Ik zou zonder meer vóór het eind van de garantieperiode een mail of een brief naar de dealer sturen, over de klachten en dat je er vanuit gaat dat ze bij gevolgschade van het niet verhelpen van deze klachten dit alsnog onder garantie op zullen lossen, ook na afloop van de garantie.
Wat betreft het verhaal dat 'geluiden' niet onder garantie vallen, dat is nogal dubieus: geluid dat een auto niet hoort te maken, maar toch maakt is eigenlijk altijd het gevolg van een fout. Dat kan een fout zijn in het monteren (bijvoorbeeld het niet zorgvuldig terugplaatsen van een gedemonteerd dashboard (schroefje vergeten, clip afgebroken, net niet op de juiste plek teruggeplaatst onderdeel) waardoor bijvoorbeeld een rammeltje ontstaat, maar het kan ook een produktiefout of materiaalfout zijn. Dat slijtageonderdelen vaak uitgesloten zijn in garantiebepalingen klopt, maar dan moet een slijtageonderdeel wel een normale periode meegaan. Een voorbeeld om dit duidelijk te maken: een wiellager is een slijtageonderdeel, maar als je met een nagelnieuwe auto binnen een week en 1000 km al een kapot wiellager hebt, mag de dealer die toch echt onder garantie vervangen (tenzij hij kan bewijzen dat je iets met de auto hebt gedaan, waardoor het lager kapot is gegaan).
Ik zou eerst naar een andere dealer gaan met deze klacht (dat kost je als het goed is geen geld), als dat niets oplevert óf naar een Vagspecialist (zoals Vagtechniek) of een onafhankelijke instantie zoals de ANWB.