Japanese Power - Kodiaq

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spector

Forumguru
Dagelijks door de Rotterdamse haven (Botlek) rijden is ook niet goed voor je pas gewassen auto, is mijn ervaring. Wat mij nu na 2 wasbeurten in 6 weken ook opvalt is hoeveel vuil er op de bumper blijft liggen. Die is gewoon zwart van het vuil, ik denk door de spray. Daar heb ik met m'n O2 nooit geen last van gehad. Hoe is dat met de beer, hoopt het vuil zich daar ook op, op de bumper?
 

leon-cupra

Forumguru
Gelukkig heb ik daar de fenomenale producten van CarClean voor ;)
heb daar onlangs ook producten voor aangekocht. Kreeg op de duur ze er niet meer af waar het daarvoor met een vezeldoek "gemakkelijk" te doen was. Werkt perfect maar busje was al op na de velgen en de wagen ermee te behandelen. Zal dus maar 1 a 2 keer per jaar uitgevoerd worden.
 

Japanese Power

Donateur
Soms denk ik nog wel eens terug aan Toyota, soms, heel soms…

Maar dan met name aan het ontbreken van gebruikersgemak en slimme opties die ik nu wel heb. En dat is nu makkelijk praten, achteraf. 17 Verschillende Toyota’s gereden en altijd met veel plezier. Heb steevast geroepen: Er komt nooit een ander merk op de oprit dan Toyota. En dan staat daar nu een Skoda. Een Kodiaq nog wel…

De tellerstand van 10K komt steeds dichterbij. Voldoende kilometers om een eerste indruk te hebben, dunkt me. Elk merk heeft zo zijn “merk”ofielen. Ik noem mezelf (nog) geen Skodafiel. Maar waar ik wel achter ben gekomen dat ik bij Skoda voor behoorlijk wat minder geld in alle opzichten meer heb dan ik momenteel bij Toyota kan krijgen. Op het gebied van betrouwbaarheid bij veel kilometers kan ik nog geen eindoordeel geven maar eerste 10K zijn, op 2 kleine storingen na, zonder problemen verlopen. Toyota heeft uiteindelijk een hele hoge reputatie op gebied van betrouwbaarheid dus de tijd zal leren hoe het me zal vergaan met de Kodiaq.

De Kodiaq zoals ik hem heb is een Business Ambition, de standaard 1.4 125PK handbak met een aantal extra opties. Tsja, mijn beer is nu eenmaal geen Style Business met een 2.0 DSG 4x4. Maar zoals ik hem heb ben ik een heel tevreden mens. Natuurlijk zijn er momenten dat je op de snelweg even terugmoet van 6 naar 5 om te versnellen en nee: het is geen stoplichtsprinter... maar moet dat dan? Voor mij in elk geval niet. Het is een hele comfortabele reisauto. Veel privé-ritten met het gezin hebben we al achter de kiezen en elke keer is het weer genieten. De zeëen van ruimte en vakjes, de boterzachtheid van het schakelen, het zoeven van de rust van de motor (ben blij met de schakelindicator, soms vergeet je gewoon even door te schakelen), het vederlichte sturen: je zou haast vergeten dat je 4.70 meter auto onder je kont hebt.

Ik sta nog steeds verbaasd van de mogelijkheden en de vloeiende bediening van de Amundsen. Op het gebied van geluid, licht, comfort en nog meer instellingen. Er is een wereld voor me opengegaan. Hier kan Toyota een flinke punt aan zuigen. Ik ben nog steeds onder de indruk van veel slimme handigheden. EDIT: Denk aan KESSY, of aan even je rem iets verder intrappen voor het verkeerslicht en dan je rem loslaten, een CC die gewoon per KM is in te stellen, de bereikbaarheid en plaats van alle knoppen op je dashboard, een parkeerhulp die met achteruit inparkeren ingrijpt als je te dicht bij een object komt, de geluidsversterking naar de 2e zitrij, de enorme ruimte achter mijn voorstoel, ik ben 1.93 lang maar leg elke dag de hardcase met 14 backupdisken plat op de grond achter m’n stoel, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wellicht voor jullie allemaal allang heel herkenbaar, voor mij nu ook. EINDE EDIT

