KESSY uitschakelen

jos1964

Nieuw lid
Beste forumleden. Laat ik me eerst even voorstellen als nieuweling op dit forum. Ik ben Jos, 53 jaar oud en sinds 2 maanden de trotse bezitter van een Octavia 3 wagon, bouwjaar 2014.

Tot nu toe niets dan lof over de prestaties en uitrusting van de octavia.
Deze week kreeg ik uit betrouwbare bron te horen dat het KESSY systeem eenvoudig door het dievengilde te kraken is dmv een versterker. Auto staat op de oprit, sleutels liggen in huis en dmv een versterker kan een dief het signaal tussen de auto en de sleutel die binnen ligt versterken tot enkele tientallen meters. Hij kan dus de auto ongemerkt openen en wegrijden.
Omdat deze truck bij mij toch wel een beetje zorgen oplevert zou ik het KESSY systeem graag willen uitschakelen en de portieren weer op de oude manier willen openen dmv de afstandbediening op de sleutel.
In de handleiding van de octavia kan ik hierover niets terug vinden, daarom probeer ik via dit forum te weten te komen of deze mogelijkheid bestaat.

Alvast dank voor het meedenken.
Groet Jos
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Ha Jos. Welkom hier (hint: meet en greet).

Er lopen meerdere draadjes over Kessy. Even de zoekfunctie gebruiken en dan komen ze wel naar voren. Als de angst is voor stelen als je thuis bent kun je ervoor kiezen je sleutels in huis in een loden of metalen kistje te leggen. Dit omhulsel houdt het signaal tegen. Persoonlijk zou ik het niet uitzetten. Het is zoooooo prettig in het gebruik. Dat ga je vast missen. Ik heb nu mijn 4e auto met keyless entry/Go (KESSY) en ik wil nooit meer terug.

Of het uit is te zetten is middels VCDS geloof ik niet. Of op een andere manier, b.v. via RossTech: dat is voor mij ook een vraag, geen idee. Succes maar laat je niet al te bang maken.
 
Laatst bewerkt:

RoelF

Forumguru
Het is wel een dingetje inderdaad (of gaat nog worden)
Een pipo bij je huis om het signaal van de sleutel op te vangen. Z'n maatje bij de auto.
Hoppa! Openen, starten en weg.

 

B.Stuurder

Forumguru
Wie steelt er nou een Skoda. :laugh:
Ik had al een soort Kessy op mijn vorige auto en ik heb de sleutel in een metalen sleutelkast en de reserve sleutel in een kluis.
Als ze echter je auto echt willen hebben dan komen ze rustig je huis in om de sleutel te halen. Vinden ze hem niet dan staan ze aan de rand van je bed. Maar ik denk (nu serieus) niet dat men dat voor een Skoda gaat doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

jos1964

Nieuw lid
Een Mercedes of BMW zal inderdaad gevoeliger voor diefstal zijn dan een Skoda, maar als er geld aan te verdienen is ( en zeker ze zo gemakkelijk te stelen zijn), is een Skoda ook interessant.

Maar nu back on topic svp. Mijn vraag is of dit uit te schakelen is.
 

Horkje

Forumguru
Wat @B.Stuurder ook al aangeeft;

- risico nihil
- als ze echt willen lukt het ze toch wel

Persoonlijk vind ik de voordelen gemak vele malen zwaarder wegen dan het eventuele risico.

Zou er nog eens over nadenken...
 

DeNnZ

Forumguru
Ik betwijfel of het uit te schakelen is.. Wellicht, zoals eerder genoemd, met VCDS of VCP...

Een hoesje met een kooi van faraday is de makkelijkste oplossing:

https://nl.aliexpress.com/item/Mobiele-Telefoon-RF-Signaal-Blocker-Stoorzender-Anti-straling-Shield-Case-Bag-Pouch-RF-Signaal-Afscherming-Blocker/32839791076.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.OFLhf1


Die gebruik ik.

