IV BEP --> LED Matrix standaard of optie? (en nog wat vragen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Mijn ex voorman heeft een O4, en hoewel hij technologisch en qua schakelgedrag (DSG macheert heel goed!) en power verder staat dan mijn oude S2, is mijn S2 veel en veel beter afgwerkt, veel beter geïsoleerd en rijd hij gewoon een dik niveau hoger, zelfs met manuele bak, stop een DSG in een S2 en er is al helemaal geen vergelijk imo. Houd er dan nog rekening mee dat mijn Sup op 19inch 225 bandjes wanghoogte 35 rijd en verlaagd is op Eibach veren zonder aangepaste dempers, vs een standaard O4 op 17 inch standaard wielen, en het is wel klaar voor mij. Houd er ook rekening mee dat nagenoeg in elke review terugkomt dat de Octavia enorm veel last heeft van rijgeluiden in het interieur, fel merkbaar op hogere snelheden. Mijn Superb zou ik niet inruilen voor een Octavia, laat staan een Superb 3 met alles erop en eraan.

Zou dus altijd de Sup nemen als het kan, maar snap dat je op een kantelmoment zit ( nieuwe Superb die eraan komt ), lastig!
 
Laatst bewerkt:

Rataplan

Forumguru
Zoals m’n pa van iedere generatie E-klasse een nieuwe koopt. Qua rijden zou ik eerder een C-klasse kopen. Wij kinderen vonden die ruimte achterin wel fijn natuurlijk, maar inmiddels is de C-klasse ook geen kleine auto meer.

Wij hebben ook nog overwogen een Superb of een A4 aan te schaffen, maar qua ruimte voldoet een Octavia ons, de andere twee genoemden gaan alweer een tijdje mee en kosten beduidend meer als je op hetzelfde niveau zit qua vermogen en uitrusting als een Octavia RS.
 

leon-cupra

Forumguru
Echt klasse hoe zeker en secuur die over de weg zoeft.
Kan je 200% volgen met je ervaringen met de S2. Zelf ook een gehad, nu madam een S3 maar kan je wel niet volgen met “hoe zeker en secuur” :pieker:
Als je bedoelt “scherp”, dat is een superb absoluut niet.

persoonlijk als family car zou ik ook absoluut een Superb boven een Octavia zetten. Octavia is een zeer goede allrounder maar blinkt nergens in uit.
 

Gnoe

Lid
Dank voor het delen van jullie ervaringen; ik ben er nog zeker niet uit. Wel stond er op de Superb offerte een 'verwachte prijs indicatie' (VPI) toeslag van 2800 euro, die het verschil in maandlasten met de O4 net irritant hoog maken. Moet nog antwoord krijgen wat deze VPI post precies inhoud, maar het is een heel fors bedrag voor een auto die uitloopt. Zou eerder een korting verwachten...
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Met zekerheid en secuur bedoel ik zeker niet scherp, daarmee doelde ik erop dat rechttoe rechtaan de Superb enorm vast op de weg ligt, zeker nu met de verlagingsveren op de mijne. Voor stuurplezier koopt niemand uiteraard een Sup ;)
 

JeSko

Forumguru
@Gnoe

Ze kunnen dat nog omdat de nieuwe er nog niet is uiteraard, en heel veel mensen zijn daar ook niet met bezig dus degene die echt een Superb willen zullen dit model ook nog boven een O4 verkiezen. Als de nieuwe er is weten ze niet hoe snel ze van hun S3's af kunnen zijn.
 

Gnoe

Lid
Ja dat bericht had ik ook gezien. Maar ik heb nergens anders gehoord dat de O4 nu snel nog even een 2k prijsstijging zou krijgen, dus weet niet wat voor waarde ik aan een los forumbericht moet hechten.

Als na dit 2800€ Superb grapje ook de O4 een 2k prijsstijging krijgt dan wordt het denk ik een ander merk zonder rare fratsen.

/Edit: net met de dealer gebeld en die bevestigde inderdaad dat de prijzen zo fors omhoog gaan, dus ook de Octavia met zeker 2k€
Ben wel erg verrast moet ik zeggen, dus ga toch even de alternatieven bekijken.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@Gnoe , heeft dit niet te maken met jullie bpm/btw systeem waardoor de meeste wagens zowiezo duurder gaan worden (dus in principe worden de andere merken ook fors duurder)? Volgens de andere berichten zou het ook maar pas in januari intreden.
 

Gnoe

Lid
@Gnoe , heeft dit niet te maken met jullie bpm/btw systeem waardoor de meeste wagens zowiezo duurder gaan worden (dus in principe worden de andere merken ook fors duurder)? Volgens de andere berichten zou het ook maar pas in januari intreden.

Dat is het argument maar gaat niet/deels op omdat het PHEV versies zijn. Er zijn dacht ik amper BPM wijzigingen voor deze modellen in 2021. Gewoon ordinaire prijsverhoging dan.

De BTW over BPM is volgens mij van de baan: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/geen-prijsstijging-nieuwe-autos-door-btw-over-bpm/

PS: gaat idd in januari in, maar omdat niet eerder geleverd kan worden wel van toepassing :(
 
Laatst bewerkt:

Gnoe

Lid
Even een update: de onaangename verrassing met de prijsverhogingen van Skoda hebben me doen besluiten om een nieuwe leaseauto te laten vallen en de regeling om te laten zetten in een mobiliteitsbudget.

Ik ben de overheidsgraaierij met bijtelling en BPM meer dan zat en ook de restricties/betutteling (max normbedragen/merkenbeleid/CO2 normen) van de regeling. De auto/leasemarkt is m.i. flink verziekt.

De rekensommetjes laten me zien dat ik een hele beste auto kan rijden waar ik zelf voor kan kiezen, welliswaar niet nieuw, maar dan maar wel veel meer naar mijn zin. En dan zit ik ook niet gebonden aan een contract van 5 jaar. Ik werk nu ivm Covid19 100% thuis en verwacht niet meer naar het oude woon/werk schema terug te gaan, dus ook vanuit dat perspectief is het mobiliteitsbudget de logischere keus.

Anyway, de kaarten liggen dus anders op tafel. Huidig contract loopt in december af en we hebben nog een auto staan, dus alle tijd om na 18 jaar leasen de tweedehands markt eens te gaan verkennen :). Een Octavia zal het niet worden maar een full options Superb sluit ik niet uit.
 

Rataplan

Forumguru
Dan nog, kán een volledig nieuwe zelf betaalde alsnog ook interessant zijn.
Wij als zelfstandigen en deels in loondienst “krijgen” ook geen leaseauto.
Ik heb in Excel per voertuig de berekeningen gemaakt; zakelijk/privé, diesel/benzine, lease/koop linksom of rechtsom, we betalen het uiteindelijk zelf. De auto’s privé, de werkbus puur zakelijk.
In de berekening kwam naar voren dat een diesel Octavia 1200,-/jr gunstiger zou zijn... maar een auto kopen is emotie!
 

Gnoe

Lid
Klopt, er spelen veel factoren mee. Voordeel met het leasen zoals ik het altijd heb ervaren is dat ik weinig omkijken heb gehad. Maar nu alles zo schraal is geworden, wil ik niet langer zoveel betalen voor dat 'gemak'.
Lease kan financieel nog uit als je een kleine auto wil en verder weinig eisen/opties hebt, maar dat past me dus niet. Volledig elektrisch even buiten beschouwing gelaten is lease bij hogere cataloguswaarden (>40k) volstrekt onaantrekkelijk geworden.
Ben benieuwd hoe de leasemarkt zich verder zal ontwikkelen komende jaren.
 

leon-cupra

Forumguru
Heb ook een paar jaar met bedrijfswagens gereden, laatste 10 jaar niet meer. Als autoliefhebber hoef ik ook geen bedrijfswagens meer. Mijn 3 laatste auto’s zouden wagens zijn die in geen 100jaar binnen een carpolicy zouden passen.

Wat zijn nu de criteria voor de eigen wagen ? Is een youngtimer in die optiek een mogelijkheid? Zitten wel wat “spannendere” auto’s tussen dan een Superb ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan