doen, is mijn persoonlijke mening...

ertromp

Forumguru
De Kodiaq 2 zal ook vanuit stilstand met de autohold functie aan zonder horten of stoten moeten vertrekken. Het lossen van de remmen moet ongemerkt gebeuren.
Ook manoeuvreren gaat prima met de autohold functie aan. Net wat aangegeven wordt gewoon aanzetten en niet meer naar kijken is mijn ervaring. Maar mijn ervaring is dan wel in de Tiguan 3 eHybrid die zijn platform deelt met de Kodiaq 2

Bovenaan Onderaan