Karoq met Nederlands kenteken overzetten op Belgisch kenteken....

Status
Niet open voor verdere reacties.

De Stip

Forumguru
Hoi, vanwege mijn werk ga ik de Karoq overzetten van Nederlands, naar Belgisch kenteken. Nu heb ik er al het een en ander over gehoord in een voorlichting van de werkgever, maar ik heb toch nog wat praktische vragen.

Ik weet dat ik mijn auto moet afmelden bij het RDW in Nederland en dat ik dan mijn gele platen en kentekenbewijs moet inleveren bij een erkend RDW garagebedrijf (gewoon mijn Skoda dealer lijkt me). Daarna mag ik nog 2 weken met witte platen rijden, zoals je die ook gebruikt bijvoorbeeld bij je fietsendrager. In de tussentijd lopen dus die aanvraag procedures en keuringen en krijg ik op vertoon van alle benodigde paperassen, mijn Belgische platen.

* kun je Belgische platen ook vastzetten met popnagels en dan afdekken met van die plastic dopjes zoals ik dat nu ook met de Nederlandse platen heb gedaan? Ik zie namelijk niemand rondrijden met van die dopjes.

* waar hebben jullie in België bij je Karoq de verplichte brandblusser gemonteerd?

* welke CI keuring (zo heet volgens mij de Belgische APK) instantie net over de grens bij Hazeldonk adviseren jullie? Mij lijkt het makkelijker namelijk, om bij een Nederlands sprekende CI te gaan, dan in de buurt van mijn werk, waar het Franstalig is.

* de auto verzekeren bij een Belgische verzekeraar en uitschrijven uit de Nederlandse verzekering

* BPM betaald in Nederland kan terug gevorderd worden, moet alleen nog uitzoeken hoe dat in z'n werk gaat
* en verder zijn alle tips die jullie hebben van harte welkom uiteraard :)
 
Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
Ik ga eerst maar eens landen daar @Peter-036 en dan lonkt inderdaad de interessante mogelijkheid om tax free iets aan te schaffen. Vooral BMW en Volvo doen interessante voorstellen met diplomaten korting enz.

Maar heb er geen haast mee en hoop iets langer in België geplaatst te zijn, dan mijn huidige plaatsing in Duitsland.
 

eriktv

Forumguru
Wellicht ook een suggestie om eerst alles in België te regelen en daarna pas in Nederland op te zeggen? Dat heb ik toen bij de export van mijn O1 naar mijn schoonouders in CZ gedaan, scheelde gedoe met exportplaten en tijdelijke verzekering.
 

De Stip

Forumguru
Nope, dat is enigszins aangepast sinds de aanslagen van vroeger door met name de IRA / Bader Meinhoff Gruppe / Rote Armee Fraction en van recentere data in onder andere Brussel. De vuistregel is dat je dan platen krijgt, in spiegelbeeld van het gastland. Zwart met witte letters is dus het spiegelbeeld van Duitsland. België voerde tot een tijdje terug rode platen met aluminium kleurige letters en in Nederland zie je soms nog zwarte platen met gele letters van lieden die in Brussum werken.
 

064harry

Donateur
Toevallig dat er bij mij in de buurt een stel is komen wonen met 2 auto’s met zwarte platen met witte letters. Vandaar dat ik dat dacht
 

De Stip

Forumguru
Dank voor al jullie adviezen, de stand van zaken is nu;

De procedures lopen en het is me nu redelijk duidelijk. Volgende week word de auto in Sliedrecht bij een RDW gecertificeerd bedrijf afgemeld en gaat hij tijdelijk over op witte platen. Gewoon dezelfde als we gebruiken voor fietsendragers en karretjes. Binnen 2 weken krijg ik de Belgische platen en dat kan zonder CT keuring. Bij auto's tot 4 jaar is zo'n CT keuring namelijk niet nodig. Vanaf het moment van monteren van die witte platen, gaat de auto verzekerd worden door een firma die dat namens Aegon mag doen voor Nederlandse diplomaten en militairen. Je krijgt dan tijdelijk een groene kaart met het VIN i.p.v. met je kenteken erop. Later, wanneer je kenteken bekend is, passen ze die groene kaart weer aan.

Omdat ik het graag weer netjes wil monteren, heb ik bij www.otm-shop.be , zwarte kentekenplaathouders en anti tril dempers besteld. Deze houders voorzien van 4 gaten op de hoeken, waarin je de parkers kunt draaien die de kentekenplaten vastzetten aan die zwarte houders. Die houders zijn zo gemaakt, dat je ze haast niet ziet. De parkers zijn voorzien van witte en blauwe plastic kapjes. In België mag je namelijk geen gaten boren in de platen en ze monteren zoals we dat met Nederlandse platen gewend zijn.

Vanmiddag ben ik een brandblusser wezen kopen bij de Hubo en morgen ga ik daarvoor een plekje opzoeken in de Karoq. Mochten er nog (Belgische) forumleden zijn die daar een tip voor hebben, dan lees ik dat graag uiteraard.
 

Okki

Donateur
. In België mag je namelijk geen gaten boren in de platen

Dat lees ik ook, maar ze verkopen ook schroeven om de kentekenplaat rechtstreeks op de bumper te schroeven. Dus dan moet je toch ook een gat boren?
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-02-20-08-23-53-813.jpeg
    Screenshot_2021-02-20-08-23-53-813.jpeg
    372,5 KB · Weergaven: 25

De Stip

Forumguru
Klopt @Okki , deze gebruiken ze (volgens de site) om nummerplaten meteen op de voorbumper te monteren. Er mag zelfs verschil zitten in de voor- en achterkentekenplaat. Aan de achterzijde moet een officieel exemplaar zitten en aan de voorzijde kan dat dus een alternatief exemplaar zijn. Wat je veel ziet, is dat ze aan de voorzijde een soort van glad, plexiglas exemplaar gebruiken.
 

leon-cupra

Forumguru
In de nummerplaat die je krijgt van de DIV zitten altijd vier gaten. Bij nummerplaten die je koopt in een winkel (waarom kunnen ze eigenlijk bij div geen twee platen opsturen :banghead:) zitten er ook 4 gaten in. Hetgeen je niet mag doen, is er extra gaten bij maken.
Zie je officiële nummerplaat er ook niet meer netjes uit, moet je ook terug een nieuwe aanvragen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zodra de bestuurder is uitgestapt (noodzakelijk om de blusser uit de koffer te pakken) is-ie geen bestuurder meer... dus ik ben ook zeer benieuwd of deze locatie door de Belgische officiële beugel kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan