Kiezen RS diesel of RS benzine

___JC___

Forumguru
Wat heet uitgesproken mening: als ik zelf mag kiezen zal het altijd een diesel zijn!

- meer trekkracht onderin; ik rijd graag met weinig toeren en schakellui.
- zuiniger; 1000km heb ik met een tank benzine nog nooit gehaald.
- gemakkelijk te chippen; lekker fel tijdens accelereren
- niet zo nerveus
- minder storingsgevoelig
- variabele kosten zijn lager (voor m'n privé diesel dan)

Diesel maakt wel wat meer geluid maar voor mij wegen de voordelen ervan zwaarder. Van de dieselrijders die ik ken wil er niemand meer terug naar benzine. Van de ex-dieselaars ken ik er geen die inmiddels liever benzine rijden.

Je moet dan wel vergelijken met een benzineturbo motor he.
- die heeft ook bakken koppel onderin
- benzineturbo is net zo makkelijk te chippen
- een gechipte 2.0TFSI is echt niet nerveus, koppel is mooi verdeeld in de toeren
- diesels en benzine zijn echt allebei even storingsgevoelig.

Kortom, diesels zijn goedkoper, benzine is leukersportiever om mee te rijden.

Van een dieselrijder:

Als ik er voor de zoveelste keer wordt uitgereden door een RS weet ik in ieder geval wel, dat ik aan de pomp als laatste lach..... ;)

Ja maar dan heeft de RS rijder wel de hele weg naar de pomp toe zitten lachen he. En als het een leasert is dan maakt het aan de pomp ook niet uit, ja je staat er wat vaker.



En ja ik rij in een diesel inderdaad. :)
 

Psioneer

Actief lid
Het duurt wel even voordat zo'n RS voorbij komt. In eerste instantie zal de diesel toch even voorsprong hebben. En uiteindelijk moeten beiden remmen voor het volgende stoplicht haha. Die kleine seconde tussen de RS TDI en RS TFSI doet me niks. In vele gevallen geeft de rijderskwaliteit de voorsprong aan het stoplicht, niet de auto.

Bovendien; er is altijd baas boven baas. De kans dat je die tegenkomt wordt welliswaar kleiner als je zelf al een snelle auto hebt. Maar ook met een Ferrari of Lambo kun je aan het stoplicht verliezen van een goed opgevoerd burgermansdoosje. En wat zou het, ik kan goed tegen m'n verlies.
 

Psioneer

Actief lid
Eindeloze discussie haha. Precies waar TS op hoopte. Maar goed, mijn mening is duidelijk. Geen benzine voor mij. Genoeg ervaring opgedaan met beide motoren in allerlei soorten auto's.
En ik zit net zo hard te lachen in m'n Sup. Is het niet om de snelheid (die is echt niet verkeerd) dan is het wel om het comfort, de luxe, de uitstraling, de ruimte, de reacties,.... hoeveel superlatieven wil je nog horen? Geen haar op m'n hoofd om deze te ruilen tegen een RS, niet TFSI en niet TDI.

En sportief rijden doen ze alletwee lijkt me. Alleen de diesel is wat trager van reactie wellicht (en dat bedoel ik met minder nerveus) dus je moet je timing wat aanpassen en iets eerder het gas erop in de bocht.
In elk geval gaat het in ons dagelijkse verkeer vooral om marginale verschillen danwel voordelen voor een RS benzine.

Heb toevallig even geleden in de nieuwe Octi van een collega gereden (1.8TFSI/ 160pk): absoluut niks mis met die auto, lekker snel. Maar ik miste de sensatie die ik verwacht van 160pk. Die sensatie miste ik overigens ook in een Leon FR TDI.
Ook wat dat betreft vind ik mijn Sup heerlijk. Je geeft gas, ziet de neus wat omhoog komen (geweldig, een auto waarvan je de motorkap kunt zien als je er in zit, zeldzaam tegenwoordig), ik wordt in m'n stoel gedrukt en de meters gaan bovengemiddeld snel omhoog....
 

___JC___

Forumguru
Het duurt wel even voordat zo'n RS voorbij komt. In eerste instantie zal de diesel toch even voorsprong hebben. En uiteindelijk moeten beiden remmen voor het volgende stoplicht haha. Die kleine seconde tussen de RS TDI en RS TFSI doet me niks. In vele gevallen geeft de rijderskwaliteit de voorsprong aan het stoplicht, niet de auto.

Bovendien; er is altijd baas boven baas. De kans dat je die tegenkomt wordt welliswaar kleiner als je zelf al een snelle auto hebt. Maar ook met een Ferrari of Lambo kun je aan het stoplicht verliezen van een goed opgevoerd burgermansdoosje. En wat zou het, ik kan goed tegen m'n verlies.

Andersom...de benzine is zeker sneller naar de 100 dan de diesel. Beide standaard met handbak gaat de 2.0TFSI in 7,3 seconden naar de 100 en de 2.0TDI in 8,5 en dat is relatief veel kan ik je vertellen.

Die voorsprong haalt de TDI nooit meer in. Was trouwens ook een filmpje van op internet een aantal jaar terug.
 

___JC___

Forumguru
Heb toevallig even geleden in de nieuwe Octi van een collega gereden (1.8TFSI/ 160pk): absoluut niks mis met die auto, lekker snel. Maar ik miste de sensatie die ik verwacht van 160pk. Die sensatie miste ik overigens ook in een Leon FR TDI.
Ook wat dat betreft vind ik mijn Sup heerlijk. Je geeft gas, ziet de neus wat omhoog komen (geweldig, een auto waarvan je de motorkap kunt zien als je er in zit, zeldzaam tegenwoordig), ik wordt in m'n stoel gedrukt en de meters gaan bovengemiddeld snel omhoog....

Dat komt denk ik omdat je een ouwe diesel hebt met pompverstuiver. Die geeft zn vermogen in brokken af. De nieuwe motoren hebben een veel geleidelijker koppelverloop bij verschillende toerentaller. Voelt misschien minder snel, maar beide zijn in de praktijk veel en veel sneller dan jouw 1.9TDI'tje.
 

floris

Lid
geweldig.......150, 180, 220 of weet ik veel hoeveel pk.......:crazy:

maximum snelheid nederland: 30, 50, 70, 80, en als er geen file staat /'s nachts 100 en als je geluk hebt 120:1761:

In 6 seconden naar de volgende rij auto's en met 2x zoveel brandstof verbruik als iemand die rustig met het verkeer meegaat....

Oftewel waarom zoveel geld uitgeven aan pk's die je eigenlijk toch niet kan gebruiken. Kan je het geld beter in luxe zaken steken,hier kan je tijdens de lange reistijden extra lang van genieten.

;)
 

___JC___

Forumguru
geweldig.......150, 180, 220 of weet ik veel hoeveel pk.......:crazy:
maximum snelheid nederland: 30, 50, 70, 80, en als er geen file staat /'s nachts 100 en als je geluk hebt 120:1761:
In 6 seconden naar de volgende rij auto's en met 2x zoveel brandstof verbruik als iemand die rustig met het verkeer meegaat....
Oftewel waarom zoveel geld uitgeven aan pk's die je eigenlijk toch niet kan gebruiken. Kan je het geld beter in luxe zaken steken,hier kan je tijdens de lange reistijden extra lang van genieten.

;)

Het kan ook gewoon allebei, heb je de standaardopties lijst van een RS wel eens gezien?
:tongue:
 

VEEJAY

Forumguru
In Nederland:
Met minder Peekaas rijdt je veel meer ontspannen, gewoon lekker met het verkeer mee nergens druk om maken... Als je een snelle bak hebt zijn alle auto's een hindernis die je links of rechts moet inhalen.

Soms kun je de neiging hebben alle peekaas los te laten of om jezelf te bewijzen dat je niet voor niks zoveel hebt betaald aan tuning of wat dan ook of je wil een ander graag laten zien hoe snel je bent. Maar die 2 minuten eerder thuis met zoveel stresssss.. Is dat het waard?

Trouwens het is altijd grappig om weer bij de volgende stoplicht achter de 0-100 <7 seconden Niki lauda's aan te sluiten...

In duitsland:
moet je wel een dikke diesel met >400NM hebben, das een ander verhaal...
 

Racer

Lid
RS?

geweldig.......150, 180, 220 of weet ik veel hoeveel pk.......:crazy:

maximum snelheid nederland: 30, 50, 70, 80, en als er geen file staat /'s nachts 100 en als je geluk hebt 120:1761:

In 6 seconden naar de volgende rij auto's en met 2x zoveel brandstof verbruik als iemand die rustig met het verkeer meegaat....

Oftewel waarom zoveel geld uitgeven aan pk's die je eigenlijk toch niet kan gebruiken. Kan je het geld beter in luxe zaken steken,hier kan je tijdens de lange reistijden extra lang van genieten.

;)

Beste Floris,

Zeker geen RS kopen, zou ik zo zeggen.... mischien is een fiets meer geschikt?

Voor de liefhebbers: er gaat wat mij betreft niks boven een TFSI: een heerlijk geluid en bij alle toeren superveel koppel. Tussensprintjes 80-140, maar ook 120-200 is zo gepiept!

Wel even extra opletten natuurlijk! De RS is echt met afstand de prettigste auto die ik gereden heb...... geen seconde spijt van gehad.

Racer
 

Rallye

Forumguru
@ Floris: Met een RS ben je sneller op de maximumsnelheid; alleen dat is al leuk. Ook het afentoealleenwaarhetkan (alsjeblieft geen discussie hierover) overtreden van de maximumsnelheid gaat beter met een RS. Niet heel Nederland bestaat uit een volkomen verstopte Randstad....


