Keuzes: 1.6 TDI of 1.4 TSI?

CoesDoes

Forumguru
Ik wist niet dat het aantal keren tanken al zo'n issue is als je niet eens zelf hoeft te betalen... o_O
Ik rij particulier dus wordt sowieso niet echt vrolijk als ik moet tanken, maar voor mij is de frequentie niet echt belangrijk, ik tank gewoon als het nodig is, geen idee hoe vaak dat is :)
(Misschien scheelt het wel dat ik onbemand tankstation op de hoek heb)
 

TedVlemmings

Forumguru
Ook ik, als leaser, betaal het tanken indirect zelf. Niet per transactie maar wel aan brandstof voorschot per maand en eventuele extra aanslagen indien er van de standaard berekende waarden wordt afgeweken in "negatieve" zin. Lease is natuurlijk ook gewoon loon (geen lease is meer geld verdienen en zelf auto kopen plus alle bijkomende kosten), dus hoe minder vaak tanken hoe meer ik wellicht over houdt qua budget / speling heb qua privé verbruik.
 

CoesDoes

Forumguru
Blijkbaar is het leasen een stuk ingewikkelder geworden.., toen ik nog een leaseauto had kreeg ik gewoon een auto en een tankpas en mocht ik een bepaald aantal km privé rijden... en dat werd niet zo nauw genomen, heb bv. vrienden op hun vakantie adres in Italië opgezocht om de volgende dag weer terug te rijden, was toch gratis! :roflmao:
 

TedVlemmings

Forumguru
Dat soort dingen blijft mogelijk, maar helaas heb ik een privé range per jaar van 10k, ofwel niet even een weekendje naar Italië elke maand tenzij ikzelf het overschot bij lap. Ook het verbruik word berekend tov (de belachelijke) fabrieksoplage. Wijk je hier dus meer dan 15% van af dan mag je dat verschil ook zelf ophoesten. Enige manier van wat marge inbouwen is inderdaad goedkoop lokaal tanken, aangezien ze nationale prijzen berekenen, helaas is dit verschil echter te klein om het verschil in verbruik mee te kunnen compenseren vermoed ik.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat is een goed punt, ik ga 10k niet redden, ik rij er privé nu al meer.. En inderdaad, weekendje Zwitserland, retourtje vrienden in Duitsland... dat moet er wel in zitten. Dan zit ik met een paar maanden al aan de max straks haha.
 

Darkside

Forumguru
Gelukkig hebben we een makkelijke leaseregeling. Het leasebedrag is dan wel laag.
Maar we krijgen nooit rekeningen achteraf. Alleen als blijkt dat ik een jaar op een klus zit wat 15km rijden is.
En toch 40.000 rij in dat jaar. Dan is het excessief prive rijden.
Maar anders is het redelijk onbeperkt.
 

Fean

Forumguru
Mijn leaseregeling wordt gezegd 1000km per maand prive.. maar dit is lastig te controleren of na te gaan. Lease contract geeft 25dkm 48mnd, maar ik zit op 43dkm per jaar! Benzine(!) 1 op 9.. Inmiddels heb ik na 49mnd 181dkm op de teller staan.. Naar kantoor is per jaar 15dkm per jaar.. rest is puur prive.

Tenzij je km registratie hebt of blackbox of iets dergelijks hebt dan is dit te controleren. (persoonlijk vind ik dit schending van privacy) Een aantal keer per jaar moet ik niet in R'dam zitten maar in A'dam... dan heb ik al een argument voor die meer km's. Niemand doet moeilijk.
 

TedVlemmings

Forumguru
Blackbox it is, in mijn situatie helaas. Dus die monitoring is er. Toch blijft ondanks dat een lease auto voor mij met mijn KM's voordeliger dan privé, zeker als recent afgestudeerde had ik anders toch niets goeds en betrouwbaars kunnen kopen
 

sitechris

Donateur
Ik heb gewoon nog onbeperkt privé kilometers rijden. Ik houd ook niks bij qua administratie. Zal vast ook wel een keer wijzigen, maar nu geniet ik er maar even van, alhoewel de privé-kilometers niet heel erg fors zijn.
 

CharlesTucker

Forumguru
We dwalen een beetje af nu geloof ik. En sitechris, geniet er nog maar van, je hoort inderdaad steeds meer dat er meer restricties op de diverse leaseregelingen komen. Bij ons is ie in 1 klap maar direct afgeschaft. Ik had ook onbeperkt privekilometers, met alleen de restrictie dat de bijbehorende tankpas alleen in NL werkte.

Prive heb ik dus min of meer voor dezelfde keuze gestaan als de topicstarter, ik moet toegeven dat ik het allemaal niet exact heb uitgerekend. Ik had het sterke vermoeden dat de 1.6TDi die ik nu heb overall goedkoper is bij mijn aantallen kilometers (35/40.000 per jaar) dan een benzinemotor. Verder vind ik een diesel wel prettig rijden, grotere range, en ik heb de (misschien ijdele) hoop dat de diesels wat betrouwbaarder zijn. Tot nu toe ben ik blij met mijn keuze, maar ieders situatie en voorkeuren zijn anders. Voor de topicstarter, in ieder geval veel plezier met de 1.4TSi.
 

CoesDoes

Forumguru
Prive heb ik dus min of meer voor dezelfde keuze gestaan als de topicstarter, ik moet toegeven dat ik het allemaal niet exact heb uitgerekend. Ik had het sterke vermoeden dat de 1.6TDi die ik nu heb overall goedkoper is bij mijn aantallen kilometers (35/40.000 per jaar) dan een benzinemotor. Verder vind ik een diesel wel prettig rijden, grotere range, en ik heb de (misschien ijdele) hoop dat de diesels wat betrouwbaarder zijn. Tot nu toe ben ik blij met mijn keuze, maar ieders situatie en voorkeuren zijn anders.

Bij zoveel km's zal de diesel zeker goedkoper zijn, dus wat dat betreft voor jou zeker de juiste keuze.
Ik ben het er helemaal mee eens dat zeker qua kosten zal inderdaad ieders situatie anders zijn.
Zelf ben ik niet van plan alles exact na te blijven rekenen en ga er van uit dat voor mij de verschillen marginaal zullen zijn en blijven)

Voor de topicstarter, in ieder geval veel plezier met de 1.4TSi.
Dank je! Ik neem aan dat dat zeker gaat lukken :D
 
Ontdekte vandaag pas dat mijn nieuwe O3 combi tdi een 5 liter kleinere tank heeft dan mijn vorige O2 had. Wel jammer, maakt de actieradius behoorlijk kleiner :(
 

Badnews

Senior Member
Dat viel mij ook al op.. Had op zijn minst gehoopt op een 60l tank.
Mijn passat had een 70l tank, hoefde maar 1x in de 1200km te tanken.
Mijn prius heeft een 45l tank, al heb ik daar nooit meer dan 38l bij kunnen gooien maar dan stond de 'to go' teller al even op 0.

De vraag is dus ook hoe groot de reserve tank is, hoeveel kan je erbij gooien als ie op 0 staat... Verwacht maar 42l ofzo.
Actiradius van de tdi 1.6 zal dus rond de 800km zijn voor ie gaat zeuren?
 

Mik19

Lid
Ja de tank valt me behoorlijk tegen. In mijn vorige met 55 liter rede in 1100 kilometer, nu mar 825 km. Ik rij per week tussen de 2000 en 2500 km, dus
 
Bovenaan Onderaan