Signaal van de sleutel komt hier niet doorheen...
Daarbij kun je ook nog kiezen voor een Cobra alarm systeem, die bevat een tweede, onafhankelijke startonderbreker...
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Wie steelt er nou een Skoda. :laugh:
Enige tijd geleden liep hier een draadje over een Octavia RS die wel degelijk gestolen was en vervolgens gebruikt bij een of andere overval of zoiets. Dus ja, bepaalde (vooral snelle) types staan wel degelijk bloot aan dat risico.

Terzijde: dat is op zich voor mij een reden om, als ik ooit zo'n snelle auto zou aanschaffen, er extra geld aan te willen besteden om hem optisch terug te tunen tot een brave huisvaderauto - wolf in schaapskleren dus. Voor mij betekent dat veel meer fun dan dat uiterlijke "sportschool"-vertoon.

Maar daar is TS nog niet mee geholpen. Ik zou ook wel willen weten of kessy op de een of andere manier uit te schakelen is.
Zo niet, dan heb ik wéér een puntje om op te letten bij een volgende auto... :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Een Mercedes of BMW zal inderdaad gevoeliger voor diefstal zijn dan een Skoda, maar als er geld aan te verdienen is ( en zeker ze zo gemakkelijk te stelen zijn), is een Skoda ook interessant.

Maar nu back on topic svp. Mijn vraag is of dit uit te schakelen is.

Ja kan uit maar.....

dan kan je je auto niet meer in met de hendels en volgens mij werkt dan ook je AB niet meer :-) en kan je hem niet meer starten. Dus weet niet wat je dan wilt doen.

Auto bestellen zonder kessy lijkt me dan verstandiger

En misschien een optie is de stekkers van de hendels los trekken zodat de sensoren in de hendels niet meer werken
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

willemk

Senior Member
Beste @jos1964 ik heb vorige week n.a.v zelfde berichten een hoesje besteld, waar je je sleutel en/of telefoon in kan doen als je je sleutel wil isoleren. Heb het gewoon in Nederland gekocht bij Secpac. Tik maar in in Google kom je op de site. Euro. 14,95 en het werkt super. :thumbsup:

Grt Willemk
 

jos1964

Nieuw lid
Dank aan allen voor het meedenken. Thuis liggen de sleutels nu in een metalen doosje. Voor buitenshuis heb ik zo'n hoesje besteld om de sleutel in te bewaren zodra ik de auto verlaat.
Misschien maak ik me volgens sommigen zorgen om niets, maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen.....ik heb er hard genoeg voor gewerkt / gespaard.
 

Japanese Power

Donateur
Au, pijnlijk @willemk Gelukkig hebben ze je SuberB laten staan!

Heb het zelf niet meegemaakt dat iets van me is gejat. Jaren geleden wel een dief midden in de nacht betrapt toen hij m'n auto openbrak. Samen met de buurman de achtervolging ingezet. Kwijt geraakt in een slopje. Samen met de gealarmeerde politie verder gezocht en op een gegeven moment reed er een auto met gedoofde lichten weg...
 

Horkje

Forumguru
Pas was ik bij de dealer en daar stond iemand aan de balie waarbij ook de ingebouwde navigatie eruit was gehaald. Schade enorm en kosten vervanging ook. Bizar dat mensen met hun poten aan andermans spullen zitten......

Ik zie vrij veel Skoda’s rond rijden dus wat dat betreft zal er in bepaalde circuits vast wel e.a op bestelling gejat worden.

Wellicht zal dat ook met het gebruik van zo’n signaalversterker (overigens niet heel nieuw heb ik begrepen) zo zijn. Het lijkt niet iets zoals een gelegenheidsdief of een impulsdiefstal. Zal dus waarschijnlijk vrij gericht zijn vermoed ik.

Hoewel ik het er mee eens ben dat voorkomen beter dan genezen is, denk ik dat je je ook niet altijd moet laten leiden door angst.
 
Bovenaan Onderaan