@ VEEJAY: een vriend van mij heeft zijn Peugeot 406 diesel ingeruild voor een 107. Dat lijkt me pas stressen; elke keer je afvragen of je aan het eind van de invoegstrook wel 120 rijdt. Ik ben nooit extra gestressed omdat ik meer pk's tot mijn beschikking heb dan de gemiddelde automobilist. Ik hoef ze niet per sé te gebruiken, maar als het kan blijft het leuk.
 

sitechris

Donateur
Ik ben erg te spreken over mijn ervaringen met zescilinder turbodiesel. Mooie sound, verbruik toch netjes en in geval van BMW presteert de motor het best naarmate je meer toeren draait. Zoals bij een benzinemotor het geval is. Imo best of both worlds! En vanwege vermogen in ieder geval voldoende prestatiepotentieel. Nadeel van veel viercilinder diesels is dat je boven de 200 vaak stilvalt, vanwege gebrek aan vermogen. Trekkracht is leuk en prettig, maar als het echt op het aanspreken van vermogen aankomt blijft 170 pk net te weinig om echt mee te kunnen doen op de linkerbaan. Dan heb je minimaal 200 pk nodig.

Op zich ben ik ook fan van benzinemotoren (zescilinder of viercilinder turbo het rijdt allebei lekker). Nadeel van benzinemotoren, het hoge verbruik. Zeker als je gaat trappen, stijgt het verbruik explosief. Bij diesels is dat verschil veel minder groot.

En over vermogen: ja, als je 600 pk hebt kun je daar in NL en zelfs in Duitsland niet superveel mee. Maar buiten de extremen, is vermogen toch gewoon lekker. Je kunt makkelijk inhalen, in Duitsland kun je lekker meeblazen en ook in NL kun je op genoeg plaatsen nog eens gaspedaal kietelen. Voordeel van een snelle auto. Een sprintje naar 180 is zo gepiept, dus je hebt minder tijd en ruimte nodig om dat even aan te tikken. Veel chauffeurs van trage auto's vergissen zich daarin en vinden daarom dat 180 rijden onverantwoord is, omdat in hun beleving het een eeuw duurt voordat je 180 rijdt en je dus lang stuk hard rijdt. Dat is dus niet zo.
 

VEEJAY

Forumguru
Tuurlijk willen we allemaal een 2.0TFSI... Maar dan valt er niks te discusseren :)

Toch vind ik dat je in NL zeker in de randstad en met alle controles, files, mensen met afgunst én linksplakkers weinig lol meer kan hebben met/in een sportieve auto.
 

Rallye

Forumguru
Toch vind ik dat je in NL zeker in de randstad en met alle controles, files, mensen met afgunst én linksplakkers weinig lol meer kan hebben met/in een sportieve auto.

En dan geef je dus al die idioten hun zin door geen sportieve auto te kopen? Zonde. :-))
 

Psioneer

Actief lid
@JC: Nergens heb ik beweerd dat de TDI de voorsprong nog inhaalt. Ik zeg alleen dat ie eerder weg is en vervolgens wel wordt ingehaald door de TFSI.
Mijn ouwe diesel (PD=power diesel he) gaat soepel door de toeren heen. Net zo soepel als een CR maar met iets meer geluid.

@VeeJay: De relatie tussen pk's en ontspannen rijden zie ik niet zo tenzij je zo'n opgefokte Ferrari benzine motor hebt waarbij je permanent gas moet geven omdat ie anders afslaat (ja, dat doen die dingen, diesels niet). Ik rijd met de Sup net zo ontspannen als met de Landcruiser (80pk, 1700kg).
En nee, ik wil nog steeds geen 2.0TFSI! Laat mij maar lekker dieselen.

@Rallye: Leuke quote: Het overtreden van de maximumsnelheid gaat beter met een RS! Mooie doelstelling.
Stressen of je aan het eind van de invoegstrook 120 rijdt? Kan ik me niet voorstellen. Met de Landcruiser haal ik dat meestal ook niet. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat er wel om hoe je op zo'n moment invoegt. Als je 100 rijdt of zelfs 80 maar je voegt in zonder anderen te hinderen zal er niemand over klagen. Andersom, je hebt genoeg pk's om aan het eind van diezelfde invoegstrook 150 te rijden, zullen er velen zijn die klagen zelfs zonder dat je ze hindert. De auto maakt nooit problemen, het is altijd de chauffeur. Met een beetje aangepast gedrag kom je een heel eind met elke auto.

@SiteChris: BMW macht Freude am fahren! En dat doen ze met alle 6 cilinder motoren (ben ook zo'n 10 jaar BMW rijder geweest).

Jep, zelfs ik zou een RS overwegen. Maar dan wel onder twee voorwaarden: 't is de TDI en een Sup hoort niet tot de mogelijkheden.
 

___JC___

Forumguru
@JC: Nergens heb ik beweerd dat de TDI de voorsprong nog inhaalt. Ik zeg alleen dat ie eerder weg is en vervolgens wel wordt ingehaald door de TFSI.
Mijn ouwe diesel (PD=power diesel he) gaat soepel door de toeren heen. Net zo soepel als een CR maar met iets meer geluid.

Ja en dat klopt dus niet, de benzine is veel eerder weg. :regels:
 
Bovenaan Onderaan