Maar natuurlijk zijn er ook wat kritiekpunten. De standaard voorstoelen zijn niet om over naar huis te schrijven. Ben er inmiddels aan gewend, maar ik heb de eerste 2000KM best moeten zoeken naar de juiste afstelling. Vaak na lange ritten met een beurse onderrug thuisgekomen. Maar dat is gelukkig voorbij en ook daar raak je aan gewend.

Zo vind ik het dopje aan de onderzijde van de bestuurdersgordel bloedirritant, hij zit precies in het midden bij mijn broekriem en bij het nemen van een rotonde is het het steevast klik-klik van het langs de gesp schieten (kleinigheid, maar toch).

Wat me wel opvalt en ik dat nog nooit eerder ervaren in welk ander merk dan ook is de gehorigheid door geluid van buitenaf. De Kodiaq is heel stil van zichzelf, geen kraakje, geen rammetje, maar omgevingsgeluiden zoals in een tunnel of als je een vrachtwagen inhaalt zijn behoorlijk.

Het verbruik valt me niet tegen als ik eerlijk ben. Fabrieksopgave (oftewel utopie) staat op 1:16. Mijn gemiddelde staat onderaan bij mijn handtekening. Maar ik laveer momenteel tussen de 1:12 à 1:13. Ik ben geen doorsnee gezapige rijder en het is winter (althans volgens de kalender) dus dat gemiddelde valt dan niet tegen.

Dus over-all een hele positieve indruk na de eerste 10K. Op naar de rest. Ben alleen bang dat als ik op deze manier blijf doorkachelen ik ruim over m’n jaarlijkse 30K zal heengaan… To be continued.


24624.JPG
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Dat is dan specifiek voor de Kodiaq zeker? Nog nooit van gehoord. Of is die functie er niet icm een DSG? (jij hebt toch handgeschakeld?)

edit: ik herinner me wel dat ik een ruilwagen had, een Golf, die dat ook had. Ook een handbak trouwens.
 

Japanese Power

Donateur
Dat is dan specifiek voor de Kodiaq zeker? Nog nooit van gehoord. Of is die functie er niet icm een DSG? (jij hebt toch handgeschakeld?) edit: ik herinner me wel dat ik een ruilwagen had, een Golf, die dat ook had. Ook een handbak trouwens.
Klopt, is alleen i.c.m. een handbak, de OC 3 van m'n maat heeft het b.v. ook, dus niet Kodiaq specifiek, maar wel erg prettig ;)
 

Japanese Power

Donateur
Die 125 pk lijkt voor jou dus afdoende?
Klopt, ik kan me er prima mee uit de voeten maken, ook al diverse keren met kofferbak vol spullen, samen met vrouw en 3 kids op de achterbank, incl. fietsendrager met 3 MTB achterop. Ultieme test zal de zomervakantie worden, dan zit de dakkoffer er ook nog eens gevuld op. Maar goed, die enkele keer per jaar. Ik ben uiterst tevreden.
 

Canon-Eye

Forumguru
De gehorigheid is mij ook opgevallen. De O3 heeft dat ook, op zich stil, maar geluid van buitenaf wordt niet gefilterd.
Voordeel (of misschien beter: een rationalisatie?) hiervan is dat je beter beseft dat er ook nog een wereld buiten de auto is die in de gaten gehouden moet worden.
Een simply clever safety feature, als het ware... :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee hoor, dat (of die) heeft er niks mee te maken.
Er wordt nogal eens geklaagd over die domme pubers die met oortjes in over straat gaan en daardoor totaal niet meer reageren op verkeersgeluiden - kan levensgevaarlijk uitpakken.
In dat kader moet je dit zien...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan