Jesko's VW GTI TCR

JeSko

Forumguru
Ja das een GTE, die zijn door de lage houderschapsbelasting tegenwoordig nog interessanter dan een GTI voor de jonge mensen, en met stage 1 en wat gepruts met de uitlaat zit je zo ook op mooie cijfers.

Geen probleem hoor dat dit hier gepost word, ik besef goed wat voor soort auto dit is en door wie dit doorgaans gereden wordt, zelf rijd ik ook eens graag door maar ik ken mijn limieten en weet ook dat er voor alles een tijd en plaats is, zodat de enige die op de eventuele blaren moet zitten ikzelf ben. ;) je koopt geen GTI om altijd de snelheid te volgen, ik ga hier niet hypocriet anders beweren, maar je weet dat je je best gedraagt in 99% van de situaties op de openbare weg, ik breng geen anderen in gevaar.

Uitlaat is standaard, dus die is sportief en beschaafd, zit netjes onder de wettelijke normen en ik speel ook niet met de milde terugslag in zones en op uren waar mensen daar last van hebben. Maar goed, ik ben dan ook 35, we zijn allemaal jong geweest en dit soort wagen rijden op mijn leeftijd of op je 24 is een héél groot verschil.

Alles staat en valt met gedrag, ik heb met deze auto nog geen vuile blikken of negatieve commentaren gehad, integendeel, mensen van alle leeftijden geven zelfs random complimenten over de wagen. Dusja.. stereotiepe houd je zelf in stand. :D

JeSko

Forumguru
Ik ging er niets aan veranderen maarja, toch maar weer contact opgenomen met Crauwels, voor een prijsopgave voor een KW HAS (Height adjustable spring kit) set, ben nog aan het wachten op de definitieve offerte, en ik moet de definitieve bevestiging hebben dat ik de wagen hier effectief lager met kan leggen zonder problemen op keuring en met politie. Aangezien de TCR standaard al lager ligt, moet het wettelijk wel de moeite zijn om het te doen.

Zo zou hij dan komen te liggen, dit is een TCR met KW HAS op het laagst gezet, aangezien deze auto van een nederlander is kent hij hiermee geen problemen op de APK, in België moet de wagen 11 cm bodemvrijheid behouden en Crauwels moet nog bevestigen of dit kan met de TCR. Dus alles valt en staat met wat de wet hier zegt.

Screenshot_20260527_121303_WhatsApp.jpg

En deze is van een Belg, maar vind zijn account niet meer terug op Insta, anders kon ik het hem ook vragen.

Screenshot_20260528_211536_Instagram.jpg Screenshot_20260528_211546_Instagram.jpg Screenshot_20260528_211611_Instagram.jpg

Verlagingsveren konden ook, maar de TCR is standaard al een vrij hard afgeveerde auto, en na research blijkt dat de wagen hier heel nerveus van word rijden, met de HAS set behoud men het baanvaste circuit karakter van het onderstel, en daar gaan we voor.

Tees

Donateur
Tees vraagt zich hardop af "Hoe lang zou het duren totdat er een schroefset met 21" wielen onder ligt? :pieker: '
Heel lang @Tees , dat aspect zegt me niets op dit type auto, dit onderstel kan je enkel slechter maken met verlagingen enzo, daarvoor is de auto niet bedoeld en het zou zijn fenomenale rijeigenschappen geen goed doen. Voor zoiets zou ik dan liever een oldie bijkopen.
:shutup::shutup::shutup:
:deuk::deuk::deuk:

leon-cupra

Forumguru
en ik moet de definitieve bevestiging hebben dat ik de wagen hier effectief lager met kan leggen zonder problemen op keuring en met politie. Aangezien de TCR standaard al lager ligt, moet het wettelijk wel de moeite zijn om het te doen.
Is toch heel simpel. Maak een balkje van 11cm, leg het op de baan, zet de wagen over het balkje, neem het laagste punt van de wagen en meet hoeveel ruimte je nog over hebt. Dat is hoeveel cm je wettelijk nog mag zakken …. Mijn inschatting … gaat de 2-5/3k voor een KW set niet waard zijn.

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Set kost geen 2-3 k hoor haha, tussen 550-800 euro aankoopprijs. Standaard heeft een TCR 14.2 cm bodemvrijheid zie ik online, dus kan zeker 3 cm zakken. Dit is 3 cm volgens chatgpt op mijn wagen.

file_00000000a8e4720ab480cd6f8f935ffc.png

PizzaPieter

Donateur
.....Maak een balkje van 11cm, leg het op de baan, zet de wagen over het balkje......

Je kunt ook gewoon t balkje onder de auto doorschuiven, hè, i.p.v. de auto over de balk heenrijden. Mss makkelijker.

Zo kan ik me nog een mopje herinneren van vroeger:
"Waarom hebben Belgen altijd 5 personen nodig om een lamp te vervangen"
"1 klimt op de tafel met de gloeilamp in de hand en de andere 4 draaien de tafel rond".

JeSko

Forumguru
Niet alleen makkelijker @PizzaPieter , het is ook zoals het hoort, zo doen ze het op de keuring ook bij twijfel, je hebt een marge van een cm met persoon in de wagen vs zonder persoon in de wagen, als het balkje omvalt kan dat ook door bv een te lage spoilerlip, dan moeten ze met de balk onder de auto doorgaan om uit te sluiten dat het het laagste punt van het onderstel is wat te laag ligt.

JeSko

Forumguru
Das wel een zure, prijs moet ik het niet voor laten, maar blijkbaar gaan Golfjes heel snel fel camber maken vooraan als je ze lager legt, waardoor ze deze vooraan hoog moeten zetten voor de keuring.. dus als je de wagen dan gelijk wilt leggen ben je weer niet in orde.. vraag is natuurlijk wat is hoog? Bodemvrijheid - 2 cm is ook knap, hoeft niet de volle 3.2 cm lager te liggen van mij, maar als ze hem vooraan dan echt hoog moeten zetten zit je weet met een hoop gedoe jaarlijks en dat wil ik niet meer.

Screenshot_20260529_160104_Email.jpg

EdK

Forumguru
Welnee @JeSko hij is mooi zo standaard , is echt wat tussen je oren wat klappen met geld elke keer kost....
Koop een krukje en ga naast je auto zitten en zeg continu tegen jezelf Hij is Mooi , Hij is Mooi Hij is mooi........ net zolang tot je er zelf ook van overtuigd bent en het dan dus eindelijk goed zit tussen de oren....... :koffie:

leon-cupra

Forumguru
Denk dat je ook niet de DCC functie wilt verliezen .. (vandaar ook mijn eerste gedacht van 2-3k). Snap wel dat je hem lager wilt. Als daar quasi geen gap is , is dat uiteraard veel knapper. Maar aan de andere kant … al dat gedoe met keuring. Zou ook niet aan mij besteed zijn. Mijn broer heeft jaren zijn auto omgebouwd voor de keuring. Is daar nu ook compleet van afgestapt.

JeSko

Forumguru
Tja ik ga kijken, als ik hem effectief moet versleutelen elk jaar vr de keuring dan doe ik het gewoon niet. Daar heb ik idd geen zin meer in, wel zonde mrja.

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Nee dat niet per se, mijn angst is dat hij door de bizarre wetgeving in België hoger gaat liggen dan hoe die nu ligt, heb dat met mijn Superb destijds ook gehad. Hij hoeft van mij echt niet super laag, maar net dat tikkeltje lager is wel tof.

Zoals deze, op KW HAS, heb de eigenaar gecontacteerd om na te gaan of dit keuringshoogte is.

Screenshot_20260529_165558_Instagram.jpg Screenshot_20260529_165604_Instagram.jpg Screenshot_20260529_165609_Instagram.jpg

Bovenaan Onderaan