KESSY uitschakelen

RoelF

Forumguru
... Hoewel ik het er mee eens ben dat voorkomen beter dan genezen is, denk ik dat je je ook niet altijd moet laten leiden door angst.
Angst zorgt ervoor dat je vragen stelt en daarna de situatie beter weet in te schatten. Mogelijk maatregelen kunt treffen. Angst is alleen slecht als je er niets mee doet.
 

Horkje

Forumguru
In zijn algemeenheid misschien wel.

In het “Kessy-geval” zou ik mij, ondanks het extra inzicht, niet door angst willen laten leiden....

Je zou dan de beslissing kunnen nemen om het bestaande Kessy eruit te halen waardoor ook andere zaken niet meer werken zoals door @Antera aangegeven.

Hoe noem je dat? Operatie geslaagd patient overleden oid.

Wie heeft trouwens al zijn bankpasjes in een afgeschermd hoesje omdat ook daar misbruik van gemaakt kan worden?

Wie heeft zijn draadloze thuisnetwerk eigenlijk echt goed beveiligd?

Wie gebruikt nooit het zelfde wachtwoord voor verschillende diensten en wie wijzigt zijn wachtwoorden regelmatig?

Natuurlijk is gezond verstand en voorzichtigheid niet verkeerd. Zeker niet. Als angst je extra inzicht geeft is dat prima natuurlijk maar alles in de juiste proporties. Ik probeer me niet door angst te laten leiden.

Ontopic: zeker handig en verstandig je sleutelzenders af te schermen. Helemaal mee eens.

Werkt dat in de praktijk? Bij ons waarschijnlijk niet. De sleutel ligt meestal in de fruitmand of zit in het slot van de deur. Het geluk is dan vaak (en hopelijk) met de dommen om het zo maar even uit te drukken....

Als het voor anderen wel werkt helemaal goed natuurlijk. Baat het niet, dan schaadt het niet.
 

Horkje

Forumguru
Een punt van aandacht;

Met zo’n “dieven-versterker/apparaat” kan men je auto ontgrendelen en starten. Rijden vast ook wel, maar wat dan verder?

Maakt men een kopie van je sleutelsignaal of moet de motor draaiende gehouden worden?

Als men een kopie van je signaal maakt zou je ook bij het tankstation, de supermarkt, restaurant of iedere parkeergarage kwetsbaar zijn.

Als men geen kopie maakt van het sleutelsignaal wat heeft een dief er dan eigenlijk aan op langere termijn?

Zouden die artikelen en waarschuwingen in de media ook niet wat berusten op “stemmingmakerij”!

Vragen, vragen, vragen.

Ben nu toch wel benieuwd wat men er nou echt concreet mee kan en ik hoop stiekum op een storm in een spreekwoordelijk glas water.
 

jos1964

Nieuw lid
@Horkje in mijn openingspost geef ik aan dat dit een beetje zorgen opwekt, jij benoemd dit als angst. Als het angst zou zijn zou ik de auto vandaag nog inruilen voor een andere. Ik vind dat je een beetje overdrijft.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen die een auto van de zaak rijden (jij waarschijnlijk ook) er veel nuchterder over denken. Weg is pech, probleem van de leasemaatschappij. In mijn geval gaat het om een eigen auto die met hard werken en sparen betaald is. Jazeker, all risk verzekerd, maar als hij zonder inbraaksporen gestolen is heb ik toch wel wat uit te leggen aan de verzekering...
 

Horkje

Forumguru
Dat denken veel mensen; dikke leasebak dus dan het maakt allemaal vast niet uit. Onzin. Ja, mijn auto rij ik zakelijk. Niet geleased maar gekocht. Gewoon eigendom. Ieder krasje doet bij mij net zoveel pijn als bij jou waarschijnlijk.

Braakschade is geen argument bij diefstal. Beetje onzin als je auto naar Afrika, Rusland of weet ik veel waar naartoe is verdwenen.

Ontopic; interessant om te weten (vind ik) is hoe dergelijk misbruik werkt.

Kan men het signaal alleen maar versterken of ook reproduceren? Want dan kan je je nog meer zorgen maken als je auto geparkeerd staat bij dat gezellige restaurant, de supermarkt en vul verder maar in.

Angst is dan misschien wat overdreven maar of je zorgen zo terecht zijn betwijfel ik toch wel een beetje hoor.

Koop dan gewoon een goed stuurslot.
 

jos1964

Nieuw lid
Terug bij de start van het topic. KESSY is ontzettend handig, een luxe waar je dagelijks plezier van hebt. Jammer dat je er niet voor kunt kiezen om het uit te zetten, net zoals je ervoor kunt kiezen om je spiegels niet in te klappen, of de verlichting wel of niet te laten branden zodra je de auto verlaat.

Ik neem aan dat Skoda ook op de hoogte is van de signaalversterkers. Het moet voor Skoda toch mogelijk zijn om via een software update de mogelijkheid te bieden om een vinkje aan of uit te zetten voor de werking van KESSY.
 

B.Stuurder

Forumguru
Enige tijd geleden liep hier een draadje over een Octavia RS die wel degelijk gestolen was en vervolgens gebruikt bij een of andere overval of zoiets. Dus ja, bepaalde (vooral snelle) types staan wel degelijk bloot aan dat risico.

Terzijde: dat is op zich voor mij een reden om, als ik ooit zo'n snelle auto zou aanschaffen, er extra geld aan te willen besteden om hem optisch terug te tunen tot een brave huisvaderauto - wolf in schaapskleren dus. Voor mij betekent dat veel meer fun dan dat uiterlijke "sportschool"-vertoon.

Maar daar is TS nog niet mee geholpen. Ik zou ook wel willen weten of kessy op de een of andere manier uit te schakelen is.
Zo niet, dan heb ik wéér een puntje om op te letten bij een volgende auto... :jaja:
Dat weet ik nog ja. Maar die had geen Kessy volgens mij. Een een auto met Kessy is moeilijker of misschien wel onmogelijk om te stelen zonder de sleutel.
 

LdN

Forumguru
Ik ben het met Horkje eens, hoeveel auto's worden er per dag gestolen? en hoeveel dan met deze methode?
met andere woorden hoe groot is de kans? naar mijn gevoel nog erg laag.
Overigens word de "versterker" alleen gebruikt om de auto bij je voor de deur weg te halen daarna gaat hij
op een trailer naar de eindbestemming waar hij gesloopt word voor de onderdelen of omgekat word voor de
nieuwe eigenaar.
De elektronica en de encryptie die als beveiliging van het signaal gebruikt word is al zo oud dat die inmiddels
al lang en breed bekend zijn bij het dieven gilde, daar ligt inderdaad nog een schone taak voor de auto fabrikanten.
Ook dan is het weer voor een bepaalde periode totdat ook dat systeem weer gekraakt word.
De reden dat ze de versterker gebruiken is gewoon de snelheid, het vinden van de juiste encryptie duurt gewoon
te lang om het voor de deur te doen, het risico om gepakt te worden is dan veel te groot.
Overigens zijn de jongens die op je columbus e.d. uit zijn niet geïnteresseerd in je auto, die zullen dit soort apparatuur
niet hebben, die slaan gewoon je ruit er uit en weten binnen no-time je dashboard te slopen om de unit te
bemachtigen.
De oplossing is in dit geval heel simpel, zorg er voor dat ze het signaal niet kunnen opvangen dan lopen ze gewoon
je deur voorbij, voldoende afstand is ook al een oplossing omdat de zenders van sleutel maar een zeer beperkt
bereik hebben.
En ja wil je hem dan toch op het tafeltje in de hal leggen doe dat dan in een gesloten metalen doosje.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ik neem aan dat Skoda ook op de hoogte is van de signaalversterkers. Het moet voor Skoda toch mogelijk zijn om via een software update de mogelijkheid te bieden om een vinkje aan of uit te zetten voor de werking van KESSY.

Als alles zo makkelijk was :-). VAG denkt maar zo als jij het niet vertrouwd met je Kessy dan koop je een auto zonder Kessy. :-)

PS als ze je auto willen hebben dan nemen ze hem toch wel me met of zonder sleutel desnoods breken ze in nemen de sleutel en weg zijn ze :-)
 

jos1964

Nieuw lid
Jazeker, alles is te stelen. Maar om nu te zeggen dat ik de auto niet had moeten kopen omdat er KESSY op zit.....

Toen ik de auto kocht had ik nog nooit van KESSY gehoord, laat staan dat ik wist hoe gemakkelijk het voor de inbreker is om de auto open te krijgen dmv een versterker.

Als mijn auto geopend word met een versterker en ze slopen het infotainment eruit, zal de verzekering zeggen "Hij zat niet op slot, geen spoor van inbraak". Hoe wil ik dan bewijzen dat hij wel op slot zat?

Daarom vind ik dat Skoda een taak heeft om de eigenaar de mogelijkheid te bieden om het openen van de deuren via KESSY uit te schakelen.
Jammer dat dit niet mogelijk is.
 

Canon-Eye

Forumguru
als ze je auto willen hebben dan nemen ze hem toch wel me met of zonder sleutel desnoods breken ze in nemen de sleutel en weg zijn ze :-)
Op zichzelf waar - maar dat is natuurlijk geen reden om het extra makkelijk te maken.
Of laat jij soms je achterdeur 's nachts open zodat de inbreker naar binnen kan zonder onnodige schade te maken? :nono:
Nou dan...
 

EdK

Forumguru
Als mijn auto geopend word met een versterker en ze slopen het infotainment eruit, zal de verzekering zeggen "Hij zat niet op slot, geen spoor van inbraak". Hoe wil ik dan bewijzen dat hij wel op slot zat?
zelf ff een zijraaampje intikken als de buren niet kijken.... heb je toch opeens braakschade ? :pardon:
 

Antera

Donateur
Op zichzelf waar - maar dat is natuurlijk geen reden om het extra makkelijk te maken.
Of laat jij soms je achterdeur 's nachts open zodat de inbreker naar binnen kan zonder onnodige schade te maken? :nono:
Nou dan...

Geen idee wat je hiermee bedoeld maar als ze je auto willen hebben breken ze gerust ff in bij je woning voor de sleutel. Dit komt vaker voor niks nieuws inbreken voor auto sleutels
 

Rayzman

Actief lid
Je kan je kessy ook deactiveren. Je moet hem dan eerst met de afstandbediening vergrendelen en dan binnen 5sec de vergrendeling van op je deurgreep van kessy aanraken. Dan knippert je knipperlichten 1 keer en staat hij met kessy gedeactiveerd. Je moet deze handeling alleen wel elke keer doen. Staat op blz 64 van de Kodiaq handleiding.
 

innocenti

Forumguru
Je kan je kessy ook deactiveren. Je moet hem dan eerst met de afstandbediening vergrendelen en dan binnen 5sec de vergrendeling van op je deurgreep van kessy aanraken. Dan knippert je knipperlichten 1 keer en staat hij met kessy gedeactiveerd. Je moet deze handeling alleen wel elke keer doen. Staat op blz 64 van de Kodiaq handleiding.
Je bent n held.
Je geeft inhoudelijk antwoord op de vraag en het werkt. Ik heb t net getest.
 

Japanese Power

Donateur
Iedereen loopt te zeiken dat de topicstarter maar een andere auto had moeten kopen ipv een oplossing aandragen.
Pardon, denk dat je wel een beetje mag nuanceren. Tuurlijk komt @Rayzman met EEN oplossing maar het is niet DE permanente oplossing zoals @jos1964 gevraagd heeft: Omdat deze truuk bij mij toch wel een beetje zorgen oplevert zou ik het KESSY systeem graag willen uitschakelen en de portieren weer op de oude manier willen openen dmv de afstandbediening op de sleutel. En nu weer on-topic.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan