Kodiaq 2 phev vragen

Jessedew

Forumguru
Heb een aantal vragen:

1: zijn de bruin lederen stoelen met massage functie meer(beter) in te stellen dan de standaard stoelen?

2: kan ik het laden ook programmeren, d.w.z vanaf een bepaalde tijd in de app aangeven dat ze mag gaan laden?

3: is dcc echt een toevoeging? Merk na een korte proefrit dat de Kodiaq wat soepeler geveerd is dan de xc60, maar met dcc heb je nog meer mogelijkheden en dat klinkt mij interessant.

4: hoe rijdt de auto alleen met de brandstofmotor? Tijdens de proefrit dacht ik te rijden alleen op de motor, maar volgens mij hielp de elektromotor toch nog wat mee.
eld.

Hoi Herman,

Ik heb een Octavia PHEV, dus niet exact hetzelfde, maar lijkt er wel op. Ik heb alle opties, dus ook (ergo) leren, massage stoelen. Elektrisch kan je ze in allerlei standen instellen, dat is behoorlijk uitgebreid kan ik je zeggen. Zit ook instap hulp bij, bij uitschakelen gaat de stoel automatisch iets naar achteren zodat je makkelijker kan uitstappen. Van de zomer naar Oostenrijk hield ik het vol om bijna 12 uur te rijden in de ergo seats, met denk ik max 1 uur pauze alles bij elkaar. (kreeg heel af en toe pas beetje pijn van het zitten, na heel wat uren sturen)
Of het Volvo niveau is, dat denk ik dan weer niet, maar nooit in een Volvo gereden (wel mooie auto's, maar voor mij te duur om prive te rijden)

Qua laden, in de Skoda app kan je voorkeurstijden opgeven qua laden. Dus hij mag dan pas starten op de tijd die je instelt, verschillende laadschema's etc, dus ik laad standaard tot 80%, tenzij ik een lange rit heb en de vertrektijd weet. In de auto kan je ook handmatig het e.e.a. instellen qua laden, maar de app werkt (bijna altijd) ook goed. Je kan ook een vertrektijd aangeven, is die klaar als je weggaat.

DCC heb ik ook, voel niet heel veel verschil qua onderstel, maar volgens mij is het ook een combinatie met hoe de motor oppakt en dat verschil merk je wel. Sport tov eco bijvoorbeeld.

Als je alleen op benzine rijdt, dan is de auto in mijn geval wat gezapiger, dat zal ook bij de Kodiaq zijn, je zeult toch een accupakket mee, maar ook zeker geen stakker. De elektromotor gaat meedoen boven de 3000 toeren, automatisch in de sportstand, of als je de hybride stand gebruikt. Dat is vermoedelijk bij elke Skoda het geval. Zeker met volle accu in de sportstand is de Octavia zeker niet traag, Kodiaq heeft ook 200 pk? en wel zwaarder, dus zal ietsje langzamer zijn?

Ohja, waarom gaat de Volvo weg? die is nog maar 3 jaar oud toch?

Herbie0412

Nieuw lid
Hoi Herman,

Ik heb een Octavia PHEV, dus niet exact hetzelfde, maar lijkt er wel op. Ik heb alle opties, dus ook (ergo) leren, massage stoelen. Elektrisch kan je ze in allerlei standen instellen, dat is behoorlijk uitgebreid kan ik je zeggen. Zit ook instap hulp bij, bij uitschakelen gaat de stoel automatisch iets naar achteren zodat je makkelijker kan uitstappen. Van de zomer naar Oostenrijk hield ik het vol om bijna 12 uur te rijden in de ergo seats, met denk ik max 1 uur pauze alles bij elkaar. (kreeg heel af en toe pas beetje pijn van het zitten, na heel wat uren sturen)
Of het Volvo niveau is, dat denk ik dan weer niet, maar nooit in een Volvo gereden (wel mooie auto's, maar voor mij te duur om prive te rijden)

Qua laden, in de Skoda app kan je voorkeurstijden opgeven qua laden. Dus hij mag dan pas starten op de tijd die je instelt, verschillende laadschema's etc, dus ik laad standaard tot 80%, tenzij ik een lange rit heb en de vertrektijd weet. In de auto kan je ook handmatig het e.e.a. instellen qua laden, maar de app werkt (bijna altijd) ook goed. Je kan ook een vertrektijd aangeven, is die klaar als je weggaat.

DCC heb ik ook, voel niet heel veel verschil qua onderstel, maar volgens mij is het ook een combinatie met hoe de motor oppakt en dat verschil merk je wel. Sport tov eco bijvoorbeeld.

Als je alleen op benzine rijdt, dan is de auto in mijn geval wat gezapiger, dat zal ook bij de Kodiaq zijn, je zeult toch een accupakket mee, maar ook zeker geen stakker. De elektromotor gaat meedoen boven de 3000 toeren, automatisch in de sportstand, of als je de hybride stand gebruikt. Dat is vermoedelijk bij elke Skoda het geval. Zeker met volle accu in de sportstand is de Octavia zeker niet traag, Kodiaq heeft ook 200 pk? en wel zwaarder, dus zal ietsje langzamer zijn?

Ohja, waarom gaat de Volvo weg? die is nog maar 3 jaar oud toch?
Dankjewel voor de info!

De wangen van de stoelen zijn dan ook in te stellen? Via het scherm dan eventueel?

De Volvo is een prima auto, maar wil graag wat meer ruimte, wil graag roadtrips maken met gezin, zonder dakkoffer. De xc90 vind ik te duur, vandaar dat ik bij de Skoda uitkom.
Dcc zijn de meningen over verdeeld heb ik al wel gelezen, maar het is ook niet de duurste optie.

Is er ook een optie om de accu op te laden als je rijdt? Volvo heeft een reputatie mbt hun stoelen, maar denk dat de markt buiten Volvo hun meubilair heel erg verbeterd hebben en dat het verschil niet heel erg groot zal zijn, als je de ergo stoelen neemt.

De Kodiaq heeft ook de 204 pk, anders dan de Volvo, maar zo vaak gebruik je het vol vermogen ook niet( het rijdt in de bergen wel fantastisch overigens)

Jessedew

Forumguru
de wangen zijn niet in te stellen, (bij mij)
Wel is de lengte van de zitting handmatig te vergroten en de zitting kan je (elektrisch) kantelen etc.

Ik rijd niet voor niets een Octavia, die is met dezelfde opties 5-10k goedkoper dan een Kodiaq, laat staan een XC90, dat begrijp ik wel ja.

Je kan ook de accu laden tijdens het rijden, van de zomer in Oostenrijk niet gestekkerd, gaat prima. Af en toe bijladen voor de korte stukjes.
Je rijdt al hybride, dus dan weet je wel dat je af en toe wat energie moet managen onderweg (althans, hoeft niet, maar dan is je accu leeg op enig moment en rijdt die op benzine verder)

Herbie0412

Nieuw lid
Ah oké, had gehoopt op wangen van leuning en zitting in te stellen, maar dat gaat dus niet, wat op sommige leasemaatschappijen dus wel staat.

Ik vind de hoge zit wel prettig, vandaar de Kodiaq, anders een octavia of superb.

Ja, met een hybride rijden is soms nadenken hoe het te gebruiken, maar daar ben ik al aan gewend. De Volvo heeft kaal 250 pk, dus zal het met 150 iets meer plannen zijn, of genoegen nemen met wat minder.

Hij staat nog steeds hoog op de short list, zeker gezien hoe je hem kunt aankleden, komt op een goede 60k, met erg veel optie’s, meer dan op de Volvo, die in die tijd problemen had met de chip levering, waardoor ik 360 camera niet heb, blis en nog een paar kleine dingen.

Jessedew

Forumguru
Als je een hoge zit wil zeker de Kodiaq nemen, persoonlijk vind ik het net iets te groot, maar dat is persoonlijk. en qua opties kan je net ff wat meer aanvinken voor minder geld dan een kale Volvo (of pak 'm beet Audi)

RichardS

Nieuw lid
Ik heb na een week inmiddels 1200 km gereden. Regelmatig geladen. Met de eerste tankbeurt. Persoonlijk vind ik HUD en DCC fijne opties. Met de harde wind regelmatig matig op de hardste stand gereden. De auto heeft wel erg de neiging tot deinen. De 'weg presence' is wel een groot verschil met een Volvo er wordt regelmatig een auto voor gegooid of men blijft onnodig voor je rijden met de Volvo is dat anders. Ja en dan de stoelen, dat is wel een dingetje als je Volvo gewend bent. Ik heb na 2-3 uur rijden een houten kont en last van rug. Nog niet gelukt om een fijne zitpositie te creëren. Zometeen naar Brussel ga het eens helemaal anders proberen, de boel omhoog gooien hopelijk helpt dat. Ik ben zelf klein van postuur de Kodiaq is duidelijk gemaakt voor langere mensen. Zo is de zitting te lang kan mijn benen niet goed buigen

Bovenaan Onderaan