KM heffing

Wasmachineman

Forumguru
Bron : www.nu.nl
DEN HAAG - Het kabinet heeft vrijdag een akkoord bereikt over de kilometerprijs. Dat meldde minister Camiel Eurlings vrijdag tijdens een persconferentie.

m1dzh34a8hu3.jpg
© ANP

De kilometerheffing begint in 2012 met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018.
Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012.

De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.
Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen.

Anders verdeeld

Over de heffing is in politiek Den Haag jaren gesproken. Volgens Eurlings zijn alle autobezitters in Nederland op het moment 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat totaalbedrag blijft gelijk, alleen wordt het anders verdeeld.
Dat heeft positieve gevolgen voor het milieu (de uitstoot van kooldioxide en fijn stof neemt met 10 procent af) en de files zullen gehalveerd worden.
Ook verwacht Eurlings dat het aantal verkeersdoden met 7 procent gaat afnemen. Het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, denkt Eurlings.
Gehandicaptenvoertuigen, motoren, taxi's en oldtimers en alle bussen in het openbaar vervoer worden vrijgesteld van de heffing. Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt.

Tevreden

Bos noemde het bereikte akkoord goed nieuws voor automobilisten. Hij was ''uitermate tevreden''. De files moeten minder worden, dat is goed voor het milieu en voor de helft van de weggebruikers zal de regeling financieel gunstig uitpakken.
Bijna 60 procent van de autorijders zal volgens het kabinet straks minder gaan betalen, aangezien de aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting zullen verdwijnen.

Kilometers

Het kabinet wil het aantal gereden kilometers met 15 procent terugdringen. ''Dat is tamelijk ambitieus'', aldus Bos. Hij verwacht niet dat automobilisten nog minder gaan rijden en dat de schatkist erbij inschiet. Volgens hem is het plan voor de overheid kostenneutraal.
''Ik hoef er ook geen cent aan te verdienen'', aldus de minister van Financiën. De bedoeling is volgens Bos dat er een eerlijker systeem komt en dat mensen belasting betalen naarmate ze de auto gebruiken in plaats van dat ze betalen alleen voor het hebben van een auto.

Werkgevers

De werkgevers steunen het kabinetsvoorstel voor het rekeningrijden op hoofdlijnen. Betalen per gereden kilometer is eerlijk en helpt files bestrijden. Maar het mag niet leiden tot extra lasten voor het bedrijfsleven.
Dat stellen de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland vrijdag. De opbrengsten van het systeem moeten bestemd zijn voor de infrastructuur, aldus de twee organisaties. Ook moet het een klantvriendelijk systeem zijn.

Bovag

Brancheorganisaties Bovag en Rai noemen de kilometerheffing een ''belangrijke stap'' om automobilisten te laten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van de aanschaf en het bezit. ''Dit is een veel eerlijker model'', aldus de organisaties vrijdag in een reactie.
Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) reageerde positief. De heffing is volgens de vereniging ''goed voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stedelijke gebieden''. De VNG noemt de betrokkenheid van gemeenten bij de invoering ''essentieel''.

Transportwereld

De transportwereld steunt het kabinetsvoorstel voor de kilometerheffing. Transport- en verladerorganisaties TLN, EVO en KNV noemen het belangrijk dat alle groepen weggebruikers per kilometer en naar tijd en plaats gaan betalen.
Het lijkt er volgens hen op dat het kabinet de belofte waarmaakt dat het personen-, vracht- en bestelverkeer elk ''niet méér gaan betalen, maar anders''. Ook is belangrijk dat de opbrengsten rechtstreeks in een structuurfonds vloeien, stellen zij in een gezamenlijke reactie.
Punt van kritiek: zij missen het concrete tarief in de spits.

LenK

Forumguru
Hoe zit het met buitenlanders :crazy:
Als ik Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en diverse Oostblok landen bezoek, dan mag ik daar vaak aanzienlijke bedragen aan tol aftikken. Dus wel te hopen dat omgekeerd er hier dan ook wat bijgedragen gaat worden :mad:

cvegreen

Forumguru
Dat is inderdaad wel een punt dat je daar aangeeft Lenk , voor de buitenlanders dan ook , maar waarom eigenlijk een systeem per land ? We zouden 1 Europa worden , waarom dan ook niet 1 systeem daarop ? Dat lijkt mij eerder iets waar ze zouden moeten gaan kijken . Dat alles in Europa meer op elkaar is afgestemd . Ik vind het ook wel super duur om bv in Frankrijk te gaan rijden .

