Ik ben sinds juni 2024 eigenaar van een Kodiaq PHEV IV Business Line. Dit is mijn 5e Skoda (Superb, Octavia, Kodiaq 1) maar zo erg als dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Heb inmiddels 20.000 km gereden en naast de standaard dingen die niet goed werken zoals:
1. Regelmatig melding Side Assist is niet beschikbaar;
2. Regelmatig melding Lane Assist is niet beschikbaar;
3. Regelmatig Front Assist is niet beschikbaar;
4. Regelmatig Pro-actieve inzittendenbescherming is beperkt.
5. Spiegels kraken bij uitklappen. Nog nooit meegemaakt bij een auto van ruim 55.000 euro.
6. Achterklep deurknop werkt soms helemaal niet, moet dan met sleutel openen
7. Verkeersbord signalering werkt zeer slecht. Dit houdt ook meteen in dat je geen Travel Assist kunt gebruiken en dat je de Cruise Control niet kunt laten reageren op verkeersborden. Doe je dit wel, dan vertraagt de auto op de snelweg van 130 km/u naar 30 km/u terwijl er in de verste verte geen bordje 30 te zien is geweest, want die staan niet langs de snelweg!!
In file situaties met veel optrekken vanuit stilstand reageert het gaspedaal heel erg bruusk na verloop van tijd. Als de accu leeg is en de verbrandingsmotor loopt, dan reageert de DSG ook schokkerig.
8. Side / lane change assist. Ik vind het op zich fijn om een optische waarschuwing te krijgen dat er iemand in mijn dode hoek zit, maar er moeten (op de snelweg) voor mijn gevoel vier autolengtes tussen zitten voordat hij je van baan laat wisselen. Ga je te vroeg, als het lampje nog brandt, dan gaat hij me toch een partij tegenstribbelen. Irritant en gevaarlijk.
9. Achteruit rijden met aanhanger is nagenoeg onmogelijk, autohold schakelt steeds opnieuw in. Moet dan aanhanger loskoppelen om de auto nog weg te krijgen. Gelukkig rijd ik niet veel met een aanhager.
10. Achteruitrij-camera blijft heel erg lang aan staan en de beelden zijn erg onduidelijk (naast je auto kun je niet zien of obstakels zijn)
11. De haakjes voor tassen in de kofferbak zijn nutteloos. Door de hogere bodem van PHEV kun je geen tas meer ophangen. Ook jammer dat er nog maar één paraplu in de deuren past. Dat waren er altijd twee en is wel zo handig. Dus weer een losse paraplu achterin...grrrr
Maar dit is alleen maar irritant. Wat echt storend is onderstaande:
12. FLuitend geluid bij regeneratief remmen al vanaf de 1e km dat ik de auto bij de dealer ophaalde. Komt in alle verschillende modi voor. Elektrisch, hybrid, lege accu, volle accu, maakt niet uit. Krijg geen enkele medewerking van de oorspronkelijke (verkopende) dealer uit Doetinchem. Heb de geluiden opgenomen en gestuurd etc. Maar ze bellen niet eens meer terug. Ben nu naar andere dealer. Heb de geluiden meerdere keren verstuurd, maar desondanks geen idee. Ook had de dealer geen mogelijkheid om even 5 minuten mee te rijden om het te laten horen. Heeft dus de auto een dag in de garage gehad en het ook geconstateerd. Hahaha, lijkt me ook logisch want ik heb het nagenoeg iedere rit. Schijnt een bekend euvel te zijn, dat komt uit de DSG koppeling. Constatering was in april. De auto gaan in augustus (1e mogelijkheid van de dealer...) 3 dagen naar garage voor een reparatie van 18 uur!!! Ben heel benieuwd.
13. Random noodstops bij achteruitparkeren, hele gevoelige sensoren (voor en achter). Ik woon in de stad en moet opschieten met achteruit inparkeren op onze oprit vanwege druk verkeer van fietsers, voetgangers etc.. NIET TE DOEN. Als ik ook maar iets "te hard" achteruit rij krijg ik een noodstop. Mijn hartslag zit dan op 180 en ik ben al zeker 10x uitgestapt omdat ik echt overtuigd was dat ik een aanrijding had met fietser/fat bike of zo en deze geramd had. Gelukkig was het telkens loos-alarm maar je schrikt je helemaal rot en ik zit soms vloekend in de auto vanwege de schrik. De auto heeft zelf parkerenfunctie. Ook die gaat regelmatig vol in de ankers. Mogelijk omdat er 6 meter verderop een voetgangs loopt. Better safe than sorry noemen ze dat...
14. Collission warning komt te pas en te onpas. Geen enkele reden voor ingreep. Situatie is echt gevaarlijk. Laatst al bijna iemand in de kofferbak bij het naderen van een rotonde. Auto voor mij trekt op, ik laat de auto uitrollen en krijg alsnog een keiharde ingreep als ik gas wil geven, waardoor de achterligger bijna bij me naar binnen reed. Ook in flauwe bochten naar links met aan de rechterkant geparkeerde auto's regelmatig de waarschuwing. Mijn dochter laat ik liever niet meer met de auto rijden omdat ze nog niet veel rij-ervaring heeft en ik bang ben dat ze ongelukken krijgt... Bizar toch!
15. Ik ben vandaag voor het eerst op dit forum en schrik me rot van wat ik hier lees. De reden is dat mijn 12 volt accu vandaag leeg was en ik op zoek ging naar hoe ik die op kan laden. Het alarm ging vanochtend ineens af en toen bleek de accu leeg. Met startkabels en een behulpzame buurman het gelukkig weer aan de praat gekregen. De auto stond aan mijn thuislader, maar opladen doe ik al vanaf het begin zo. Nog niet eerder meegemaakt. Ik doe altijd de auto in P-stand voordat ik hem uitzet. Gewoonte bij al mijn auto's.
Ik vroeg me af hoe ik de 12 volt accu op kan laden omdat mijn auto nagenoeg alles elektrisch rijdt en zelfs als de grote accu leeg is dan blijft de auto steeds de benzine motor uitschakelen en elektrisch rijden. Heb zelfs boost mode en hybride met handmatige accu niveau en de Sport stand met handmatige peddels geprobeerd, maar het is niet te doen om gewoon op benzine te rijden. Dealer gebeld. De auto zou alleen de 12 Volt accu laden bij draaiende benzine motor. Maar hoe dan. Wisten ze ook niet... Ik zou teruggebeld worden. In de tussentijd ontdekte ik dat de auto ook de 12 Volt accu laadt bij het laden van de grote accu. Dus ik hoop dat hij nu dus goed opgeladen is als ik er vanavond weer mee weg moet.
Ik denk dat dit mijn laatste Skoda wordt. Mijn vorige Kodiaq was echt top, vandaar ik zonder proefrit de nieuwe Kodiaq wel aandurfde. Heb er nu wel spijt van. Ook de adaptive cruise control en lane assisst was veel fijner en reageerde veel soepeler/natuurlijker dan deze. Ik durf het niet aan om de auto op cruise control naar stilstaande voertuigen bij een stoplicht te laten rijden. Dat gaat zo onbenullig hard waardoor er veel te laat en abrupt geremd wordt. Dat is echt eng.