Karoq 6 cm verlagen iemand ervaring?

Antera

Donateur
Denkfout van je.

Hoe lager hoe minder veerweg en kortere slag van de demper.

Je veer word echt niet langer of korter als je hem omhoog schroefset alleen de demper word langer dus meer dempingsvrijheid
 
Ola Allen,
We zijn inmiddels weer een paar dagen verder.
Een hoop gesleuteld aan de vering.
Bedankt voor alle tips en tricks.
Ik heb de veren aan rond om 2 cm verhoogd.
Voor voelt de auto echt goed aan.
Maar de achterveren zijn echt gewoon te stijf/hard/of iets anders.
Raar is dat deze dempers niet standaard onder de auto paste.
En op de pakbon staat dat de set is voor een VW Tiguan.
Is deze niet veel zwaarder als een karoq? :rolleyes:
Ik heb inmiddels contact gelegd met de leverancier en rechtstreeks met ST.
Hopen dat ik er uit kom.
Zo niet ben ik bang dat ik de set er weer onder uit trek.

Word vervolgd
 

Bijlagen

  • IMG_4248.jpg
    IMG_4248.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 50

Cars076

Forumguru
Ik hoop dat je er aan uit komt .
Maaruh, wie mooi wil zijn moet pijn lijden .

Ziet er echt wel heel goed uit zo .
 

JeSko

Forumguru
Hoezo de dempers paste niet standaard onder deze auto? Deze set is ontworpen voor de Tiguan/Karoq/Ateca, dat is nl allemaal hetzelfde. Dit is echt goed materiaal hoor dus het zou niet slecht mogen aanvoelen, is de set gemonteerd door een erkende monteur?
 

Antera

Donateur
Als het niet past dan is er iets niet goed. Je hebt duidelijk een verkeerde demper En de vraag is dan welke set je hebt. Vind het serieus knap hoe je dat passen hebt gekregen.

Dit staat er op de doos:

ST182800CD. Of CE als je hardheid verstelbare hebt. Heb je het door een juiste monteur laten plaatsen want aan bovenstaande hoor ik allemaal verschillende zaken die lijken dat iemand het gemonteerd heeft die er geen of amper ervaringen mee hebt.
 

JeSko

Forumguru
@Antera

Klopt het dat deze set voor de Ateca/Tiguan/Karoq is? Dat vind ik nl wel terug online.

 

hemi24

Forumguru
@Boost_Loading : Volgens mij heb jij een set voor een Karoq met een multilink achteras, terwijl ik op de montagefoto's toch echt een torsie-as zie..!
Op de site van ST Suspension kom je bij de Karoq enkel de set voor de multilink achteras tegen bij de Karoq, terwijl als je bij de Ateca zoekt, je we beide soorten achteras kunt selecteren.

Mijn beste gok is dat je niet de ST182800CD moet hebben, maar de 18281062..!

@Antera hoe denk jij hierover?
 
Naar lang mailen met ST heb ik het volgende bericht gehad.

Das Fahrwerk ist daher tatsächlich falsch. Dämpferlängen und Federrate passen nicht zu Ihrem Fahrzeug. Wie gesagt haben wir aber auch kein passendes Produkt für Ihr Fahrzeug im Programm.

Exact wat Hemi24 ook zegt.
Vandaar dat de auto voor super aanvoelt en achter echt waardeloos.

Wat balen is want zij zeggen geen passende modellen te hebben voor mijn auto.
Uiteraard heb ik dit voorgelegd bij Tunershop.de
Zij hebben mij de set immers verkocht met alle nodige info van mijn voertuig die zij opgevraagd hebben om de set te bestellen.
Maar zit te denken.
Kan ik niet gewoon een lichter model achter veer ergens kopen zodat de vering minder stug word?
Heb dit ook bij ST gevraagd dus nog even afwachten.

Balen is het wel.
 

hemi24

Forumguru
Wellicht kan iemand voor je achterhalen (in ETKA) of de starre as van de Seat Ateca exact hetzelfde is als die onder jouw Karoq.
Ik verwacht het wel, aangezien de Karoq en de Ateca op dezelfde lijn geassembleerd worden bij Skoda in Tsjechië…
 

Tees

Donateur
U vraagt, wij draaien: de Ateca met torsieas (PR code 0N1) is in ETKA exact hetzelfde als die van de Karoq. Veren en schokdempers heb ik niet heel nauwkeurig naar gekeken, maar beide hebben alle onderdeelnummers startend met 5Q0, wat doet vermoeden dat die ook identiek zijn.

Er lijkt wel het eea veranderd te zijn in de Ateca vanaf 2020, heb ik verder niet naar gekeken aangezien jouw Karoq ook van 2018 is.
 

Antera

Donateur
..........Mijn beste gok is dat je niet de ST182800CD moet hebben, maar de 18281062..!

@Antera hoe denk jij hierover?


Het klopt dat de schokdemper inderdaad van een multilink is en niet van een torsieas. Ik denk dat de Karoq idd een torsieas heeft waardoor de dempers onjuist zijn. Dit maakt ook verschil in lengte van de dempers. en de ophangingen komen niet overeen.

Omtrent welk demper zou ik erin moeten duiken of we dit kunnen achterhalen. 1 ding is zeker je originele demper kan er ( voor tijdelijk) ook onder.

Heb ook even in de catalogus gekeken maar er bestaat voor de Karoq bij ST in de lijsten alleen een set voor een multilink. Dus ik begrijp wel waar je leverancier de mist in gaat. Omtrent wel een juiste demper te plaatsen ben ik op zoek gegaan naar een gelijkwaardig model met onderstel maar kan niet echt met 100% zekerheid zeggen wat er passen gaat. Ik denk dat je sneller bij de Arona / Tcross / Troc moet gaan kijken deze zijn kwa grote ongeveer gelijkwaardig.

Ik denk dat het anders wijsheid is bv een demper van Bilstein te monteren de B6 bv

Al ben ik persoonlijk niet van verschillende merken op 1 auto.

PS dan ben ik nog nieuwsgierig hoe jullie het passend hebben gekregen op de achteras ? ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Ik zou vrijwel blind voor de set voor de Ateca (met torsie-as) durven te gaan; er is niets zo verwant aan de Karoq dan de Ateca.
Zoals al eerder gezegd, de Ateca rolt van dezelfde productielijn als de Karoq (en de Kodiaq).

Arona/T-cross zou ik zeker niet voor gaan, aangezien dit op het kleinere platform gebaseerd is waar de Kamiq/Scala ook van afgeleid zijn.
 

Antera

Donateur
Zou aflasten gaan vergelijken om te kijken welke het beste erin valt. Al is dit ook niet altijd de garantie. Lengte van de veren bepaald veel en daarmee ook de dempers. Je kan eens dempers vergelijken met Etka. Nummers zouden dan ook overeen kunnen komen.

Aanvulling: Heb even de lijsten bekeken en de Achterdempers van de Ateca ,zoals @hemi24 ,vermeld zijn lijken gelijk te zijn. Ook even bij andere merken gekeken. Dan zou je die moeten pakken. AP heeft ook geen schroefset voor de Ateca in hun programma dus moet je naar ST of KW uitwijken en daar de achterdempers van pakken bv.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even lopen stoeien met beide partijen.
Eventueel mag ik de complete set terug sturen naar de leverancier.
Maar dat is niet voor ik wil gaan om eerlijk te zijn.
ST heeft mij de veren los aangeboden voor een verlaging set voor mijn type as op de standaard demper.
deze veer is veel zachter en heeft een ander veren karakter heb ik mij laten vertellen door ST
(woorden van st vertaald door google: de veer is langer en heeft een lagere veerconstante. Spich is deze ook zachter.)
Precies wat ik zoek.
Nu ga ik proberen wat er gebeurd als ik deze monteer met de st demper

unnamed.jpg
 

Antera

Donateur
Maar stomme vraag als je dingen gaat modificeren omdat het niet past gaat er dan geen lampje branden? ;)

Ik neem aan dat je dat de leverancier ook gemeld hebt. Door modificatie dezer wijze zal je de de dempers wel voor je rekening gaan krijgen.

Ben benieuwd met de set die je nu voor ogen hebt. Ik zou de ST demper weg laten en met je originele dempers de verlaging dan toe passen.

Keep us posted
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Het blijft een SUV natuurlijk, daar moet je al echt een ultra low setje of airride onder plaatsen wil je echt laag laag gaan. Stelpotjes weghalen en de veerpoot zijn uiteinde wegvijlen doet ook wel wat, dan word -6 zo'n -7.5.
 
Bovenaan Onderaan