Knak in Fabia III Combi

AiKoiN

Senior Member
Zeer geliefde Skoda rijders...

Wat:
Skoda Fabia III Combi 1,2 (5-2017)

Inleiding:
Ik ben inmiddels 3+ jaar aan het sukkelen met mijn Skoda en de dealer het antwoord van de dealer is telkens "wij horen niets".

Aanleiding:
Na de aanschaf de Skoda heb ik deze altijd geparkeerd zodat ik vooruit kon weg rijden.
Sinds ik de auto uit luiheid vooruit inparkeer merk ik iedere ochtend;
- bij het volledig uitsturen naar links of rechts
i.c.m. met het achteruit rijden er een knak/knal te horen is.
- je voelt het in je stuur
- geluid komt van voor

De Skoda Dealer heeft van alles "gedaan" zonder het geluid te hebben gehoord.
Is bij een van jullie dit bekend en is het verholpen en zo ja wat was het?

Ik ben ten einde raad, en mijn gekochte 4 jaar garantie komt binnenkort ook aan het einde van zijn periode.


- Normaal gesproken, had ik de auto verkocht. Door de emotionele band met deze auto en het kenteken kan ik de auto niet verkopen, deze heb ik gekregen van mijn vader die kort daarna is overleden.
 

VAG-man

Forumguru
De knak/knal gebeurt dus niet altijd? Kun je aangeven wanneer wel, bijvoorbeeld bij vochtig weer of in de winter?

Waarom ga je niet naar een andere dealer? Je zit toch niet gebonden aan de dealer waar de auto is gekocht?
 

Timmer

Donateur
Je bent zelfs niet gebonden aan een dealer...
Vriend van me had dit ook, bleek een bout te zijn aan de veerpootschotel vooraan waar een minimum aan speling op zat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Staat de auto thuis altijd op dezelfde parkeerplaats? Is die mogelijk niet helemaal vlak geplaveid?
Hoor je dit alleen 's ochtends bij het vertrek van huis, of ook op andere tijdstippen en/of locaties?

Indien het verschijnsel zich alleen voordoet bij vertrek van huis en elders niet of veel minder, is het ook niet gek als de dealer het niet waarneemt.
 

AiKoiN

Senior Member
Bedankt voor de reply's.

- De knak is in 95% van de gevallen te horen..
- Harder bij warmer weer.
- 4 jaar garantie is bij gekocht alleen bij deze dealer te claimen dacht ik....
- de auto staat altijd op de oprit voor de garage box, loopt 1cm per meter af omlaag (dus kont omlaag)
- ik hoor het ook als ik op het werk weg ga
- de enige 2 variable die nodig zijn;
(tot het uiterste sturen en achteruit rijden. & De auto moet wel een tijdje hebben stil gestaan +/- 8 uur)
- sporadisch heb ik de knak ook met het rijden naar voren met sturen (dit is bijna niet te reproduceren).

Ze krijgen de auto 4 augustus langer i.v.m. vakantie.
 

AiKoiN

Senior Member
Je bent zelfs niet gebonden aan een dealer...
Vriend van me had dit ook, bleek een bout te zijn aan de veerpootschotel vooraan waar een minimum aan speling op zat.

Had hij ook een Fabia 3 Combi en zo ja uit welk jaar?
was het probleem daarna weg?
Is het gevaarlijk om zo te blijven rrjden?
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan samen met de monteur instappen en (een aantal keren) zelf demonstreren hoe je de knak oproept. Als jehet samen hoort, is er toch weinig meer te ontkennen?
 

AiKoiN

Senior Member
Dan samen met de monteur instappen en (een aantal keren) zelf demonstreren hoe je de knak oproept. Als jehet samen hoort, is er toch weinig meer te ontkennen?

Ze ontkennen het ook niet, maar horen het niet als de auto daar een dag heeft gestaan.
Nu wil ik dat de auto daar langer blijft staan.
Ik geef ze duidelijke instructies (heb wel filmpjes) maar geluid is moeilijk te horen en vervormt door omgevingsgeluiden.

hier 2 filmpjes
https://1drv.ms/v/s!ApFS8AIhG3XUi8kpSEfe7jpLssCP6A?e=Wq5m1B
https://1drv.ms/v/s!ApFS8AIhG3XUi8kodltwN1kqehoH_A?e=ayXMKU
 

Timmer

Donateur
Bij mijn maat ging het over een Passat Variant b8 2016 1.6 tdi. Daarna was het probleem weg, of het gevaarlijk is om zo te blijven rijden, kan ik je niet mee helpen.
 

