Keuze gevallen op Octavia 3

1983jeroen

Forumguru
Die bonk herken ik niet.
Trillen en soms wat brommen wel van een Polo met 1.0 en DSG.
Dat is gewoon geen top combinatie omdat hij veel te vroeg opschakelt voor deze motor waardoor het soms wat brommerig wordt. Vond het zelf heel irritant rond de 80km/u.
Daar is met tuning wel wat aan te doen hoor.

Verder is de 1.0 wel een fijne motor

Bedankt beide!

Ik heb geen idee of het de motorsteunen zijn of dat het gewoon een flink merkbaar was als de start-stop in zijn werking gaat.
We gaan morgen nog even naar een andere garage om er daar ook een te proefrijden, zo kan ik zien of dit hetzelfde is of dat het toch echt aan dat model lag.
We kregen bij waar we al geweest een best goed aanbod op onze inruil auto, dus bij voorkeur kopen we daar. Maar natuurlijk niet als we vermoeden dat er iets mis mee is.

M.b.t het vroeg opschalen is het denk ik wennen, ik moet dan gewoon niet te veel gas geven als ik daarna weer moet remmen of gas los. Dan weet ik iniedergeval dat dit DSG eigen is.

pkrijgsman

Actief lid
En anders een aankoopkeuring laten uitvoeren? Hoeft niet perse bij een dekra oid, als je een garage benadert en dit bespreekt willen ze vaak je wel hierin helpen.
Is de onderhoudshistorie ook bekend en mag je die inzien?
Hoeveel eigenaren heeft de auto gehad?stel dat jij nr5 wordt, waarom hebben de anderen hem dan weggedaan? Check dat bijv op finnik, goeie site, zo merkte ik na een tip op t forum.
Wat betreft de dsg en schakelgedrag, je kan de dsg zelf soort van resetten. Dan gaat hij zichzelf opnieuw inleren op jouw rijgedrag, bij mij schakelt de superb nu iets later op. Niet veel, maar toch...

Dankje! Aankoopkeuring overwegen wij inderdaad. De auto had de volledige onderhoudshistorie en was netjes onderhouden. Eigenaren inderdaad een goede!

Edit:
Dit is 1 van de autos die we morgen willen gaan proefritten: https://janvanveenautos.nl/occasion...tion-leder-stof-stoelverwarming-navigatie-dab

Een optie die ik hier bij deze auto mis is het automatisch sluiten van de kofferbak. Geen dealbreaker, maar zag dat toch bij best wat modellen erop staan. Maar voor de rest ziet deze er goed uit zover ik kan zien. Netjes onderhouden bij een merkdealer en 5.000 KM geleden nog nagekeken.

Laatst bewerkt:
Interessant! Ik heb nog nooit ACC gehad, dus is ook geen must in deze auto. Had inderdaad Jan van Veen al een keer eerder op dit forum gezien. Heeft daarom een +'je ;)

Eltjo

Forumguru
Allerlei opties zijn leuk, maar kunnen ook eerder kapot en zijn dan vaak duurder om te repareren.
Je moet goed overwegen of je waarde hecht aan een bepaalde optie en wat het evt. zou kosten om dit in een auto te nemen die het niet heeft maar je wel bevalt. Zo zag ik bv bij duurdere model kleppen voor de zijvakken in de kofferbak en anderen hadden dat niet: dit was destijds €50 per klep en er zo in te zetten.

Het trage en duur te updaten navisysteem had bij mij niet zoveel meerwaarde als je er een Android navisysteem kan inbouwen. Ook heb ik geen DSG, automatische sluitende klep of achterzittingverwarming, maar wel een dikkere dieselmotor die tijdens het maken van de keuze €500 meer brandstofverbruik zou opleveren met 20-22dkm jaarlijks.
Met 380 dkm ben ik daar blij mij; een benzinemotor had dat niet (grote reparatiekosten) gehaald, de 1.6TDi vond ik ook getuned een motor waarbij je veel meer moet schakelen en 5-bak en de verstuivers daarvan schijnen nog al eens stuk te gaan en zijn kostbaar. Met de hogere kosten voor brandstof, heb ik een probleemloze motor die lekker rijdt.
Ik wilde toen leren bekleding met stoelverwarming die sowieso vrij zwak verwarmd en de zitting doet het al jaren niet meer.

Als je weinig km’s maakt hogere brandstofkosten per km minder uit.
Als je lang en met hogere km stand blijft doorrijden, moet de motor en bak dat wel aankunnen zonder hoge reparatiekosten.

Succes met je overwegingen en rijd een aantal auto’s proef. Dan weet je ook of het geconstateerde “er bij hoort” of niet.

Laatst bewerkt:

Ilja1974

Nieuw lid
Het snelle opschakelen kan ook de invloed zijn van de modus waar de auto in staat.
Wij hebben sinds 3/4 jaar een Octavia uit 2020 met 1.5 en dsg en die vond ik in het begin ook niet echt prettig rijden door het snelle opschakelen etc.
Ik heb toen de modus van eco op normaal gezet en dat rijd veel prettiger,
De auto rijd en schakelt dan zoals je dat zou verwachten.
Wij hebben bewust de 1,5 gekocht omdat we een kleine caravan hebben en dat trekt deze auto goed.
Laatst hebben we de eerste lange rit met de caravan rit gemaakt naar Luxemburg en dat is ons ook erg meegevallen.
Eerst met de bak in de S stand omdat we wat voorzichtig waren ivm te lang in de hoge versnelling rijden bij klimmetjes etc maar de bak past zich heel goed naar de omstandigheden aan.
Op de terugweg hebben we gewoon in de D stand gereden en dat ging ook heel goed en de bak schakeld bij klimmetjes ruim op tijd terug zodat de boel niet te weinig toeren maakt.
Het verbruik is zoals wij er mee rijden zo rond de 1 op 17 gemiddeld en dat is aan de hand van de dagteller en het aantal getankte liters brandstof..
Met de caravan er achter schiet het verbruik wel omhoog.
Succes met de aanschaf!

Bovenaan Onderaan