Is een band om een 14” velg geschikt als thuiskomertje voor een lekke band om ern 15” velg ?

Arjan1985

Forumguru
Is er al geprobeerd om het reserve wiel in kwestie er daadwerkelijk onder te hangen? Even oefenen met een bandje wisselen kan geen kwaad. Scheelt stress langs de vluchtstrook als de situatie zich een keer aandoet.
 
Is er al geprobeerd om het reserve wiel in kwestie er daadwerkelijk onder te hangen? Even oefenen met een bandje wisselen kan geen kwaad. Scheelt stress langs de vluchtstrook als de situatie zich een keer aandoet.
Klopt helemaal en ik verwacht dat het reservewiel past maar met name het voorwiel zou een probleem kunnen opleveren bij sturen en inveren door belading op een hobbelige weg, de beschikbare speling in de velg kan in die situatie te klein zijn en er kan dan iets aanlopen of erger nog, kapot gaan.

Voor het achterwiel speelt dat risico minder of niet, als het past en draait en er loopt niets aan dan kan er weinig mis gaan.
Voor het voorwiel is monteren en testen of het wiel kan ronddraaien onvoldoende omdat pas onder belading en inveren van het wiel tijdens sturen zal blijken of de velg voldoende speling heeft.

Vooralsnog ga ik mij beraden wat de beste oplossing is als er een band lekt raakt,
- een ander (gebruikt) reservewiel met 15” velg aanschaffen,
- het reservewiel dat ik nu heb alleen gebruiken voor het achterwiel en ingeval de voorband lek is het achterwiel eerst naar voren verplaatsen en dan het reservewiel achter monteren (dubbel krikwerk),
- toch de lekdichtvloeistof en compressor gaan gebruiken en als dat niet werkt dan toch het reservewiel gebruiken.
- of gewoon de ANWB Wegenwacht bellen en hopen dat de hulp snel komt.

Er zijn vele wegen naar Rome.
 

hemi24

Forumguru
Lat of waterpas aan beide kanten erlangs leggen en dan meten tot het vlak wat tegen de asnaaf van de wagen wordt geschroefd.
Verschil deel je door twee en dan heb je de ET.

Easy peasy, lemon squeezy…!
 
Gelukt.
Na gebruik van de staalborstel en goed schoonmaken is de ET van de 14” velg gevonden, 43 mm en dat is een stuk meer dan de 35 mm die eerder was opgegeven door hemi24 als veilige maat.
Misschien is de reserveband veilig te gebruiken achter maar voor lijkt me niet verstandig…..
 

Bijlagen

  • IMG_1801.jpeg
    IMG_1801.jpeg
    833,3 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Ik denk dat dat wel losloopt.

Op Steekmaat worden waardes van 35 mm (14" velg), 38 mm (15" velg) en 46 mm (niet specifiek een velgaat) aangegeven voor de Fabia 3. Deze auto is ook leverbaar met 3 cm bredere 215/45R16 banden, met dezelfde buitendiameter als je reservewiel. Van aanlopen zal je dus niet gauw last hebben.
 

andrehj

Forumguru
Gelukt.
Na gebruik van de staalborstel en goed schoonmaken is de ET van de 14” velg gevonden, 43 mm en dat is een stuk meer dan de 35 mm die eerder was opgegeven door hemi24 als veilige maat.
Misschien is de reserveband veilig te gebruiken achter maar voor lijkt me niet verstandig…..
8 mm afwijking is zeker voor een reservewiel echt geen probleem. Dat zorgt voor marginaal meer lagerslijtage (niet meetbaar), en qua ruimte gaat het ook wel, want rondom het originele wiel is immers ook nog ruimte voor eventuele sneeuwkettingen.

Het enige wat in deze belangrijk is, is of het wiel om de remklauw past. En dat kun je in vijf minuten controleren door de auto even op de krik te zetten en het 14" wiel gewoon te monteren.

Dat had je in de 5 dagen dat dit draadje nu loopt al lang kunnen testen.
 
Bovenaan Onderaan