Karoq Vragen & Weetjes

EdK

Forumguru
Dat is je 220V aansluiting. Je kan er een koelbox op aansluiten, je laptop opladen etc.
230V Corné !!
Het staat er zelfs bij !

Maar lekker ben je bezig als je dingen gaat opladen via de 230V aansluiting...
Ga je de 12V DC eerst omvormen naar 230V met een slechte sinus ( in algemeen )
En dan steken we er een stekker in met een trafo erachter die de spanning weer naar 12V of 5V ( gelijkspanning ) toe
brengt.....
En vervolgens word de aansluiting vergeten en gaan we boodschappen halen en komen we terug ........ shit accu leeg...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ga je de 12V DC eerst omvormen naar 230V met een slechte sinus ( in algemeen )
En dan steken we er een stekker in met een trafo erachter die de spanning weer naar 12V of 5V ( gelijkspanning ) toe
brengt.....
Tsja, dat klinkt niet logisch - maar als je al werkende op locatie je laptop (en soms ook nog een printer) gebruikt en die accu toch niet wilt leegtrekken zodat je ook je volgende klant op locatie kunt helpen, dan zit er toch weinig anders op lijkt me.
 

EdK

Forumguru
maar als je al werkende op locatie je laptop (en soms ook nog een printer) gebruikt en die accu toch niet wilt leegtrekken zodat je ook je volgende klant op locatie kunt helpen
Gebruik soms dagelijks en dan weer wekelijks zakelijk een laptop in het veld.
En heb nog nooit probleem gehad dat er geen 230V aanwezig is.
Vaak zitten in besturingskasten al werk wandcontactdozen voor laptop etc en anders is er in een straal van 5 a 10mtr max altijd wel een 230V aansluiting te vinden.
Dus laat staan als je met je lappetoppie in een kantoor omgeving zit bij klanten.....:pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
als je met je lappetoppie in een kantoor omgeving zit bij klanten
Semi-willekeurig voorbeeld uit eigen kring: een toezichthoudend dierenarts moet voor bv. exportvergunningen bij een keuring van de betreffende beesten soms letterlijk in het veld (d.w.z. niet binnen kabelhaspelafstand van een wcd) formulieren online invullen, vervolgens printen en ondertekenen en stempelen met de in de auto aanwezige apparatuur. Die heeft dáárvoor (en dus niet voor de 12V koel/vrieskist die soms ook mee moet voor transport van monsters) een van dienstwege verstrekte omvormer aan boord.
Uitgangspunt is: zoveel mogelijk self-supporting zijn.

Soms is er geen wandcontactdoos binnen handbereik en toch behoefte aan 230V...
 

EdK

Forumguru
Die heeft dáárvoor (en dus niet voor de 12V koel/vrieskist die soms ook mee moet voor transport van monsters) een van dienstwege verstrekte omvormer aan boord.
En die dus wel even iets meer dan de 150W dan de skoda in zijn wagen heeft dan...
Plaatsing monteurs bij ons hebben een 2000Watt Victron met eigen batterij in de werkbus.
En indien dit te weinig is nemen ze dan nog een aggregaat mee...
Dus tsja hoever wil je nog gaan met je voorbeelden ???:pieker:
 

De Stip

Forumguru
Maar goed, al bovenstaand lezende, is het niet iedereen even duidelijk wat je überhaupt met die aansluiting moet. Ik heb het nooit gemist en denk dat de 2 USB aansluitingen een prima aanvulling zijn ivm al het mobiele geweld dat heden ten dage gebruikt word.
 

De Stip

Forumguru
Dacht ik toch even dat ik nog een passende adapter had liggen :bloos: Helaas niet dus, want deze is van Jeager naar 7 polig en ik heb van Jeager naar 13 polig Multicon nodig.
Zit die adapter bij de trekhaak die af fabriek geleverd word bij mijn Karoq? Of moet je die zelf aanschaffen en waar zal ik dat dan doen?
Jammer overigens dat je de af fabriek trekhaak niet met 13 polig Multicon kunt bestellen ipv Jeager.
 

Bijlagen

  • IMG_6505.jpg
    IMG_6505.jpg
    110,4 KB · Weergaven: 43
  • IMG_6506.jpg
    IMG_6506.jpg
    115,9 KB · Weergaven: 42

Canon-Eye

Forumguru
Dus tsja hoever wil je nog gaan met je voorbeelden ???
Niet verder dan die ene specifieke situatie waarbij zo'n omvormer in de praktijk een prima werkbare oplossing levert tegen relatief weinig kosten en zonder veel ruimte te vergen.
Het zal natuurlijk altijd wel mooier en beter kunnen, dáár twijfel ik niet aan, maar dat hoeft niet persé...
 

CDK

Forumguru
Zit er een adapter bij de trekhaak die af fabriek geleverd word bij mijn Karoq? Of moet je die zelf aanschaffen en waar zal ik dat dan doen?
Jammer overigens dat je de af fabriek trekhaak niet met 13 polig Multicon kunt bestellen ipv Jeager.

Mijn af fabriek trekhaak (Kodiaq) was gewoon 13 polig hoor, denk niet dat ze nog 7 polige uitleveren. Als je een oude aanhanger, caravan of fietsendrager hebt moet je een verloop van 13 naar 7 polig aanschaffen.
 