Duijzer

Donateur
Is het alleen als de auto lang stil gestaan heeft? Dan zou het een remklauw kunnen zijn die niet terugveert. De knap die je dan hoort is je remblok dat op de schijf ‘vastgeroest’ zit en los schiet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zou het een remklauw kunnen zijn die niet terugveert.
Dit zou je dan moeten kunnen tegengaan door na het parkeren alvast enkele decimeters achteruit te rijden alvorens uit te stappen, zodat die remklauw op voorhand gelost wordt. En dan niet de handrem aantrekken, maar in de versnelling laten staan of, als het een automaat is, vertrouwen op de P-stand. Bij een helling van 1% kan dat prima.
 

AiKoiN

Senior Member
De rem tja, daar heb ik zelf ook aan gedacht, maar die zijn vervangen +/-45dkm (remschijven, remblokken), probleem blijft bestaan. (vond het trouwens wel snel z'n rem setje zo vervangen).

Momenteel kan ik het niet testen met de rem, daarvoor moet de auto namelijk terug (sinds de rem vervanging + remvloeistof) is na +/- 8 uur met geen mogelijkheid de rempedaal in te drukken.

Maar goed;

hints voor Skoda dealer dus:
-remklauwen
-veerpoten (bouten)
-voorveren (rubberplaatsen/vervangen)
-homokineet
-fuseekogel
 

VAG-man

Forumguru
Is het alleen als de auto lang stil gestaan heeft? Dan zou het een remklauw kunnen zijn die niet terugveert. De knap die je dan hoort is je remblok dat op de schijf ‘vastgeroest’ zit en los schiet.

Dacht ik ook aan, maar hij TA geeft aan dat je wel uiterst naar links/rechts moet sturen om het te horen. Dit heeft niks met de remklauw te maken.

Is het gevaarlijk om zo te blijven rrjden?

Je auto heeft inmiddels ook APK gekregen, dus ik denk het niet.

vervangen +/-45dkm (remschijven, remblokken), probleem blijft bestaan. (vond het trouwens wel snel z'n rem setje zo vervangen).

Dat is belachelijk snel of je moet met de voet op de rem rijden.
Remblokken gaan zeker de dubbele hoeveelheid aan kilometers mee en schijven zeker het 3 dubbele. Uiteraard bij normale rijstijl en omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:

AiKoiN

Senior Member
Dacht ik ook aan, maar hij TA geeft aan dat je wel uiterst naar links/rechts moet sturen om het te horen. Dit heeft niks met de remklauw te maken.


Je auto heeft inmiddels ook APK gekregen, dus ik denk het niet.



Dat is belachelijk snel of je moet met de voet op de rem rijden.
Remblokken gaan zeker de dubbele hoeveelheid aan kilometers mee en schijven zeker het 3 dubbele. Uiteraard bij normale rijstijl en omstandigheden.

ik rij uitermate netjes (vaak in de top10 vak de skoda app) 1 op 20 (veel uitrollen en rustig remmen).
nog geen apk dacht ik pas na 4 jaar (dus na het verlopen van de garantie :D


Trommel remmen of schijven achter ?
Geen remvuil in de trommels ?
trommel remmen achter.
 
Heb zelf dit probleem ook gehad op mijn Fabia combi uit 2016, diverse keren bij de dealer aangemerkt en hebben nooit iets kunnen ontdekken. Dit baarde mij ook zorgen ivm garantie en eventuele schade. Met mijn winterbanden erop had ik dit geluid niet meer en heb in het voorjaar nieuwe zomerbanden gemonteerd en heb dit zelfde geluid ook niet meer gehoord. Het ging om banden met de maat 215-40-17.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken het wel, maar wel onder heel andere omstandigheden: vooral als ik de auto heb gewassen (of het geregend heeft en weer droog geworden terwijl de auto stilstond). Bij zijn het de remmen die door vocht dan even vastzitten, maar zodra je een aantal cm's hebt gereden is het over. Ook bij eerdere auto's gehad, en het is bij geen enkele auto een probleem geworden. Een beetje afhankelijk van het weer heb ik het misschien 10-20 keer per jaar (en schat dat de auto zo'n 200 dagen per jaar één of meer ritjes maakt).


Edit: ik heb nu het filmpje bekeken/geluisterd: in jouw geval is het moment dat het optreedt totaal anders, maar ook het geluid is net iets anders.
 
Bovenaan Onderaan