Kiezen RS diesel of RS benzine

VEEJAY

Forumguru
Voorlopige conclusies:

benzine vs diesel = benzine
dsg vs handbak = handbak
 

Bijlagen

  • appels-peren.jpg
    appels-peren.jpg
    15,1 KB · Weergaven: 3

Psioneer

Actief lid
Appels en peren? Dan is het toch ook niet eerlijk een RS TDI te vergelijken met een RS TFSI? Zit 30pk verschil tussen?
Hoe zit het dan met een vergelijking tussen een 100pk diesel en een 100pk benzine? Lijkt me een stuk eerlijker.
 

___JC___

Forumguru
Appels en peren? Dan is het toch ook niet eerlijk een RS TDI te vergelijken met een RS TFSI? Zit 30pk verschil tussen?
Hoe zit het dan met een vergelijking tussen een 100pk diesel en een 100pk benzine? Lijkt me een stuk eerlijker.

Ja maar wel beide 2 liter en beide met een turbo. Dus wat dat betreft is het weer eerlijk. :D Je hebt de 2.0TFSI ook in 170pk versie natuurlijk. En ook dan zou ik nog voor de benzine gaan.
 

sitechris

Donateur
Appels en peren? Dan is het toch ook niet eerlijk een RS TDI te vergelijken met een RS TFSI? Zit 30pk verschil tussen?
Hoe zit het dan met een vergelijking tussen een 100pk diesel en een 100pk benzine? Lijkt me een stuk eerlijker.

100 pk diesel is wel een stukkie duurder dan 100 pk benzine, dus dat is ook weer lastig te vergelijken.

Maar vooruit, twee vergelijkingen. Als ik de 105 pk TDI vergelijk met de 122 pk 1.4 TSI, dan kies ik echt voor de TSI. Aan de andere kant, een 2.0 FSI of een 2.0 TDI, doe dan maar de TDI.

Mbt de TDI: 0-100 sprintjes zijn sowieso niet zo prettig, vanwege de wielspin vooral. Teveel koppel op de voorbandjes. Echt snel weg ben ik nooit geweest ermee.
 

Psioneer

Actief lid
Kwestie van beheerst gas geven lijkt me. Zoals ik eerder zei doet de auto niks verkeerd. Het ligt altijd aan de chauffeur.

Overigens heb ik er eigenlijk geen verstand van maar het blijft vragen oproepen: met een diesel wielspin en met een benzine niet? Wat is er dan mis met die benzine?
 

MarcoO2

Forumguru
Overigens heb ik er eigenlijk geen verstand van maar het blijft vragen oproepen: met een diesel wielspin en met een benzine niet? Wat is er dan mis met die benzine?

Er is juist niets mis met de benzine, maar met de diesel... De diesel heeft een hoger koppel dan de benzine en heeft dus ook eerder last van wielspin op de voorwielen (waar de O2 sowieso al gevoelig voor is).

Overigens is het ook met een benzine zeer goed mogelijk om wielspin op te wekken, als je wilt zelfs in z'n 3... :grin:
 

___JC___

Forumguru
Dus je legt wat vettere banden op die TDI en hij is eerder weg wegens geen wielspin?

In principe klopt dat, maar met bredere banden heb je meer rolweerstand. Zal dus weer topsnelheid schelen. Zowiezo heeft een TDI altijd een vrij korte 1e versnelling en nauwe powerband (1.500 tot 3.500 toeren) en dan moet je alweer schakelen. Een benzine trekt zonder problemen tot 6.500 toeren. Dan ben je dus eerder weg.
 

MarcoO2

Forumguru
Daarnaast heb je nog te maken met de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. De Beetle van mijn vrouw (1.9TDI) komt pas in z'n 3 op de 100, mijn 1.8TSI al in z'n 2. Scheelt schakeltijd in het nadeel van de diesel.
 

VEEJAY

Forumguru
Daarnaast heb je nog te maken met de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. De Beetle van mijn vrouw (1.9TDI) komt pas in z'n 3 op de 100, mijn 1.8TSI al in z'n 2. Scheelt schakeltijd in het nadeel van de diesel.

Daar heb je DSG voor :smirk: Wie gaat er anno 2009 nou schakelen?
 

VEEJAY

Forumguru
Sinds ik vader ben is er een hoop veranderd... :smiley29:

De ouwe lullebak O2 is wel gebleven maar in een ander kleurtje, zonder sportonderstel, 17" jetsers en zonder 16 klepper motor met op maat gebakken crokychips.

Die ik nu heb is echt een cruizer, lekkere vering en deining (op dropzachte 205 16 inch banden), leren zetels (bestuurdersstoel leuning flink naar achteren) en handje uit het raam hangend lekker filerijden. Fijne gecultiveerde beresterke (in de zin van technische kwalen) 1.9TDI DSG. :cheer:

Ow ja en dit keer echte Xenon lampen, want die APK keurmeester voor de gek houden met aftermarket 8000K lampen in en uitdraaien, kan nu op deze leeftijd echt niet meer.


Wel vroeg vertrekken zodat ik op tijd op mijn afspraken kom. :D
 

___JC___

Forumguru
Ik zou best DSG willen hoor, maar liever 4x4. En 4x4 in combinatie met dsg is alleen leverbaar op de 3.6FSI. En die is voor mij veel te duur helaas.
 

Psioneer

Actief lid
We kunnen de eindeloze discussie verder zetten: TDI of TFSI, TDI handgeschakeld of DSG, TFSI handgeschakeld of DSG.
Voor mij niet zo lastig: TDI DSG. De enige drempel is budget. Ben altijd fan van handschakelen geweest, en nog steeds, maar sinds ik meer parkeer op de autoweg dan rijd denk ik dat DSG ideaal is.

Overigens vind ik de TDI vs TFSI discussie eigenlijk niet zo interessant. Het zijn gewoon twee verschillende technieken met beide verschillende eigenschappen. Net als converntionele vering of hydro pneumatische, gloeilamp of halogeen, handbak of automaat....
De meeste van die dingen vallen onder smaak in brede zin van het woord. En over smaak kun je heel goed twisten (in tegenstelling tot het spreekwoord) maar het probleem is dat je nooit gelijk krijgt.
 

floris

Lid
We kunnen de eindeloze discussie verder zetten: TDI of TFSI, TDI handgeschakeld of DSG, TFSI handgeschakeld of DSG.
Voor mij niet zo lastig: TDI DSG. De enige drempel is budget. Ben altijd fan van handschakelen geweest, en nog steeds, maar sinds ik meer parkeer op de autoweg dan rijd denk ik dat DSG ideaal is.

Overigens vind ik de TDI vs TFSI discussie eigenlijk niet zo interessant. Het zijn gewoon twee verschillende technieken met beide verschillende eigenschappen. Net als converntionele vering of hydro pneumatische, gloeilamp of halogeen, handbak of automaat....
De meeste van die dingen vallen onder smaak in brede zin van het woord. En over smaak kun je heel goed twisten (in tegenstelling tot het spreekwoord) maar het probleem is dat je nooit gelijk krijgt.

zo.......einde discussie
 
Bovenaan Onderaan