Kinderziektes Octavia III?

Tom RS

Forumguru
Ik vul bij na visuele controle. Als je moet wachten op een melding gaat het wel erg laag staan. Heeft al meer dan een cm onder minimum gestaan en geen melding. Ik ben nog iemand die geleerd heeft van wekelijks alle niveaus te checken en niet te vertrouwen op een of ander lampje (zoals in de goede oude tijd)...:D
 

Joske

Forumguru
Ik check ook minstens 1 maal per maand alle niveaus. Maar waar gaat je koelvloeistof dan naartoe? Intern lekken van de waterpomp lijkt mij nog steeds een grote kanshebber...

en hoe is de kleur van de olie? ik veronderstel dat deze al nagekeken is door de garage @Tom RS ?
 

Tom RS

Forumguru
Er is verder niks te zien, alles lijkt in orde, ook de olie.
Het lijkt erop dat de koelvloeistof een drietal maanden perfect op niveau blijft en dan plots tussen twee controles (dus een week) zakt van halfweg tussen minimum en maximum naar een cm onder minimum. Wanneer je dan bijvult blijft het weer een drietal maanden goed. Bijvulmomenten waren eind februari, eind juli en eind november. Waterpomp lijkt me sterk aangezien het dan voortdurend zou moeten wijzigen en dat doet het dus niet. Enig idee dat ik heb is dat het iets kan te maken hebben met temperatuursveranderingen (eerste warmere dag, eerste hete dag, eerste winterprik, ...) maar waar je dan de oorzaak moet gaan zoeken???
 

Joske

Forumguru
In je expansievatje zelf? Mss werkt het over- onderdrukventiel niet goed en blaast ie te snel af. (Ik denk maar even luidop mee)
 

Fean

Forumguru
nu 45dkm.. al 1 grote beurt gehad, waarschijnlijk toen olie bijgevuld. Ik vraag mij af wanneer ik weer een beurt moet hebben? 50dkm? Iemand?

Maargoed ontopic sinds gisteren dan eindelijk een olie lampje. Niets dan lof over dit blokje.. geen mankementen tot nu toe! Perfect.

Volgens mij is het verbruik van olie te danken aan je rijstijl.. ik heb zo het idee dat bij vol acceleratie ofwel ver in de toeren (met name de 1e en 2e versnelling) dit om een af andere reden heel veel olie zuipt.
 

Falcon

Donateur
Rond de 12k kreeg ik met mijn Leon de melding om motorolie bij te vullen. Nu zit ik op 28k en nog geen melding gehad. Fysieke controle staat het nog boven het minimum. Bijgevuld met 2 liter. Ik denk dat er weinig in zat bij aflevering van de auto.

Wat betreft het beslaan van de ruiten... mijn dealer heeft een bepaalde stand aangepast in het menu van mijn Amundsen (te lui om precies te kijken hoe deze heet). Dit heeft bij mij wel geholpen, zodat de ventilator bij mij in de AUTO-stand niet lager dan 3 streepjes (via VCDS kan ik in de AUTO-stand zien hoeveel streepjes geventileerd wordt) komt te staan.
 

rtwee

Senior Member
bijna 68000 en nog nooit olie hoeven bijvullen in mijn 2.0 tdi.... en hij wordt nou niet echt als een oud vrouwtje behandeld... :D
 

Joske

Forumguru
Dat is hem indd...helpt dit het probleem ook in de octavia te verminderen?
dat helpt idd wel, maar bij mij staat de A/C meestal af.. Dus als ik de A/C even op max-voorruit zet is de waas weg. :)

En anders als de A/C aanstaat, staat hij op "middel" en dan heb ik ook geen last van waas. Dus het helpt wel degelijk :jaja:
 

Altos

Banned
Bij een schone ruit (per 3 of 4 weken schoonmaken) hebben we nooit last van wazen op de voorruit, ook niet bij de citigo niet en alle andere auto's niet de laatste 16 jaar...vind het dit ook absoluut geen O3 kinderziekte of fout eigenlijk. Ik maak de ruiten schoon met keukenpapier en autotaalglas glascleaner. Microvezeldoek en witte wafeldoek van carclean vind ik toch nog teveel product achterlaten...tis geen leuk werkje, maar des te veiliger en makkelijk.
 

Falcon

Donateur
@Altos Het is zeker mijn luiheid die naar bovenkomt..maar uhm die lifehammers maken best wel iets mogelijk om een schoon raam te krijgen..of ga ik nu te ver? :pieker:
 

Remakil

Forumguru
Ik had ook wat last van waas week of 2 terug en dan bedoel ik niet de waas die ik normaliter voor de ogen heb...

Toen bedacht ik me dat ik het airco profiel in de zomer op laag had gezet. Meteen op middel gezet en het probleem was opgelost...
 
Bovenaan Onderaan