Keuzehulp ivm budget :-)

DaveW

Forumguru
even m'n mening, voor wat het waard is.

Ik zou laten vallen (heb ik op m'n nieuwe iV ook gedaan): Canton, sportpeddels
Zou ik zeker wel willen: DSG, sunfroof, Style, kessy
Driving mode select énkel icm DCC, anders weinig of geen meerwaarde.
Elektrische klep een twijfelgeval als het van budget af hangt, maar toch blij dat het er op zit.

In België heeft PANO dak geen invloed op CO2. Op m'n papieren staat wat in de brochures stond.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kessy zat op de auto die ik om andere redenen toch heb gekocht.
Zou ik de auto nieuw geconfigureerd hebben, dan had er zeker geen kessy op gezeten. Twee gewone sleutels met alleen afstandbediening zou ik absoluut prefereren; geen gedoe met het voorkomen van onverwacht lege batterijtjes of extra diefstalrisico.

DSG (liefst in combinatie met elektronische handrem en autohold) vind ik wel ideaal. In 2007 maakte ik (na ruim 40 jaar vooral in handgeschakelde auto's te hebben gereden, naast wat incidentele ritjes in automaten met koppelomvormers) maakte ik een proefrit in een Octavia2 combi demo die toevallig met DSG6 was uitgerust. Binnen 2 minuten was ik "om", toen dus daarvoor gekozen op mijn laatste dienstwagen, waar ik nog ruim 3 jaar mee heb gereden.

Daarna bij pensionering uit budgettaire overwegingen gekozen voor een Fabia Greenline, die helaas niet met DSG te leveren was. Toch ruim 7 jaar naar tevredenheid in gereden maar door afnemende kms geen belang meer bij een diesel. Zodoende voor een opvolger specifiek op zoek gegaan naar een jonge occasion mét DSG, want daar verlangde ik wel naar terug. Aan schakelpaddles zou ik geen extra geld besteden - manueel schakelen komt bij mij vrijwel nooit voor en áls het al een doodenkele keer gebeurt (bv. in een file, om 'm in z'n 1 te houden bij het kruipen), dan gaat dat prima met de pook.

Ook zaken als sportstuur of chroomlijstjes zijn (mij) geen extra geld waard.
Adaptive cruisecontrol en Front assist e.d. heb ik gelukkig ook niet - ik lees toch te vaak dat zo'n systeem je zonder duidelijke aanleiding in de ankers laat gaan. Ik ben al zo'n 35 jaar intensief gebruiker van de gewone cruisecontrol en hou zelf wel (ruim!) voldoende afstand - zelfs met extra meters als de l*l achter me blijkbaar vindt dat-ie best wel op 1 meter achter m'n trekhaak kan komen zitten...
 
Ik twijfel met je mee en moet nog kiezen voor pano dak of niet. Het lijkt me zonder zo donker in de auto met een donkere hemel maar misschien is dat vooral even wennen. Heb nu wel pano maar moet e Er lij zeggen dat de Kids er meer door kijken dan ik.

Audio, auto klep, verwarmde stoelen, DSG ga ik wel voor. Maken het rijden vooral comfortabel.
 

hemi24

Forumguru
...lijkt handgeschakeld m.n. een 'probleem' als je adaptive cruise control en andere automatische functies gebruikt. Als auto b.v. automatisch hard(er) afremt, moet je schakelen hetgeen het comfort van deze functie een stuk minder maakt dan tov een DSG.

Geen idee hoe vaak jij van hoge snelheid naar stilstand afremt, maar zelfs op een 100km weg met rotondes, kun je op de adaptieve cc rijden, incl. schakelen zonder de rem te hoeven aanraken...
 

Tinus78

Forumguru
@Jankees ,

alles persoonlijk. Ik heb zelf, prive, voor de sportline gekozen.
Ik wilde daarin perse een automaat. Niet eerder gehad en wil ook niet anders meer. Ik heb ook optiepakket met oa electrische kofferbak en kessy. Beiden vind ik fijn. Canton vind ik tegenvallen.
De schakelflippers gebruik ik amper tot niet. Bij een inhaalactie waar het ff wat sneller zou moeten, zet Ik de automaat in sportief en druk het gas goed in en hij gaat er goed vandoor. (Ik heb wel een 2.0 tsi). Ik zou mij kunnen voorstellen dat rijden op Vakantie in de bergen al dan niet met een caravan fijn is met schakelflippers. Met een automaat is het lastiger afremmen op de motor en moet je (nog helaas geen ervaring door coronatijd) Handmatig terugschakelen. Met de flippers gaat dit wellicht dan “handiger” . Wellicht even in verdiepen.

ik heb bewust niet voor een dakraam gekozen. Voornamelijk vanwege warmte opbouw en bij warm weer doe ik liever de airco aan. Ook komt dan de prijs om de hoek kijken. Nogmaals is een persoonlijke keuze.

het sportstuur...ach...weet niet of dit nu zoveel verschilt met een gewone....ik vind deze heel fijn, maar dat zou ik net zo goed van het andere stuur kunnen vinden.

ik ben wel jaloers op het verwarmde stuur. Had ik graag willen hebben, maar nog liever had ik de standverwarming willen hebben. Maar ja, dat laat Pon niet toe.

Uiteindelijk heb ik voor de sportline gekozen vanwege de looks. Naast die looks wilde ik ook de sportieve motor. De keuze was dus snel voor mij gemaakt.
Als ik dus een be zie staan zeg ik nog weleens, kijk die is luxer, maar die van ons is mooier en sneller .
En zo heeft een ieder zijn eigen motivatie om iets wel of niet te doen.

veel wijsheid
 
Laatst bewerkt:
Thanks allemaal voor het meedenken... hoop deze week nog langs de dealer te kunnen om eea te bekijken/vergelijken. Kan ook nog een voorraad auto nemen (die de prijsverhoging nog niet heeft), maar wrs vind ik daar niet wat ik zou willen... ;)
 

Peanut

Senior Member
Vervalt het afgeplatte stuur sowieso niet in de nieuwe 2021 configuratie?
Dacht zoiets gelezen te hebben.

Ik heb zelf een sportline, vanwege de zwarte accenten aan de buitenkant (ik heb een race blauwe dus het steekt geweldig af) en vanwege de zwarte hemel en niet te vergeten de voorstoelen, die zitten geweldig. Verder aangevuld met comfortpakket em functie-pakket.
Kessy is erg prettig. Canton zou beter kunnen maar ik vind het geen weggegooid geld.
Sunset is te verwaarlozen, de ruiten zijn amper getint, Ik zit erover te denken om folie te laten plakken.
Ik heb wel het pano-dak en ben er blij mee. Rij niet dagelijks open maar het ruimtelijke gevoel is heerlijk. Tegen de warmte kun je je hemel dicht doen! Scheelt al een heleboel.

Heb je geen mogelijkheid om over je leasebudget heen te gaan en zelf een paar tientjes per maand aan je werkgever te betalen?
 
Ik heb wat flexibiliteit om over leasebudget heen te gaan (tegen bijbetaling uiteraard), ben het echter ook eens met opmerkingen hier wat zou ik nodig hebben / willen als ik hem prive zou rijden...

Twijfel nu tussen: (alles toch maar DSG :-))
- BE + Comfort pakket + Style pakket + verwarmbare voorruit +sunset + zonnewering achter + virtual cockpit + driving mode
En
- Sportline + Comfort pakket + verwarmbare voorruit + zonnewering achter
Sportline heeft electrische stoel met alcantara wat me fijn lijkt (proefrit iig wel), maar niet het open dak die BE (door style pakket) wel heeft. Beide zijn nagenoeg even duur.

Ander alternatief voor bovenstaande opties is de BE zoals hierboven maar dan ook zonder style pakket (gaat me dan m.n. om open dak). Door die optie te laten vallen, 'bespaar' ik netto 25e p.m. in budget.

Verder twijfel ik erg over de wegklapbare trekhaak. Zit er nu bij beide ook op in de configuratie. Zou deze meer nemen met oog op de toekomst (mss caravan, maar onzeker of die er komt). Gebruik nu af en toe andere wagen als ik trekhaak nodig heb, maar komt zelden voor. Geen trekhaak scheekt netto 20e p.m. in budget.

Hoop dit weekend nog tijd te vinden om langs dealer te gaan (m.n. open dak vs dicht vs zwarte hemel, sportstoel vs gewone stoel en de functie pakket zaken) te bekijken / bespreken.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik weet niet of levertijd nog een issue is, maar toen ik afgelopen december bestelde was het verschil tussen een Sportline en een BE ongeveer 3 maanden. Voor mij heeft dat meegewogen om voor een BE te kiezen...
 

Sand3r

Senior Member
Ik zou voor je BE samenstelling gaan. Jammer van de audio upgrade, ik zou die alsnog nemen ipv de trekhaak.

En een trekhaak kun je later makkelijk alsnog toevoegen. (Gewoon op de zaak declareren, onder de noemer oeps vergeten en buiten de bijtelling houden). :D
 
Ik zou voor je BE samenstelling gaan. Jammer van de audio upgrade, ik zou die alsnog nemen ipv de trekhaak.

