Keuze gevallen op Octavia 3

Hallo allemaal,
Eerst ging onze keuze tussen de Karoq of de Kodiaq, maar ik ben overtuigd geraakt van de prijs/kwaliteit van de Octavia (zeker met de laadruimte voor deze prijsklasse) dat het een Octavia gaat worden.

Ons budget is max 20K en daar heb je best wel wat mooie Octavias voor uit 2018/2019 met ongeveer 100-110K op de teller. We vinden de zilvere het mooist dus we gaan op zoek naar een versie in het zilver.

Maar nu de belangrijkste vraag die bij ons nog open ligt is: Moeten we voor een 1.0 of toch de 1.5 gaan? We rijden veel stadsverkeer dus qua vermogen geloof ik wel dat beide meer dan voldoende zijn. De 1.0 is wat goedkoper in maandelijkse kosten, de 1.5 zou (zover ik heb gelezen) iets fijner moeten rijden. Daarnaast lees ik op internet ook dat de 1.5 een DQ381 DSG heeft en de 1.0 de DQ200. Nou heb ik deze vraag ook gesteld in het Kodiaq/Karoq topic dat ik eerder heb geopend, maar ik ben dus ook benieuwd of je simpel kan zeggen dat een Octavia uit 2018/2019, met 1.5 motor altijd een DQ381 heeft. Of is dat niet zo?
We hebben al een excel bestand gemaakt met daarin de beschikbare autos van dit moment in de zilvere kleur, maar nog niet echt een die er tussen uit springt.

1. Scherp geprijsd (wel wat interieurschade), net te veel gelopen maar is miscshien te overzien en redelijk luxe uitvoering:

2. Daarna kwamen we eigenlijk vrij snel uit in de 19-20K range, wat we een pak geld vinden maar blijkbaar zijn dat de prijzen van dit moment.
Daar nog 4 voorbeelden van:

Nu zijn wij echt complete leken m.b.t. een auto kopen, dit wordt ook pas onze 2e auto die we kopen. We hebben de opties die we belangrijk vonden in Excel gezet en vinken af per auto of ze daaraan voldoen. Zijn er nog meer dingen waar wij op moeten letten? Springt er 1 van bovenstaande advertenties er positief of juist negatief uit? Ik zag wel dat de laatste 2 beide van Van Mossel zijn en die zijn prijziger dan de rest.

Alvast bedankt weer!

Slider

Forumguru
Ik kan geen advies geven over DSG, omdat ik een handbak rij.

Over de 1.0 of 1.5 TSI, ligt er helemaal aan wat je gewend bent. Ik heb bewust voor de 1.0 TSI 115Pk gekozen voor de zuinigheid, ze komen prima vooruit ook met vakantie bepakking. Maar de 1.5 TSI zal hierin beter zijn.
Zie ook nergens een trekhaak, bewust keuze? Als je dat later wilt (kan zo worden ingebouwd) is de 1.5 TSI de fijnere trekauto. De 1.0TSI kan het ook hoor, maar net wat "moeilijker".

Die bij Nieuwenhuijzen noemen het verkeerd een 1.4 TSI, moet 1.5 TSI zijn. En staat op stalen velgen met wieldoppen. Alleen al daarom zou ik hem laten staan.
De eerste is een Style uitvoering zo te zien, LED koplampen en Style achterlichten. Groter navi scherm (Columbus uitvoering tegen de Amundsen van de andere ads.)

Je moet gewoon de motoren gaan ervaren, hoe vind je de 1.0TSI rijden. Ik kwam van een 3 cil 1.0 125Pk Ford Focus af, de 1.0 TSI was beduidend rapper dan ik gewend was.
Vriend van mij ging van een dikke C4 diesel naar de 1.0 TSI en klaagt nu nog steeds over te weinig vermogen op vakanties. Is maar net wat je zelf voelt.

Dankjewel, super duidelijk!
Goed idee om ook naar de velgen te kijken, stom dat ik daar zelf helemaal niet aan heb gedacht. Dit is toegevoegd aan ons wensenlijstje, want inderdaad die zijn een stuk minder mooi.

Trekhaak is inderdaad geen eis, we verwachten eigenlijk nooit dat we een aanhanger of caravan zullen gebruiken dus is geen must. Niet erg als het er al op zit natuurlijk.
Wij rijden momenteel in een 75PK mini uit 2012, dus het zal sowieso een flinke upgrade zijn qua rijcomfort.
De eerste advertentie is zeer scherp geprijsd, zeker omdat het een Style uitvoering is. Misschien toch de iets te hoge KM stand voorlief nemen mocht er komende dagen niks voorbij komen.

Slider

Forumguru
Verder, kijk vooral naar de opties die je wilt. LED lichten, of halogeen zoals de meeste zijn. Grotere Columbus of de standaard Amundsen navi. Velgen. De 4de heeft bv Virtual Cockpit dashboard, net weer wat luxer.

Let ook op dat de auto niet op winterbanden nog staat van de lease maatschappij. Dat is niet fijn (en zelfs gevaarlijk) in de zomer maanden en kan je meteen andere banden gaan betalen.
De eerste 2 auto's staan op zomerbanden, kan je zien aan de 4 lengte richting groeven in de band. De andere zijn te donker om te herkennen op de foto.
Voor mezelf wint technische staat het van het uiterlijk. Ik had toen ook liever een Style uitvoering gehad en een andere kleur, maar die lagen te hoog boven budget. Dus ik koos voor een basic uitvoering, die nieuwer en lagere Km stand had. Het is onze gezinsbak en moet jaren mee gaan. Functie en technische staat boven uiterlijk voor ons.

Maar die afweging moet je zelf maken, wat je belangrijker vindt.

Nogmaals bedankt.
Wij willen het liefste all-season banden en als dat niet mogelijk is dan zouden we voor zomerbanden gaan. We rijden 10-12K per jaar dus hebben liever geen bandenwissel gedurende het jaar. Maar inderdaad style is geen must, het is mooi, maar belangrijkste is betrouwbaarheid inderdaad.
Zijn er nog hele specifieke onderhoudskwesties waar wij op moeten letten? Bv om de 60K de versnellingsbak olie, maar zijn er nog meer? Dan kunnen we adhv de onderhoudsboekjes zien of dit allemaal netjes en tijdig is gedaan.

En nog 1 vraag, misschien is het een stomme vraag, maar waarom zijn auto 4 en 5 zoveel duurder geprijsd? Is dit puur alleen vanwege dat het bij een dealer staat? Ze zien er beide wel erg netjes uit, maar zijn wel 2-3K duurder dan de andere.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik vind zelf de verhoogde laadvloer altijd een fijne optie. Niet alleen om spullen uit hert zicht en zonder rammels te kunnen bewaren, maar ook omdat je dan bij de Octavia geen laaddrempel over moet bij zware boodschappentassen. Ik zie er twee met een met stof beklede laadvloer, maar kan niet zien of dat ook een verhoogde laadvloer is.

hemi24

Forumguru
In een Octavia 3 zul je voor zowel de 1.0 als de 1.5 TSI altijd een DQ200 DSG krijgen!
Enige optie voor een sterkere bak is als je een 4x4 op de kop weet te tikken…

Bij vrijwel overwegend stadsverkeer, zou ik voor de 1.0 TSI gaan; de 1.5 TSI gaat meer verbruiken.

Persoonlijk zou ik zoeken op een Style Business uitvoering met Virtual Cockpit, ACC achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare stoelen en Panorama dak (en 18” i.c.m. sportonderstel).

Laatst bewerkt:

Raoul Skoda

Actief lid
In je overweging zou ik persoonlijk prioriteit geven aan de keuze voor een 1.0 TSI of 1.5 TSI, aangezien ik dit zie als hetgeen wat het meeste verschil geeft in rijbeleving(plezier). Ik heb het dan niet eens over het vermogen maar meer over raffinenement (of gebrek daaraan). De aandrijflijn en motor van de 1.0 zijn minder fijn dan dat van de 1.4/1.5. Meer schudden, trillen en bijgeluiden (en dan daar bovenop minder vermogen). Ik zal ongetwijfeld bekend staan op dit forum als iemand die zijn eigen auto herhaaldelijk heeft afkraakt, maar ik herhaal het nog een keer, ik heb spijt van de 1.0 en was zo veel liever voor de 1.4/1.5 gegaan :D.

Slider

Forumguru
Aangezien DSG een must is voor jullie, is de staat van de DSG bak ook iets om op te letten. Slippende koppeling bv. DSG is in onderhoud duur.
Veel mensen hier hebben ook de DSG laten tunen, om de schakelmomenten beter te laten zijn. Standaard staat het erg zuinig afgesteld vanuit de fabriek, te lage toeren.

Wat @hemi24 aan wensen heeft, heb ik bv weer niet. Is maar net wat je zelf wilt.
Ik heb bv een bloed hekel aan Adaptive Cruise Control, Pano dak lees je op het forum over storingen of lekkages door vuil ophoping. Ben blij dat ik die zaken niet heb.
De verhoogde laadvloer van @Rallye heb ik ook gehad in mijn O2 destijds, wil ik niet meer. Gaat me teveel ten koste van laadvermogen met vakanties. Tassen en kratten kunnen minder hoog op elkaar door die vloer, komen het eerder tegen het dak of belemmert eerder je zicht naar achteren.

Ga er gewoon in 1 rijden en voel hoe het voor jullie is. We kunnen nog zoveel tips geven, iedereen heeft een eigen perspectief en eisen pakket voor zichzelf :giggle:

Ik vind zelf de verhoogde laadvloer altijd een fijne optie. Niet alleen om spullen uit hert zicht en zonder rammels te kunnen bewaren, maar ook omdat je dan bij de Octavia geen laaddrempel over moet bij zware boodschappentassen. Ik zie er twee met een met stof beklede laadvloer, maar kan niet zien of dat ook een verhoogde laadvloer is.
Dankje! Ik wist niet eens dat dit een optie was. Ga ik op letten!
In een Octavia 3 zul je voor zowel de 1.0 als de 1.5 TSI altijd een DQ200 DSG krijgen!
Enige optie voor een sterkere bak is als je een 4x4 op de kop weet te tikken…

Bij vrijwel overwegend stadsverkeer, zou ik voor de 1.0 TSI gaan; de 1.5 TSI gaat meer verbruiken.

Persoonlijk zou ik zoeken op een Style Business uitvoering met Virtual Cockpit, ACC achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare stoelen en Panorama dak (en 18” i.c.m. sportonderstel).
Dankjewel. Dan is het dus altijd helaas de iets minder betrouwbare DQ200.
Een virtual cockpit en ACC zijn voor mij dan weer geen must. Panoramadak vond ik altijd erg gaaf, zeker omdat dit in de Skoda een best groot raam is. Maar door de vele horrorverhalen en extra kosten en onderhoud dat dit met zich meebrengt ben ik er vanaf gestapt.
In je overweging zou ik persoonlijk prioriteit geven aan de keuze voor een 1.0 TSI of 1.5 TSI, aangezien ik dit zie als hetgeen wat het meeste verschil geeft in rijbeleving(plezier). Ik heb het dan niet eens over het vermogen maar meer over raffinenement (of gebrek daaraan). De aandrijflijn en motor van de 1.0 zijn minder fijn dan dat van de 1.4/1.5. Meer schudden, trillen en bijgeluiden (en dan daar bovenop minder vermogen). Ik zal ongetwijfeld bekend staan op dit forum als iemand die zijn eigen auto herhaaldelijk heeft afkraakt, maar ik herhaal het nog een keer, ik heb spijt van de 1.0 en was zo veel liever voor de 1.4/1.5 gegaan :D.
Dankje, ik zal in beide versies een proefrit maken en kijken of ik de 1.5 de eventuele meerprijs waard vind!

Aangezien DSG een must is voor jullie, is de staat van de DSG bak ook iets om op te letten. Slippende koppeling bv. DSG is in onderhoud duur.
Veel mensen hier hebben ook de DSG laten tunen, om de schakelmomenten beter te laten zijn. Standaard staat het erg zuinig afgesteld vanuit de fabriek, te lage toeren.

Wat @hemi24 aan wensen heeft, heb ik bv weer niet. Is maar net wat je zelf wilt.
Ik heb bv een bloed hekel aan Adaptive Cruise Control, Pano dak lees je op het forum over storingen of lekkages door vuil ophoping. Ben blij dat ik die zaken niet heb.
De verhoogde laadvloer van @Rallye heb ik ook gehad in mijn O2 destijds, wil ik niet meer. Gaat me teveel ten koste van laadvermogen met vakanties. Tassen en kratten kunnen minder hoog op elkaar door die vloer, komen het eerder tegen het dak of belemmert eerder je zicht naar achteren.

Ga er gewoon in 1 rijden en voel hoe het voor jullie is. We kunnen nog zoveel tips geven, iedereen heeft een eigen perspectief en eisen pakket voor zichzelf :giggle:
Dankjewel! Hoe kan je het beste merken of een koppeling slipt? Moet je dan juist zacht rijden en kijken of je iets geks voelt of hoe kan je dit het beste testen tijdens een proefrit?

Fswart

Actief lid
Verschillende mensen verschillende wensen... Jullie komen uit een 75pk auto, en dan, geloof me, is een 115pk 1.0 3-pitter al een giga voorruitgang. Helemaal omdat jullie niet van plan zijn iets te gaan trekken... de 1.0 is gewoon veel goedkoper in maandelijkse kosten (wegenbelasting en verbruik) dan de 1.5. Ik heb een Octavia 3 pre-faclift met een 1.2 TSI 105 pk motor en die is absoluut NIET onder gemotoriseerd. de post-facelift 1.0 TSI waar jullie naar kijken is alleen maar sneller.

Er riep ook iemand dat je 18" velgen moest hebben en een sport onderstel. Smaken verschillen maar ik zou dat zélf absoluut NIET willen en zou elke auto laten staan die dat heeft. Als je van comfort houdt zou ik dat ook doen. Tenzij je sportief wil rijden en houd van het snelle bochtenwerk zou ik ervoor gaan. maar dan zou ik ook naar de 1.5 gaan kijken ipv de 1.0. Met een sport onderstel voel je alles wat er onder je wielen doorgaat, elke lucifer (beetje overdreven maar om mijn punt te maken) voel je. Dat moet je wel prettig vinden. Maar neem niet mijn advies of dat van die ander zo maar over. ga in beide proefrijden en beslis dan wil jullie prettig vinden rijden.

Onthoud dat een DSG heerlijk is, maar als er wat mee is je heeeeel veel geld kwijt bent. Een handbak is altijd betrouwbaarder en áls er dan wat mee is veeeeel goedkoper te repareren (ik heb daar ervaring mee).

Ga niet overhaast te werk. Er zijn ZAT octavia's te koop en er komen er nóg meer in de komende maanden. Ik zou voor minimaal een Elegance business uitvoering gaan of hoger (de style idd). Gewoon geduldig wachten tot die auto komt die er voor jullie uitspringt.

Laatst bewerkt:

Fswart

Actief lid
Dankjewel! Hoe kan je het beste merken of een koppeling slipt? Moet je dan juist zacht rijden en kijken of je iets geks voelt of hoe kan je dit het beste testen tijdens een proefrit?
gewoon even flink gasgeven. gaat dan het toerental flink omhoog zonder dat je ook snel voorruit komt is de koppeling aan vervanging toe.

Fswart

Actief lid
Je zou ook een ANWB aankoop keuring kunnen doen als je een goede kandidaat gevonden hebt. Vaak mag je de kosten ervan aftrekken van de aankoop prijs tijdens de onderhandeling over de prijs. Als het een goede auto is zal de verkoper geen bezwaar maken tegen een keuring door de ANWB. En je hebt dan iets mee zekerheid over de staat van de auto.

Ooh en nog iets: Koop een origineel Nederlandse auto met NAP en niet een die naderhand is geïmporteerd. Er wordt best veel gerommeld met de KM standen van geïmporteerde auto's en het onderhouds- en schade verleden is niet altijd goed of zelfs überhaupt niet te vinden.
Ook als je de auto over een aantal jaren weer wil inruilen zal je zien dat je er minder voor krijgt tenzij je onderhouds- en schade verleden vanaf nieuw kunt overleggen.

Tees

Donateur
De ANWB doet al heel lang geen aankoopkeuringen meer. Ze verwijzen nu naar Dekra (krijg je ook korting als ANWB lid). Ik heb zelf bij mijn laatste auto een aankoopkeuring door een Vakgarage laten doen, maar had daar eerlijk gezegd wel een beetje spijt van. Was behoorlijk oppervlakkig, en wat eruit kwam had ik zelf ook al gezien en gemerkt. Maar goed, ik weet en voel ook vrij veel van/aan auto's.

Let bij t testen van de DSG ook even op dat je dat tenminste 2x doet: 1x in een even en 1x in een oneven versnelling. Er zitten tenslotte 2 koppelingen in, over het algemeen gaat de even koppeling het eerste naar z'n gootje. Zoals gezegd hard optrekken (niet zo hard dat ie in de lockdown gaat), en opletten of de toeren gelijk opgaan met de snelheid. Karakteristiek voor koppelingslip is een zaaggedrag van de toeren zonder dat de snelheid dat ook laat zien.

Fswart

Actief lid
De ANWB doet al heel lang geen aankoopkeuringen meer. Ze verwijzen nu naar Dekra (krijg je ook korting als ANWB lid). Ik heb zelf bij mijn laatste auto een aankoopkeuring door een Vakgarage laten doen, maar had daar eerlijk gezegd wel een beetje spijt van. Was behoorlijk oppervlakkig, en wat eruit kwam had ik zelf ook al gezien en gemerkt. Maar goed, ik weet en voel ook vrij veel van/aan auto's.
Ooh, ik wist niet dat de ANWB het niet meer deed. Maar zei dat aangezien ze zelf aangeven er geen verstand van te hebben en dan is zo'n aankoopkeuring wellicht een idee. Helemaal als dat van de prijs afgetrokken kan worden bij aankoop. Er zijn verkopers die dat doen.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Verschillende mensen verschillende wensen... Jullie komen uit een 75pk auto, en dan, geloof me, is een 115pk 1.0 3-pitter al een giga voorruitgang. Helemaal omdat jullie niet van plan zijn iets te gaan trekken... de 1.0 is gewoon veel goedkoper in maandelijkse kosten (wegenbelasting en verbruik) dan de 1.5. Ik heb een Octavia 3 pre-faclift met een 1.2 TSI 105 pk motor en die is absoluut NIET onder gemotoriseerd. de post-facelift 1.0 TSI waar jullie naar kijken is alleen maar sneller.

Er riep ook iemand dat je 18" velgen moest hebben en een sport onderstel. Smaken verschillen maar ik zou dat zélf absoluut NIET willen en zou elke auto laten staan die dat heeft. Als je van comfort houdt zou ik dat ook doen. Tenzij je sportief wil rijden en houd van het snelle bochtenwerk zou ik ervoor gaan. maar dan zou ik ook naar de 1.5 gaan kijken ipv de 1.0. Met een sport onderstel voel je alles wat er onder je wielen doorgaat, elke lucifer (beetje overdreven maar om mijn punt te maken) voel je. Dat moet je wel prettig vinden. Maar neem niet mijn advies of dat van die ander zo maar over. ga in beide proefrijden en beslis dan wil jullie prettig vinden rijden.

Onthoud dat een DSG heerlijk is, maar als er wat mee is je heeeeel veel geld kwijt bent. Een handbak is altijd betrouwbaarder en áls er dan wat mee is veeeeel goedkoper te repareren (ik heb daar ervaring mee).

Ga niet overhaast te werk. Er zijn ZAT octavia's te koop en er komen er nóg meer in de komende maanden. Ik zou voor minimaal een Elegance business uitvoering gaan of hoger (de style idd). Gewoon geduldig wachten tot die auto komt die er voor jullie uitspringt.
Dankjewel. Ik denk ook dat het een flinke upgrade is. Automaat is voor ons een echte must, ook al brengt dat in de toekomst hogere kosten met zich mee.
gewoon even flink gasgeven. gaat dan het toerental flink omhoog zonder dat je ook snel voorruit komt is de koppeling aan vervanging toe.
Dankjewel! Ga dit proberen tijdens de proefrit.
Je zou ook een ANWB aankoop keuring kunnen doen als je een goede kandidaat gevonden hebt. Vaak mag je de kosten ervan aftrekken van de aankoop prijs tijdens de onderhandeling over de prijs. Als het een goede auto is zal de verkoper geen bezwaar maken tegen een keuring door de ANWB. En je hebt dan iets mee zekerheid over de staat van de auto.

Ooh en nog iets: Koop een origineel Nederlandse auto met NAP en niet een die naderhand is geïmporteerd. Er wordt best veel gerommeld met de KM standen van geïmporteerde auto's en het onderhouds- en schade verleden is niet altijd goed of zelfs überhaupt niet te vinden.
Ook als je de auto over een aantal jaren weer wil inruilen zal je zien dat je er minder voor krijgt tenzij je onderhouds- en schade verleden vanaf nieuw kunt overleggen.
Dankjewel! Wij gaan inderdaad voor een niet-import auto!

Let bij t testen van de DSG ook even op dat je dat tenminste 2x doet: 1x in een even en 1x in een oneven versnelling. Er zitten tenslotte 2 koppelingen in, over het algemeen gaat de even koppeling het eerste naar z'n gootje. Zoals gezegd hard optrekken (niet zo hard dat ie in de lockdown gaat), en opletten of de toeren gelijk opgaan met de snelheid. Karakteristiek voor koppelingslip is een zaaggedrag van de toeren zonder dat de snelheid dat ook laat zien.
Goede tips weer! Heb het opgeschreven en gaan we testen. Zal eens kijken naar een Dekra aankoopkeuring.
Nog een andere vraag, heeft een Octavia 1.0 uit 2019 altijd een ketting of altijd een riem? Ik zie op internet dat een riem om de 5 jaar vervangen moet worden en een ketting in principe niet (controleren pas vanaf boven de 200K km). Dan is dit ook nog iets om op te letten of deze tijdig is vervangen.
En eventueel om voor de 1.5 te gaan als die een ketting heeft. Besparen we een paar 100 euro uit op de riem vervanging wat dan weer de duurdere benzine / wegenbelasting deels compenseert.

En daarnaast is de DQ200 een droge koppeling, maar lees toch dat veel mensen de olie vervangen na 60 tot 100.000 KM. Is dit iets om op te letten bij aankoop of dit is gebeurt, of omdat het volgens de fabrikant niet nodig is, is het minder van belang als je het voor het eerst doet als wij hem hebben gekocht?

Fswart

Actief lid
Nog een andere vraag, heeft een Octavia 1.0 uit 2019 altijd een ketting of altijd een riem? Ik zie op internet dat een riem om de 5 jaar vervangen moet worden en een ketting in principe niet (controleren pas vanaf boven de 200K km). Dan is dit ook nog iets om op te letten of deze tijdig is vervangen.
En eventueel om voor de 1.5 te gaan als die een ketting heeft. Besparen we een paar 100 euro uit op de riem vervanging wat dan weer de duurdere benzine / wegenbelasting deels compenseert.

Volgens mij hebben ze nu allemaal een riem. En als het hetzelfde is als bij mijn O3 uit 2013 (die heeft ook een riem) dan is dat elke 9 jaar of 240.000km. Ook een ketting gaat wel eens stuk of is versleten en een ketting is veel duurder om te vervangen dan een riem. Maar daarintegen mag je van een ketting verwachten die ie langer meegaat dan 9 jaar en 240.000km.....

hemi24

Forumguru
Een 1.0 TSI heeft altijd een distributieriem en nooit een ketting…

Vervangen om de 5 jaar is nog advies uit de vorige eeuw.
Riem kent in principe geen voorgeschreven interval voor vervanging, enkel een visuele inspectie bij elke service ná 210.000 km.
Leverancier(s) van de riem raden wel aan om de riem bij uiterlijk 12 jaar te vervangen…

Bovenaan Onderaan