Keuzes: 1.6 TDI of 1.4 TSI?

CoesDoes

Forumguru
Ik heb een Octavia combi EBL 1.6TDI in bestelling staan, maar nu ben ik nog wat gaan rekenen en het lijkt er op dat het per saldo voor mij financieel vrij weinig uit gaat maken of ik de 1.6 TDI of een 1.4 TSI ga rijden.
De verwachte leverdatum staat rond week 34, dus ik neem aan dat er nog wijzigingen mogelijk zijn.

Bij deze de vraag of jullie mij in mijn 'brainstorm' kunnen helpen met afwegingen, ervaringen en meer van dat soort dingen.

Alvast bedankt! :thumbsup:
 

VEEJAY

Forumguru
Ik zit ook met een dergelijk dilemma, op dit moment rijdt ik diesel.

Ik denk dat als ik benzine rij wel zomin mogelijk of zuiniger zal gaan rijden (variabele kosten: Tanken=duur). Terwijl ik de diesel gewoon op zijn staart trap en zonder zorgen mokken extra blokje om rij want het voordeel zit hem juist in de prijs van het tanken. (constante kosten: wegenbelasting en verzekering is hoog).

Als ik niet zou mogen tunen zou ik zeker de 1.4TSI (122pk?) kiezen boven een 1.6tdi 105pk omwille van het vermogen.
 

Altos

Banned
Om deze zelfde reden hebben wij ook deze keuze overwogen en bij ons heeft de benzine gewonnen...is voor iedereen natuurlijk anders qua situatie.
 

CDO

Forumguru
10 jaar geleden zou ik TDI hebben geroepen, nu weet ik het nog niet zo.

TSI's zijn wel heel fijn hoor, maar de 1.6 TDI is ook niet meer te vergelijken met de oude TDI's. Lastige keuze.

Als ik de brandstof niet zelf hoefde te betalen zou ik voor de TSI gaan denk ik.
 
Leuke discussie. Ik zou niet weten wat je moet kiezen. Maar ik ben ook benieuwd of je kosteloos kunt wijzigen. Beetje coulante dealer zal dit wel toestaan zeker? Ik zou uiteindelijk misschien toch kiezen voor de diesel, alleen al omdat je dan minder vaak naar de pomp hoeft te rijden.
 

Badnews

Senior Member
De TDI 1.6 DSG is voor mij 20 euro duurder dan de hand 1.4 TSI in de lease.
Hierdoor heb ik voor de TDI gekozen (handgeschakeld zou de TDI 15 euro goedkoper zijn, maar wil absoluut niet de 5bak, omdat ik hier slechte ervaringen mee heb)
De 1.4 TSI DSG zou voor mij gewoon te duur worden, zo'n 15 euro duurder dan de TDI.

Mijn lease contract is op 30k km en 4 jaar...
 

Darkside

Forumguru
Als het niet veel scheelt zal ik voor de 1.4 TSI gaan.
Ik heb zelfs al een voorkeur voor de 1.2 TSI tov de 1.6 TDI. Omdat de laatste keer ik de 1.6 reed deze behoorlijk rumoerig was. Daarbij is de 1.2 een stuk goedkoper en beter voor mijn maandlasten.
Als de lasten gelijk zijn dan zou ik zeker de 1.4 kiezen.
 
Aangezien ik steeds korte stukjes van een 5 km rij gekozen voor de 1.4 TSI anders zit je weeral met die roetfilter erg klep en nog andere zaken te sukkelen. Als men dan die kosten aftrekt van de meerkost dat men heeft aan brandstof was de keuze vlug gemaakt.
De motor laat zelfs een superb vlot vooruitkomen.
Natuurlijk ik rij privé, korte stukjes en in totaal weinig km.
Verbruik momenteel 8.3 L op 100km maar in de nieuwe Oktavia zit een andere motor die normaal gezien minder zou moeten verbruiken.
 

MY00

Senior Member
Rij je de auto zakelijk of particulier?
Want volgend jaar zijn alleen nog de auto's onder 50 gram uitstoot uitgezonderd van wegenbelasting.
Dit zal zeer zeker boven op de lease prijs komen of je mag het zelf gaan betalen.
En dan wordt een TSI denk ik snel heel erg interessant.
 

ertromp

Forumguru
Vandaag test gereden in de 1.4TSI. Uitvoering businessline Ambition.
Wat een koppel! Daar hoef je inderdaad geen diesel voor te kiezen. De diesel die ook bij de dealer stond is wat rumoeriger binnen. Wel merk je dat het koppel wat later inkomt bij de TSI en ik verwacht dat dit bij een diesel nagenoeg direkt beschikbaar zal zijn. Wel mis je in een diesel natuurlijk de storingsgevoelige onderdelen (maar wat is storingsgevoelig tegenwoordig) als de ontsteking en bougies en bobines. Volgens mij wordt dit zo'n afweging voor degenen die lease rijden wat de uiteidelijke bijtelling zal zijn want het doet weinig voor elkaar onder.
De actieradius niet te vergeten zal bij de diesel natuurlijk gunstiger zijn gezien het verbruik.
 

sitechris

Donateur
1.4 TSI is een prima blok om mee te rijden. Stil, nuttig koppel en vooral in middentoeren helemaal niet onaardig presterend. Voor het gevoel heb je het idee dat je met 150 pk op pad bent. Enige minpuntje, boven de 5000 toeren vind ik de motor wat minder, dan is hij al over zijn vermogenspiek heen. Op de teller heb ik mijn vorige Octi 2 overigens op 214 gekregen. Tot de 200 gaat het echt dikke prima. Ook dat is een verschil met de 1.6 TDI. Die is gewoon minder snel.

Filmpje uit eigen werk:
 

TedVlemmings

Forumguru
Rij je de auto zakelijk of particulier?
Want volgend jaar zijn alleen nog de auto's onder 50 gram uitstoot uitgezonderd van wegenbelasting.
Dit zal zeer zeker boven op de lease prijs komen of je mag het zelf gaan betalen.
En dan wordt een TSI denk ik snel heel erg interessant.


Dit is toch niet echt van toepassing? Alle 1.6TDI zijn nu al wegenbelasting verschuldigd. Enkel de 14% (als die ooit op tijd gaat komen) zal misschien enkele weken wegenbelasting vrij zijn. Ik heb voor de lease een 1.6TDI besteld en wordt volgend jaar niet duurder uit bij de Skoda in tegenstelling tot alle andere 14% auto's die ineens wegenbelasting erbij krijgen. Mijn conclusie, ik betaal het nu al :)
 

Noord26

Forumguru
Als je in beide gevallen een handbak gaat nemen zou ik toch voorkeur voor de 1.4TSI hebben. 1.6TDI komt een stuk beter uit de verf met een DSG-bak. De 1.2TSI icm een DSG is ook een hele fijne combinatie. Kan ook behoorlijk schelen in aanschaf, waardoor je wellicht een keuze kan maken tussen 1.2TSI met DSG of 1.4TSI met handbak.
 

Joske

Forumguru
Heb vandaag test gereden met nieuwe octavia III met 1.6 TDI, vond het niet zo aangenaam rijden eigenlijk (was ook greenline editie). Koppel kwam laat in vond ik, maar wel kans niet gehad om auto deftig warm te rijden dusja..
Heb dan maar 2 liter diesel O2 besteld (stockmodel bomvol opties) :tongue:
 

MY00

Senior Member
Dit is toch niet echt van toepassing? Alle 1.6TDI zijn nu al wegenbelasting verschuldigd. Enkel de 14% (als die ooit op tijd gaat komen) zal misschien enkele weken wegenbelasting vrij zijn. Ik heb voor de lease een 1.6TDI besteld en wordt volgend jaar niet duurder uit bij de Skoda in tegenstelling tot alle andere 14% auto's die ineens wegenbelasting erbij krijgen. Mijn conclusie, ik betaal het nu al :)

Je hebt helemaal gelijk.
 

paulus474

Senior Member
Heb vandaag test gereden met nieuwe octavia III met 1.6 TDI, vond het niet zo aangenaam rijden eigenlijk (was ook greenline editie). Koppel kwam laat in vond ik, maar wel kans niet gehad om auto deftig warm te rijden dusja..
Heb dan maar 2 liter diesel O2 besteld (stockmodel bomvol opties) :tongue:
Je bedoelt waarschijnlijk de Greentech, de Greenline is nl. nog niet uit...
Overigens is van de 1.6 TDI ook alleen nog maar de Greentech versie beschikbaar...
Laat inkomen van koppel? Volgens de technische gegevens is het maximale koppel al beschikbaar tussen de 1500 en 2750 tpm...
Ikzelf vond de 1.6 TDI prima rijden, maar ja, deze constatering is dan ook gebaseerd op mijn huide 1.2 TDI Greenline Fabia Combi II, en wat langer geleden, de 1.9 TDI in een Seat Cordoba...
Voor mij is het dus gewoon de 1.6 TDI geworden, reed heeeeerlijk :-)).
 

Joske

Forumguru
Kan ik wel aannemen, is mss ook kwestie van gewoonte.. Rij anders met 3 cilinder TDI die ik hoog in toeren jaag (hoog is relatief maar meer dan nodig bij 1600 ;) ) bedankt voor de aanvulling/verbetering.
 

paulus474

Senior Member
Tja, en ik ben echt zo'n rijder van doorschakelen naar de volgende versnelling bij 2500 toeren :-).
2-liter lijkt me overigens wel een lekker vermogen te hebben...
 
Bovenaan Onderaan