Constant

Erelid
In Frankrijk rijd je over particuliere snelwegen, de overheidswegen zijn geheel gratis (maar trager). Het is inderdaad duur, maar het rijdt wel heerlijk door!

Constant

Erelid
De BPM wordt sterk verminderd en volgens Eurlings zouden we straks een Golf voor de prijs van een Polo kunnen kopen. De weinig rijders gaan er op vooruit, de veel rijders moeten dokken. Maar ja, het blijven politici, dus ik ben benieuwd wat er van gaat komen.

Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt.
Big brother is watching you!

EdK

Forumguru
Dus op voor 150.000 km komt dat neer op ca. €10.000,-

Zal me benieuwen wat er dan allemaal verdwijnt van de huidige kosten...

Volledige BPM bedrag en de wegenbelasting !

Waar ik benieuwd naar ben is hoe men met zakelijk en privé Km´s omgaat als je een bedrijfswagen hebt !??

Bothje

Heel gewoon lid
Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt.

Hoeveel zal dit apparaat voor de voertuigeigenaar gaan kosten?

Met het bijhouden van de data: hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt is mogelijk te herleiden hoe snel dit is gegaan. Zal hier nog wat mee gedaan worden?

Bakkertje

Forumguru
Hoe zit het met buitenlanders :crazy:

Buitenlanders betalen nu toch ook niets voor het betreden van onze wegen?

Hoeveel zal dit apparaat voor de voertuigeigenaar gaan kosten?

Met het bijhouden van de data: hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt is mogelijk te herleiden hoe snel dit is gegaan. Zal hier nog wat mee gedaan worden?

Rijkswaterstaat kan nu ook al kentekens lezen op de snelwegen (denk maar aan de trajectcontroles). Die gegevens hebben ze grotendeels al.

Het geheel is voor de staat opbrengsten neutraal. Ik heb ook niet de illusie dat autorijden ooit goedkoper zal worden. Waar ik overigens wel erg benieuwd naar ben is hoe de staat de verminderde inkomsten voor de bijtelling gaat compenseren. De bijtelling wordt berekend over de aanschaf inclusief BPM, als deze eraf gaat komen er weer minder euro's in de staatskas.. Maar goed daarom zal de kilometer prijs ook snel naar de genoemde 6,7 cent gaan.

Even wat snelle rekenvoorbeelden.
Golf IV 1.4 comfort line (van mevrouw Bakkertje).
Kost nu 114 euro per 3 maanden wat neerkomt op 456 euro per.
Tegen 6,7 cent / km is het kostenneutraal bij 6805 km / jaar
Tegen 3 cent / km is het kostenneutraal bij 15200 km / jaar

O2 1.9 TDI EAB
Kost voor de leasemij nu 300 euro per 3 maanden, 1200 per jaar.
Tegen 6,7 cent / km is het kostenneutraal bij 17910 km / jaar
Tegen 3 cent / km is het kostenneutraal bij 40000 km / jaar

Dus bij 3 cent / km is het allemaal redelijk vergelijkbaar met de huidige situatie. Zodra er meer nieuwe leaseauto's op de weg komen heeft de overheid minder inkomsten doordat de BPM vervalt en zal voor iedereen het km-tarief omhoog gaan. Ga er maar vanuit dat het km tarief per jaar met een cent omhoog gaat tot we uiteindelijke met z'n allen meer betalen..

De overheid kan zich dan verschuilen achter statements als:
- Dan gaat u toch minder rijden
- Als u een nieuwe auto koopt hoeft u ook geen BPM meer te betalen
- De files worden minder
- Het milieu is erbij gebaat als we nieuwere auto's rijden
- enz..

Ik denk dat het op zich goed is om mensen te belasten voor het daadwerkelijke gebruik. Het is te hopen dat de kilometerheffing niet gebruikt gaat worden om de schatkist extra te spekken.. (zoals de automobilist al jaren de cashcow van de overheid is)

Cornelis

Nieuw lid
Als het goed is gaat kilometer heffing gebeuren dmv een soort GPS, een kastje in iedere personenauto. Nu maakt iedereen zich er terecht druk over of we nu wel of niet duurder uit zijn maar er is volgens mij nog een addertje onder het gras. Met een GPS kan heel mooi de snelheid uitgelezen worden. Dus achteraf zou het mogelijk zijn om snelheidsbonnen uit te delen want alles wordt geregistreerd. En geloof u niet dat zoiets in de toekomst niet gebruikt gaat worden. Conclusie, we zijn absoluut duurder uit!!

Rallye

Forumguru
Zal me benieuwen wat er dan allemaal verdwijnt van de huidige kosten...

De wegenbelasting verdwijnt. Het is nog maar de vraag of de BPM echt verdwijnt. Die wordt immers omgezet naar een CO2-uitstoot-gerelateerde heffing. Als de kilometerheffing dat niet is, valt er (in elk geval voor de groene types in Den Haag) een gat. De genoemde kilometerprijzen zijn gemiddelde prijzen. Mocht er dus toch een CO2-toeslag in zitten, dan moet je je niet blind staren op de gemiddelde prijs van 3 cent. Die zou nog wel eens veel hoger uit kunnen pakken.

Het allergrootste nadeel van de kilometerheffing zoals die nu gepland is, is voor mij dat de overheid de beschikking krijgt over een mega-database waarin is precies valt bij te houden waar ik geweest ben (van deur tot deur zelfs in tegenstelling tot de OV-chipkaart die dat "slechts" van halte tot halte bijhoudt). Dat is gewoon een slecht idee. Hoe goed beveiligd ook: niemand mag wat mij betreft over die informatie beschikken. Ik heb te weinig vertrouwen in welke organisatie dan ook om die gegevens ergens opgeslagen te willen hebben. Het wordt echt "big brother is watching you". En waarom? Files zijn voor mij geen probleem: dat is een probleem van de Randstad. Toch moet ik ook een basisbedrag betalen voor het rijden op wegen waar geen files zijn. Idioot. Nog even afgezien van de foutmarge in het systeem (zelfs bij lage percentages enorme aantallen fouten) en eventuele invoeringsproblemen in de techniek (zie de problemen van bijvoorbeeld de Belastingdienst op ICT-gebied).

Nog een nadeel is dat er op de kilometerprijs geen enkele prijsconcurrentie mogelijk is: er is dus geen enkele rem om die prijs (relatief ongemerkt) steeds hoger op te voeren. Bij de brandstofaccijns is die rem er wel: de benzineprijs over de grens. Ook hier ontbreekt bij mij wer voorkomen het vertrouwen in de politiek dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Kijk maar eens hoe de tarieven van de energiebelasting sinds de invoering zijn verhoogd. Om over het "Kwartje van Kok" maar te zwijgen.

Bovendien: bij een reizigerstoename van 6%, ook al is het op termijn, stort het openbaar vervoer gewoon in. Hoe kan een afname van het aantal kilometers met 15% overigens maar tot 6% extra OV-gebruikers leiden? Wat gaan die mensen dan doen?

Kortom: de kilometerheffing leidt tot big-brother-situaties, lost (heel misschien) een lokaal probleem op, heeft het in zich om binnen korte tijd veel duurder te worden en leidt tot grote problemen in het openbaar vervoer.

Wasmachineman

Forumguru
Dat is inderdaad wel een punt dat je daar aangeeft Lenk , voor de buitenlanders dan ook , maar waarom eigenlijk een systeem per land ? We zouden 1 Europa worden , waarom dan ook niet 1 systeem daarop ? Dat lijkt mij eerder iets waar ze zouden moeten gaan kijken . Dat alles in Europa meer op elkaar is afgestemd . Ik vind het ook wel super duur om bv in Frankrijk te gaan rijden .

Toekomstmuziek, 1 Europa !
Ik rijd ook nooit door Frankrijk vanwege kosten, altijd via Duitsland, CH, I en dan de grens over naar Menton (grensplaats Frankrijk-Italie) in Frankrijk bijvoorbeeld. Toch in Fankrijk maar niet op franse autowegen.

LenK

Forumguru
Buitenlanders betalen nu toch ook niets voor het betreden van onze wegen?
Op het moment dat het daadwerkelijk gebruik belast gaat worden (de km prijs dus) vind ik het een ander verhaal worden.
Het is simpel zat op te lossen met een vignet. Als ze dat dan maar doen.
Maar NL regering is altijd al kampioen weggeven geweest (ontwikkelingshulp, bijdrage aan EU, etc), dus hier zullen ze ook wel geen actie ondernemen want de inwoners zijn gemakkelijk extra te melken.

Ik krijg nu zoals velen 19 ct per km. Ik zit op ong 10,5 ct voor brandstof. Tel daar bij die 6,7 ct op en er blijft nog maar 1,8 ct over voor alle andere variabele kosten. Rijden voor de baas wordt er ook niet aantrekkelijker op.

En een bedrag per km is natuurlijk hartstikke linke soep.
Net als de accijns die constant opgeschroefd is, ook in economisch slechtere tijden en bij hoge olieprijzen, zal de km prijs ook ideaal zijn als geldzuigbuis in de portemonee van de automobilist.

Gieliovd

Forumguru
Dit alles doet mij denken aan een diversiteit aan Science Fiction films (daar hou ik wel van). Daar wordt altijd een sterk overdreven beeld geschetst over een eventuele toekomst van het leven op aarde, maar toch lijken bepaalde dingen steeds dichter bij de hedendaagse realiteit te komen.

Een overheid die volledige controle over zijn "burgers" ofwel "onderdanen" heeft. Wat ja, ordehandhaving, financiële macht en dingen, dat is al realiteit.

En dan nog iets. In films zijn bepaalde groeperingen (machthebbenden?) vaak volledig op de hoogte van dingen die andere mensen doen en kunnen hiermee hun macht uitoefenen.

Reflecteer dit eens op de hedendaagse realiteit. We hebben in toenemende mate op alle plaatsen op straat camera's hangen. Er is een hele nieuwe hype aan de gang met Google Streetview (wie heeft het gemist?).. Nu nog een momentopname, maar in de toekomst? Real time? We hebben camera's op de wegen. Camera's in de winkels. Camera's overal om je heen.

Geldverkeer. Alles is elektronisch tegenwoordig. Alles dat je doet, wordt in de gaten gehouden. Tenzij je alles in een sok stopt onder je bed. Maar ja, die camera's.

Persoonsvervoer. Bussen hangen vol camera's. Idem in treinen. Taxi's, ook. Personenauto's nog niet! Maar goed, die hangen aan de kant van de weg. Wat kunnen we nog meer introduceren in dit kader... Ja, een manier waarop locatie, tijdsduur, snelheid en eigenlijk alles over jouw verplaatsing kan worden gecontroleerd en eventueel een heffing daarover kan worden toegepast.

Internet, enig idee hoe alle activiteit daar wordt bijgehouden. Toch wel eng.

Het klinkt misschien pessimistisch.

Maar ja, de praktijk staat voor de deur. Kastjes in onze auto's? En in de motoren wordt nog een uitdaging. Men zegt kilometers te gaan registeren. Maar stiekem wordt ook de snelheid gemonitord. Tja, wellicht wordt er nog géén handhaving mee uitgevoerd. Maar de data is er.

Aan de andere kant kun je er ook wel weer positieve dingen uit halen. Bewijslast bij ongevallen, tracking van criminele activiteiten (veiligheid neemt toe?) etc.

Nee, ik kan me er niet in vinden. Nederland is al een land dat bol staat van wetten, regels, handhaving, controle, beheersing en alles om "het volk" in het gareel te houden.

Desalniettemin heel simpel bekeken, als de BPM vervalt en er wordt per KM geheven dan kán het er op vooruit gaan voor veel mensen. Ik begreep dat 59% procent van de weggebruikers goedkoper uit zou komen? Interessant. Dat ik even een snel sommetje maakte op de bank kwam ik al snel duurder uit, met een klein aantal kilometers dat ik rij (relatief). Maar dat komt mede doordat ik niet in de markt ben voor nieuwe auto's en dus een besparing niet direct "voel".

Ik vond het trouwens scherp opgemerkt door LenK dat de overheid zo ook weer een gemakkelijk aan te passen "heffing" creëert. Het aanpassen van een geheel belastingstelsel voor de auto's klinkt al snel als een flinke sprong. Het aanpassen van een ogenschijnlijk laag bedrag zoals 6,7 cent per kilometer naar een hoger getal, stel 6,9 cent, is al gemakkelijker te rechtvaardigen. Wat is nu 3%? Kijk inderdaad maar naar accijns.

Ik heb me nog vrij weinig verdiept in de ontwikkelingen op het gebied van de veranderingen in het belastingstelsel (mede voor afwezigheid in dit land) en we kunnen er ook weinig aan veranderen. Maar Nederland lijkt weer voorop te moeten lopen met veranderingen die Europese potentie hebben. Wij zijn zo'n klein landje en of het in Europa wordt toegepast, dat kan weer decennia op zich laten wachten? En bepaalde landen in Europa, hebben die wel wegenbelasting?

We zullen zien hoe dit alles zich ontwikkelt.

Hetzer

Forumguru
Mensen die nu al weinig of geen mrb belasting betalen gaan er zeeer zeker op achteruit!!!!
Ik hoop dat het met de volgende verkiezingen een punt van aandacht word, ik zal zeeeeeeeker stemmen op een partij die tegen de kilometer heffing is!!!!!!!!!

Constant

Erelid
Op zich ben ik voor verbruik per km te belasten, ik maak me alleen zorgen over de verborgen truken. In de krant las ik ook dat vervuilende auto's veel meer moeten betalen, op zich logisch, ware het niet dat ik twijfels heb over de kostenverhouding tussen een kleine auto en een middenklasser. Zo te lezen zit er toch weer een verkapte jaloezie belasting verwerkt in het voorstel.

MennoW

Forumguru
waar ik mij nog het meest zorgen om maak. als iedereen een gps apparaat van de overheid aan boord krijgt zal het ook wel afgelopen zijn met het lekker door rijden.
ik woon in het noorden en als ik nog laat op weg ben of juist heel vroeg gaat het naaldje op mijn teller toch regelmatig naar 160 km en meer.
zullen we gelijk een acceptgiro krijgen ?? bij elke overschreiding.
en wij als km vreters zullen ook wel flink de bok zijn omtrent de lease prijzen meer km meer kosten, meer kosten, mindere auto/optie's etc. etc. want werkgever zullen de lease bugetten niet daar voor omhoog gooien lijkt mij. dus degene die het meeste nodig heeft word het hardst getroffen. ik heb mijn bedenkingen.

tlpeter

Actief lid
Inderdaad, als of ik voor mijn lol 50.000 km per jaar in dat ding wil zitten !
Gelukkig kan ik ook thuis werken als het echt nodig is en dat zal dan meer en meer vanzelf sprekend worden.

sitechris

Donateur
waar ik mij nog het meest zorgen om maak. als iedereen een gps apparaat van de overheid aan boord krijgt zal het ook wel afgelopen zijn met het lekker door rijden.
ik woon in het noorden en als ik nog laat op weg ben of juist heel vroeg gaat het naaldje op mijn teller toch regelmatig naar 160 km en meer.
zullen we gelijk een acceptgiro krijgen ?? bij elke overschreiding.
en wij als km vreters zullen ook wel flink de bok zijn omtrent de lease prijzen meer km meer kosten, meer kosten, mindere auto/optie's etc. etc. want werkgever zullen de lease bugetten niet daar voor omhoog gooien lijkt mij. dus degene die het meeste nodig heeft word het hardst getroffen. ik heb mijn bedenkingen.

is ook mijn angst. Big Brother is watching you. Maar ja....als verkeersdeelnemer ben je in dit land al vogelvrij verklaard, in tegenstelling tot de gewone huis-tuin en keukencrimineel.

LenK

Forumguru
Even een berekening gemaakt.
Ik heb mijn auto al dus afschaffing BPM daar hen ik geen voordeel van (wie wel als er zo'n milieuquatsch voor in de plaats komt).
Afschaffing MRB dan ?
Ik betaal per jaar € 576 aan MRB. Delen door 0.067 komt uit op 8597 km break-even.
Met elke km meer ben ik dus duurder uit dan nu. Misschien dat ik alleen in het 1e jaar als er nog 3ct heffing is er beter van wordt.
En dan nog de spitsheffing. Ben bang dat ik daar ook niet onderuit kom.

Bovenaan Onderaan