Jesko's VW GTI TCR

leon-cupra

Forumguru
Ben wel eens benieuwd hoe je er tegenover staat wanneer de eerste barstjes in de PPF zit … mijn broer zou het niet meer opnieuw doen rekening houdend met de kostprijs.

MarcoO2

Forumguru
@leon-cupra : jij hebt het altijd maar over die barstjes en beschadigingen, maar over het algemeen zijn de ervaringen met (goede) PPF toch gewoon wel heel goed. Bekende merken als XPEL geven niet voor niets 10 jaar (!) garantie tegen o.a. krassen op hun PPF. Een goede PPF zou toch wel 5-10 jaar probleemloos mee moeten gaan.

Goedkopere PPF's, of niet goed aangebrachte PPF's, gaan uiteraard minder lang mee dan de goede varianten. En ook het gebruik van de auto en de mate van onderhoud speelt natuurlijk mee.

Al met al heb ik sterk het gevoel dat je negatiever bent dan nodig is.

leon-cupra

Forumguru
@MarcoO2 mijn broer heeft 6 maanden geleden PPF aangebracht op zijn wagen. Het correcte merk, geen goedkoop alternatief. Bij gesprekken met PPF-wrappers zwijgen ze in alle talen over het grootste gebrek van alle PPF folies. Zware steenslagschades zorgen ervoor dat de structuur van de PPF breekt (heeft Jef hier trouwens ook al bevestigd) en deze niet meer te herstellen is. Hierdoor krijg je eigenlijk het beeld van steenslag op jouw wagen met daarnaast nog eens de vuilophoping in de barst die een doorn in het oog is bij elke detailer-liefhebber zoals mijn broer en Jef.

De garantie die ze geven heeft dan betrekking op fabricagefouten , niet op de algemene eigenschappen van een PPF. Het breken van de structuur is een eigenschap van de PPF en zal niet vallen onder garantie.

Dit is tennminste 1 iemand die eerlijk is over de werking van PPF https://www.detailkoning.com/post/ppf-biedt-geen-bescherming-maar-verplaatst-storingen

Dus neen, ik ben niet overdreven negatief, geef gewoon aan waar iedereen over zwijgt bij een PPF.

Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Dat een zo zware steenslag dat die een gat in de PPF maakt niet gedekt is, is logisch: die doet dus juist wat hij moet doen, namelijk: de lak beschermen. Dat is niet iets waar "in alle talen over gezwegen wordt", en het is sowieso iets anders dan de barstjes waar je het over had: die worden namelijk juist wél gedekt.

Overigens wordt het zelfhelende aspect van PPF ook steeds beter.

Ik vind je dus nog steeds negatiever dan nodig én negatiever dan vele anderen die ook ervaring met PPF hebben.

leon-cupra

Forumguru
Zware steenslag gaat ook door de PPF en zal de lak ook beschadigen, maar dan moet veel pech hebben. Bij zware steenslag heb je ook de kans dat het door de vernis geraakt. Op de 911 zat ook een type folie vanuit de fabriek die zou beschermen … heel veel steenslag was erdoor, wel niet in de lak maar wel in de vernis .. ook duidelijk zichtbaar.

Daarnaast geven ze ook overal aan dat de folie zelfhelend is. Bij zware steenslag breekt de structuur en zal de folie zichzelf niet kunnen herstellen. Op die plaatst is dan de bescherming compleet weg en heb je ook nog eens vuilophoping. Dat wordt ook nergens vermeld … of mss ergens in de hele kleine lettertjes.

En heel logisch dat PPF-eigenaars enthousiast zijn over een PPF .. je geeft zoveel geld uit aan iets wat “the sh*t” zou zijn, tja , dan ga je er ook laaiend enthousiast over doen. Daarmee dat ik ook benieuwd ben naar de ervaringen van Jef na 10k rijden. Mijn broer is ook kritisch op zijn wagen, net zoals Jef en mss nog meer, maar PPF biedt niet 100% wat de meesten ervan verwachten (reden is ook dat er geen 100% eerlijke informatie is of je moet al enorm lang zoeken maja dan ben je blijkbaar negatiever dan nodig ….)

JeSko

Forumguru
Ik houd jullie op de hoogte haha :thumbsup::D voorlopig heb ik er al stevig met gereden, ik merk er nog niets aan, maar uiteraard na 10k km zal ik pas echt een oordeel kunnen vellen. Voorlopig erg tevreden van, en de auto ziet wel degelijk af bij mij, zeker waar ik woon is het heel veel zand/kiezelwegen en dergelijke dus het valt niet te vermijden dat je steenslag rijd. Het gaat mij ook om de extra glans en het poetsgemak wat ik nu ervaar, dat is mij persoonlijk ook veel waard. Ja ik heb veel geld betaald, maar de wagen is ook PPF beschermd op plekken waar geen steenslag komt of ampet, ik heb bewust dat beetje extra laten doen, anders was ik nog wat goedkoper af geweest :D

leon-cupra

Forumguru
Tja, als autoliefhebber wens je gewoon jouw wagen eigenlijk in nieuwstaat te houden. Ik baal ook steeds enorm wanneer ik zie dat er op de motorkap 2 steenslagschades zijn. Met een PPF hadden deze er mss niet geweest maar had mss de PPF beschadigd geweest maar niet de lak en dan zou ik even hard gebaald hebben (en dat heeft mijn broer nu ook met daarnaast nog eens veel geld uit gegeven te hebben).

Op de plaatsen waar er zeer moeilijk steenslag op kan komen is het natuurlijk wel een geruststelling dat bij gebruikelijke krassen ( die krijg je sowieso ooit eens - anderen hebben minder en minder respect voor anderen hun gerief, weer eens mogen ondervinden met de Passat waar iemand lekker zijn deur tegen de Passat heeft gegooid) de PPF wel zijn werk kan doen.

Heb in begin ook zwaar getwijfeld voor PPF voor de M3 maar gezien ik nooit weet of ik langer dan een jaar met een wagen ga rijden toch maar niet gedaan want het is uiteraard wel een heel stevige som om een complete wagen in te pakken met PPF.

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 vind PPF niet echt over-rated is. Kan 90% van de frustraties van een autoliefhebber oplossen. Alleen, er is gewoon aan PPF één groot zwaar nadeel (voor de autogek) waar niemand over spreekt.

Dacht dat je dit al bij een nieuwe Porsche af-fabriek kan bestellen. Nu, denk dat er voor de autofabrikant ook niet echt een hele grote markt voor is en dat ze het hierdoor ook niet doen. Het zijn alleen maar de 200% autoliefhebbers en diegene met een dikke portefeuille die een PPF laat plakken .

Arjan1985

Forumguru
Het ziet er super gaaf uit. En het feit dat je al veel minder hoeft te wassen, waxen en polijsten is al helemaal top en veel tijd winst. Beetje een zijspoor
We hebben het in de boten ook. Boten zonder wrap of ppf worden gewoon veel eerder dof.
Boten met wrap of PPF is geniaal. Die zijn veel sneller schoon gemaakt en blijven langer glimmen door het jaar heen waar je normaal 2 keer moet polijsten (de zon zijde) omdat de Gelcoat dof wordt.

Daarnaast als je die wrap of ppf eraf haalt heb je een nieuwe boot terug zonder krassen en zonder uv schade. Mits je hem er op tijd afhaalt. En schades aan de warp of ppf direct repareren.

MarcoO2

Forumguru
Ik deel de mening van @leon-cupra , ppf spul is zwaar over-rated.

Als het echt zó goed was, werd het wel meer aangeboden en toegepast door de autofabrikanten!
Da’s dezelfde logica als zeggen dat een goeie motortuning wel standaard aangeboden zou worden…

sorry, maar dit is echt een argument van dezelfde kwaliteit als de vergelijking met de plastic kussens.

Bovenaan Onderaan