En een trekhaak kun je later makkelijk alsnog toevoegen. (Gewoon op de zaak declareren, onder de noemer oeps vergeten en buiten de bijtelling houden). :D

Trekhaak twijfel ik idd sterk over. Achteraf toevoegen zou moeten kunnen, maar doet niks af dat ik dan (nog meer) over budget heenga. Audio upgrade geloof ik eigenlijk wel... is normaal geluid zo slecht

Misschien een idee om de broertje te nemen. De Karoq Sportline 1.5 DSG met alle opties erop?

Te klein (voor mij grote ego ;))
 
Ben er uit (denk ik ;)). Laat stylepakket (en dus open dak) vallen en toch de trekhaak (ook voor fietsendrager)

- BE (DSG, crystal black, 18" trinity velgen) + Comfort pakket + verwarmbare voorruit + sunset + zonnewering achter + virtual cockpit + driving mode + wegklapbare trekhaak

Nog 4 kleine dingetjes:
- Ik neem aan dat de adaptive cruise control uit comfort pakket (tm 160 km/u) ook de front assist functionaliteit heeft zoals benoemd bij de losse optie Adaptive cc (tm 210 km/u)??? In comfort pakket staat deze niet specifiek benoemd dus twijfel!
- Heeft het gewone stuur nou wel of geen paddles op het stuur om manueel te schakelen (zoals sportstuur dat heeft)??? Ene verkoper spreekt andere hierin tegen dus niet heel handig...
- Gewone stoel vs sportstoel. Zit hier ook verschil in de diepte van opstaande (ondersteunigs)randen aan de zijkanten van zowel zitvlak als rugleuning, of is dit wel gelijk bij deze stoelen?
- Ook twijfel ik nog over virtual cockpit. Is dit veel toegevoegde waarde en zijn geld waard? Heb wat reviews bekeken en daar zijn de meningen verdeeld!
 
Laatst bewerkt:

Tinus78

Forumguru
Hallo @Jankees ,

adaptive cruise control, ik kan je het antwoord niet geven, maar wat zou het uitmaken? 160 km/h....zou je uberhaubt harder willen rijden en dan hierop durven vertrouwen? Ga je het echt gebruiken? Ik wil af en toe als ik naar huis rijdt een stukje door Duitsland en rijdt dan even 180, maar om op zo een hoge snelheid op die techniek te vertrouwen vind ik wel “gewaagd”.

gewone stoel vs sportstoel, ik heb de sportstoel en vind deze fijn zitten. Zeker met de zijdelingse steun, maar als je terugleest dan vind je dat ik (en meerdere met mij) toch wel eerst een periode aan de stoel heb moeten wennen.

virtual cockpit vind ik fijn. Vooral met de weergave van de navigatie erin, maar ik moet toegeven dat het laatste ik weinig gebruik. Eigenlijk vind ik zelfs de analoge klokken niet meer van deze tijd. Maar goed, we hebben 100 jaar pfzo met die klokken gedaan en die werken toch ook.

groet,
 

hemi24

Forumguru
Als het destijds een beschikbare optie was geweest was ik voor de 210 variant gegaan..!
De adaptieve cc is fijn, maar 160 max is af en toe toch beperkt in Duitsland.
Systeem kun je volledig op vertrouwen, ook met de afstand ingesteld op de kortste afstand; laat je dus niet bangmaken..!

VC zou ik hoe dan ook wel nemen, geeft je de mogelijkheid om tegelijkertijd zoveel meer info te tonen!

Ik heb als losse optie verder nog de koplampsproeiers erbij genomen voor beter licht en zicht in de winterperiode.
 
Let wel... het gaat me om de front assist bij de adaptieve CC, niet om de snelheid (160 of 210). Staat bij comfort pakket niet genoemd en bij losse optie wel. Ik wil er ook niet op vertrouwen bij 160 km/u (zal ik zelden rijden), maar dat front assist werkt ook in b.v. woonwijk (30km/u) waar het imo wel erg handig zou kunnen zijn! Ik ben dus onzeker of het ook op de auto zit als ik het comfort pakket neem!

- In comfort pakket genoemde optie: Adaptive Cruise Control t/m 160km/h (t/m 210 km/h voor RS Business)
- Losse optie: Adaptive Cruise Control (t/m 210km per uur) met Front assist

Mbt gewone stoel... is de zijdelingse steun daar veel minder diep dan sportstoel? Als ik plaatjes bekijk zie bij zowel gewone als sportstoel een redelijk diepe zijdelingse steun, lijkt weiing te verschillen in diepte, maar kan ik dus mis hebben.
 
Als we dan toch bezig zijn... als toevoeging op lijstje... travel assist toegevoegde waarde, of werkt dit voor geen meter en wekt het vooral irritatie?

Zitten de navigatie afslag borden standaard in de navigatie, of ook onderdeel van deze functie? (of is TA alleen snelheid, verboden inhalen, etc)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan