Kiezen RS diesel of RS benzine

Ralph

Lid
Mijn octavia gaat na 4 jaar een ander baasje krijgen. Heb er afgelopen 120.000 km een fijne auto aan gehad. Ik had een 2.0 TDI elegance en wil nu de RS gaan bestellen, maar:

Ik twijfel of ik een benzine of diesel versie ga nemen!

Als je gaat rekenen met aanschafprijs, verbruik, wegenbelasting, bijtelling, dan kom ik tot de conclusie dat ik met diesel toch rond de 5.000 euro voordeliger uit ben over 4 jaar.
Ze zeggen dat de dieselprijzen aankomende jaren gelijk getrokken gaat worden met de benzineprijzen. Is dat zo?
Ze zeggen ook dat de restwaarde van de RS benzine hoger ligt. Is dat zo?

Buiten alle kosten om komt dan een andere vraag om de hoek kijken:

Wat rijdt het fijnst? Ik ben sowiezo van plan de aankomende octavia te laten chippen. Maar welke zou bijvoorbeeld sneller zijn?

Affijn, een hoop vragen. Misschien dat jullie me kunnen helpen bij mijn beslissing!
 

Rallye

Forumguru
Ik zou qua rijden altijd een benzine nemen, zeker in een sportief model als de RS. Je kunt bij een benzienemotor nu eenmaal wat hoger in de toeren komen.

Over restwaarde kan ik je niets zeggen. ik zie wel dat de eerste vijfdeurs RS-en nu onder de 20.000 euro worden aangeboden. Dat lijkt me een forse afschrijving.

Als je bereid bent om terug te schakelen is de benzine altijd sneller dan de diesel. Slechts bij tussen accelleraties "in gear", waar de diesle zijn koppel kan gebruiken, kan de diesel sneller zijn. Vraag anders Plaza eens of je in zijn verbouwde RS mag rijden (330 pk).
 

sitechris

Donateur
eea hangt natuurlijk af van je jaarkilometrage, maar de meerprijs voor diesel is meer dan 2.500 euro! En daar lever je 30 pk voor in. Als je 30k per jaar blijft rijden, is benzine sowieso voordeliger.

De restwaarde van diesels staat sterk onder druk, je gaat op je diesel zeker meer afschrijven. Ik heb op mijn vorige Octi 2.0 TDI exorbitant afgeschreven! Ook zijn je verzekerings- en wegenbelastingkosten hoger. Wat wel scheelt, ipv 1 op 9 rijd je 1 op 16. Verder vind ik dat de benzinemotor fijner rijdt. Je kunt verder doortrekken, sportiever rijden, maar de 2.0 TFSI heeft voldoende koppel om ook onderin vooruit te kunnen. Mbt prestaties, de 2.0 TFSI is de snellere. Ik zou dus zeker voor de 2.0 TFSI gaan!
 

tlpeter

Actief lid
En ik zou voor de diesel gaan
Ik vind diesel fijner rijden dan benzine, benzine is maar zenuwachtig
Maar als je een RS koopt dan doe je dat met je hart en niet met je portomonee
En wat is nou 30 pk minder met een diesel ?
 

plaza

Forumguru
Ik ben echt een liefhebber van benzine turbo motoren.( al 11 jaar ) en heb geen
ervaring met dieselmotoren.
De enigste dieselmotor die ik zeker kan waarderen, is die van BMW , de 335 TD.
Ongechipt al een beest, gechipt een DUIVEL.
De 2.0 tfsi is een heerlijke auto, al moet ik wel toegeven dat ik geen oordeel kan geven over de standaard motor, bij mij was de auto al tot stage 2 JD gekomen
voordat ik eigenaar werd.
Kwalitatief is de RS 2 beter dan de RS 1, maar value for money gaat hier zeker op.
Fully loaded met van alles en nog wat, en voortreffelijke rij eigenschappen.
Met Pirelli zero nero banden heb je zeer goede grip , speciaal voor voorwiel aangedreven auto's met veel kp / koppel.
 

Ralph

Lid
335PK??? Dat wil wel!! Op de site van JD staat dat stage 2 niet verder gaat dan 265PK. Wat voor kuurtje hebben ze hem gegeven?? En hoeveel heeft het gekost?

0-100 > 5,5 sec?
 

Rallye

Forumguru
Ik begreep van Plaza dat hij nu er nog wat bijgekocht heeft bovenop de stage 2 die de Octi al had toen hij hem kocht (andere turbo, uitlaat).....
 

plaza

Forumguru
335PK??? Dat wil wel!! Op de site van JD staat dat stage 2 niet verder gaat dan 265PK. Wat voor kuurtje hebben ze hem gegeven?? En hoeveel heeft het gekost?