De Stip

Forumguru
Mijn af fabriek trekhaak (Kodiaq) was gewoon 13 polig hoor, denk niet dat ze nog 7 polige uitleveren. Als je een oude aanhanger, caravan of fietsendrager hebt moet je een verloop van 13 naar 7 polig aanschaffen.

Hoi Corne,

Ik was afgelopen week bij mijn dealer en daar stond een Karoq met de af fabriek trekhaak, zoals ik die ook besteld heb. Daar zit een 7 polige Jeager in de haak gemonteerd (een mooi systeem overigens). Mijn Hobby caravan heeft een 13 polige Multicon en ik wacht gewoon even op wat ik geleverd krijg. Daarna koop ik wel een adapter. Op internet zie je ze staan voor bedragen rond de 20 euro.
In het Karoq instructie boekje op pagina 265 las ik echter een stuk tekst, waaruit ik opmaakte dat je zou kunnen aangeven bij het bestellen van je auto, welk soort stekkerdoos je voorkeur heeft. Mijn dealer gaf aan daar nog nooit van gehoord te hebben en wacht ik dus maar braaf af.
 
Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
Heeft er al iemand een LED lampje in het dashboard kastje gemonteerd ipv de standaard gloeilamp? Ziet er toffer uit en dan is alles LED (in de Sportline Business).
 

hemi24

Forumguru
Hoi Corne,

Daar zit een 7 polige Jeager in de haak gemonteerd (een mooi systeem overigens). Mijn Hobby caravan heeft een 13 polige Multicon en ik wacht gewoon even op wat ik geleverd krijg.

Wat is een 7-polige Jeager..?!?

Ik zou gewoon een fatsoenlijke 13-polige Jeager aan je caravan hobbiën, dan past ‘ie straks perfect achter je nog te leveren auto...

Voor de eigenwijze “liefhebber” van het Multicon gebeuren : https://www.dewitschijndel.nl/haba-...MIrc7Z3pfu4QIVF-h3Ch2IZgB5EAQYASABEgLBxPD_BwE
 

De Stip

Forumguru
Eeeeuh, je hebt gelijk @hemi24 Ik was sneller met typen dan ik dacht. Aan de andere kant denk ik dat je heus wel begrijpt wat ik bedoel :deuk:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Hobby caravan heeft een 13 polige Multicon en ik wacht gewoon even op wat ik geleverd krijg. Daarna koop ik wel een adapter.
Als je echt zeker wilt weten dat alles 100% functioneert - dus ook de achteruitrijlichten en het mistacherlicht van je caravan en een eventuele fietsendrager - zou ik de dealer vragen om de bestelling aan te passen naar de inmiddels algemeen gangbare 13-polige aansluiting.

Een adapter is meer iets om in geval van nood een probleem op te lossen, voor standaardgebruik prefereer ik een directe aansluiting met zo weinig mogelijk tussenschakels (=potentiële storingsbronnen). De 13-naar-7 adapter heb ik dus nog voor noodgevallen in de kofferbak liggen, bv. om een geleende oudere aanhanger te kunnen trekken.
 

De Stip

Forumguru
@Canon-Eye , daar ligt nu de onduidelijkheid. Volgens de dealer word de Skoda standaard geleverd met Jeager en dat zou ik prima vinden, echter hebben we sinds aanschaf Multicon op onze Hobby zitten. Als de auto niet aangepast kan worden (en dat lijkt zo ivm de af fabriek Jeager aansluiting in de haak), dan zet ik wel een Jeager aan de Hobby ipv een adapter. Want in dat laatste geef ik je absoluut gelijk, dat gehannes met adapters is voor tijdelijk en niet voor permanent.
Het mooiste zou zijn als je gewoon kan aangeven wat je graag op de Skoda wil hebben en dat de fabriek of dealer dat dan kan aanpassen aan je wensen.
 

Canon-Eye

Forumguru
De eerste Fabia (uit 2002) had de toen nog gangbare 7-polige aansluiting. Ik heb me eerlijk gezegd bij de laatste 2 Skoda's (eerst voor de zaak in 2007, daarna privé in 2011) niet eens afgevraagd of Skoda hier een bepaald beleid in had, maar gewoon aangegeven dat er een trekhaak met een standaard 13-polige aansluiting onder moest. Is verder geen discussie over geweest...

Nu bij de Leon (demo van een klein jaar oud) moest de haak er nog onder gebouwd worden, ook gemeld dat ik de "gewone 13-polige aansluiting" wilde en ook hier zonder één woord van discussie uitgevoerd.

Ook jouw dealer moet dus gewoon je wensen kunnen uitvoeren. Als hij sputtert, dan is er sprake van onwil en moet je je afvragen of je zaken met hem wilt (blijven) doen. Bedenk dat dealers uiteindelijk nog meer belang hebben bij een tevreden onderhoudsklant dan alleen maar de levering van de auto.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
De dealer kan dat zeker aanpassen aan jouw wensen, dus als 'ie dat niet doet, is dat onwil.
En dat daar eventueel een prijskaartje aanhangt, is dan wellicht een volgend geschilpuntje.
Voor de volgende auto die je bestelt: direct in de offerte/bestelling (laten) opnemen wat jij wil.

Volgens mij is er voor de dealer maar één smaakje, als we het hebben over de af fabriek trekhaak voor de Karoq... :pieker:

karoq-wegklapbare-trekhaak-2.jpg
 
Bovenaan Onderaan