Keuze gevallen op Octavia 3

Volgens mij hebben ze nu allemaal een riem. En als het hetzelfde is als bij mijn O3 uit 2013 (die heeft ook een riem) dan is dat elke 9 jaar of 240.000km. Ook een ketting gaat wel eens stuk of is versleten en een ketting is veel duurder om te vervangen dan een riem. Maar daarintegen mag je van een ketting verwachten die ie langer meegaat dan 9 jaar en 240.000km.....
Een 1.0 TSI heeft altijd een distributieriem en nooit een ketting…

Vervangen om de 5 jaar is nog advies uit de vorige eeuw.
Riem kent in principe geen voorgeschreven interval voor vervanging, enkel een visuele inspectie bij elke service ná 210.000 km.
Leverancier(s) van de riem raden wel aan om de riem bij uiterlijk 12 jaar te vervangen…
Ah als de 1.0 en 1.5 beide een riem hebben dan maakt dit niks uit. Verwarrend dat google (en chatGPT...) zoveel wisselende informatie geven.
Afhankelijk van jullie informatie is het dus 9-12 jaar dat die over het algemeen meegaat. Als we een auto kopen uit 2019 dan hoeft die nog niet vervangen te zijn, goed om te weten!
 

gjhu

Forumguru
Nu in een 2018 1.4 tsi(weliswaar op aardgas) en hiervoor een 1.0 tsi. Die motor heeft mij altijd prima bevallen. Zuinig (met gemak 1:19) en met vier personen erin en volle bepakking naar Kroatië was ook heel goed te doen. De motor zou origineel 115 pk zijn maar er is een filmpje op autoweek (rollerbank) waar blijkt dat de 1.0 die daar getest wordt 128 pk heeft! Motor is echt pittig. Ja het klopt bij stationair draaien trilt het wat meer maar op de snelweg merk je er niets van. Met jullie kilometers kun je met een gerust hart voor een 1.0 gaan.
Nu dus een 1.4 met heel veel opties. Ik heb de adaptieve cruise control laten aanpassen en dat is echt een groot verschil. En als je niet beslist een combi nodig hebt, kijk dan ook een naar een hatchback. Die heeft ook 590 liter bagage inhoud.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb de 1.0 gehad en nu de 1.5
Beide prima voor gewoon gebruik. Met de 1.0 trok ik ook zonder veel moeite de caravan.
Met de 1.5 net wat makkelijker.

De 1.5 verbruikt wel flink meer, dus als je geen zware last trekt lekker de 1.0 nemen
 

Slider

Forumguru
Niet alleen heeft de 1.5 logisch meer cilinder inhoud, maar ook een cilinder meer natuurlijk. Dat merk je zeker in verbruik. Stadverkeer is helemaal killing.
Op lange ritten haal ik met de 1.0 1/22 op de boardcomputer gemeten. Kortere ritjes naar werk lukt 1/19-20 ook wel. Wel snelweg, maar te kort om echt profijt van te hebben.
In de stad haal ik 1/10-12 als ik geluk heb. Daar zou je echt elektrisch voor moeten hebben om het "leuk" te maken voor jezelf.

Uiteindelijk haal ik meestal op een tank 750-800Km voordat het lampje gaat branden, dus dan zit er nog een 100Km te gaan in de tank als ik hem leeg zou rijden.
 

hemi24

Forumguru
Niet alleen heeft de 1.5 logisch meer cilinder inhoud, maar ook een cilinder meer natuurlijk. Dat merk je zeker in verbruik.

Niet persé, aangezien de 150pk motor ook op 2-cilinders kan draaien…

Maar in praktijk gaat de 1.0 het winnen als het om zuinigheid gaat!
 

1983jeroen

Forumguru
Die 2 cilinder modus zie ik nooit voor lange tijd. Meestal alleen heuvelaf. Op het vlakke alleen onder heel gunstige omstandigheden.

Met de 1.0 reed ik makkelijk 1 op 21 of beter. Met de 1.5 ben ik al blij als ik op een lange rit 1 op 18 haal, maar meestal nog minder
 

hemi24

Forumguru
De Golf tokkelt bij 105 km/uur vrolijk op 2 cilinders; enkel bij viaducten gaat ie terug op 4.

Desondanks rijdt de Scala met 1.0 met gemak zuiniger. Tank regelmatig pas na 900 km of meer…
 

Arjan1985

Forumguru
Ja de Octavia 5 komt binnenkort met de optie “wegneembaar luikje” vóór de bestuurdersstoel om mee te trappelen zoals de Flinstones.

Enfin die 2 cilinder modus werkt bij mij ook keurig en zeer vaak in de 1.5.

@ topic starter. Ik vind 20k echt een mega groot bedrag voor een O3FL standaard uitvoering. Daar kan je er 2 voor kopen. Ik zou dan voor dat bedrag voor een RS gaan kijken.

Ik kijk zelf met een schuin oog naar een O3FL (geen station, hoe heet dat dan ook alweer? Sedan?) voor max 10k. Met zo’n 2 ton op de teller.
 

Tees

Donateur
2 ton op de teller is wel wat anders dan 1 ton...de prijs van een bepaald model wordt toch grotendeels bepaald door de leeftijd en de km-stand, waarbij die laatste misschien wel zwaarder telt dan de eerste.
 

CDO

Forumguru
@Marcie216 Heb je ook al eens bij jezelf in de buurt gekeken? Prijs is niet alles is mijn ervaring. Ik zou persoonlijk liever redelijk lokaal iets kopen bij een partij die ik vertrouw en waar specialisten zitten en waar ik goede afspraken kan maken / garantie krijgt.

En bij sommige lokale garages staat ook veel moois en die adverteren niet altijd consequent op de grote websites.
 
....... Ik vind 20k echt een mega groot bedrag voor een O3FL standaard uitvoering. Daar kan je er 2 voor kopen. Ik zou dan voor dat bedrag voor een RS gaan kijken.
Ik kijk zelf met een schuin oog naar een O3FL (geen station, hoe heet dat dan ook alweer? Sedan?) voor max 10k. Met zo’n 2 ton op de teller.
Ik vind het ook een absurd bedrag, maar ik zie ze ze (met onze eisen) alleen maar tussen de 16K-20K en hebben we echt geen gekke eisen.
2 ton op de teller is voor ons geen optie.
..Heb je ook al eens bij jezelf in de buurt gekeken? Prijs is niet alles is mijn ervaring. Ik zou persoonlijk liever redelijk lokaal iets kopen bij een partij die ik vertrouw en waar specialisten zitten en waar ik goede afspraken kan maken / garantie krijgt......
Ik heb wel een aantal garages hier in de buurt die ik in elke dag even check, maar aangezien we vrij specifiek voor de zilvere Octavia willen gaan is het aanbod toch kleiner. Maar we nemen dit zeker mee in de overweging!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

1983jeroen

Forumguru
Ik zou me bij een occasion niet teveel blindstaren op de kleur.
Mijn vorige 2 auto's waren allebei lichtgrijs, maar dat had absoluut niet mijn voorkeur. Niet dat ik het lelijk vond, maar had juist liever een kleurtje gehad.
Toch voor de grijze gegaan omdat die het beste aansloten bij de rest van mijn wensen.

Staat en de juiste uitvoering vind ik belangrijker dan de kleur (al zijn er natuurlijk kleuren die ik echt nooit zou kopen)
 
Dat vind ik ook, maar ik en mijn partner delen de auto en die vind het eigenlijk alleen maar mooi in die kleur. Dus dat maakt de zoektocht wat lastiger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zelf vind het hem in het zwart ook erg mooi.
Deze ziet er wel oke uit, alleen jammer dat de pook zo beschadigd is: https://www.autodonkers.nl/occasion..._zn-032-x-locatie-moergestel/benzine/2298523/

Deze is volledig leer, weinig KM, LED koplampen etc. Iets luxere uitvoering voor zover ik kan zien.

Ik ga kijken of ik zwart ook er door kan krijgen, dat geeft ons toch wat meer opties.

Voor de rest zag ik nog best veel e-tec 1.0 die gunstig geprijsd zijn. Komen deze net vrij uit de lease of wat is de reden dat deze in verhouding een stuk gunstiger geprijsd zijn dan de normale Octavias?
 

pkrijgsman

Senior Member
@Marcie216 Heb je ook al eens bij jezelf in de buurt gekeken? Prijs is niet alles is mijn ervaring. Ik zou persoonlijk liever redelijk lokaal iets kopen bij een partij die ik vertrouw en waar specialisten zitten en waar ik goede afspraken kan maken / garantie krijgt.
Wij kochten een superb3 combi in Assen, wonen zelf onder Rotterdam. Je raad het al: koppeling (idd dq200) moest vervangen worden, dat werd n heen-en-weertje Assen. En dat 2x. 1x brengen, 1x halen. Dat kostte mij aardig wat uren.

Evt kun je het topic 'dsg issues, kloppen mijn bevindingen?' In het Superb3 subforum lezen. Vele Skodabroeders reageerden, geeft denk ik n aardig beeld van hoe men tegen de dsg aankijkt.

Ik zou nu voor n handbak gaan. Maak ook duidelijke garantie afspraken. Stel dat je wat verder weg koopt, n bovag garantieklus wordt in de regel door de verkopende partij uitgevoerd. Wel handig als je dat tevoren weet. Kleine klusjes mag in overleg weleens lokaal. (Deurslot achterportier moest vervangen worden. Lokaal gedaan)

Verder sluit ik me aan bij voorgaande sprekers, hoop nuttige adviezen!
 
Gister voor het eerst een proefrit gemaakt in de Octavia 1.0.
Voor het eerst (buiten vakanties) in een automaat gereden, wel de eerste keer een DSG. Moet zeggen dat hij over het algemeen fijn rijdt. Heb het gas af en toe proberen in te trappen om te kijken of de koppeling slipt, maar heb daar niks geks gemerkt.

Wel 2 overige puntjes waar de verkoper een beetje wazig over deed:
Als ik bij een stoplicht aan kom rijden en rem, zodra ik stil sta gaf die best wel een 'bonk'. Het leek alsof dat het start-stop systeem is maar het klonk wel heel abrupt hoe hij de auto dan in stop zet. Bij het wegrijden merkte ik dan vervolgens weer helemaal niks van dat hij weer opstart.
En het 2e puntje was dat bij het wegrijden bij een stoplicht hij soms begon te trillen. Het leek alsof dit kwam doordat hij vrij vroeg doorschakelt naar de 2e versnelling (omdat ik wat gas gaf) maar omdat ik daarna moest inhouden door mijn voorgangers liet ik het gas los/remde ik een beetje af (ik reed nog echt niet hard). Het voelde heel erg alsof hij in de 2e versnelling zat en niet wilde terugschakelen naar de 1e versnelling. Daardoor kreeg je een beetje dat trillende gevoel, bij meer gas ging dit uiteraard weg.

Ik weet niet of dit normaal is voor een DSG, maar ik ga later deze week nog 1 a 2 proefritjes maken in een Octavia 1.0 en dan kan ik ze mooi vergelijken.
 
Bovenaan Onderaan