IV BEP --> LED Matrix standaard of optie? (en nog wat vragen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gnoe

Lid
Vandaag offertes voor een Octavia en Superb PHEV laten opstellen, beiden hatchbacks met veel opties volgestopt.

De Octavia is in Business Edition Plus (BEP) versie waarbij op de offerte apart nog de LED matrix verlichting is opgenomen voor €1290. Het is me volstrekt niet duidelijk of dat nou dubbelop is want in reviews en voorraadauto's lijken die Matrix lampen er altijd op te zitten. Of vergis ik me en is dit altijd een aparte optie?

En oogt dit dan heel anders dan standaard LED?
Ik zag wel een filmpje dat de Matrix versie dynamische richtingaanwijzers heeft en wat vrolijke lichtanimaties op de achterlichten bij aankomst. Heeft de 'normale' versie dat dan ook?

Verder nog wat vragen:
  1. ik heb de 19" Becrux velgen in de offerte gezet. Zijn daar nog sneeuwkettingen op te monteren? Dealer wist het niet precies. Ik neem zelf aan dat normale kettingen niet gaan maar weet iemand of loopvlakkettingen van bijv Centrax wel passen?
  2. ik begreep dat het panoramadak niet kan ivm CO2 oid?
  3. ook de automatische / wegklapbare trekhaak kan niet op de iV? Dealer heeft een afneembare trekhaak in de offerte gezet. Zie je daar nog wat van?
  4. 'Virtual pedal' (openen achterklep met voet) kan alleen maar met Comfort pakket van 1400€ waarbij de rest van dat pakket een beetje zinloos is? Dus VP kan niet als losse optie?
 

VAG-man

Forumguru
Matrix is heel wat anders dan standaard led. Kijk maar eens op YouTube wat Matrix inhoud. Kan het wel vertellen, maar beelden zeggen meer.

De overige vragen kan ik niet beantwoorden.
 

Gnoe

Lid
Hi VAG-man, ja ik begrijp het principe van de Matrix met uitdovende segmenten. Maar mijn vraag is vooral of het er nou standaard op zit (bij de luxere versies) of een optie is. Ik heb ook al flink gezocht om duidelijkheid te krijgen.
Gek genoeg lijken de meeste/alle showroom en voorraadmodellen Matrix te hebben, zo staat het dan ook in de beschrijving. Misschien herken ik de gewone led ook niet goed (of zijn er vrijwel geen optische verschillen?)
 

coppe218

Senior Member
De full matrix ledlampen zijn niet leverbaar op de PHEV om dezelfde reden als het panoramadak.
upload_2020-10-29_8-25-4.png
Ik had namelijk hetzelfde probleem bij het uitzoeken dat het niet duidelijk was wat er nou standaard op zat.
 

coppe218

Senior Member
De showroommodellen zijn first editions hoofdzakelijk en die hadden full matrix volgens mij standaard.
 

Gnoe

Lid
De full matrix ledlampen zijn niet leverbaar op de PHEV om dezelfde reden als het panoramadak.
Bekijk bijlage 85231
Ik had namelijk hetzelfde probleem bij het uitzoeken dat het niet duidelijk was wat er nou standaard op zat.

Klopt inderdaad voor de combi, maar niet voor de hatchback! Blijft wel vreemd hoe dit allemaal bepaald wordt.

Als de first editions van de Octavia inderdaad allemaal Matrix Led hadden zou dat trouwens wel eea voor me verklaren.
Kent iemand de verdere verschillen, behalve de verduisterende segmenten bij tegenliggers? Is bijv de dagrijled wel hetzelfde?
 

coppe218

Senior Member
Je hebt gelijk. Ik heb inderdaad alleen voor de combi gekeken, omdat ik die ook besteld heb.
 

Rataplan

Forumguru
Je kunt wel degelijk het verschil tussen gewone LED koplampen LED Matrix koplampen zien.

De gewone lampen hebben een horizontale LED strip aan de onderkant van de koplamp als dagrijverlichting. De Matrix lampen hebben als dagrijverlichting twee gehoekte LED strips waardoor ze wederom optisch vier "ogen" creëren.

Zie bijlage en de Duitse brochure -link-
 

Bijlagen

  • LED Matrix koplampen.png
    LED Matrix koplampen.png
    449,9 KB · Weergaven: 126
Laatst bewerkt:

Gnoe

Lid
............
De gewone lampen hebben een horizontale LED strip aan de onderkant van de koplamp als dagrijverlichting. De Matrix lampen hebben als dagrijverlichting twee gehoekte LED strips waardoor ze wederom optisch vier "ogen" creëren..........

Helemaal duidelijk, dank voor deze Duitse brochure! Dat optisch effect van de dagrijverlichting is goed te weten, dan weet ik ook waar op te letten. Ik vind dat zelf wel strak staan. Nog even een nachtje over slapen of ik het de meerprijs allemaal waard ga vinden.

Wat me ook wel opvalt (en een beetje irriteert) zijn die regionale verschillen. Waarom kan ik in NL alleen maar zwart leren bekleding selecteren? Ook de Canton geluidsoptie is er wel voor Duitsland maar niet in NL. :nono:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rataplan

Forumguru
@Gnoe ik snap wat je bedoelt. De plaatselijke importeur bepaalt wat erop komt en hoe de "lijnen" eruit zien. Een Style kan in NL toch anders uitgevoerd zijn dan in Dld of België. Bij onze huidige auto heb ik destijds in een Excel sheet de alles naast elkaar geplaatst omdat het voor mij nog niet duidelijk was waar te bestellen (in NL nieuw bestellen en vervolgens in Dld op kenteken).

Is het niet voor je het overwegen waard om in Dld te bestellen en als grijze import naar NL te halen?

Niet alleen qua opties. Waarom überhaupt geen diesel in NL leveren? Waarom wel een VW GTI, waarom niet de RS?

Grijze import Dodge Ram's uit Mexico hebben nooit stoel- en voorruitverwarming. Is daar simpelweg niet leverbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gnoe

Gnoe

Lid
Wordt een leaseauto, dus ik zit al vastgebonden aan allerlei merken, regels etc.
Als het de Octavia wordt dan waarschijnlijk deze config.

Heb ook nog de Superb in overweging. Zal me onder de streep ca 65€ p/m extra kosten, maar de extra ruimte hebben we niet echt nodig.
 

VAG-man

Forumguru
Ik weet niet hoe het met de huidige modellen is, maar bij de oudere modellen vond ik de Superb stiller dan de Octavia. De Superb is meer een cruiser.
 

Tom D

Actief lid
@Gnoe: als je budget het toelaat en de configuratie mogelijk is dan is Full-Matrix wel echt de bom hoor. Ik kon het niet kiezen omdat het al op mijn voorraadmodel zat :Dmaar ik ben er écht heel blij mee. Een ongelooflijk grote bak helderwit licht! Je kan zelfs je groot licht permanent aanzetten. In de stad en tot 60 km/u wordt dit dan uitgeschakeld maar zodra je op buitenwegen of de snelweg rijdt gaat de hele kerstboom aan en wel zo dat je tegenliggers geen last van jouw groot licht hebben. Ik heb nog niet 1x een tegemoetkomende automobilist met zijn licht zien seinen naar mij tijdens rijden met groot licht aan. De koplampbundel "ziet" je tegenligger (auto, fietsers, voetgangers en dimt dan razendsnel de delen van de lichtbundel in dat vak tot dimlicht.
Ik reed laatst achter een auto met mijn groot licht aan. De bundel tot aan de voorligger werd gedimd, maar mijn verlichting pakt dan nog wel 20meter links en rechts van de wagen mee. Het hele weiland (of straat of ....vul maar in) naast je staat in het licht, echt bizar goed.
Vooraf dacht ik dat het een te duurbetaalde gadget op de Superb was, maar als ik moest kiezen tussen een panodak en Matrix, dan koos ik Matrix.

Makkelijk praten voor mij, want toevallig zat het panodak er ook al in geknutseld af fabriek;)
 

Rataplan

Forumguru
Ik heb het ook niet voor te kiezen; het zit al standaard in de RS. :)
Achterstoelverwarming en climatzone heb ik weer niet gekozen omdat m'n kinderen nog in kinderstoel en maxi-cosie zitten.

Heb ook nog de Superb in overweging. Zal me onder de streep ca 65€ p/m extra kosten, maar de extra ruimte hebben we niet echt nodig.
Dan zou ik de Octavia bestellen, is stuk moderner aangezien de SuperB alweer een tijdje meegaat. Het volgende model is in ontwikkeling.

Jeetje, wat kunnen jullie in NL weinig opties aanvinken. Het zit meer in pakketten. Hoewel in NL begint men al met de Ambition, in Dld heb je de kalere Active. Laten we niet over de keus van motorisering beginnen. Belachelijk dat er geen diesel leverbaar is.

Wel een Sportline aanbieden met sportstoelen zonder fatsoenlijke motorisering. Zelfs de 1.5 150pk heeft men uit het NL'se assortiment gehaald. :banghead:
 
Laatst bewerkt:

Gnoe

Lid
Ja een sportline met de motor van een grasmaaier. Why? Dit kan alleen indruk maken in NL want zodra je de Ardennen in rijdt moet je meteen de meest rechterbaan pakken. :shutup::maakmegek:

Vandaag nog even naar de showroom geweest, o.a. om toch ook een Octavia te proefrijden. Moet zeggen dat ik het verschil met de Superb toch wel veel groter dan verwacht vond. De Octavia (Combi) was een vrij kale versie met de lichte 1.0TDI motor, maar ook als ik dat allemaal negeer is het verschil groot. De massa en wielbasis onderstrepen toch wel het klasseverschil met de Octavia. De binnenruimte van de Octavia is op zich voldoende, maar de Superb voelt aan alles luxer. Kortom, het ei is nog niet gelegd.

Wat me ook opviel in de showroom: er stonden twee O4's met de LED Matrix lampen (die ik nu dus kan herkennen), maar bij beide stond in de specs alleen "Full Led" lampen genoemd.
Erg verwarrend en ik snap niet dat dit in de advertenties en beschrijvingen extra onderstreept wordt nu het als losse optie van 1500€ in de prijslijst staat. Precies de reden waarom ik dacht dat alle Octavia's met een beetje pakket wel automatisch de Matrix Led aan boord hadden. Kennelijk alleen de 1st editions inderdaad.
 

VAG-man

Forumguru
Dit verbaasd mij niks. Natuurlijk is een Superb een klasse hoger (lees meer luxe betere materialen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rataplan

Forumguru
Een Octavia is een Golf met kont, zeg maar Jetta. Punt!
SuperB is een goedkopere Passat. Punt!

Sterker, de Tsjechen gaan de volgende generatie Passat bouwen op dezelfde lijn als SuperB.
Qua ruimte heeft de SuperB meer te bieden dan een E-klasse en 5-serie.

Een 5-serie en E-klasse zijn ook meer auto dan een 3-serie en C-klasse. Alleen de vraag is waar je je prettiger bij voelt; meer ruimte vs meer uitrusting. Ik heb liever een speelsere auto. De E-klasse voelt in mijn beleving als een slagschip als je die over een rotonde stuurt.

 

Gnoe

Lid
Zeker snap ik het klasseverschil, maar had niet gedacht dat ik het zo sterk zou merken omdat de 'fysieke' maten/verschillen niet eens zo groot zijn.
De Superb doet me gelijk weer terugdenken aan de wegligging van de fijne Peu 508 berline die ik had. Hele fijne wagen om op hoge snelheid naar vakantiebestemmingen te reizen. Dat gevoel kreeg ik in de Octavia absoluut niet.

Mooi informatief filmpje @Rataplan, het maakt de keus niet perse makkelijker maar geeft wel meer helderheid.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan