Japanese Power

Donateur
Afgelopen week bleek de 2e sleutel, die bijna nooit wordt gebruikt en als reserve in de kast ligt voor als vrouwlief de Enyaq nodig heeft, opeens niets meer te doen. Geen lampje lichtte op van de AB en dus had KESSY had er ook geen zin in.

Vreemd. Afgelopen weken geen melding gehad dat de sleutel leegraakte. Maar goed. Dat kan gebeurt zijn in de tijd dat de sleutel niet is gebruikt.

Dan maar even langs de garage. Ik had nl. niet het idee dat het een simpele batterijwissel zijn zijn. En m’n onderbuikgevoel klopte. De sleutel is niet meer aan de praat te krijgen en een nieuwe sleutel is besteld…

Ik vind het wel bijzonder dat een weinig gebruikte sleutel binnen 2 jaar al de geest geeft. Garantie zal het zeker niet zijn. De vraag of het onder coulance valt staat nog open. Als de sleutel binnen is kan ik even tussendoor aanwippen om hem in te leren. Gelukkig voor mij is het zakelijk (bij geen coulance) maar heb eerlijk gezegd geen idee wat een nieuwe sleutel kost voor een Enyaq.
 

Captain Hook

Forumguru
Het zit ook niet mee hè, bij die Enyaq...
Lijkt wel alsof er steeds meer kleine en grote zaken aan het licht komen die duidelijk nog niet het degelijke test&verbeter stadium achter zich hebben gelaten. :koffie:
 

hemi24

Forumguru
Recent de batterij laten verwisselen bij de garage en nu alweer een melding dat de batterij van de AB vervangen moet worden!
Misschien heeft de sleutel klem gezeten bij de vrouw in de tas…
Rare is, Kessy werkt gewoon, ook bij benaderen van de wagen werkt de leaving home.
Maar de knoppen van de AB reageren bijna niet, totdat je bijna naast de auto staat.

Straks maar even nieuwe (Varta) batterij halen!
 

Japanese Power

Donateur
Als de sleutel binnen is kan ik even tussendoor aanwippen om hem in te leren.
Jaja. De sleutel is binnen. Mooi. Kan ik vrijdag dan even langskomen? Uh, heeft u KESSY? Ja, want? Nou, dan hebben we de auto een hele dag nodig om de sleutel in te leren. Pardon. En wanneer hebben jullie tijd? Moment, even kijken, we hebben op vrijdag half december het eerste gaatje. Pardon. O nee, halverwege november valt er iets uit. Dat is de eerste mogelijkheid. Ok, ik heb geen keus. En wat zijn de kosten? Die zijn 340 euro voor de sleutel en het inleren + 40 euro voor de huurauto…

Pfff. Moest het even kwijt. Dank jullie wel dat ik m’n hart even mocht luchten hier…
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Geen idee waar je dat vandaan hebt maar dat geeft niet. De auto is zakelijk gekocht door mijn werkgever en voor mij dus inderdaad een auto van de zaak. Alle auto’s worden tegenwoordig gekocht i.p.v geleased.
 

hemi24

Forumguru
Wat me verbaasde was dat jij een bedrag van de dealer kreeg gepresenteerd voor de reparatie , misschien kwam daar de verwarring vandaan?
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Begrijpelijk. Ik wil (op voorhand al) zo transparant mogelijk zijn richting mijn financiële collega. Vandaar.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja dat ik me eerste Skoda inleverde was ik een sleutel kwijt.
Dus eerlijk verteld tijdens onderhandelingen en was geen probleem
Tot ik een tijdje in de RR reed en er opeens een rekening op de mat viel van de dealer
Of ik even 175 euro wilde overmaken voor de sleutel met AB en het inleren.
Met deze rekening naar dealer gereden en verteld dat ik deze NIET ging betalen omdat ik had aangegeven.
Werd toen door directeur ook verscheurd waar ik bijstond ( rekening )
Maar ik vond dat bedrag al voor een sleutel al veel geld !
Tsja wachttijd had ik niet uiteraard maar waren toen stuk korter, maar ja toen had men nog geen personeels tekorten.....
Maar ook bij VW dealer waar ik kom met Caddy zijn wachttijden van 6 weken tegenwoordig minimale wachttijden.
 

Japanese Power

Donateur
Naar aanleiding van de post van @Speedhunter over z'n range heb ik ook even gekeken wat het afgelopen jaar bij mij heeft gedaan.

Op 15-11-2022 (na de MEB3 update en alle daaruit voortvloeiende ellende) ben ik gaan bijhouden wat ik daadwerkelijk had geladen, daarnaast wat de BC aangaf, het aantal werkelijke KM en de resterende KM, de weersomstandigheden en het type rit. Deze gegevens omgezet naar daadwerkelijke kilometers, hierbij apart ook laten doorrekenen de degradatie van het aantal BC KM en het werkelijke verbruik t.o.v. het verbruik van de BC. Want met een daadwerkelijke berekening kom je altijd minder positief uit dan wat de BC opgeeft.

Ik heb de 80%-ladingen in het overzicht even weggelaten en in de grafiek alleen de 100% ladingen meegenomen. Na exact 1 jaar heel bewust rijden zie je een duidelijke verbetering in het aantal kilometers (range) maar zie je ook wat de buitentemperatuur voor invloed heeft op de daadwerkelijke range zodra deze buitentemperatuur omlaag gaat. En het is momenteel nog geen winter, voor zover die sowieso nog bestaan in NL...


Range effectief 100% lading.png
 
Laatst bewerkt:

Speedhunter

Forumguru
Interessant, geeft een mooi beeld. Je ziet het rijbereik duidelijk toenemen bij de warmere maanden. Minder dan 200 km bij 100% laden is dus echt uitzonderlijk.
 

Japanese Power

Donateur
Ja klopt, en als ik dan kijk (bij desbetreffende rit van 13-12) naar de omstandigheden staat daar:
CC aan, redelijke pittige rijstijl, kouder weer, groot aantal keren voorverwarmd, veel korte ritten, -10 graden vorst
 

gehaktbal

Forumguru
O ja. De vraag of die 340 euro toch wel onder garantie of coulance valt ligt nog bij PON…
Even terug naar deze opmerking. Hoe dan?
Het zou toch een no-brainer moeten zijn dat dit garantie is? Op zijn minst is dit non-conformiteit van het product. Je mag er vanuit gaan dat het product (in dit geval de sleutel) toch langer mee gaat dan 3 jaar? .... Door dat ene zinnetje ben ik nu met stomheid geslagen.
 
Bovenaan Onderaan