Klok loopt per seconde 1 minuut door..Vocht?

HarryL

Lid
Yep, ook gedaan, maar dat mocht ook niet baten.
Hoop ook dat het meevalt.
Zover ik kan nagaan doet alleen het klokje raar.
 

Tees

Donateur
Waar is t trouwens nat? De F1 heeft een bekend probleem van lekkende (achter)deuren vanwege slecht schuimrubber tussen de deurpanelen. Dan krijg je meestal een natte vloer achterin. Simpel probleem en een vrij simpele reparatie.
 

HarryL

Lid
Wellicht dat het van daar is gekomen, maar stoelen zijn wat vochtig, gordels etc...
Auto heeft lang stil gestaan.

Voor wat betreft de lekkende achterdeuren, kan ik dat ergens zien?
Of dit misschien door de vorige eigenaar gerepareerd is?
 

Tees

Donateur
Je moet de binnenbekleding er dan af halen, dan kan je zien of t gedaan is. Maar reken daar maar niet op...houd er wel rekening mee dat de plastic clips waarmee de bekleding vastzit vaak breken, plastic wordt broos na verloop van tijd.

Ergens op dit forum staat er een how-to, volgens mij heb ik er zelf ooit ook nog wat aan toegevoegd. Kwestie van even goed zoeken in het Fabia 1 gedeelte.
 

Duijzer

Donateur
Ik zou er in ieder geval eens een flink stuk in gaan rijden met de kachel macimaal aan en de ramen een stukje open. Even droogstoken, zeg maar. Als hij zo vochtig is dat de bekleding vochtig aanvoelt gaat een vochtvreter je niet helpen, tenzij je er een enorme vochtvreter in plaatst. Verwarmen en ventileren de boel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je hem dicht genoeg bij huis kunt parkeren, zou je ook kunnen overwegen om er een ventilatorkacheltje een aantal uren op een lage stand in te laten draaien.
 

HarryL

Lid
Dat gaat helaas niet lukken :(
Wellicht bij mijn ouders als ik daar op visite ben :-) Maar een mooi stuk rijden vind ik ook niet erg ;)
 

EdK

Forumguru
Als hij zo erg vochtig is dan ga je het echt niet redden met enkele uurtjes rijden en flink opstoken.
Dan zou ik zo en zo de airco mee laten draaien mits de buiten temperatuur toereikend is ! (> +4 graden )
En ook deze vochtige dagen werken niet in je voordeel, ook mijn wagen is na ik na een dag werken weer instap redelijk vochtig.
En mocht je lekkende deuren hebben, gooi dan elke dag nieuwe kranten onder de matten om daar het water en vocht in te laten trekken
 

HarryL

Lid
Nee, dan zou hij al bijna ergens een paar dagen warm binnen moeten staan om er wellicht een goed voordeel uit te halen denk ik, dan kranten onder de matten en de vochtvreter er in, dan moet ik wel een heel eind komen denk ik :)
 
Ik heb helaas ook het ''lekkende achterportieren-probleem'' gehad. Bij mij was het rechtsachter en heb destijds het binnenpaneel, achter de bekleding, opnieuw gekit. Het probleem is nu zo goed als verholpen. Zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen. :D
 

BigCheese

Forumguru
Pas wel een beetje op met vochtvreters. Die trekken zoveel vocht aan dat ze soms overvol zijn waardoor ze overstromen met zeer zout water, met corrosie tot gevolg. Dan ben je nog verder van huis.
 

Canon-Eye

Forumguru
Pas wel een beetje op met vochtvreters. Die trekken zoveel vocht aan dat ze soms overvol zijn waardoor ze overstromen met zeer zout water, met corrosie tot gevolg. Dan ben je nog verder van huis.
Ik heb bij de Action een rechthoekig teiltje van 3 euro of zo gehaald en daarin de bison vochtvreter geplaatst die de caravan door de winter moet helpen.
Zo kan ik 'm er ook uithalen en naar de gootsteen vervoeren zonder te morsen... :pardon:
 

HarryL

Lid
Ik heb helaas ook het ''lekkende achterportieren-probleem'' gehad. Bij mij was het rechtsachter en heb destijds het binnenpaneel, achter de bekleding, opnieuw gekit. Het probleem is nu zo goed als verholpen. Zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen. :D
Dat was ik zeker van plan!
 

HarryL

Lid
Update van deze kant! De vochtvreter was na een paar dagen "vol". Erg veel vocht in de auto dus.
Het klokje, die doet nog steeds raar, als de auto uit staat. Draait de motor, zijn we een heerlijk eindje aan het rijden, dan doet de klok het gewoon. Helaas niet op tijd te zetten. Dus denk dat er ook iets niet helemaal lekker meer gaat in het pennetje om de klok mee te verstellen.

Ik ben nog niet toegekomen aan het aanpakken van de achterdeuren, maar dit staat zeker op de planning!
 

Cordoba

Forumguru
Een makkelijker alternatief voor de Bison vochtvreter is zo'n zakje met silica-korrels die je na verzadiging in de magnetron weer droog kunt stoken, zodat ie weer opnieuw vocht kan verzamelen. Sommigen doen ook kattengrit in een oude sok en leggen die in de auto (werkt precies zoals die zakjes met silica).

De Action heeft ook die zakjes en verkoopt ze voor pakweg 3 euro. Een andere tip om de auto wat droger te houden: als je na een rit bijna op je bestemming bent, de kachel het laatste stukje even laag zetten: als er namelijk warme lucht in de luchtkanalen van de ventilatie zit, kan die lucht meer vocht bevatten (en ook de lucht in het interieur), als de auto dan afkoelt, gaat al dat vocht dat niet meer in de lucht kan blijven zitten, zich verzamelen op de binnenkant van je ramen (koudste deel van autointerieur) en wordt opgenomen in bekleding, tapijt enz.

Overigens is het vochtprobleem via de achterportieren een standaard optie, toen ik op zoek was naar mijn Fabia I, heb ik een vijftal Fabia's bekeken, en er was er werkelijk niet één die niet minstens aan één zijde geen lekkage had. Mijn Fabia dus ook met een licht vochtprobleem gekocht, en dat snel aangepakt.
 
Bovenaan Onderaan