0-100 > 5,5 sec?

van stage 2 naar up grade stage 4, zie JD site, item Powerpack.
Top +/- 270 km per uur, 0-100 +/- 5 sec. ( wel met goede banden )
Ze gaan zelfs tot stage 8 ( 500 PK en meer !!!!!!!! )
Zie filmpjes JD site
 

Huyzen

Lid
Ben van een 2.0tdi overgestapt naar een RS benzine, abt gechipt naar 240 pk. Ik rij 20.000 km per jaar, dan is diesel geen optie volgens mij. Deze auto rijdt echt super, fijn geluid en ik rij tot nu toe (precies 1 jaar oud) over 20.000 km 1 op 10 gemiddeld. Tamelijk veel stadsverkeer, ook lange stukken snelweg. En wel met een behoorlijk sportieve rijstijl moet ik zeggen.
 

VEEJAY

Forumguru
Op basis van 20.000 km per jaar doorberekend naar per maand (fouten voorbehouden):

Variabelen: All risk bij Ditzo 0 schadevrij, Provincie utrecht, huidige brandstofprijzen. 2.0TDI Elegance vs. 2.0 RS. Beide uit 2006

Benzine: WB 1375 : 48 euro + 155 verzekering + brandstof 1:10 E1,30l 216E= 419 euro per maand
Diesel: WB 1310 Kilo : 96 euro + 131 verzekering + brandstof 1:18 E0,94l 87E = 313 euro per maand.

Na 4 jaar en 80.000 kilometer verder nemen we niet de restwaarde in beschouwing. Wat koop je liever een benzine of diesel met bijvoorbeeld 180.000 op de teller?

Als je een liefhebber bent van sportief rijden kost het je 100 euro per maand, dat kun je er voor over hebben. De vorige RS eigenaar zal ook van sportief rijden gehouden hebben.

Auto's blijven emotie dat maakt de keuze altijd zo moeilijk.
 

___JC___

Forumguru
Appels met Peren alert !

Een RS benzine moet je vergelijken met een RS diesel en niet een 2.0TDI Elegance. 1 op 18 ?? Redt je nooit als je ook een 2.0TFSI in je lijstje hebt staan.
:grin:
 

VEEJAY

Forumguru
LOL, vooruit dan 1 op 15 met de rs diesel voor onze stoplichten held :) :

Diesel: WB 1310 Kilo : 96 euro + 131 verzekering + brandstof 1:15 E0,94l 104 = 331 euro per maand. Verzekering zal iets hoger zijn.
 

___JC___

Forumguru
Ondanks dat ik ff snel geen gaten in VJ zn berekeningen kan schieten vraag ik me af waarom het omslagpunt voor Diesel bij ons nu 37.500km per jaar is. Zal met aanschaf en afschrijving te maken hebben. 2e hands is dat al minder belangrijk uiteraard.
 

andrehj

Forumguru
Ondanks dat ik ff snel geen gaten in VJ zn berekeningen kan schieten vraag ik me af waarom het omslagpunt voor Diesel bij ons nu 37.500km per jaar is. Zal met aanschaf en afschrijving te maken hebben. 2e hands is dat al minder belangrijk uiteraard.

Inderdaad. En daar gaat de berekening de mist in. Want die diesel zal in aanschaf of al veel meer kilometers gereden hebben (waardoor hogere onderhoudskosten te verwachten zijn), of een hogere aanschafprijs hebben. Hierdoor zal het verschil tussen de benzine- en de dieselvariant bijna nul worden.
Dat omslagpunt benzine/diesel wat tegenwoordig tussen de 30 en 40.000 km ligt klopt wel, maar niet voor een drie jaar oude tweedehands auto. Dan ligt het eerder rond de 20.000 km.
 

VEEJAY

Forumguru
Denk ik een keer wat uitgebreider mijn mening te onderbouwen, slaat de discussie helemaal dood.... :-)

Daar ik gewend ben dat diesel vs benzine discussies vaak pagina's lange discussies worden...
 

plaza

Forumguru
Denk ik een keer wat uitgebreider mijn mening te onderbouwen, slaat de discussie helemaal dood.... :-)

Daar ik gewend ben dat diesel vs benzine discussies vaak pagina's lange discussies worden...

Nou , vooruit, ik zal je helpen, wie heeft er van het forum hier een
uitgesproken mening over , maar heeft nog geen tijd gehad om het
op de mail te zetten ?
 

Psioneer

Actief lid
Wat heet uitgesproken mening: als ik zelf mag kiezen zal het altijd een diesel zijn!

- meer trekkracht onderin; ik rijd graag met weinig toeren en schakellui.
- zuiniger; 1000km heb ik met een tank benzine nog nooit gehaald.
- gemakkelijk te chippen; lekker fel tijdens accelereren
- niet zo nerveus
- minder storingsgevoelig
- variabele kosten zijn lager (voor m'n privé diesel dan)

Diesel maakt wel wat meer geluid maar voor mij wegen de voordelen ervan zwaarder. Van de dieselrijders die ik ken wil er niemand meer terug naar benzine. Van de ex-dieselaars ken ik er geen die inmiddels liever benzine rijden.
 

VEEJAY

Forumguru
Van een dieselrijder:

Als ik er voor de zoveelste keer wordt uitgereden door een RS weet ik in ieder geval wel, dat ik aan de pomp als laatste lach..... ;)
 
Bovenaan Onderaan