Keuzehulp ivm budget :-)

Hallo allemaal,

Ben bezig met samenstellen van een Kodiaq. Aangezien prijzen gaan stijgen (helaas); ik meen BE met 1700e en Sportline met 2000e moet ik wat schrappen om binnen (lease)budget te blijven. Hopelijk kunnen jullie meedenken.

BE:
- Schrappen functiepakket en geen los reservewiel
Geen electrische klep, geen KESSY en geen Canton Sound System met 9 luidsprekers, een subwoofer en digitale equalizer. Lijkt me overkomelijk, of zeggen jullie dat 1e 2 opties echt must-haves /super handig zijn en dat normaal geluid echt te slecht is (ik ben daar niet heel kritisch; luister radio en spotify lijstjes)
- schrappen stylepakket. Chromen raamlijsten en Travelassist geloof ik wel. Gaat me meer om het dak wat ik m.n. zou willen voor de extra lichtinval (openen raam, met herrie bij hogere snelheden, minder belangrijk). Heb nu ook een panoramadak (die niet open kan) en lichtinval vind ik erg fijn.
Sportstuur vs gewoon stuur. Geen schakelpaddles op gewoon stuur, of wel? Sportstuur onder afgevlakt, maar volgens mij voor de rest net zo groot. Andere verschillen/voordelen?

Sportline:
Kan deze uitvoeringen ook nemen. Standaard elektrische stoel, driving mode select, sunset en verwarmbaar stuurwiel hetgeen ik allemaal goede opties vind. Blijft wel iets duurder ivm BE maar zou kunnen. Zou wel zeker zonder panoramadak moeten dan. Andere overwegingen (behalve prijs) ivm BE?

DSG vs handgeschakeld
- scheelt 2500e (wat flink is). Dealer heeft geen handgeschakelde staan om proef te rijden (helaas).
- Zou ik bij handgeschakeld wel hill hold optie moeten nemen? DSG heeft automatisch autohold wat hill hold overbodig maakt. (optie hill hold staat er nu ineens niet bij los trouwens)
- Heeft manuele bak ook elektrische handrem?
- Ervaring / tips / adviezen in deze?

Alvast bedankt voor het meedenken :-)

Mvg,
Jankees
 

hemi24

Forumguru
Manueel heeft ook gewoon de elektrische handrem met AutoHold hoor, dus ook daar is HillHold overbodig!

Ik heb een BE (handgeschakeld) met Style-, Functie- en Comfortpakket (en wat andere dingen) dus als je wat wilt weten, vraag maar...
 

EdK

Forumguru
Als wij aan het nadenken zijn voor je, zou jij dan zo vriendelijk willen zijn om je voor te stellen in de "meet en greet "??
Word namelijk door de NL en BE leden erg op prijs gesteld !
 

Herre

Senior Member
Destijds mijn overwegingen om perse een sportline te nemen is de zwarte hemel. Dit is zoveel rustiger dan licht imho. Open dak neem ik nooit omdat er 5 cm hoofd ruimte verloren gaat (ben 2m05). Handgeschakeld zou ik niet meer willen, maar dat is persoonlijk... dingen als hill hold zijn handig, maar zonder kan ook prima. Hellingproef hebben de meeste van ons zonder moeten doen....
Kessy vind ikpersoonlijk wel fijn, maarniet een must. Electrische klep is ook heel makkelijk, maar ook dat is luxe.....
 
Manueel heeft ook gewoon de elektrische handrem met AutoHold hoor, dus ook daar is HillHold overbodig!

Ik heb een BE (handgeschakeld) met Style-, Functie- en Comfortpakket (en wat andere dingen) dus als je wat wilt weten, vraag maar...

Hoe bevalt de manuele bak? Ik rijd niet heel veel KMs per jaar, maar wel veel niet snelweg... dan lijkt een DSG toch wel lekker.

Als wij aan het nadenken zijn voor je, zou jij dan zo vriendelijk willen zijn om je voor te stellen in de "meet en greet "??
Word namelijk door de NL en BE leden erg op prijs gesteld !

Done, fair enough!

Destijds mijn overwegingen om perse een sportline te nemen is de zwarte hemel. Dit is zoveel rustiger dan licht imho. Open dak neem ik nooit omdat er 5 cm hoofd ruimte verloren gaat (ben 2m05). Handgeschakeld zou ik niet meer willen, maar dat is persoonlijk... dingen als hill hold zijn handig, maar zonder kan ook prima. Hellingproef hebben de meeste van ons zonder moeten doen....
Kessy vind ikpersoonlijk wel fijn, maarniet een must. Electrische klep is ook heel makkelijk, maar ook dat is luxe.....

Uhm, had nog niet stilgestaan bij de zwarte hemel... Toch nog maar eens langs de dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

hemi24

Forumguru
Hoe bevalt de manuele bak?

DSG is leuk, maar ik had liever andere opties; zo’n keuze is natuurlijk heel persoonlijk...
Had voorheen ook geen DSG, dus in die zin mis ik het ook niet.
(Denk dat ik onder normale omstandigheden tussen de 40 en 50k km per jaar afleg).
 
Nasst dat DSG vooral erg gemakkelijk is, lijkt handgeschakeld m.n. een 'probleem' als je adaptive cruise control en andere automatische functies gebruikt. Als auto b.v. automatisch hard(er) afremt, moet je schakelen hetgeen het comfort van deze functie een stuk minder maakt dan tov een DSG.

Iemand nog iets zinnigs over gewoon vs sportstuur?
 

Herre

Senior Member
Sport stuur vind ik wel fijn.... Eerlijk gezegd heb ik de flippers nog niet gebruikt, maar fijn stuurtje. Kan niets zeggen over het normale stuur. Platte kant aan de onderkant vind ik ook nog wel mooi ook.
 

Duijzer

Donateur
Tja, dat zijn persoonlijke keuzes. Ik zou een DSG niet willen missen. Dan maar geen elektrisch klep en Kessy en een wat minder audiosysteem als je daar toch niet om geeft. Als je een panorama dak prettig vindt is dat ook een keuze. Waar hecht je het meeste waarde aan, en wat gebruik je het meest? Verstel je de stoel vaak, of staat hij altijd in dezelfde stand? Sunset kun je ook achteraf met folie, maar dan kost het privé weer geld. Allemaal afwegingen.... Succes met beslissen!
 

Sand3r

Senior Member
Ik zou nav jouw wensen voor de BE+ met Style pakket a €42884,- gaan.
En leaseprijzen shoppen loont! Afhankelijk van je looptijd en kilometers kost deze tussen de 600 en 700 euro per maand in de lease.
 
QUOTE
BE+ met style pakket en nog wat andere opties (die ik perse wil) en met prijs increase komt veel hoger uit... helaas
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Tsja dus moet je wat laten......:D

Als privewagen rijder kan ik me wel eens ergeren aan de luxe problemen waar jullie het dan over hebben.
Zou het niet veel eerlijker zijn om je af te vragen of je al prive dezelfde wagen in basis uitvoering zou kunnen rijden ?
En van uit dat oogpunt dan eens kijken wat je echt nodig hebt !!??



En ja ik weet het ik zal nu tegen wat schenen aantrappen..... en ik weet het jullie hebben bijtelling ...
En dan nog rij je nog steeds goedkoper dan prive een zelfde wagen aanschaffen
 
QUOTE
I know... leaserijders zijn bevoordeeld met 400/500 p.m. vs mss wel 1000 p.m. Kijk ook zeker kritisch, zou mss andere wagen rijden, maar zeker afwegingen die ik prive ook zou maken; ben nu echter wel stricter gebonden aan een budget (ondanks dat ik goedkoper uit ben ivm prive)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sand3r

Senior Member
BE+ met style pakket en nog wat andere opties (die ik perse wil) en met prijs increase komt veel hoger uit... helaas

Uit jouw eerste post zou ik Canton, panodak en dsg perse willen hebben als fijne en comfort verhogende zaken. Die zaken en stoelverwarming zou ik altijd op een auto willen hebben, anders zou ie helemaal afvallen.

Een elektrische achterklep, een sportstuur en kessy doen er (voor mij) echt niet toe.
Maargoed, allemaal persoonlijke voorkeuren :)

Ik hoop dat je je wensen passend krijgt.
 

Sand3r

Senior Member
Tsja dus moet je wat laten......
Als privewagen rijder kan ik me wel eens ergeren aan de luxe problemen waar jullie het dan over hebben.
En van uit dat oogpunt dan eens kijken wat je echt nodig hebt !!??

Mijn privé auto's zoek ik altijd uit op de exemplaren in de uitvoering die ik wil hebben, met de gewenste opties.
Zo ook onze huidige 2e auto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Ik zou nav jouw wensen voor de BE+ met Style pakket a €42884,- gaan.
En leaseprijzen shoppen loont! Afhankelijk van je looptijd en kilometers kost deze tussen de 600 en 700 euro per maand in de lease.

Niet bij Leaseplan in elk geval daar ga je eerder richting 800 obv 40k & 48mnd..!
 

Sand3r

Senior Member
De vraag is wat is zijn norm. Default staan die calculatie tools vaak op 10k en 60mnd.
 

hendrik38

Forumguru
Ik zou juist het dure panodak laten zitten. Volgens mij gaat de CO2 uitstoot ook omhoog door het panodak waardoor de bpm omhoog gaat (extra gewicht). Daarnaast ben ik bevooroordeeld door mijn vorige auto met veel problemen met het panodak.
 

Canon-Eye

Forumguru
Leaseprijzen shoppen? Wel als je vrije keuze van leasemaatschappij hebt - werknemers hebben die luxe doorgaans niet...
 
Bovenaan Onderaan