Keuzes: 1.6 TDI of 1.4 TSI?

Joske

Forumguru
Verwacht toch dat ie lekker zal rijden met 140pk en 320Nm :D. En een 6bak voor het verbruik op autosnelweg te minderen. Kom van 70 en 155 koppel, is dus letterlijk dubbel zoveel vermogen!
 

CoesDoes

Forumguru
Bedankt voor alle reacties, goed om te zien dat ik hier niet de enige in ben :D

Ik ga de auto privé rijden en moet dus alles zelf betalen, de 1.2 lijkt me net wat te 'mager' vandaar dat ik deze even buiten beschouwing heb gelaten.
Volgens de berekeningen ligt het omslagpunt net iets onder mijn verwachte km's maar is de verzekering voor de diesel weer wat duurder wat het verschil nagenoeg nihil lijkt te maken. Uiteindelijk staat of valt alles met de nauwkeurigheid van de fabrieksopgave van het verbruik...

Het zou in beide gevallen om de handbak gaan (DSG is super, maar €2200 is best veel geld).
Ik kom waarschijnlijk rond de 30k km p.j. (Dagelijks 100km gemixt snelweg, b-weg, bebouwde kom) en de prijsverschillen in de genoemde leaseprijzen geven al aan dat dat in de buurt van het omslagpunt ligt :)

Als het in totaal niet veel scheelt zou ik misschien toch wel een voorkeur voor de TSI kunnen krijgen ivm meer vermogen en het genoemde 'bewuster' rijden vanwege de verschuiving van vaste naar variabele kosten.. Al met al een lastige keuze.
 

Noord26

Forumguru
Dat de 1.2 wat mager lijkt kan ik wel inkomen. Echter kom je er mee in de praktijk totaal niets mee te kort. Heb met een O2 als huurauto in de bergen gereden en had nooit het gevoel iets te kort te komen.

Zou toch eens gaan proefrijden in een 1.2TSI met DSG als ik jou was. Dat zou in ieder geval mijn voorkeur hebben boven een 1.4TSI met handbak.

Op die manier kun je zelf ook het beste het vergelijk voelen tussen de blokken. Wat iemand anders ervaart, kan voor jezelf heel anders uitpakken.

Zo vind ik de 1.2TSI tov de 1.6Tdi een veel soepeler blok. Bij de laatste valt dat pas weg wanneer er een 7 traps DSG aan vast zit.
 

CoesDoes

Forumguru
Dat de 1.2 wat mager lijkt kan ik wel inkomen..<knip>.. Zou toch eens gaan proefrijden in een 1.2TSI met DSG als ik jou was. Dat zou in ieder geval mijn voorkeur hebben boven een 1.4TSI met handbak..<knip>..
Zo vind ik de 1.2TSI tov de 1.6Tdi een veel soepeler blok. Bij de laatste valt dat pas weg wanneer er een 7 traps DSG aan vast zit.
Fijn! Nog meer keuzes! .. :)
Denk eerlijk gezegd toch richting handbak ondanks dat een DSG heerlijk rijdt, dit vanwege aanschafprijs, maar ook evt onderhoud wat bij de DSG toch duur uit kan pakken.(dualmass flywheel bv).
Aanschafprijs speelt ook mee bij de keuze (bij de 1.4 TSI kan ik voor hetzelfde geld bv. meteen een set l.m. Winterwielen aanschaffen)
 

HBos

Lid
Fijn! Nog meer keuzes! .. :)
Denk eerlijk gezegd toch richting handbak ondanks dat een DSG heerlijk rijdt, dit vanwege aanschafprijs, maar ook evt onderhoud wat bij de DSG toch duur uit kan pakken.(dualmass flywheel bv).
Aanschafprijs speelt ook mee bij de keuze (bij de 1.4 TSI kan ik voor hetzelfde geld bv. meteen een set l.m. Winterwielen aanschaffen)

De 1.2 met DSG rijdt inderdaad prima, ik zou zeker een automaat nemen, zoveel comfort..
Vergeet met de vergelijking benzine-diesel niet dat wellicht de onderhoudskosten van een diesel wat hoger kunnen zijn, roetfilter, EGR, vaker APK etc.. De voordelen van een diesel (hoog koppel, laag toerental, verbruik) hebben de moderne benzinemotoren ook. Alleen het verbruik van een diesel is niet te kloppen.
Als je ook in het buitenland komt is het prijsverschil benzine-diesel ook kleiner.
Succes met je keuze!
Groet, Hans
 

Greggy

Actief lid
Voor zover het nog wat toevoegd op de vorige reacties; ik heb alle motoren wel eens gereden. Het comfort en de kosten zijn wat mij betreft gekoppeld. Aangezien je prive rijdt is het doorrekenen van kosten en verwachte kilometrage belangrijk. Zakelijk zou ik rijden wat kan waarbij ik een voorkeur heb voor automaat boven vermogen. Prive zou ik de keuze zeer moeilijk vinden gezien mijn VAG kwaliteit historie. Bijna iedere turbo (1.4TSI, 1.9TDI) is vervangen en de DSG7 bak. Wellicht belast ik de auto's net teveel met mijn stevige rijstijl?
De 1.2 is echt top. Mooie motor, zeker met DSG erg fijn. De 1.4 heeft gewoon net wat meer vermogen (heb ik dus met DSG gekozen). De 1.8 was net te duur. Qua diesels is de 1.6 ook lekker; scheelt een hoop tanken. Maar ja, diesel prive? Alleen als het nodig is denk ik dan.

Succes met je keuze!
 

Noord26

Forumguru
Wij zijn zelfs van een diesel (15-20Dkm per jaar maximaal) naar een benzine gegaan. Nu was de stap vrij groot van een 1.2Tdi naar een 1.8TSI. Kosten zijn iets hoger onder aan de streep, maar het rijdt een stuk prettiger. Als je een handbak wilt en je vind een 1.6Tdi voldoende, dan heb je aan een 1.2TSI ook voldoende. De laatste vind ik zelfs soepeler en fijner rijden. Daarnaast zou een 1.2TSI goedkoper zijn in aanschaf, waardoor je ook wat aangename opties erbij zou kunnen nemen.

U zegt dat u 30Dkm per jaar rijdt. Is dat altijd zo, kan het ook 40-50Dkm per jaar worden? Daarmee een afweging maken.

@HBos: een benzine heeft ook een EGR.
 

CharlesTucker

Forumguru
En nog even een mening, ik rij prive een 1.6TDI handgeschakeld, bevalt me uitstekend. Een van de dingen die ik waardeer is dat ik consequent ruim meer dan 1000km rij zonder te hoeven te tanken, dat is voor mij ook een vorm van comfort. En dan tank ik over het algemeen nog voordat het waarschuwingslampje aanspringt.

Verder hoop ik dat de restwaarde van een diesel na zo'n 160.000km nog wat hoger ligt dan van een benzine-auto. Ik heb het idee dat de algemene opinie is (misschien ten onrechte), dat een diesel toch wat meer kilometers aankan. Aangezien ik ook best veel rij (zo'n 35/40.000 per jaar) kan dat wel eens helpen. Verder vind ik een diesel best comfortabel, maar ik hou wel van relaxed cruisen, cc aan. Dat ligt me beter dan een wat sportievere rijstijl.
 

CoesDoes

Forumguru
Vandaag gehoord dat wijzingen van de motorisering nog mogelijk is (evt. wel een latere leverdatum) dus ga binnenkort kijken hoe de 1.4 TSI rijdt en hopelijk meteen vergelijken met de 1.6 TDI met handbak (heb nu alleen de DSG gereden). Wordt vervolgd..
 

hemi24

Forumguru
Bijna iedere turbo (1.4TSI, 1.9TDI) is vervangen en de DSG7 bak. Wellicht belast ik de auto's net teveel met mijn stevige rijstijl?

Wellicht is het eerder een kwestie van onjuist gebruik dan belasten?

Turbo's geven over het algemeen de geest door verkeerde belasting (of juist het wegvallen van belasting/smering)...

Over de 155k ook geen enkel probleem gehad met de EGR klep in mijn 1.6TDI van de eerste lichting. Qua betrouwbaarheid heb ik de 1.6 TDI een stuk hoger staan dan de 1.4 TSI, maar dat is persoonlijk.
 

Greggy

Actief lid
Wellicht is het eerder een kwestie van onjuist gebruik dan belasten?

Zeg jij het maar... Rustig inrijden, aan je toeren houden tijdens inrijden, altijd rustig & lang warmrijden, bij>10K km de auto wat meer belasten, altijd netjes de beurten respecteren, regelmatig vloeistoffen en banden controleren. Tjah... wat wilt een auto nog meer. Misschien moet ik toch maar eens aan de Japanner...
 
Aangezien ik steeds korte stukjes van een 5 km rij gekozen voor de 1.4 TSI anders zit je weeral met die roetfilter erg klep en nog andere zaken te sukkelen. Als men dan die kosten aftrekt van de meerkost dat men heeft aan brandstof was de keuze vlug gemaakt.

Ritjes van 5 km kun je veel beter fietsen. En gezond en voordelig en vaak sneller ;) Met 5 km komt je blok nooit op temperatuur, wat zorgt voor extra slijtage en verbruik en vuile uitstoot.
 
Klopt kan men beter de fiets nemen maar moet ook verzekering en taksen betalen en om hem dan in de week te laten wegroesten op de oprit is mij ook niet zo goed voor de wagen
Woon nu niet ver van het werk en de grootste afstanden worden in het weekend afgelegd, nou ja groot een 15 km :)
Dus stel u voor dat ik een diesel zou nemen.
 

CoesDoes

Forumguru
Vandaag in de 1.4 TSI gereden, vond de extra power toch wel lekker :D, misschien wordt het per saldo uiteindelijk iets duurder, maar dat neem ik dan maar op de koop toe.
Ik zal sowieso eerder minder dan meer gaan rijden (ouderschapsverlof, thuiswerken) waardoor het voordeel van de diesel nog verser afneemt.

Kortom: Ik heb besloten het wordt een 1.4 TSI!
 

Gieliovd

Forumguru
Voor de leasers onder ons, is de factor actieradius geen zwaarwegend onderdeel?

Stel ik kies een 1.4 TSI met DSG, leuke combinatie. Maar sta ik dan elke 500 km aan de pomp? Dus, minimaal één keer per week? Daar worden we niet blij van....
 

Darkside

Forumguru
Mijn airmiles worden daar wel blij van. En met mijn 1.2 sta ik elke 750 a 800 km aan de pomp. En dat is ook elke week. Maar daardoor wel 45,- pm goedkoper uit.
 

TedVlemmings

Forumguru
1.6TDI om de 1000 aan de pomp, dat is in mijn geval nogsteeds wekelijks. Dus met 1.2TSI zou het om de dag worden, nou liever niet!
 

Gieliovd

Forumguru
Ik weet niet wat ik ga rijden voor m'n nieuwe baan in juli. Dagelijks naar een ander project, wat misschien 100 km van huis ligt en misschien 10. Ben benieuwd. Als dat een paar keer in de week 100 km is, dan tikt het aardig aan. Zit ik ook zo aan de 1000 per week...
 
Bovenaan Onderaan